Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfòrmengde


ringblomst

Recommended Posts

Vår hund vil helst ha kun et måltid på ettermiddag/kveld og han spiser da litt over halvparten av produsentens daglige anbefaling. Vi gir noe godbiter så og si hver dag, da vi trener alt fra noen minutter triks/hverdagslydighet til en time agility. Han får gjerne en kong fylt med leverpostei eller noe å tygge på når han er alene hjemme. Men jeg synes kanskje at å spise bare halvparten av produsentens anbefaling er litt lite likevel?

Til info så fòrer vi han på Royal Canin Mini, men tråden er ikke ment for å diskutere hvilket fòr som er best, men heller om dere opplever at produsentens mengde-anbefalinger stemmer sammenliknet med hva dere selv gir hundene deres? Gjerne om dere opplever forskjeller mellom produsentene, for de av dere som har prøvd forskjellige fòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at anbefalingene er veiledende og ikke skal følges slavisk. Hunder er for individuelle og forskjellige til at mengdeanbefalingene kan brukes som fasit.

Samme her, de er jo kun anbefalinger. Og mener å huske at det på fóret mitt står omtrent det du skriver der Emma.

Tinka spiser ganske nærme anbefalingen for sitt fór nå, men tidligere spiste hun mer. Det kommer også an på hvor mye aktivitet hun er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

JaNei tror forresten det er bare et par måneder som anbefalt dose har stemt med det hundene har hatt behov for av mat. Og det over snart 18 år. Anbefalt dose tar jeg som et utgangspunkt eller så bruker jeg det for å regne ut hvilket tørfor som er billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, det er veldig individuelt hva hver hund trenger. Dersom jeg skulle foret Ganzie etter anvisningene så hadde hun vært trillrund etter en uke. Tror hun får litt over halvparten av det som står på pakken. Nå er hun kastrert og snart 8 år så det spiller jo inn på forbrenningen. Men da hun var valp og unghund så fikk hun nesten dobbel porsjon av produsentens anbefalinger for å holde fin vekt.

Hvordan er holdet hans? Kjennes han for tynn ut, eller er han fin? Husk at du skal kunne kjenne ribbeina godt men de skal ikke være utstikkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det innlegget over Ganzie sitt sier det meste. :ahappy:

Nei, jeg er enig i at det er veldig individuelt. Valpen spiser ca like mye som står på pakka (noe av tørrfôret er byttet ut med VogH), eldste tispa får litt over halvparten av det som står anbefalt. Eldstemann spiser ikke tørrfôr, kun VogH, men han får også ca halvparten av det som er anbefalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, det er veldig individuelt hva hver hund trenger. Dersom jeg skulle foret Ganzie etter anvisningene så hadde hun vært trillrund etter en uke. Tror hun får litt over halvparten av det som står på pakken. Nå er hun kastrert og snart 8 år så det spiller jo inn på forbrenningen. Men da hun var valp og unghund så fikk hun nesten dobbel porsjon av produsentens anbefalinger for å holde fin vekt.

Hvordan er holdet hans? Kjennes han for tynn ut, eller er han fin? Husk at du skal kunne kjenne ribbeina godt men de skal ikke være utstikkende.

Vi synes han er fin, så var ikke derfor jeg lurte på fòrmengde. Har fått et par kommentarer på at han er litt på den tynnere siden, men ribbena synes ikke og han er ellers i fin form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt dose tar jeg som et utgangspunkt eller så bruker jeg det for å regne ut hvilket tørfor som er billigst.

DET tror jeg mange gjør - kanskje også fôrprodusentene? Jo lavere anbefalt dagligdose = jo billigere er det på papiret å fôre hunden på nettopp DET fôret.

Jeg gir ca samme mengde (i dl.) av alle tørrfôr, jeg. Også justerer jeg det dersom hunden blir tykkere eller tynnere når jeg har brukt fôret en stund. Funker det også...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...