Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke godkjent championat


SusanneL

Recommended Posts

For internasjonalt utstillingschampionat står det jo spesifisert 12mnd og én dag. Men det er litt diffust syntes jeg med fylt 9mnd og fylt 24mnd osv.

Utrolig synd når man hadde gledet seg til championatet, men er hunden verdig, så får den nok et CERT til :blink: (snakker generelt her, ikke nødvendigvis TS sin hund som jeg ikke husker hvem var igjen).

Dog er det litt "teit" at en dag skal skille den fra å bli champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte godt hva du mener og skjønner argumentet HVIS dette hadde vært en 2-dagers utstilling.

Det var det ikke - hele utst. var den 30. og hunden fylte 24 mndr den 30.

Hadde han fylt 9 mndr den dagen hadde han fått stille i juniorklasse på samme utst.

Men akkurat championat gjelder altså nå 2 år og én dag som aldersgrense.

Jeg vet at saksbehandleren sjekket dette med folk rundt seg, så det stemmer nok.. Men likevel merkelig, synes jeg, da.

Susanne

Ikke for å kverrulere eller være regelrytter, men i prinsippet så skal han ikke kunne stille samme dag som han fyller 9 måneder, men dagen etter - i hvertfall ut fra det det som står i utstillingsreglene om alder. Det enkleste hadde jo vært om det hadde vært like firkanta på alt, evt omformulert det så det kanskje var litt enklere å forstå hva det innebærer i praksis..? At de f.eks. hadde skrevet 2 år og en dag eller lignende, så det var litt mindre å lure på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For internasjonalt utstillingschampionat står det jo spesifisert 12mnd og én dag. Men det er litt diffust syntes jeg med fylt 9mnd og fylt 24mnd osv.

Men for internasjonalt championat er det jo ikke snakk om alder, men tidsavstand mellom første og siste CACIB.

Ikke for å kverrulere eller være regelrytter, men i prinsippet så skal han ikke kunne stille samme dag som han fyller 9 måneder, men dagen etter - i hvertfall ut fra det det som står i utstillingsreglene om alder. Det enkleste hadde jo vært om det hadde vært like firkanta på alt, evt omformulert det så det kanskje var litt enklere å forstå hva det innebærer i praksis..? At de f.eks. hadde skrevet 2 år og en dag eller lignende, så det var litt mindre å lure på :blink:

Det var i hvert fall slik før, at den dagen du fylte ni måneder var du ikke tillatt på valpeshow, og kunne stille i junior. Jeg vet jo ikke om det er endret nå, men før var det praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverrulere eller være regelrytter, men i prinsippet så skal han ikke kunne stille samme dag som han fyller 9 måneder, men dagen etter - i hvertfall ut fra det det som står i utstillingsreglene om alder. Det enkleste hadde jo vært om det hadde vært like firkanta på alt, evt omformulert det så det kanskje var litt enklere å forstå hva det innebærer i praksis..? At de f.eks. hadde skrevet 2 år og en dag eller lignende, så det var litt mindre å lure på :blink:

Joda - på èndagsutstillinger har da "dagen vært dagen", dvs. fyller man 9 mndr den dagen så stiller man i juniorklasse (ikke valp).

På to-dagers utstillinger skal man ha riktig alder første utstillingsdag (dvs. lørdagen), uavhengig av når rasen stilles. Dvs. stiller jeg på søndagen og hunden blir 9 mndr på søndag er den for ung til junior, men kan stilles som valp. Det er jo forsåvidt greit nok.

Problemet her var definisjonen på at hunden "skal ha fylt 24 mndr".

DET mener jeg den har gjort den dagen han har bursdag. (Selvsagt også dagen etter, dagen etter det, dagen etter det osv.) Men NKK tolker det som om den har ikke fylt 24 mndr på bursdagen sin - men dagen etter.

Og det er HELT greit at de tolker det på den måten - er mest glad for at søstra hans ventet til søndagen med å få sitt cert, jeg. Ellers hadde hun også vært i "samme båt".

Hunden det gjelder, Elmer (Taildown's Jukebox) skal på Leto nå i slutten av April og prøve "å bli champion igjen", han...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...