Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om BOT-dekken


MonicaT

Recommended Posts

Jeg har lest og hørt litt om BOT dekken, men har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1) Har lest et sted at en må vende hunden til BOT dekken. Stemmer det fortsatt ? At en kun bruker det noen minutter og så øker tiden. Samt at hunden kan bli stiv og støl de første gangene ??

2) Er det noe poeng i å bruke sånt dekken til en ung frisk hund ?

3) Kan dekkent gjøre noen form for skade på en frisk hund ?

4) Kan man bruke det som et normalt/vanlig varmedekken på tur ?

Erfaringer tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og hørt litt om BOT dekken, men har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1) Har lest et sted at en må vende hunden til BOT dekken. Stemmer det fortsatt ? At en kun bruker det noen minutter og så øker tiden. Samt at hunden kan bli stiv og støl de første gangene ??

2) Er det noe poeng i å bruke sånt dekken til en ung frisk hund ?

3) Kan dekkent gjøre noen form for skade på en frisk hund ?

4) Kan man bruke det som et normalt/vanlig varmedekken på tur ?

Erfaringer tas i mot med takk.

Jeg kan jo fortelle om meg selv for jeg bruker BOT håndledd og nakke greiene.

1. ja du må vende degeslv til den. Først 2-3 timer, så 2-3 timer neste dag, så kan du øke gradvis. Er noe med prosessene som kroppen setter igang. Står nøyere forklart på arket (som ligger bak pcen et sted og jeg skal prøve å fiske opp) som fulger med.

2. ja, den vil jo ha bedre blodsirkulasjon og lettere ungå skader

3. ikke som jeg vet om

4. det vet jeg ikke

Jeg er iallefall kjempefornøyd med BOT produktene til meg, og skal kjøpe til Amiga så fort noen lager corgi størrelse... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Har lest et sted at en må vende hunden til BOT dekken. Stemmer det fortsatt ? At en kun bruker det noen minutter og så øker tiden. Samt at hunden kan bli stiv og støl de første gangene ??

Ja, men ikke noen få minutter, det går mer på timer som Anette sier. Dette står forklart. Selv har jeg aldri brukt det lengre enn 2-3 timer vil jeg tro, og dermed heller aldri hatt bruk for denne tilvendingsfasen. Jeg begynte heller med korte turer på 15 min, senere en halvtime og dermed gikk over til å la henne ligge med det på i bilen lenge. Dette har jeg bare gjort fordi jeg er litt overbeskyttende. Ikke nødvendig. Jeg har aldri hørt om at de blir stiv og støl, ei heller merket det.

2) Er det noe poeng i å bruke sånt dekken til en ung frisk hund ?

Min hund har absolutt ingen problemer eller sykdommer, jeg bruker det kun for varme. Jeg syns det er veldig greit å bruke det når hunden er på trening og skal holde varmen mellom treningsøktene så ikke musklene blir stiv, jeg må varme opp på nytt og hunden får belastningsskader.

3) Kan dekkent gjøre noen form for skade på en frisk hund ?

Det tviler jeg sterkt på. Jeg har aldri hørt om noe slikt, heller ikke erfart noe på min som er helt frisk.

4) Kan man bruke det som et normalt/vanlig varmedekken på tur ?

Jepp, det gjør jeg stadig vekk. Men pass på å ikke ta det på en kliss våt hund. Jeg fikk nemlig høre fra noen at de kunne få brannskader av dette.

Jeg venter selv på knestøtte fra BOT som jeg håper kommer til å hjelpe meg med betennelsen min i kneet. Min mor venter på nakkestøtten, så det var fint å høre noe erfaringer med menneske produktene også :icon_redface: Takk, Anette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter selv på knestøtte fra BOT som jeg håper kommer til å hjelpe meg med betennelsen min i kneet. Min mor venter på nakkestøtten, så det var fint å høre noe erfaringer med menneske produktene også :icon_redface: Takk, Anette.

Kan jo legge til at etter noen timer i et par dager kan jeg nå ha på håndleddsgreien hele dagen, og leddet holder seg varmt, jeg fryser mindre på hendene og hovner ikke. Nakkegreia bruker jeg bare i ny og ne når jeg har vondt.

jeg lurer på hvordan t-skjortene og det fungerer jeg. da ville de jo tatt skuldra og ryggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du håndleddgreien for? Liksom hva slags "problem" har du? Haha :icon_redface: Om du vil meddele det. Jeg har nemlig seneknuter som gjør au au i hånden, men jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noe så dyrt for dem. Da kunne jeg heller hatt en helt vanlig støttebandasje, som jeg ikke vet hvor jeg får tak i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du håndleddgreien for? Liksom hva slags "problem" har du? Haha :icon_redface: Om du vil meddele det. Jeg har nemlig seneknuter som gjør au au i hånden, men jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noe så dyrt for dem. Da kunne jeg heller hatt en helt vanlig støttebandasje, som jeg ikke vet hvor jeg får tak i..

har høyst sannsynelig fibriomyalgi (får bekreftet på mandag), så har mye verking og vondt i ledd uten stor grunn. Varmen gjør at det lindrer. Vanlig bandasje bare holder ting på plss, varmer eller gjør ingenting mer :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har høyst sannsynelig fibriomyalgi (får bekreftet på mandag), så har mye verking og vondt i ledd uten stor grunn. Varmen gjør at det lindrer. Vanlig bandasje bare holder ting på plss, varmer eller gjør ingenting mer :icon_redface:

Det er forsåvidt kun støtte jeg trenger. Jeg får kun vondt når jeg bøyer den, så da trenger jeg noe som holder den i ro på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3) Kan dekkent gjøre noen form for skade på en frisk hund ?

JA! Eller... i hvertfall på en tilsynelatende frisk hund. Overdrevet bruk kan føre til "overreaksjon" (økt blodsirkulasjon over lang tid) - altså dannelse av betennelse. Det skjedde med Amira. Hun var ganske stiv, så jeg brukte dekkenet nesten hele døgnet, slik at hun fikk betennelse mellom noen ryggvirvler som hun har litt problemer med fra før. Akupunktøren jeg da dro til, fortalte meg at BOT er fint det, men ikke mer enn 1-2 timer pr dag i forbindelse med aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette som vanlig varmedekken til hund. Har ikke brukt noe tilvenningstid på dette, og jeg har ikke sett noe problemer med tanke på dette. Jeg spurte der jeg kjøpte dekkenet (via BOT-siden på nett) om det kunne bruke på friske hunder og som vanlig dekken, og svaret var JA.

Jeg bruker det når vi er ute hvis det er veldig kaldt, og hvis Nitro må ligge i bilen. Har også hatt det på noen netter når hundene har ligget på soverommet vår (kaldt) når vi har hatt besøk.

Slik jeg forstår det er det varmereflekterende stoff som gjør at varmen i huden reflekterer tilbake til kroppen. Det har nok positive invirkninger på muskler og ledd hvis man er stiv og støl. Men ser ikke noen grunn for at dette skal gi "skader" på friske dyr. Det er jo ikke noen stoffer i det som skilles ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...