Gå til innhold
Hundesonen.no

Burleker

Gjest

Recommended Posts

Det ble en liten diskusjon rundt burleker i akkurat nå tråden.

Noen syntes det er supert, noen forstår ikke poenget, og noen syntes kanskje det er ondskapen selv?

Kunne du tenke deg å bruke burleker, hvorfor / hvorfor ikke?

Hva er fordelene og ulempene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan absolutt tenke meg å lære mer om det, prøve det, se hva slags effekt det har.

Mitt inntrykk er at det blir mye av det samme som å putte hunden i bilen under trening for å gi den små pauser. Og dessuten vil man jo da gjøre bur til en positiv ting. Så under innlæring for en hund som ikke er vant med bur, vil man "garantere" at den trives i bur til situasjoner som bilkjøring.

Om jeg hadde klart meg uten burleker? Ja det er jeg sikker på, det blir jo mer som et verktøy som gjør jobben litt lettere.. om det funker sånn som jeg har sett for meg at det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt spesielt mye om dette fra før, men det lille jeg har lest disse dagene virker bare positivt. Jeg syns det er vanskelig å forstå hvordan man skal gjøre dette, men jeg tror det hadde vært veldig nyttig for meg og min hund. Hun liker ikke å ligge i buret, spesielt ikke på trening eller i bilen om den står i ro. Det går bedre i bilen enn når buret er ute av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har ingen som helst erfaring, eller hørt så mye om det i det hele tatt. Men etter å ha lest artikkelen,og faktisk hørt fra folk (labbis :ahappy: ) om hva det går ut på, så er jeg ikke akkurat mot det.

Jeg vil jo ikke ha en hund som liker å sitte i bur 24/7, men om det er et krav om at hunden skal settes vekk på et kurs fordi et eller annet skjer, og man vil bruke bur, så er det jo greit å lære hunden at den kan slappe av der inne også. På kjøpet lærer den selvkontroll, og å slappe av mens den venter på at du sier ifra at den skal koble på igjen. Det er hvert fall mitt inntrykk.

Også fått inntrykk at man nødvendigvis ikke i teorien trenger å bruke bur. Man kunne jo lagd.. tja, hundesengeleker? Eller er dette kun forbeholdt bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fått inntrykk at man nødvendigvis ikke i teorien trenger å bruke bur. Man kunne jo lagd.. tja, hundesengeleker? Eller er dette kun forbeholdt bur?

Har om burleker på kurset jeg går på no, og siden jeg ikke har noe bur som er stort nok til Fredrik så bruker jeg en hundeseng når vi trener på dette. Funker fint det, og synes burleker er en god måte å lære selvkontroll samt og slappe av mellom treningsøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen som helst erfaring, eller hørt så mye om det i det hele tatt. Men etter å ha lest artikkelen,og faktisk hørt fra folk (labbis :ahappy: ) om hva det går ut på, så er jeg ikke akkurat mot det.

Jeg vil jo ikke ha en hund som liker å sitte i bur 24/7, men om det er et krav om at hunden skal settes vekk på et kurs fordi et eller annet skjer, og man vil bruke bur, så er det jo greit å lære hunden at den kan slappe av der inne også. På kjøpet lærer den selvkontroll, og å slappe av mens den venter på at du sier ifra at den skal koble på igjen. Det er hvert fall mitt inntrykk.

Fra mitt inntrykk å dømme, så tror jeg det hadde blitt mye det samme.

Virker som at man bruker bur bare rett og slett fordi man da skaper en trygghet i en boks som bruker til mangt, reise i fly, bil og ofte andre transportmidler.

Kanskje også andre grunner, men kunne ikke tenke på noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har om burleker på kurset jeg går på no, og siden jeg ikke har noe bur som er stort nok til Fredrik så bruker jeg en hundeseng når vi trener på dette. Funker fint det, og synes burleker er en god måte å lære selvkontroll samt og slappe av mellom treningsøkter.

Fra mitt inntrykk å dømme, så tror jeg det hadde blitt mye det samme.

Virker som at man bruker bur bare rett og slett fordi man da skaper en trygghet i en boks som bruker til mangt, reise i fly, bil og ofte andre transportmidler.

Kanskje også andre grunner, men kunne ikke tenke på noen?

Var det jeg tenkte meg, er jo de samme prinsippene man lærer. Selvkontroll og avslapning.

Siri Eveline: Ja, det er sikkert derfor. Også kanskje fordi bur er blitt så populært blandt hundeeiere.

Prinsippene for burtrening er jeg hvert fall med på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan hunden kan slappe av når hele leken går ut på å bygge "stress"? Kjenner jeg er veldig skeptisk og lurer på hva som skjedde med "legg deg", hunden legger seg å venter til ny beskjed blir gitt. Men fortell gjerne, jeg er en nysgjerrig sjel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skjønner jeg ikke helt hvorfor folk er så utrolig negative til det. Dette er selvfølgelig de som ikke vet hva det går ut på overhodet. Jeg slenger ikke med leppa om hvor unødnvendig jeg syns det er å lære hunden å gå på to bein, så hvorfor være så negativ til burleker? Det er jo like mye triks som alt annet, i tillegg til at burleker i mine øyne gir veldig mye positivt.

Det handler ikke bare om å lære hunden å like buret sitt og gå dit på kommando, selv om det er ålright det også.

Men selvsagt, valpen min hater buret sitt, og da er det ikke "bare å putte henne inni det" og regne med at alt går bra. Men siden søndag har vi trent på burleker (og hun er ikke i bur annet enn på stevne og kurs), og har blitt mye flinkere til å slappe av når hun er der. Å ha bur på kurs for at hunden skal få slappe av hjelper lite når den hater det og bruker all sin energi på å pønske ut hvordan man kommer seg ut.

Men det er ikke først og fremst der jeg ser fordelene med burleker, for folk har i alle år belønnet hunder for å være i buret og fått de til å trives der.

Poenget er at hunden skal oppsøke buret sitt på kommando og bli der til den får beskjed om noe annet. De hundene jeg ser som er trent i dette ligger med åpen dør og slapper fullstendig av, i motsetning til en stor del av hundene som bare blir sperret inne i buret uten noe videre trening. Jeg kan ikke se hvorfor det er så negativt eller unødvendig. Jeg syns også det er fint at hunden kan ligge med åpen dør, da får den strekt skikkelig ut med beina.

Man trener jo veldig mye på beherskelse og at hunden skal ligge i buret uansett hva som skjer utenfor. Og igjen, hundene jeg ser som er trent i dette på en skikkelig måte ligger fullstendig i ro og slapper av foran noe de ellers ville ha tiltet av. Et eksempel er min egen hund, Tia, som stresser veldig når hun ser andre hunder. I sommer hadde jeg med et av disse tynne burene fra Cleanrun på ukeskurs, og lille Tia slo fem ganger salto bortover banen når jeg var ute og lekte med en annen hund. Hun lå også og pep hele tiden, lå urolig og slappet ikke av. I løpet av kurset trente vi på burleker, og til slutt kunne Tia ligge med åpen dør og slappe av mens jeg fløy rundt på banen. Det er ikke revolusjonerende, men helt klart en nyttig greie. Selv om hun slapper av, så konsentrerer hun seg også om å gjøre ting riktig (som å holde kjeft og å ligge i ro). Dette er VELDIG god beherskelsestrening for hunder som Tia, og alle andre hunder, og Tia har aldri klart å være så rolig ovenfor andre hunder før.

Jeg vet ikke helt hva det er, men det blir noe helt annen enn en vanlig "bli"-øvelse. Av en eller annen grunn er det mye enklere å strekke strikken når hunden har et bur å forholde seg til, og den slapper av samtidig som den er konsentrert på å gjøre ting korrekt. Etterhvert ga jeg kanskje Tia en godbit hver halvtime, men hundene som kan dette får kanskje en godbit hver 2-3 time.

Jeg kjenner mange som har brukt det i forbindelse med hunder som vokter buret sitt, og jeg vet om mange som har fått en mye bedre fellesdekk med denne beherskelsestreningen. Jeg syns også det er praktisk å kunne sende hunden inn og ut av buret uten å følge den dit og låse etter den, det skaper litt harmoni mellom hund og eier i mine øyne.

Jeg syns også det er en grei øvelse for hunder som sliter med å jobbe på avstand. Valpen kan allerede tusle frivillig inn i buret fra 20 meters avstand, så det er veldig god trening for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo spørre seg hvorfor man kaller det burleker, for da sier man jo egentlig at det må skje med bur. Og det er jo med på å øke populariteten til burbruk.

Er vi heldige dog, så får man kanskje fått frem punktet om at unødvendig burbruk er negativt... men ærlig talt så tipper jeg det er mange som ser på dette som en godkjennelse av burbruk uansett hva slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burleker er en god måte å bygge opp verdi for buret. Teknikkene kan også brukes på hundeseng, fast plass, og verdioverføring i trening av øvelser. Målet er at hunden synes det er gøy å gå i buret/på plassen, og er komfortabel med å være der i kortere og lengre tid. Det lærer også hunden, som nevnt over, selvkontroll og avslapning.

Selv bruker jeg buret som belønning etter en treningsøkt på kurs og treninger. Det er veldig verdifullt for meg å kunne sende Odin tilbake i buret som belønning, og vite at belønningen er så sterk at de andre hundene er uinteressante. For DET er vårt aller største problem, som flere på forumet vet. Åda kunne avslutte med denne sterke belønningen føles utrolig godt, og vises på prestasjonen.

Crate games er en veldig bra dvd. Der bruker de kun bur, men snakker om hvordan man kan bruke det på andre ting, og hvordan man bruker burlekene i treningsarbeid. Blant annet demonstreres det bruk av bur/leker i innlæring av agilityhindre.

Når det gjelder holdninger til burbruk, så tror jeg 24/7-burbrukerene i hovedsak er folk som ikke er så aktive og oppdaterte med hund at de kommer borti konseptet i det hele tatt. Burdiskusjoner har vi kanskje hatt mange nok av til at de kan holde seg i sine egne tråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jeg kjenner som benytter burleker bruker det noe mer enn jeg gjør, dvs 5-6 kurshelger i året :ahappy:

Og om man tror burleker handler om stress, så må man tro om igjen. Har dere egentlig sett hunder trent til burlek? For jeg kjenner flere som sikkert kan filme litt for dere, så skal dere se hvor stresset disse hundene er :wub: Poenget er det motsatte. Hunden skal kunne ville ønske å løpe til buret sitt, men den skal SLAPPE AV i buret uansett hva som skjer av forstyrrelser utenfor. Og komme i god fart ut når den får beskjed om det. De fleste jeg kjenner til har derimot droppet dette med god fart for å unngå skader på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare sitere introduksjonen i Canis' artikkel om burleker (som vel er godt ekstrahert fra Susan Garret's stoff):

Burleker handler ikke om at hunden skal oppbevares i bur døgnet rundt for på den måten å bli motivert til å jobbe. I stedet handler det om strukturert trening med mål om å få en hund som jobber med stor motivasjon samtidig som den lærer seg selvkontroll. På kjøpet får man en hund som elsker å være i buret sitt og som rolig kan koble av i vente på nye arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jeg kjenner som benytter burleker bruker det noe mer enn jeg gjør, dvs 5-6 kurshelger i året :ahappy:

Og om man tror burleker handler om stress, så må man tro om igjen. Har dere egentlig sett hunder trent til burlek? For jeg kjenner flere som sikkert kan filme litt for dere, så skal dere se hvor stresset disse hundene er :wub: Poenget er det motsatte. Hunden skal kunne ville ønske å løpe til buret sitt, men den skal SLAPPE AV i buret uansett hva som skjer av forstyrrelser utenfor. Og komme i god fart ut når den får beskjed om det. De fleste jeg kjenner til har derimot droppet dette med god fart for å unngå skader på hunden.

For at vi skal lytte, labbis, så lønner det seg å ta noe annet enn en slik holdning. Jeg er den eneste som har giddet å stille spørsmål og da føler jeg vel at jeg også fortjener å få ett skikkelig svar sant? Nedlatenhet kommer man ingen vei med :wub: Jeg forstår ikke poenget, jeg har hunder som ligger rolig å venter på ny beskjed. De å kommer eksplosivt til meg når jeg ber om det. Nå har jeg lest gjennom deler av det på canis, og jeg får faktisk IKKE lyst til å bruke det ref:

B) Har du en hund som nå setter i gang et rabalder, dekker du til hele buret. Hunden skal ikke klare å se ut på noen av sidene. Stålsett deg og ikke gå tilbake så lenge hunden er urolig. Tenk på at all oppmerksomhet, selv negativ oppmerksomhet, kan forsterke urolig adferd i buret. Å bjeffe, hyle eller bite i stykker teppet i buret fikk jo deg til å komme tilbake, blås i om du er sint og kjefter! Når hunden har roet seg går du tilbake og tar opp lakenet/teppet slik at hunden kan se ut gjennom fronten igjen. Om hunden fortsetter å være rolig kan du kaste inn en godbit gjennom gitteret. Pass på timingen slik at du ikke lager adferdskjeder der hunden først bjeffer litt for å deretter bli rolig og bli belønnet for det. Belønn fortsatt ro eller lengre rolige perioder om du oppdager at du har kommet inn i et mønster. Når hunden fortsatt er rolig kjører du ca ti repetisjoner til på verdiladingen, som A over.

Høres jo særdeles lystbetont ut for hunden i en innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare selv da, så var jeg litt negativ i starten.

Jeg syntes det er mye overdreven burbruk i hverdagen, og tenkte; nå kommer Canis med enda mer? (Dette fordi det var hos canis jeg hørte om det første gang, men jeg vet ikke hvor det kommer fra opprinnelig?.) Det andre jeg hørte var at det var så negativt for bevegelsesapparatet (en annen ting jeg er ganske opptatt av). Dette fordi å ta en hund ut av buret og rett i trening / lek uten oppvarming kan være skadelig.

Så jeg bestemte meg vel for at dette ikke var noe for oss.

Men mange av de jeg ser på som flinke benytter seg av dette. Og det er en morsom øvelse å leke seg med å lære inn i stua. Dessuten hørte jeg at man kan jo varme opp selv om hunden hviler i buret mellom øktene..(At jeg ikke tenkte på det av meg selv liksom!)

I helgen var jeg på et kurs og hadde med hundene. De er vant til å være i bur kun på utstilling og i bilen. Kurset var inne i en hall, men det var langt fra utstillingssituasjonen likevel. Det var så rolig og stille i forhold, hundene mine fikk ikke det 'ønsket' om å være i fred som de har på utstilling. Der digger de buret.

Men nå lå Ellie og klorte på buret hele tiden mens jeg prøvde å høre hva instruktøren sa. Hun ville ikke slappe av. (Nå har hun mer stress enn den gjennomsnittelige hund, bare så det er nevnt.)

Da jeg måtte reise meg å gjøre noe uten hundene, valgte jeg å putte de i bilen imens, hvis ikke hadde de gravd seg ut av buret. (Ellie fikk med seg Balrog.)Ute var det kaldt, mens inne i hallen var det varmt - derfor hadde de hatt bedre av å være i buret i hallen, men det gikk altså ikke.

Da jeg hentet dem igjen var det pause, og jeg ville trene med dem. Ellie var skikkelig høyt i stress etter å ha ventet i bilen (for hun visste det skjedde noe gøy i hallen, vanligvis klarer hun å slappe av der), hun hoppet og bjeffet og var tullingEllie. Gikk en liten runde ute der hun snuste rullet og avregaerte litt, men var ganske stresset fremdeles da vi kom inn i hallen igjen. Fordi vi har øvd hjemme, og fordi jeg ville trene med Balrog la jeg henne i dekk i buret med åpen dør, og begynte å leke med Balrog (noe hun er supermisunnelig på). Det var også flere andre som trente og lekte med hundene, og vi har egentlig ikke kommet så langt i treningen, (trodde jeg)men Ellie lå hun. Selv om hun var høyt i stress og selv om vi har et fellesdekk problem.

Byttet hund og jammen meg lå valpen også. (Kjørte korte økt så han skulle ha mulighet for å klare det såklart.)

Og da kurset startet igjen lå Ellie og slappet av i buret uten det samme maset hun hadde først, og begge hundene sov.

Dette fikk iallefall meg til å tenke at det må da være bra for en hund som henne?

Men så lurer jeg jo fremdeles på om jeg har gått glipp av noe supernegativt siden folk er så skeptiske?

Edit: Det Margrete linket til er jeg feks. veldig negativ til. Men skjønner ikke helt hvor det kommer inn i treningen? Jeg har først lært hundene å løpe inn, så løpe inn + dekk, og så dekk + bli med forstyrrelser / omvendt lokking. Og da har de lyktes / vært superstolte hver gang vi har trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lurer jeg jo fremdeles på om jeg har gått glipp av noe supernegativt siden folk er så skeptiske?

Skjønner ikke helt at dere tror vi er så negative? Jeg er ikke negativ, jeg ser bare ikke helt poenget når det samme gjøres ved å lære bikkja "legg deg og vent der"

Marie: må ikke redigere :wub: Det står jo på canis under den linken som en annen la ut. Jeg leser det jeg, og det gjør sikker mange av oss, ergo får vi ett meget negativt inntrykk. Steng bikkja inne og vent til den slutter å hyle... positivt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at dere tror vi er så negative? Jeg er ikke negativ, jeg ser bare ikke helt poenget når det samme gjøres ved å lære bikkja "legg deg og vent der"

Det er vel metoden for å lære det inn det er snakk om... jeg har ihvertfall ikke kommet over noen bedre metode for å lære det inn enda. Om "legg deg og vent der" er i buret, senga, sofaen, bak tv-en eller utenfor butikken er vel opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fant jo noe negativt til meg og da. :ahappy:

Men hvorfor er det så lett å lære Ellie det med bur, mens fellesdekk trening er kjempevanskelig?

Og hvis det er noe mer negativt, vil jeg jo gjerne vite om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som om dette er det samme? Det er ihvertfall mitt inntrykk, dette er da bare "klikkermåten" å lære det på kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som om dette er det samme? Det er ihvertfall mitt inntrykk, dette er da bare "klikkermåten" å lære det på kanskje?

Hvorfor diskutere det? Det er jo ikke noe å henge seg opp i strengt tatt, men la meg forklare med store bokstaver og liten t-skje. Hadde jeg vært negativ hadde jeg kalt dere nyfrelste idioter og forkastet hele driten og ikke vært interessert engang i hvorfor.

Jeg er villig til å lære. See? Om det er å være negativt så be it, da er jeg negativ til fingerspissene og helt ned til tærne. For gud hjelpe meg, jeg kaster meg ikke over alt og sluker det rått, den tid er forbi i mitt hode.

Sånn, er det avklart da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• De har vært hjemme når vi har feiret med familie i Oslo (der vi bor). Av ulike hensyn, og først og fremst fordi de ikke ville hatt noe ut av det. De fikk en god tur på formiddagen og kanskje litt ekstra mental aktivisering, og lufting igjen rett før vi har dratt. Det begrenser såklart hvor lenge man kan være borte, men hvis hunden(e) normalt er vant til å være alene en arbeidsdag så tåler de en julekveld også. Bånd, bur eller kompostgrinder kan være gode løsninger om man må ha med hunden og den må begrenses noe. Det kan jo innebære både mye folk og tilgang på mat i ulike høyder, og være behov for skjerming både for hunden og omgivelsene.
    • Har alltid tatt henne med, og hatt henne i bånd hvis det var steder det ikke passet at hun gikk fritt rundt.
    • Er det noen som legger hunden igjen hjemme?  Hva har dere som løsninger hvis dere tar de med?  
    • Simira: Takk for svar og tips! Bøkene er notert på leselista ❤️
    • Det er mye fine bøker, jeg håper du har lest Leslie McDevitt også. Det er vel en egen Control Unleashed Puppy mener jeg å huske. Når det er sagt så ville jeg fått inn noen med erfaring til å vurdere dette. Jeg tenker det henger sammen, og at det er ressursforsvar. Det er fullt mulig å gjøre noe med, men krever riktig håndtering. På https://www.atferdskonsulenter.no/finner du jevnt over flinke folk som bruker positive metoder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...