Gå til innhold
Hundesonen.no

Er Chihuahua virkelig så skjøre?


Blondiemamma

Recommended Posts

Steike, hvis det er blir sånn at bikkja får være med inn i (mat)butikker bare man bærer dem, så kommer jo all brannmannsløft treninga mi til nytte! Da skal jeg troppe opp på nærmeste Rimi med bikkja over skuldrene med et kjempe :P for jeg er drittlei av å se småhunder i veska eller på armen der inne. Om det er jenter på jobb så nytter det å si ifra, de sender kunden og hunden ut, men bare en av gutta bryr seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Steike, hvis det er blir sånn at bikkja får være med inn i (mat)butikker bare man bærer dem, så kommer jo all brannmannsløft treninga mi til nytte! Da skal jeg troppe opp på nærmeste Rimi med bikkja over skuldrene med et kjempe :hyper: for jeg er drittlei av å se småhunder i veska eller på armen der inne. Om det er jenter på jobb så nytter det å si ifra, de sender kunden og hunden ut, men bare en av gutta bryr seg...

*se for seg tulip drasse Valpis gjennom fruktavdelingen* :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Chi'er er skjøre - ja, det er de selvsagt enbart pga deres størrelse. De tåler ikke allverden av påkjenning, og noe som ville vært et "dult i siden" på en midd.stor hund vil sparke Chi'en vegger i mellom..

I butikker - selvsagt ikke, fordi det er ikke tillatt. Men vi som hundeeiere behøver da ikke å irritere vettet av oss, eller sladre om på dette vel? Kan vi ikke la alle de andre som ikke liker hunder få gjøre dette i fred?? Er det misunnelse? "HUN får ha med pommen sin men jeg får ikke ha med rottisen min" - ergo irriterer det meg?

Og ja, man skal selvsagt rydde opp/vaske hvis hunden (eller ungen) din gjør noe den ikke skal hos andre..

Merkelig hvor syklige og allergiske VI er, og hvor ekle og smittebefengte VÅRE hunder er - når man sammenligner med andre land...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke la alle de andre som ikke liker hunder få gjøre dette i fred?? Er det misunnelse? "HUN får ha med pommen sin men jeg får ikke ha med rottisen min" - ergo irriterer det meg?

Susanne

Haha.. Misunnelse var nok det siste jeg tenkte på..! Jeg tenkte vel ikke på det engang.. Hovedgrunnen til at JEG ikke hadde tatt med med bikkja inn på en butikk er av respekt for andre folk som ikke liker, tåler eller er redd for hund. Det finnes faktisk folk der ute som er allergiske og som reagerer på det minste, og jeg ville ikke ha utsatt disse for eventuelle farer i forhold til allergi osv. Hunder har uansett ikke noe å gjøre i en butikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er greit for DEG er jo en sak. Men at folk ikke vil ha hundehår, hundesikkel eller liknende i det hele tatt i maten sin synes jeg er helt forståelig. Ikke alle liker eller tåler hunder, så å ta de med på matbutikken blir i overkant drøyt synes jeg.

Og igjen - skal min far som er allergisk for dyr ikke gå på butikken fordi det er lov med hunder der? Vel.. det blir veldig spesielt!

Sier ikke at du er forkjemper her, men jeg er veldig uenig med deg i at de er "Heldige de som kan ta med hunden inn i butikker". For saken er nemlig at de ikke KAN det. De GJØR det, og bryter en regel som gjelder på så og si alle butikker.

Jeg tror ikke det er snakk om matbutikker altså, ei restauranter.

Og kan du forklare meg hvordan det blir hundhår eller sikkel i maten? Så og si alt er pakket i plast, og det som ikke er pakket i plast (som frukt og grønt) skyller jo de fleste uansett. Det er jo mange som har klådd på det fra før av.

Men om det er en regel imot å ta med hunden inn på et senter, en butikk eller lignende. Nei da gjør man ikke det, og om noen gjør det, så får man heller si ifra.

Helt ærlig må jeg dog innrømme at jeg har tatt med Tinka inn på et senter hvor det ikke er lov med hund, der er det nemlig en hundebutikk, og jeg må jo få lov til å prøve på evt. produkter før jeg kjøper det. Men da går jeg klart rett til butikken, også tilbake til bilen med hunden, og om jeg skal innom andre butikker så gjør jeg det etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikker - selvsagt ikke, fordi det er ikke tillatt. Men vi som hundeeiere behøver da ikke å irritere vettet av oss, eller sladre om på dette vel? Kan vi ikke la alle de andre som ikke liker hunder få gjøre dette i fred?? Er det misunnelse? "HUN får ha med pommen sin men jeg får ikke ha med rottisen min" - ergo irriterer det meg?

Og ja, man skal selvsagt rydde opp/vaske hvis hunden (eller ungen) din gjør noe den ikke skal hos andre..

Er ikke misunnelse :hyper: Jeg kan om jeg vil ta bikkja under armen å ta han med inn jeg, men jeg syntes det er helt latterlig, samtidig tenker jeg på allergi hos andre og at det er matvarer der. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor syklige og allergiske VI er, og hvor ekle og smittebefengte VÅRE hunder er - når man sammenligner med andre land...

Susanne

Signeres!

Det er mange folk som er hyper allergisk mot alt mulig annet, men man forbyr det ikke fordi om. Parfyme, gress, pollen, støv. Ikke at jeg skal forsvare det å kunne ha dyr med på senteret, selv om jeg gjerne skulle ønske vi kunne ha det slik som de har det i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke Norge som andre land og vi må nesten forholde oss til hvordan ting foregår her til lands. Og ja det er uhygienisk å ta med hunder inn på f.eks matbutikker. Og hvilke land er det dere sikter til hvor man fint kan ta med hundene overalt? Kanskje de driter mer i regler i disse landene så det ser ut som om hunder har fri tilgang til det meste? En hun HAR ikke noe å gjøre i en butikk uansett når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er snakk om matbutikker altså, ei restauranter.

Og kan du forklare meg hvordan det blir hundhår eller sikkel i maten? Så og si alt er pakket i plast, og det som ikke er pakket i plast (som frukt og grønt) skyller jo de fleste uansett. Det er jo mange som har klådd på det fra før av.

Jeg håper du forstår at det går an å overdrive for å gjøre et poeng. Jeg tror ikke det blir sikkel og hår i maten uansett, men om alle skulle ha med bikkja inn på matbutikken mister man litt av poenget med streng hygiene i omgivelser med mat. Jeg ser på ingen mnåte hvorfor man på død og liv skal ha bikkja med på matbutikken - uansett!

Helt ærlig må jeg dog innrømme at jeg har tatt med Tinka inn på et senter hvor det ikke er lov med hund, der er det nemlig en hundebutikk, og jeg må jo få lov til å prøve på evt. produkter før jeg kjøper det. Men da går jeg klart rett til butikken, også tilbake til bilen med hunden, og om jeg skal innom andre butikker så gjør jeg det etterpå.

Jeg tror nok du forstår at de fleste her inne mener at det er en forskjell i å ta med hunden inn fordi det i seg selv har et formål - nemlig å få prøvd klær/halsbånd mm. på hunden. Det er helt greit. Men om hunden i tillegg bare mååå være med på Gina Tricot, H&M, matbutikken og sportsbutikken.. Da er man respektløs mot mennesker som ikke tåler/liker hund!

Susanne uttalte følgende:

"Merkelig hvor syklige og allergiske VI er, og hvor ekle og smittebefengte VÅRE hunder er - når man sammenligner med andre land... "

Jeg tror faktisk mange her tenker på andre når det er snakk om allergi og ekkelt og i det hele tatt. Jeg personlig er veldig yrmyk når det kommer til mitt hundehold. Og årsaken til deg er nettopp svært kraftig allergi i nærmeste familie. Er man kjent med de enorme plagene enkelte kan ha som følger av å omgås dyr utsetter man ikke disse for store påkjenninger om man kan. Poenget mitt er ikke verre enn det.

I mine øyne er hunder dyr som ikke har noe å gjøre inne på butikker og menneskefyllte sentere uansett. Og at praksis er ulik i Norge sammenliknet med andre land kan jeg se. Men at den ene er mer feil eller riktig enn den andre... Vel. Det finnes det nok delte meninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikker - selvsagt ikke, fordi det er ikke tillatt. Men vi som hundeeiere behøver da ikke å irritere vettet av oss, eller sladre om på dette vel? Kan vi ikke la alle de andre som ikke liker hunder få gjøre dette i fred?? Er det misunnelse? "HUN får ha med pommen sin men jeg får ikke ha med rottisen min" - ergo irriterer det meg?

Og ja, man skal selvsagt rydde opp/vaske hvis hunden (eller ungen) din gjør noe den ikke skal hos andre..

Merkelig hvor syklige og allergiske VI er, og hvor ekle og smittebefengte VÅRE hunder er - når man sammenligner med andre land...

Susanne

Sa hun som nettopp har fått seg veskehund selv..

Det har ikke noe med misunnelse å gjøre. Hvorfor skal man ha med seg bikkja i en klesbutikk? Hva har den der å gjøre? Og hvorfor skal man drasse med seg bikkja på en kafe? Mine hunder er lydige nok til at de ikke plager andre folk, jeg trenger ikke å ha de i en veske eller på armen for å ha kontroll på de, men HVORFOR? Fordi vi kan bli en time eller tre lenger? Så ****** artig er det da virkelig ikke i butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke Norge som andre land og vi må nesten forholde oss til hvordan ting foregår her til lands. Og ja det er uhygienisk å ta med hunder inn på f.eks matbutikker. Og hvilke land er det dere sikter til hvor man fint kan ta med hundene overalt? Kanskje de driter mer i regler i disse landene så det ser ut som om hunder har fri tilgang til det meste? En hun HAR ikke noe å gjøre i en butikk uansett når alt kommer til alt.

Jeg sier heller ikke at Norge er som andre land, bare at jeg skulle gjerne ønske det. Et eksempel på et slikt land er Frankrike. Her får hunden egen stol på resturanter og servitører skjærer opp mat til hunden og hjelper den å spise. Så ille hadde det virkelig ikke trengt å være, men litt friere syns jeg det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Finland for noen år siden, så hadde de et litt annet forhold til hund inne på senter der. Og det var greit så lenge hunden ikke ble tatt med opp til disker der det ble servert mat, eller inn på matbutikker.

Det var jo mer lempelig på slikt for en del år tilbake siden, men siden hundefolk mangler evnen til selv å pelle opp drit etter bikkjene sine inne på kjøpesenter, så skjønner jeg godt at forbudet har kommet. Der det er hundeeiere, har det en liten tendens til å bli grisete (bare se hvordan det ser ut utenfor en utstillingshall liksom...).

Ser ikke helt problemet med å ha med seg en hund på utecafé så lenge den ikke er til sjenanse for andre, men inne på steder der det selges mat av en eller annen sort, så har de ingenting å gjøre. Og om vi hadde vært så utrolig misunnelige på "småhundeiere" som skal drasse med bikkja over alt, så hadde vi vel kjøpt oss veskehund selv? Har ikke noe behov for å ha med meg hunden min hverken på restaurant, klesbutikk eller andre slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro med meg Amiga på kafe for å ha en avskjed med noen veninner, i Trondheim har de veldig mange uterestauranter og vi satte oss der, hun satt på gulvet. Men servitøren kom og kom meg vannbolle til henne og sa hun kunne få ligge i sofaen med oss. Utover det har hun aldri vært med meg inn noested, hun har tatt buss ol, men det faller meg liksom ikke inn å ta med meg hunden i matbutikken.

Det faller meg heller ikke inn å sette hunden fra meg ettersom folk har en tendens til å stjele de (noen prøvde seg tilogmed på sinna bordern min, men jeg så de heldigivis.)

Jeg har dog ei kusine som har en chihuahua i veske, og forlanger at den får være med overalt, nekter å betale på bussen ol (det er faktisk ingen unntak på fleste busser samme hvor liten den er). Så spurte jeg om hun ville gjort det samme om hun f.ex hadde Amiga, men da ville hunden vært hjemme. for det var jo en hund var kommentaren. Hun fikk ikke være med på slikt.

Chihuahua er nok mer eierne enn "hunden" som lager problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun svare ut fra de erfaringer jeg selv har med chihuahua, og det jeg har lest fra andre i miljøet.

Man må behandle individet.

Jeg har tre, hvor av en ikke tåler kulde overhodet, en som synes det går men trives ikke, og en som ikke merker kulden overhodet. Tre hunder, tre vidt forskjellige grenser og personligheter.

Det er klart at noen duller for mye med dem, og ikke tar så hardt på det. Men det å for eksempel skulle gjøre en valp husren på vinteren er utrolig vanskelig, Jeg vet det, for jeg har kun hatt vintervalper. De driver og kniper igjen, og det å stå ute mer enn etpar minutter kan man ikke for da kan de fort bli syke. Så når de kommer inn igjen, løper de fem meter bort og setter seg ned. Da er det ofte lettere med en avis, og gjerne ta med seg den ut, det isolerer jo mot underlaget. Og la meg minne dere på, at chi er små og blir lettere kalde enn større valper/hunder, og ikke har de underpels heller. Så når jeg er ute når det er mange minusgrader, er jeg ikke ute mer enn 10 minutter av gangen, og han ene stivner etter 2-3 minutter. Så tar jeg meg heller en ekstra runde med han som ikke merker kulden noe særlig.

Chi generelt er ikke glad i kulde, sånn er det bare. Men ingen regel uten unntak selvsagt.

Skjøre er de ikke, men hvert individ må behandles for den det er, ikke skjære dem alle over en kam :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier heller ikke at Norge er som andre land, bare at jeg skulle gjerne ønske det. Et eksempel på et slikt land er Frankrike. Her får hunden egen stol på resturanter og servitører skjærer opp mat til hunden og hjelper den å spise. Så ille hadde det virkelig ikke trengt å være, men litt friere syns jeg det kan være.

Hvis man vil at hunder skal bli behandlet på den måten så kan man vel skaffe seg en unge da.. Hunder klarer å spise selv liksom... :hyper: Og igjen, hunder HAR ikke noe å gjøre i en butikk. Hvorfor skal man ha med seg hunden? Fordi det er lettvint å ta den med på tur med det samme man handler? Ja det er nok lettvint det, men man har tross alt valgt å ha hund, og da bør man tilrettelegge for hundeholdet sitt. Eller ta sjansen på at ingen plager eller stjeler hunden mens man handler hvis man binder den utenfor.

Tar man med hunden på en uterestaurant eller et spisested med uteplasser blir det litt annerledes da. Det er nok individuelt blant de som jobber der om de liker hunder eller ikke også, i forhold til hvordan de behandler hunden og eierne. Eller om man lager ubehag hos de andre som kommer dit for å spise, og som ender opp med å sitte et par meter unna hunden. Man må nesten se an situasjonen uansett. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du forstår at det går an å overdrive for å gjøre et poeng. Jeg tror ikke det blir sikkel og hår i maten uansett, men om alle skulle ha med bikkja inn på matbutikken mister man litt av poenget med streng hygiene i omgivelser med mat. Jeg ser på ingen mnåte hvorfor man på død og liv skal ha bikkja med på matbutikken - uansett!

Jeg tror nok du forstår at de fleste her inne mener at det er en forskjell i å ta med hunden inn fordi det i seg selv har et formål - nemlig å få prøvd klær/halsbånd mm. på hunden. Det er helt greit. Men om hunden i tillegg bare mååå være med på Gina Tricot, H&M, matbutikken og sportsbutikken.. Da er man respektløs mot mennesker som ikke tåler/liker hund!

Ser ikke hvorfor du skal behøve å overdrive for å få frem poenget ditt..sorry :x Og så mye som jeg koser med hunder til tider, røyter jeg sikkert verre en dem også. For hårene som jeg får på meg, er alle løse.

Men som sagt, jeg er imot at hunder skal inn på matbutikker.

Derimot syntes jeg at det er greit å ta med hunden inn på klesbutikker og slikt, om senteret tillatter det (slik som Oslo City, hvertfall sist gang jeg var der..). Selvfølgelig mener jeg ikke å dra på shopping med hunden, men stikke innom Cubus på veien for å kjøpe en neglelakk f.eks. Begynne å prøve klær, og drasse hunden inn på prøverom blir jo litt drøyt.

Men igjen, MATBUTIKK ER NOE ANNET!

Problemet ligger jo i hvor man skal sette grensen, du kan ikke sette en regel om at hunder får komme inn på senteret, så lenge man ikke er der lenge, og ikke prøver klær og slikt. Derfor er det enklere med et forbud. Og det syntes jeg er helt greit.

Chi generelt er ikke glad i kulde, sånn er det bare. Men ingen regel uten unntak selvsagt.

Skjøre er de ikke, men hvert individ må behandles for den det er, ikke skjære dem alle over en kam :icon_confused:

Utrolig synd å høre slike kommentarer, da jeg virkelig ikke tror på det. En chi kan læres til å trives ute, og spesielt om eieren også trives med å være ute. Selvfølgelig må man holde hunden i aktivitet.

Som en flott eier av chihuahua en gang sa, så lenge jeg går og ikke stopper opp, holder hundene koken i en time fint, også dette var snakk om flere minusgrader :hyper:

Dessuten finnes det potesokker og dekken, og det skal ikke være noe grunn til at hunden ikke kan gå normale turer altså. Med mindre det er et spesialtilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la meg minne dere på, at chi er små og blir lettere kalde enn større valper/hunder, og ikke har de underpels heller.

Stemmer ikke. Dess større overflate, dess kjappere nedkjøling. Innen samme pelstype. Samme med mennesker, om du tar en kjempestor og en liten en naken ut i -10, vil den kjempestore bli kjappere nedkjølt enn den lille. Hvem som FØLER det kaldest er individuelt.

SusanneL Jeg sladrer på andre hundeeiere på matbutikker pga hygieneregler, i vanlig butikk ser jeg bare dumt på bikkja ev spør sånn passe blÅnt: er det lov med hund her inne? Personlig synes jeg ikke det er spes uhygienisk med hund i matbutikk, men bla mattilsynet synes det, og jeg mener det er ille at en kjøpmann får en kjempebot eller i verste fall må stenge butikken sin fordi noen bare MÅ ha hunden sin med inn dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil at hunder skal bli behandlet på den måten så kan man vel skaffe seg en unge da.. Hunder klarer å spise selv liksom... :icon_confused: Og igjen, hunder HAR ikke noe å gjøre i en butikk. Hvorfor skal man ha med seg hunden? Fordi det er lettvint å ta den med på tur med det samme man handler? Ja det er nok lettvint det, men man har tross alt valgt å ha hund, og da bør man tilrettelegge for hundeholdet sitt. Eller ta sjansen på at ingen plager eller stjeler hunden mens man handler hvis man binder den utenfor.

Jeg sier jo ikke at jeg vil at hunder skal bli behandlet slik. Og det er desverre stor forskjell på hunder og unger. Ellers skulle jeg gjerne hatt en. Jeg syns det er greit når jeg tar bussen rundt om kring. Er jeg sulten så slipper jeg å binde henne utenfor hvor folk kan ta henne eller plage henne. Om jeg skal kjapt innom en klesbutikk slik som Siri nevner så slipper jeg å ta det senere eller igjen å måtte binde henne utenfor. Små hunder er desverre svært populære å stjele da de gjør det godt som fine mødre på valpefabrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig synd å høre slike kommentarer, da jeg virkelig ikke tror på det. En chi kan læres til å trives ute, og spesielt om eieren også trives med å være ute. Selvfølgelig må man holde hunden i aktivitet.

Som en flott eier av chihuahua en gang sa, så lenge jeg går og ikke stopper opp, holder hundene koken i en time fint, også dette var snakk om flere minusgrader :hyper:

Dessuten finnes det potesokker og dekken, og det skal ikke være noe grunn til at hunden ikke kan gå normale turer altså. Med mindre det er et spesialtilfelle.

Jeg er helt uenig med deg. Det er ikke "synd" å høre slike kommentarer når det er fakta.

Jeg har tre chi, og ser godt forskjellen på dem. Noen trives i kulde og bryr seg ikke, andre tåler det ikke og stivner veldig raskt. Synes du helt seriøst bør ta deg en realitetssjekk og lære deg at alle hunder er ikke like, og skal derfor ikke skjære alle over en ham. Når man står der meg en hund som stivner helt og faller pinnstiv overende i snøen hvis man drar i båndet og tydelig har vondt, ja da prøver man ikke å "lære den å trives i snøen", for det går bare ikke!

Stemmer ikke. Dess større overflate, dess kjappere nedkjøling. Innen samme pelstype. Samme med mennesker, om du tar en kjempestor og en liten en naken ut i -10, vil den kjempestore bli kjappere nedkjølt enn den lille. Hvem som FØLER det kaldest er individuelt.

De små colaflaskene mine har ofte frøset til is før de store :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med deg. Det er ikke "synd" å høre slike kommentarer når det er fakta.

Jeg har tre chi, og ser godt forskjellen på dem. Noen trives i kulde og bryr seg ikke, andre tåler det ikke og stivner veldig raskt. Synes du helt seriøst bør ta deg en realitetssjekk og lære deg at alle hunder er ikke like, og skal derfor ikke skjære alle over en ham. Når man står der meg en hund som stivner helt og faller pinnstiv overende i snøen hvis man drar i båndet og tydelig har vondt, ja da prøver man ikke å "lære den å trives i snøen", for det går bare ikke!

Hei hei hei!

Nå er det faktisk du som skjærer alle over en kam når du sier: "Chi generelt er ikke glad i kulde".

Jeg prøver bare å få deg til å innse at du selv også innrømmer at 30% av chihuahuaene trives i kulde 30% klarer å være i kulde, og 30% tåler ikke kulde.

Altså sier du jo egentlig at over halvparten av chihuahuaene fint klarer å være ute deler av vinteren. Det er ikke -20 hver dag i flere måneder heller.

Nå vet jeg heller ikke hva slags potesokker og dekken du bruker på hundene dine, men det kan jo være et punkt flere eiere kan se nøyere på :icon_confused:

Det går fint an å lære en hund å trives i snøen, ikke alle, men noen ihvertfall. Ved at belønning er så stor at den er verdt det. Da vil den ikke bare stå der pinnestiv, men den vil prøve å oppnå belønningen :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei hei!

Nå er det faktisk du som skjærer alle over en kam når du sier: "Chi generelt er ikke glad i kulde".

Jeg prøver bare å få deg til å innse at du selv også innrømmer at 30% av chihuahuaene trives i kulde 30% klarer å være i kulde, og 30% tåler ikke kulde.

Altså sier du jo egentlig at over halvparten av chihuahuaene fint klarer å være ute deler av vinteren. Det er ikke -20 hver dag i flere måneder heller.

Nå vet jeg heller ikke hva slags potesokker og dekken du bruker på hundene dine, men det kan jo være et punkt flere eiere kan se nøyere på :icon_confused:

Det går fint an å lære en hund å trives i snøen, ikke alle, men noen ihvertfall. Ved at belønning er så stor at den er verdt det. Da vil den ikke bare stå der pinnestiv, men den vil prøve å oppnå belønningen :hyper:

Nei det går like fint an å trene en slik hund til å trives i kulden som det går an å trene en lam person til å gå.

Jeg har ikke sagt at 30% ditt eller datt, jeg har sagt at chi generelt ikke er glad i kulde, og det står jeg ved. Det at mine representerer en side av hver, er tilfeldig. Jeg vet om dem som har mange som klarer kulden og en eller to som stivner, og jeg kjenner dem som har mange som stivner og etpar som tåler kulden. Alle får lik behandling, men individet viser selv om den klarer det eller ikke. Det at jeg har en hund som trives/ikke brysr seg videre om kulden, det har jeg vært heldig med. Klart det hjelper med klær, jeg har Hurtta til alle mine, og jeg har potesokker, både fra seleverkstedet og gummisokker. Likevel så hjelper det ikke den hunden jeg har som stivnet, han bruker også hjemmestrikket ullgenser under dekkenet.

Den som jeg har som takler kulde men ikke trives, kan jeg drasse med meg og se på at den mistrives, men likefullt mistrives. Belønningen min? å drasse runt på en hund som ikke liker seg. Nei da tar jeg heller med meg hunden som trives uansett vær, ut en ekstra tur.

Kler man på en chi så klarer den fint å gå utenfor å tisse og bæsje, men noen av dem stivner iløpet av noen få minutter, og dem kan man ikke gå tur med. Stivner den så stivner den, da må den inn i varmen igjen, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går like fint an å trene en slik hund til å trives i kulden som det går an å trene en lam person til å gå.

Jeg har ikke sagt at 30% ditt eller datt, jeg har sagt at chi generelt ikke er glad i kulde, og det står jeg ved. Det at mine representerer en side av hver, er tilfeldig. Jeg vet om dem som har mange som klarer kulden og en eller to som stivner, og jeg kjenner dem som har mange som stivner og etpar som tåler kulden. Alle får lik behandling, men individet viser selv om den klarer det eller ikke. Det at jeg har en hund som trives/ikke brysr seg videre om kulden, det har jeg vært heldig med. Klart det hjelper med klær, jeg har Hurtta til alle mine, og jeg har potesokker, både fra seleverkstedet og gummisokker. Likevel så hjelper det ikke den hunden jeg har som stivnet, han bruker også hjemmestrikket ullgenser under dekkenet.

Den som jeg har som takler kulde men ikke trives, kan jeg drasse med meg og se på at den mistrives, men likefullt mistrives. Belønningen min? å drasse runt på en hund som ikke liker seg. Nei da tar jeg heller med meg hunden som trives uansett vær, ut en ekstra tur.

Kler man på en chi så klarer den fint å gå utenfor å tisse og bæsje, men noen av dem stivner iløpet av noen få minutter, og dem kan man ikke gå tur med. Stivner den så stivner den, da må den inn i varmen igjen, enkelt og greit.

Du skal få lov til å fortsette i den naive boblen din. Jeg vet at det er mulig :icon_confused:

At den ene hunden din ikke kan trenes videre er jo helt forståelig, som jeg sa, ikke enhver hund kan trenes, men noen kan :hyper:

Men du sitter jo og sier her at det finnes flere chihuahuaer som trives i kulde? Samtidig som du på den annen side sier at chihuahuaer generelt ikke liker kulde? Motsigende? JA!

Altså på et vis, selvom du ikke klarer å innrømme det, bare komme med eksempler, så sier du at chihuahuaen kan trives i kulde, dog ikke alle individer :x

Så jeg har fått deg jeg trenger ut av dine innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få lov til å fortsette i den naive boblen din. Jeg vet at det er mulig :x

At den ene hunden din ikke kan trenes videre er jo helt forståelig, som jeg sa, ikke enhver hund kan trenes, men noen kan :P

Men du sitter jo og sier her at det finnes flere chihuahuaer som trives i kulde? Samtidig som du på den annen side sier at chihuahuaer generelt ikke liker kulde? Motsigende? JA!

Altså på et vis, selvom du ikke klarer å innrømme det, bare komme med eksempler, så sier du at chihuahuaen kan trives i kulde, dog ikke alle individer :P

Så jeg har fått deg jeg trenger ut av dine innlegg!

Om ikke annet så er du flink til å vri innlegg slik at de passer deg :icon_confused:

Ene min kan helt klart ikke trenes til å være ute, og jeg vet om en del eksemplarer som er på samme måte.

Jeg lever ikke i en "naiv" boble her, jeg lever i en virkelighetsboble med 3 chihuahuaer og veldig mange venner med chi.

Jeg sier at chi generelt ikke liker kulde, men det finnes også mange som liker det. Om man har 1million chihuahuaer, og 100 000 av dem ikke bryr seg noe om kulden, så har man mange chi som ikke bryr seg (dette er bare et gitt eksempel, og ikke et seriøst antall gitt ut fra en stor forskningsstude tatt over 17 år bare for å klarlegge det for din skyld).

Jeg har ikke fått noe ut av det du skriver dessverre, men er glad jeg kan bidra til å gi deg fakta, selv om du ikke ser ut til å klare å lære noe fra det :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...