Gå til innhold
Hundesonen.no

Cecar Millan DVD


Porselen

Recommended Posts

Dette er det første innlegget mitt her på Hundesonen, så hvis jeg gjør noe feil så bare endre på det.

Jeg har tenkt til å ta det store skrittet og få meg valp for første gang, og vil være ordentlig forberedt på det som venter meg. Jeg har ikke tenkt til å få meg valp før tidligst til sommeren, noe som gjør at jeg har god tid på å lære alt jeg burde lære, for å bli godt forberedt. Men problemet er at det er så utrolig mange forskjellige teknikker og triks for å oppdra en hund, så alt går i surr i hodet mitt. Jeg har lest mye på forumet her de siste dagene, og det er så mange forskjellige meninger på det å oppdra hunder, at jeg har bestemt meg for å bruke kun en metode, og da lurte jeg på om det var noen som har sett eller brukt Cecar Millan sin DVD - "Mastering leadership - raising the perfect puppy" ? Er det en DVD som jeg kan se gjennom før jeg får valpen, for å være bedre forberedt på hva som venter meg, eller bør jeg bare vente for så å finne min egen måte å oppdra hunden på? De rundt meg sier at jeg må slappe av, og at det er jo så lenge til, og heller vente til jeg blir kjent med valpen. Men jeg er så redd for å gjøre noe feil i valpetiden som jeg ikke kan gjøre om på senere.. Har jo hørt skrekkhistorier om det før, og sett på Cecar Millan sin serie, som ikke akkurat tilsier at man må ta alt for gitt i valpetiden. Så er det noen som kan anbefale denne videoen? Har sett på anmeldelser av den på nettet, og det er mye positivt sagt om den, men også noe negativt.

Her er link til filmen på netthandelen på hjemmesiden hans:

http://www.cesarsway.com/shop/Mastering-Leadership-Series-Vol6-Raising-the-Perfect-Puppy-NTSC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her kommer det til å komme mange fra hærskaren "jeg hater Cesar Millan uansett hva, hvor og hvordan" :wub:

Til tross for at jeg ikke tilhører den gruppa, men heller gruppa "jeg stiller meg nøytral til Cesar Millan og henter inspirasjon der jeg finner det logisk i forhold til etikk, behov, individ, personlighet, styrker og så videre" - så vil jeg ikke ha basert hele valpeoppveksten på en slik DVD. Uten tidligere erfaring med å oppdra en hund vil jeg heller egentlig ikke ha sett en så ensidig DVD, fordi det kan gi et skjevt syn på hundeoppdragelse hos deg.

Cesar Millans vei til den perfekte valp passer nok perfekt til enkelte hundeindivider. Problemet er bare at man aldri vet hvilken type hund man får, før valpene er født og du og/eller oppdretter bestemmer hvilken valp som skal hjem til deg. Du kan få en svært førermyk hund som blir fullstendig ødelagt av Cesar Millans metoder, eller en svært tøff og "dominerende" hund (merk gåseøyne) som kan komme svært godt ut av Cesar Millans metoder.

I de fleste tilfeller, kan det lønne seg å skape en blanding av alt. En blanding av Millan, av Nordenstam, av Canis, av 100% positiv hverdagslydighet, av lokking og luring, av både positiv og negativ forsterkning og straff. Men dette er noe du finner ut av etterhvert som du blir mer kjent med hunden. Derfor kan det være ekstra lurt som helt fersk hundeeier å følge valpekurs og / eller være med på fellestreninger med andre erfarne hundefolk som kan lese hunden, og som kan se hunden "utenfra" (det er utrolig hvor fort man blir blind for feil o.l selv... hehe :wub: ).

Så de rundt deg har nok rett. Du må nesten bli kjent med valpen før du bestemmer deg for hva du skal gjøre hver dag. Jeg ville startet med hvordan hverdagen min er, og hva jeg vil ha av en hund. Derfra vil jeg finne aktuelle raser, og så høre hva man bør være ekstra påpasselig med innen den rasen. F.eks passeringstrening, innkallingstrening, dempe jaktinstinkt, være forberedt på ekstreme valpefærer eller hasebiting. Les hva andre med samme rasen bruker av metoder, de har erfaring fra rasens særegenheter og kan dermed forberede deg på hva som venter.

Det kan nok være lurt å begynne med vanlig hundeoppdragelse i sin mest gjennomsnittlige form, og derfra se hvordan hunden reagerer. Da ødelegger du ikke noe i starten. Tilpass din trening etter hunden, dynamisk :wub: Les deg opp på forskjellige treningsmetoder med et åpent sinn, ha de i bakhodet og bruk de når du får hunden. Ikke la deg påvirke av at noen mener man f.eks aldri skal irettesette en hund med et simpelt "nei" en gang. Ikke la deg påvirke av at noen mener man må bruke helstrup under trening for å ha kontroll. Det finnes ekstremer i alle retninger, vær OBS på dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg trodde ikke det var vanlig med et sånt syn på Cesar Millan sine metoder.. Men det viser vel også hvordan intrykk man kan få av et tema kun ved å se det på tv.

Men det med å blande alt er det som er noe av problemet mitt, for jeg klarer ikke å skille ut hva som er best på den ene og den andre måten. Jeg har planer om å bli med på valpekurs, men jeg tenkte å kanskje være litt mer forberedt enn å basere meg kun på det. Jeg har funnet den rasen jeg synes passer best for meg og min livsstil, og det er en Welsh Corgi Cardigan, som jo er en gjeterhund rase, så da bør jeg lete rundt på nett og i bøker om hvordan man oppdrar en gjeterhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv førstegangshundeeier som nettopp har fått min første valp, jeg gjorde nok som deg, fokuserte veldig på å finne den "rette" treningsmetoden og holde med slavisk til dette.

I ettertid skjønner jeg egentlig ikke hvorfor jeg stresset så forferdelig, det er tre bøker jeg selv har lest før/rett etter jeg fikk valp:

"100% positiv hverdagslydighet"

"klikkertrening"

"lydighetstrening i teori og praksis"

jeg deltok også på klikkertreningkurs og valpekurs med lånt hund, dette hjalp myyyye. Nå når jeg sitter her med valpen har jeg mye mer forståelse for hva som faktisk fungerer for henne og meg og den treningsmetoden jeg trodde jeg skulle holde meg til holdt jeg meg plutselig ikke til allikevel, hehe.

ps, Anette&Amiga her inne har Corgi, hun kan sikkert komme med noen tips :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne videoen bare for artig, for å se. Jeg er av typen som vil finne ut selv, stor jente og slikt :wub: Men jeg bestemte meg fort for at dette ikke er verdt det. Som fersk hundeeier er det mange andre litt mer "forsiktige" metoder å gå løs på for første gang, som Kangerlussuaq har nevnt, i fleng for deg :wub: Milan er vel mer underholdning for "ferske" enn en veiledning, vil jeg si. Ellers skriver jeg under på det meste av det Kangerlussuaq har sagt.

Lykke til!

Og du, om du får kjeft og pepper og ufine ord, ja til og med litt spydige og sarkastiske innlegg, overse dem! Ikke fall for fristelsen av å svare, eller ta det personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg trodde ikke det var vanlig med et sånt syn på Cesar Millan sine metoder.. Men det viser vel også hvordan intrykk man kan få av et tema kun ved å se det på tv.

Men det med å blande alt er det som er noe av problemet mitt, for jeg klarer ikke å skille ut hva som er best på den ene og den andre måten. Jeg har planer om å bli med på valpekurs, men jeg tenkte å kanskje være litt mer forberedt enn å basere meg kun på det. Jeg har funnet den rasen jeg synes passer best for meg og min livsstil, og det er en Welsh Corgi Cardigan, som jo er en gjeterhund rase, så da bør jeg lete rundt på nett og i bøker om hvordan man oppdrar en gjeterhund?

Jeg er selv førstegangshundeeier som nettopp har fått min første valp, jeg gjorde nok som deg, fokuserte veldig på å finne den "rette" treningsmetoden og holde med slavisk til dette.

I ettertid skjønner jeg egentlig ikke hvorfor jeg stresset så forferdelig, det er tre bøker jeg selv har lest før/rett etter jeg fikk valp:

"100% positiv hverdagslydighet"

"klikkertrening"

"lydighetstrening i teori og praksis"

jeg deltok også på klikkertreningkurs og valpekurs med lånt hund, dette hjalp myyyye. Nå når jeg sitter her med valpen har jeg mye mer forståelse for hva som faktisk fungerer for henne og meg og den treningsmetoden jeg trodde jeg skulle holde meg til holdt jeg meg plutselig ikke til allikevel, hehe.

ps, Anette&Amiga her inne har Corgi, hun kan sikkert komme med noen tips :D

Hun har meg allerede på MSN og Facebook! :(

Jeg anbefaler som Hapzen sier, kjøp deg 100% positiv hverdagslydighet, klikkertrening bok, og etterhvert lydighetstrening i teoeri og praksis (den er kjempegod, brukes nesten som bibel her hjemme).

Hvordan du skal oppdra en corgi vs andre valper er ikke store forskjellene. Annet enn at Corgiene kan ha noen hiiiimla sterke meninger. Jeg er ingen burbruker annet enn til bil og ev noen ganger på utstilling. Men etter en uke med lille tortur i huset, ble hun pent puttet i et bur(dekt over, i et annet rom) i 2 netter(var 30 min hyling,så 10min), så hun lærte seg å sove på natta. Hun vekte meg ikke fordi hun måtte noe, bare fordi hun ville, hun kunne og tenk deg hvor utrolig kult det er å vekke mennesket sitt midt på natta, mange mange ganger!

Corgi er veldig sjarmerende og er veldig lett for å bare... du vil gi meg den brødskiven der looket, eller den senge så fryktelig god ut, ta meg oppi. Corgi har himla mye meninger, det er veldig kult, men kan være slitsomt (om man f.ex er vant til en rase som jobber for alt). Så gode regler kan være lurt. Amiga får ikke bjeffe og boffe på ting som er ute (for ja, corgien har vokt i seg, de passet på barn og gård og varsler når folk kommer). Og vi har diverse husregler som gjelder for begge hundene.

Husk bare å tren så mye på innkalling at du blir blå (nesten bokstavelig) for små corgier har sin egen mening om verden og den er så absolutt mye kulere enn deg :wub: (Amiga kan fint ta seg en rundtur i nabolaget for å så dukke opp og bare HEI MAMMA, så du etter meg? :wub: (dog har blitt bedr

Også ville jeg jo anbefalt å dra på valpekurs (da får du masse hjelp), om du har mulighet så ville jeg valgt klikkertrening, for jeg synes jeg får så mye igjen av å klikkertrene en hund. Nå har jeg 2 stk hvorav en er trent med godbit, ros og korreksjoner, og en er trent med klikkertrening hvor hun tilbyr adferd og synes det er supergøy å trene.

En ting du MÅ være obs på med Corgi er faktisk å lære de å gå i trapper, de har veldig lang rygg, og trapper er ganske vanskelig for valper. Amiga lærte dag 2 å sprinte opp trappa idet vi så vekk, men turte heldigvis ikke å hoppe nedover igjen. Vi måtte sperre trappa, og lærte henne ved at hun ble bært ned, også fikk hun gå siste trinnet, etterhvert utvidet til 2 trinn etc. Hjalp henne opp ol. Og det er ikke noe å stresse med, ikke begynn med en gang, la ryggen utvikle seg litt først. Samme gjelder hopping fra høy bil, det er fyfy, lave biler til nød når de har vokst ut. Sofaer pleier de å lære seg selv å komme ned på en ok måte, men ene stedet vi var var sofaen så høy at hun trillet rundt når hun landet, og da kan lett få belastet beina feil.

Sånn utover det kan jeg sikkert hjelpe deg masse på msn ol, også må du få møte Amiga en gang i vår, så du kan få møte et veldig sterkt individ, hun er virkelig bildet av en corgi, meninger og elsker livet. Også kan jeg si ifra når det er corgi treff, så kan du få møte de litt mykere, de som fortsatt har meninger, men ikke så sterke som Amiga har de. Også har Amiga hittil noen av de største ørene som er ute å går :wub:

Lykke til, jeg gleder meg til å se hvilket kull det blir :(

PS: jeg er som Kangerlussuaq "jeg stiller meg nøytral til Cesar Millan og henter inspirasjon der jeg finner det logisk i forhold til etikk, behov, individ, personlighet, styrker og så videre". Gleder meg til å dra på foredraget hans i Mai, fordi det blir intresangt, ikke for å kaste tomater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes CM er helt ok og han har en del gode poenger. Jeg er nok mye mindre kritisk til ham enn mange andre, men akkurat den DVD-en er ikke bra. Grunnen til at CM har et marked er fordi folk ikke får til hundene sine. Det er det han er god til, fikse andres feil. Derfor synes jeg det er å begynne i helt feil ende når man bruker "hans" metoder fra valpestadiet av.

Jeg vil for øvrig anbefale Ikke Skyt Hunden. Jeg holder også på med Kontakt - samspillet mellom deg og hunden din og den tror jeg er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ikke lett å komme inn å si: Helst ikke begynn med CM metoder på valpen din, ettersom andre allerede har sagt at du ikke skal høre på eventuelle som mener det...

Men jeg prøver likevel jeg :wub:

CM har mye bra, og endel som absolutt ikke er bra. Han er svært omdiskutert - så hvis du søker litt rundt enten på forumer eller nettet generelt vil du finne mye. Da kan du gjøre deg opp din egen mening. Du bør samtidig få med deg at en god del nordiske adferdsspesialister og hundetrenere avdvarer mot CM, og hva de advarer mot.

Uansett om du velger å bruke metodene hans eller ikke, er du mye bedre rustet til å vite hva du vil høre på og hva du ikke vil høre på, dersom du har lest deg opp på forskjellige meninger om han først. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å finne en annens filosofi å følge den slavisk syns jeg blir helt feil.

Mye bedre å ta litt av alle, da det man syns virker logisk, luke ut det man syns er helt idiotisk.

Les om masse forskjellig, snakke me forsjellige folk og ikke minst lytt til hva valpen din "sier".

Cm er kanskje en du bør lese litt mer om før du velger å følge han, mer en det skal jeg ikke si om saken.

Lykke til uansett hva du velger =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...