Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildeeksempler på HDgrader


Recommended Posts

Har akkurat vært og HDrøntget Linux og begynner selvfølgelig å bekymre meg for både det ene og det andre og studere bildet jeg fikk med hjem... Er det noen som vet om en nettside hvor man kan se eksempler (bilder) av de forskjellige gradene HD? Sikkert ikke så sunt å sitte å overbevise seg selv om at det kaan jo hende det ikke er helt perfekt osv, men det er litt av generell interesse også altså:lol: Det er jo greit å vite hva man snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux har forresten også sin første dag uten matlyst (pga "dopet") og jeg tror han syns det er en rar situasjon. Han ser stygt på meg og kommer nok til å straffe meg for dette i uker fremover;) (Ja for SÅ smart er han faktisk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart er det vår tur, skal bestille time. Må bare få ut fingern egentlig. Hvor mye betalte du? Når får du svar?

Jeg betalte 1090 kr for alt, pluss 250 eller noe til nkk (det står på nkk sine sider)... Svaret får du fortest hvis du forhåndsbetaler til nkk. Det gjør du ved å gå inn på Minside, bestiller rekvisisjon for HD og betaler på nett. Så tar du med rekvisisjonen til vet. som legger det ved bildet. Hvis ikke du gjør det får du faktura når nkk har sett på bildene, og du får ikke resultatet før du har betalt. Behandlingstiden skulle være ca to uker, men litt kortere nå som jeg har forhåndsbetalt. Du bør sette av en halv ettermiddag sånn ca, for det tar en stund fra sprøyta blir satt til hunden går ut av dyreklinikken igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 1090 kr for alt, pluss 250 eller noe til nkk (det står på nkk sine sider)... Svaret får du fortest hvis du forhåndsbetaler til nkk. Det gjør du ved å gå inn på Minside, bestiller rekvisisjon for HD og betaler på nett. Så tar du med rekvisisjonen til vet. som legger det ved bildet. Hvis ikke du gjør det får du faktura når nkk har sett på bildene, og du får ikke resultatet før du har betalt. Behandlingstiden skulle være ca to uker, men litt kortere nå som jeg har forhåndsbetalt. Du bør sette av en halv ettermiddag sånn ca, for det tar en stund fra sprøyta blir satt til hunden går ut av dyreklinikken igjen...

Oki, får skaffe meg litt avspasering på jobben jeg da skjønner jeg :thumbs:

Men prisen var faktisk lavere enn jeg hadde forventet. Skal høre med NVH og litt andre, så tar jeg det billigste.

Takk for nkk tipset, så sparer jeg litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok ikke den dyreste vet'en, for det var billigere enn jeg forventet også... Det er ikke sikkert du må ta fri da, hvis dyrlegen har kveldsåpent. Vi hadde time kl.16, og var ferdig ca. 17.30. Men han sov hele kvelden etter det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Snart er det vår tur, skal bestille time. Må bare få ut fingern egentlig. Hvor mye betalte du? Når får du svar?

215,- til NKK (forhåndsbetalte) og totalt 1350,- hos veterinæren (sedering samt veterinærattest på tenner, noe som ligger i avlskravene på min rase, og jeg synes det er kjekt å gjøre dette samtidig med røntging for da er hunden sedert og det kan være enklere å sjekke tannstatus). Kostnad for sedering går på vekt på hunden (hvor mye sedering må til, den vi røntget var 26 kg).

Når man forhåndsbetaler blir man prioritert i avlesningsrekkefølgen, så jeg anbefaler å forhåndsbetale :P

Vå fôrhund ble røntget på hoftene nå på mandag, men veterinæren sendte ikke inn før nå i dag (de samler opp gjennom uken t.o.m. tordag og sender på fredag), de mente at NKK antagelig hadde resultatet klart i første halvdel av neste uke.

Jeg betalte 1090 kr for alt, pluss 250 eller noe til nkk (det står på nkk sine sider)... Svaret får du fortest hvis du forhåndsbetaler til nkk. Det gjør du ved å gå inn på Minside, bestiller rekvisisjon for HD og betaler på nett. Så tar du med rekvisisjonen til vet. som legger det ved bildet. Hvis ikke du gjør det får du faktura når nkk har sett på bildene, og du får ikke resultatet før du har betalt. Behandlingstiden skulle være ca to uker, men litt kortere nå som jeg har forhåndsbetalt. Du bør sette av en halv ettermiddag sånn ca, for det tar en stund fra sprøyta blir satt til hunden går ut av dyreklinikken igjen...

Det kommer an på hvor sedert hunden er. Enkelte hunder er så sederte at de ikke klarer å gå på mange timer, mens andre blir sedert så "lett" at de står på egne ben etter 15-25 min etter at oppvåkningssprøyta har blitt satt.

Edit:

Høres greit ut, de har åpent til 20 rett borti høgget her :thumbs:

Husk at de fleste veterinærene har normale vet-besøk fra ca 09-12 og 16-18/20. Og kl 12-16 har de røntging, operasjoner o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor sedert hunden er. Enkelte hunder er så sederte at de ikke klarer å gå på mange timer, mens andre blir sedert så "lett" at de står på egne ben etter 15-25 min etter at oppvåkningssprøyta har blitt satt.

Sederingen er vel standard, x antall ml pr kilo. Men som du sier, så reagerer hundene forskjellig på oppvåkningssprøyta, OM de får den. Endel vet vil ikke gi den, da det er en hardere belastning på hunden enn om den får våkne selv, og raser som er hjertedisponert bør heller ikke få den. Valpis fikk ikke oppvåkningssprøyta og begynte å kvikne til ca 20 min etter at vi var ferdige med rtg, og gikk inn i bilen selv. Men hun var trøtt og sløv resten av dagen/kvelden. Da hun opererte vekk juret fikk hun jo to fulle sederinger, den andre før hun var skikkelig våknet fra den første, og da var hun rettogslett full (lignet på bildet av Blade), og hun var ikke skikkelig våken før neste kveld.

Edit: bet 1760.- hos vet for rtg både foran og bak, 60 kg hund og 13 bilder av hoftene før det ble bra nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sederingen er vel standard, x antall ml pr kilo. Men som du sier, så reagerer hundene forskjellig på oppvåkningssprøyta, OM de får den. Endel vet vil ikke gi den, da det er en hardere belastning på hunden enn om den får våkne selv, og raser som er hjertedisponert bør heller ikke få den. Valpis fikk ikke oppvåkningssprøyta og begynte å kvikne til ca 20 min etter at vi var ferdige med rtg, og gikk inn i bilen selv. Men hun var trøtt og sløv resten av dagen/kvelden. Da hun opererte vekk juret fikk hun jo to fulle sederinger, den andre før hun var skikkelig våknet fra den første, og da var hun rettogslett full (lignet på bildet av Blade), og hun var ikke skikkelig våken før neste kveld.

Zuma fikk ikke oppvåkninsgsprøyte. Hun veide 24,5 kg (jepp, hun var lett, lite fett på kroppen). Hun ble sedert kl 12.50, bildene (og tannsjekk) ferdig kl 13.30 (5 bilder), hun gikk ut i bilen selv. Og var seg selv fullt og helt 30 min etter vi forlot veterinæren. Betalte 1100,-

Lissi fikk oppvåkninsgsprøyte. Veide 30 kg. Hun ble sedert kl 12.50, ferdig kl 13.40 (11 bilder). ble bært ut i bilen og sto ikke på sine egne ben før dagen etter. Var så ille at eieren fuktet tungen hennes i løpet av dagen, kvelden og natta. Pris for røntging vet jeg ikke.

Den jeg skrev om i forrige innlegg gjalt Zira som ble røntget nå på mandag.

Edit: bet 1760.- hos vet for rtg både foran og bak, 60 kg hund og 13 bilder av hoftene før det ble bra nok..

På våre hunder har de tatt få bilder, men vi har ikke betalt noe ekstra for mange bilder.

edit: altså, Amy ble det tatt flere bilder av enn på Odin, men betalte ikke noe mer pga det. Ett år mellom de ble røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våre hunder har de tatt få bilder, men vi har ikke betalt noe ekstra for mange bilder.

edit: altså, Amy ble det tatt flere bilder av enn på Odin, men betalte ikke noe mer pga det. Ett år mellom de ble røntget.

Betalte ikke noe ekstra for bildene jeg heller, jeg prøvde bare å illustrere at det tok lang tid før vet ble fornøyd med bildene på hoftene. (enten var ikke knærne helt med, eller helebekkenet.. Har litt langbeinhund, jeg, tydeligvis :thumbs: Endte med at hun ringte NKK og sa hun sendte to bilder av hoftene, så fikk de vurdere hvilket som var godkjent for avlesning) Jeg var veldig fornøyd med prisen etter en kjapp ringerunde på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...