Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker på om det er aggresjon


tepose

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Golden Retriever på rett over 6 år som bjeffer på andre hunder og drar veldig i båndet når vi passerer andre hunder. Vil først nevne at vi var ikke særlig flinke på sosialisering da han var liten (jeg synes egentlig vi har vært generelt dårlig på trening, men heldigvis er han lett å trene ennå) men han har vært mye i kennel og vi har aldri fått tilbakemeldinger om problemer der. Går godt med tisper ihvertfall. Han får av og til lov til å hilse på tur, som i går, men den andre hunden bestemte seg for å gå videre etter ett sekund. Akkurat som for å unngå en krangel. Hunden min er også tydelig anspent når vi treffer andre hunder. Han står liksom stiv som en pinne mens den andre hunden snuser litt på ham, og så kan han begynne å hoppe litt. Han har ikke (ikke med meg ihvertfall) kommet i krangel med noen hunder ennå. Han bjeffer når de er på avstand, men har ikke hørt noe knurring. Han har blitt bitt noen ganger. Det bor seks bikkjer over gata, og den ene terrieren beit hunden min i halen da min var ganske ung. Drittbikkje. Pappa er overbevist om at det er derfor hunden min har litt problemer med hannhunder. Ikke vet jeg altså.

Av og til opplever jeg at han ser mer leken ut, men det kan være at jeg tolker det helt feil, kanskje? Han kan på en måte hoppe litt mot den andre hunden, halen står rett opp, noen ganger logrer han. Det er nesten litt valpete. Tror ikke dette er med hannhunder da, men det er jo ikke alltid lett å vite forskjell :thumbs:

Hender vi tar ham på tur i en skog der det ikke er båndtvang, og lar ham gå løs. Han er jo kjempenervøs for andre hunder. Han unngår dem nesten, og gjemmer seg ofte bak beina våre. Han er altså ikke vanskelig å få til å komme rundt andre hunder. Synes det er så rart, i bånd kan han bli helt rabiat, men løs blir han som regel bare redd. Eneste hundene han ikke virker redd for, er valper. Der går det kjempefint. Han har også gått fint med noen tisper, men det funker ikke med hannhunder.

Altså, det største problemet er jo når vi går tur med ham i bånd og møter på andre hunder. Det er vel egentlig ikke noe problem når han har gått løs, men jeg vil jo ikke at bikkja mi skal gå rundt og være redd for andre hunder. Det er trist. Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå fram? Tenkte kanskje å begynne med å trene på avstand. Få ham til å sitte rolig og fokusere på meg og ikke den andre hunden som går forbi. Det beste hadde jo vært at det gikk an å hilse på andre hunder rolig, og ikke som en rabiat klovn.

Venninna mi har en Cairn terrier som er 1 år eldre enn min. Hun er en ganske trygg hund som lett sier ifra hvis noen hunder går over streken, men hun er ikke aggressiv. Hadde vært gøy for min hund å kanskje få en lekevenn? Er det lurt å sosialisere ham med henne? Jeg skjønner ikke hvordan han ellers skal bli kvitt nervøsiteten, og han har jo gått veldig bra sammen med tisper før.

Tips og råd tas i mot med takk! :P

EDIT:

Vet ikke helt om det kommer tydelig fram i teksten, men jeg er usikker på om bjeffingen mot andre under er aggresjon eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hoppingen sier han fra om at han er ufarlig å vil leke. Jeg lar mine hunder hilse på alle hunder hvor eier og hund tillater det. Vi kjenner de fleste i nabolaget og vet hvordan de reagerer på mine hunder. Eldstemann har gode sosiale antenner og står som din, stiv og avventer den andre hundens kroppsspråk før han nermer seg. Han alene hilser ikke så veldig hjertelig, for ham er det nok å lukte litt slik at han vet hva han har med å gjøre. Men han blir glad og fornøyd av det. Yngste jenta mi er derimot helt ukritisk og skiller ikke mellom leke bjeff og sint bjeffing.

Det høres for meg ut som om du har en hund med gode sosiale antenner. Det som har mest å si er at eier er trygg på hundenes komunikasjon slik at ikke hunden føler at den må beskytte en nervøs eier, det er da du får et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det kan godt hende at pappaen din har rett. Hvis hunden din har opplevd å bli angripet/bitt av andre hunder så kan dette være årsaken til at hunden utagerer mot andre hunder når den er i bånd og er redd hunder og ikke ønsker kontakt når den er løs. Hvis hunden din ble angrepet som valp/unghund så har sikkert episodene festet seg skikkelig godt i hundens hukommelse. Vonde opplevelser mens hunden er valp/unghund er mer traumatiserende enn hvis hunden opplever det samme når den blir voksen.

I bånd: Jeg vil tippe at hunden din ikke er fryktaggressiv, men han er redd og ønsker avstand til den andre hunden. Løs vet han at han kan flykte, i bånd vet han at det ikke er noen mulighet og han blir anspent. Det at han egentlig er redd utelukker ikke at han kan ha lyst til å hilse på enkelte hunder fordi disse hundene virker vennlige. Tisper og små hunder er ofte ikke så skumle som store hunder og hannhunder.

Jeg er ikke noen ekspert på hvordan man skal trene vekk denne type adferd, men i november overtok jeg en hannhund som utagerer i bånd (han er fryktaggressiv). Dette er hva jeg har gjort og hunden har blitt bedre:

1. Vær rolig selv. Ikke kjeft på hunden og ikke rykk i båndet! Dette gjør en allerede anspent hund enda mer anspent og du forværrer situasjonen. Du skriver ikke at dere kjefter på hunden, men dette er så viktig at jeg tar det med likevel.

2. Ikke hils på hunder i bånd. La hunden få slippe det. Etter hvert lærer hunden din at han ikke behøver å forholde seg til andre hunder når han er i bånd.

3. Skap avstand mellom dere og hunden dere møter. Gå ut til siden (hvis det er mulig på denne tiden av året,feks. brøytekanter), snu eller gå en annen vei.

4. Bruk godbiter. Spising/tygging virker beroligende i seg selv. Gi hunden godbiter når dere ser andre hunder. Aller helst bør hunden din tygge og se på den andre hunden samtidig. Begynn på avstand.

Dette vil ta tid, så ha tålmodighet!

Hunden din vil ha godt av å få noen lekekompiser som han kan være løs sammen med. Pass på at det er snille hunder som ikke mobber.

Edit: innlegget er endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du sier det selv i det du skriver jeg :rolleyes2: Han er nok usikker(og kanskje også nysgjerrig), men tåler han og hilse på andre så er han ikke aggressiv :whistle: Denne usikkerheten kan jo selvfølgelig slå ut i agresjon, men basert på det du skriver i innlegget ditt ville ikke jeg vært så bekymret. Jeg har en som utagerer i bånd, men ikke uten(på avstand vell og merke) Problemet her er ikke så mye at han utagerer, men at jeg vet at det smeller for ytterst lite, ja kanskje helt uten grunn også om de får bort og snuse på hverandre. Dette fordi han er redd pga flere angrep i tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...