Gå til innhold
Hundesonen.no

Anmelde eller ikke?


¤renate¤

Recommended Posts

Ja, nå har det seg slik at naboens hunder blir sluppet ut løse, gjerne på morgenen mens eierene går inn og sover videre.

Den ene er hyggelig og grei(Deres eldste hund), så jeg har ikke orket lage noen sak utav det, MEN nå skaffet de seg ny hund i sommer, den ble i starten holdt i bånd, men så begynte de å slippe den ut alene, og denne hunden har gjort det til sin nye hobby å komme bort og krangle med mine.

Til nå har det vært "harmløs" krangling, mest lyd, lite action, typisk knuffing fra en ung hannhund, og han ga seg når jeg ba han gå hjem, så jeg ga kun klar beskjed om å holde bikkja i bånd, men det hørte de selvfølgelig ikke på.

Idag endte det med at jeg var nesten hjemme fra tur da nabobikkja kastet seg på de, minsten kom heldigvis fra det hel, eldstemann med noen bitt her og der.

Jeg kom fra det med et kraftig sår og blåmerke på baksiden av låret etter en pote da jeg ble hoppet på og klort.

Heldigvis for mine små lodotter var de to stk mot en alene, hvilket jeg tror gjorde at han ikke klarte skade de mer enn han gjorde.

Jeg hadde bestemt meg for at NÅ var det nok, og var klar til å anmelde på flekken, men fattern pratet med naboen(Jeg har ikke tlfnr hans så har ikke pratet med han selv, men fattern ringte og ga beskjed om hva som hadde skjedd), og naboen hadde sagt at han skulle avlive hunden.

Spørsmålet mitt er da, bør jeg anmelde likevell? Problemet er jo forsåvidt løst om han avliver den, men jeg er jo ikke sikker på at han faktisk kommer til å gjøre det. Kan jeg evnt. vente å se om han gjør det, og om ikke, anmelde han? Eller nytter det ikke å anmelde senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer nesten mest på at noen er villige til å avive sin egen hund framfor å snakke med deg jeg, da.. Anmeldelse er ganske heavy synes jeg.

Selv valgte jeg å ikke anmelde en hundkjører hvis spann angrep min hund i fjor vinter. Det hadde ikke blitt noe bedre for meg av den grunn. Derimot snakket vi med føreren av hundespannet, som nok forstod godt at det der går bake ikke an. Min hund er den dag i dag livredd huskyer og huskyblandinger, og det jeg burde ha gjort var å kreve at føreren av spannet skulle hjelpe oss med å fikse opp i det!

Men igjen.. Snakke framfor å anmelde når dette er første tilfellet mener nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt begge hundene dine til en sjekk hos veterinær og levert regningen til eier av "løs"hunden, bittskader kan ligge skjult i masse pels og ubehandlet kan det selv det minste bitt bli en big deal. Jeg ville levert regningen personlig og tatt en ordentlig prat, en smekk på pengepungen er faktisk ofte mer effektivt enn bare en prat.

Det dere ikke har snakket direkte med hverandre om hendelsen kan gi grobunn for misforståelser og uklarheter. Jeg ville nok vært tydelig på at en slik hendelse ikke kan skje igjen, men at det finnes alternativer til avlivning - fortrinnsvis omplassering av den aggressive hunden.

Personlig ville jeg anmeldt om hunden ikke ble omplassert eller avlivet. Andres hundehold skal ikke være en kilde til utrygghet eller fare for dine hunder.

EDIT: Glemte et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er helt sjokkert over at denne naboen velger avlivning "så raskt". Bare fordi hunden er en unghund som ikke kan gå løs i hytt og pine, men som antagelivis bare trenger litt trening.

Det virket jo ikke akkurat som han brydde seg spesielt mye, eller kanskje han bare er av typen som overreagerer fordi han er utrolig flau.

Nei, jeg syntes også du skal sjekke hundene dine (for deres sikkerhet) ta med regningen til naboen og samtidig som du krever at han betaler den. Så tar du en reell prat.

Si det samme som du sier her, det startet med unghund knuffing, men uten noe trening har det utviklet seg til noe verre. Jeg vil jo tro at slik du fremstiller hendelsen her, så er det håp for hunden. Men selvfølgelig vet jeg jo ikke mer enn du har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer nesten mest på at noen er villige til å avive sin egen hund framfor å snakke med deg jeg, da.. Anmeldelse er ganske heavy synes jeg.

Selv valgte jeg å ikke anmelde en hundkjører hvis spann angrep min hund i fjor vinter. Det hadde ikke blitt noe bedre for meg av den grunn. Derimot snakket vi med føreren av hundespannet, som nok forstod godt at det der går bake ikke an. Min hund er den dag i dag livredd huskyer og huskyblandinger, og det jeg burde ha gjort var å kreve at føreren av spannet skulle hjelpe oss med å fikse opp i det!

Men igjen.. Snakke framfor å anmelde når dette er første tilfellet mener nå jeg..

Jeg har jo allerede snakket med de en gang, de har sett bikkjene krangle selv, jeg har også fortalt de det, og bedt de holde hunden i bånd. Det ga de blanke F i. Så da ser jeg ikke hvordan det skulle hjelpe meg å prate med de igjen?

Det er nå alt politiet skal blandes inn i også... ikke rart de ikke får prioritert alvorlige lovbrudd når de skal plages med bagateller.

Bagateller?

Det som har foregått her er et lovbrudd, lovbrudd er politiets ansvar uansett alvorlighetsgrad, eller har jeg missforstått noe her..?

Nå gjør ikke politiet her oppe så mye annet enn å surre rundt i veikantene på fartskontroll likevell da, så om jeg plager de litt med min "bagatell" er det neppe et problem uansett.

Jeg ville tatt begge hundene dine til en sjekk hos veterinær og levert regningen til eier av "løs"hunden, bittskader kan ligge skjult i masse pels og ubehandlet kan det selv det minste bitt bli en big deal. Jeg ville levert regningen personlig og tatt en ordentlig prat, en smekk på pengepungen er faktisk ofte mer effektivt enn bare en prat.

Det dere ikke har snakket direkte med hverandre om hendelsen kan gi grobunn for misforståelser og uklarheter. Jeg ville nok vært tydelig på at en slik hendelse ikke kan skje igjen, men at det finnes alternativer til avlivning - fortrinnsvis omplassering av den aggressive hunden.

Personlig ville jeg anmeldt om hunden ikke ble omplassert eller avlivet. Andres hundehold skal ikke være en kilde til utrygghet eller fare for dine hunder.

EDIT: Glemte et ord.

Joda, skulle gjerne tatt de til vet, men jeg har ikke lappen og personen som har det her i huset er borte hele dagen, så akkurat nå er det umulig desverre.

Jeg må si at jeg er helt sjokkert over at denne naboen velger avlivning "så raskt". Bare fordi hunden er en unghund som ikke kan gå løs i hytt og pine, men som antagelivis bare trenger litt trening.

Det virket jo ikke akkurat som han brydde seg spesielt mye, eller kanskje han bare er av typen som overreagerer fordi han er utrolig flau.

Nei, jeg syntes også du skal sjekke hundene dine (for deres sikkerhet) ta med regningen til naboen og samtidig som du krever at han betaler den. Så tar du en reell prat.

Si det samme som du sier her, det startet med unghund knuffing, men uten noe trening har det utviklet seg til noe verre. Jeg vil jo tro at slik du fremstiller hendelsen her, så er det håp for hunden. Men selvfølgelig vet jeg jo ikke mer enn du har skrevet.

Naboen er en bonde, hundene brukes først og fremst til å holde rovdyr unna sauene, og i tillegg til gjeting. Og kan ikke hundene gå løse kan de jo ikke gjøre disse jobbene, det er vel derfor de er så rask med å velge avlivning tror jeg.

Nå skal det sies at bonden selv ikke bryr seg så voldsomt om hundene i utgangspunktet, og det er vel også en grunn til at han velger avlivning fremfor å jobbe med hunden, han orker rett og slett ikke, da er det enklere å bare avlive den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står jo fritt til å anmelde. Men mest sannsynlig vis får du beskjed om at det kommer til å bli henlagt.

Så enig med mrs Powers og siri.

Hvorfor kan du ikke snakke med naboen igjen? Og siden personen er naboen din hvorfor gikk du ikke dit å sa i fra i stede for å få noen til å ringe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg så virker det som om det går sport i få andre hunder avlivet. Hadde du bare blitt bitt, men du skriver selv at det var kloremerker og blåmerker etter potene, det er ikke det samme som å bli bitt? Leit å høre om hunden din men det hørtes da ikke så alvorlig ut?

Burde du ikke i det minste snakke med naboen før du vurderer å anmelde?

Nabokrangling er aldri noe moro!

Synes terskelen for avliving er skremmende lav, men enkelte ser jo bare på hunder som verktøy på gården...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står jo fritt til å anmelde. Men mest sannsynlig vis får du beskjed om at det kommer til å bli henlagt.

Så enig med mrs Powers og siri.

Hvorfor kan du ikke snakke med naboen igjen? Og siden personen er naboen din hvorfor gikk du ikke dit å sa i fra i stede for å få noen til å ringe?

Jeg var rimelig opptatt med å ta vare på mine egne bikkjer, i en slik situasjon så jeg det som litt viktigere å se til deres skader enn å gå bort å dille med naboen, men siden jeg var bekymret for nabobikkja, jeg visste jo ikke hvor skadet han evt. var, og han løp ute i mange minus mens naboen lå og sov, ba jeg fattern ringe og si ifra, slik at hunden i det minste kunne bli tatt inn og sjekket, istedenfor at han skulle springe ute i lang tid frem til jeg fikk tid å gå bort.

På meg så virker det som om det går sport i få andre hunder avlivet. Hadde du bare blitt bitt, men du skriver selv at det var kloremerker og blåmerker etter potene, det er ikke det samme som å bli bitt? Leit å høre om hunden din men det hørtes da ikke så alvorlig ut?

Burde du ikke i det minste snakke med naboen før du vurderer å anmelde?

Nabokrangling er aldri noe moro!

Synes terskelen for avliving er skremmende lav, men enkelte ser jo bare på hunder som verktøy på gården...

Eldstemann ble kanskje ikke alvorlig skadet fysisk, men er nå såpass redd at han såvidt vil være med ut i vår egen hage for å tisse, og dette er en godt voksen hund, som har vært gjennom noen runder med knuffing etc før, og han har alltid ristet det av seg 2sekunder etterpå. Og det er helt forjævlig at min gode, trygge gamling, som alltid, alltid, har vært hyggelig og grei, selv med hunder som har vært svært ufin mot han, skal være redd for å gå ut i sin egen hage pga en annen hund.

Jeg ga beskjed om at de krangler, jeg ga beskjed om at bikkja måtte holdes i bånd, de nektet å høre på det, og det endte med skader på min hund, og jeg vet ennå ikke hvordan det har gått utover psyken til minsten, som er redd andre hunder og som jeg har brukt årevis på å trene og bygge opp iforhold til det, når det går så langt, så er jeg ikke intressert i å være hyggelig lengre, eller, jeg tørr rett og slett ikke drive med mer hyggelig dilldalling, hva om de nok en gang gir blanke og bikkja deres skader gutta mer alvorlig?

Sorry meg, men en slik gambling tørr jeg ikke ta, min førsteprioritet er, og vil alltid være mine hunder, om jeg da må anmelde for å se til at de ikke blir angrepet igjen, ja så kan du banne på at jeg kommer til å gjøre det.

Hadde dette vært noen annen situasjon, hvor jeg selv kunne unngått hunden det var snakk om, så hadde det vært greit, men han har stått klar på trappa vår før og kastet eldstemann på rygg idet jeg åpner ytterdøra liksom, så med mindre jeg setter opp fengselsgjerder og aldri går på utsiden av disse, eller flytter, så kan jeg ikke unngå han.

Ang. skaden jeg fikk, nei, den er ikke like alvorlig som et bitt, ærlig talt bryr den meg ikke spesielt, og det ville jeg ikke gjort selvom jeg hadde fått meg et bitt eller to heller, det er sånt man må regne med når man blander seg i slosskamper mellom hunder det, og jeg vet uansett at bikkja normalt er en kjempehyggelig hund rundt mennesker.

Også må jeg bare få gjøre en ting klinkende klart her: Jeg har under INGEN omstendigheter prøvd å få hunden avlivet, det var naboen selv som sa han skulle gjøre det når han hørte om hva som hadde skjedd, jeg(Og fattern som pratet med naboen for densaks skyld) har NADA med den besluttningen å gjøre whatsoever.

Tanken bak å evt. anmelde var heller absolutt ikke å prøve å få bikkja avlivet(Og foreløpig har jeg valgt å vente med anmeldelse), jeg er ikke ute etter å ta bikkja, han er jeg godkompis med jeg, fra første møte har han pleid å hoppe meg ned av glede og rundslikke meg i ansiktet hver gang vi møtes, sålenge hundene mine ikke er tilstedet. Han er rett og slett en herlig hund, som desverre har fått utdelt bedritne eiere som ikke kan håndtere hans problematferd, og det er ikke hans skyld selvfølgelig.

Syntes fremdeles det er synd han velger avlivning.. han kunne (EDIT: vurdert) omplassert..

Joda, men jeg skjønner han på en måte, hvor enkelt vil det være å omplassere en spinnvill, utrent(Han kan såvidt innkalling på en god dag liksom) BC hanne på litt over året, som atpåtil har angrepet og skadet andre hunder?

Det er vel ikke akkurat mangel på bc'er der ute, og han er allerede i hjem nr. 2(Såvidt meg bekjent, men mulig han har vært omplassert før for alt jeg vet) iløpet av sitt korte liv, det er vel en god sjanse for at han ender opp som en kasteball.

men for all del altså, han kunne gjerne prøvd omplassering for min del, men det er hans hund og dermed hans valg, ikke mye hverken jeg eller noen andre kan gjøre med den saken desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan de tar på slike saker, virker som det kommer litt an på fra distrikt til distrikt. Veit om noen som har fått påpakk om hunden deres havner på gal side av gjerdet en gang til og angriper en hund, så er det takk og farvell til den hunden.

Og hvis en hund løper til stadig uten kontroll og angriper andres hunder og eier ikke gidder å gjøre noe med det. Hvor langt skal man egentlig la det gå før man evt blander inn politiet? Greit at man skal gi eier en sjanse, men til slutt må man vel si at nok er nok? Eller skal slike hunder få lov til å terrorisere nabolag? Eller må man vente til en hund eller menneske er alvorlig skadet før man gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må jeg bare få gjøre en ting klinkende klart her: Jeg har under INGEN omstendigheter prøvd å få hunden avlivet, det var naboen selv som sa han skulle gjøre det når han hørte om hva som hadde skjedd, jeg(Og fattern som pratet med naboen for densaks skyld) har NADA med den besluttningen å gjøre whatsoever.

Tanken bak å evt. anmelde var heller absolutt ikke å prøve å få bikkja avlivet(Og foreløpig har jeg valgt å vente med anmeldelse), jeg er ikke ute etter å ta bikkja, han er jeg godkompis med jeg, fra første møte har han pleid å hoppe meg ned av glede og rundslikke meg i ansiktet hver gang vi møtes, sålenge hundene mine ikke er tilstedet. Han er rett og slett en herlig hund, som desverre har fått utdelt bedritne eiere som ikke kan håndtere hans problematferd, og det er ikke hans skyld selvfølgelig.

Hva tror du egentlig konsekvensen av en anmeldelse er? Siden du ikke er ute etter å få bikkja avlivet, liksom? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du egentlig konsekvensen av en anmeldelse er? Siden du ikke er ute etter å få bikkja avlivet, liksom? :(

Du tror vel ikke virkelig at en anmeldelse for overtredelse av gjeldende regelverk for sikring av hunder automatisk fører til avliving?

Det er nemlig ikke slik det funker.

Det kan hende det mest fornuftige her er å anmelde kun for manglende sikring av hundene, det er jo tydelig at hundeeieren har et problem med å forholde seg til gjeldende regelverk.

Slike mennesker lærer sjelden uten en anmeldelse eller noen turer til Viking..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror vel ikke virkelig at en anmeldelse for overtredelse av gjeldende regelverk for sikring av hunder automatisk fører til avliving?

Det er nemlig ikke slik det funker.

Det kan hende det mest fornuftige her er å anmelde kun for manglende sikring av hundene, det er jo tydelig at hundeeieren har et problem med å forholde seg til gjeldende regelverk.

Slike mennesker lærer sjelden uten en anmeldelse eller noen turer til Viking..

Det gjeldende regelverket:

§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

Dersom det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en hund fremfor å avlive den.

Hvis hundeholdet ikke anses sikkerhetsmessig forsvarlig, kan vedtak om avliving eller omplassering omfatte alle andre hunder som hundeholderen har hånd om.

Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives.

b) En hund som har angrepet eller vesentlig skadet dyr i landbruket eller tamrein, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det.

c) En hund som ved ensidig angrep har vesentlig skadet andre husdyr, medregnet andre hunder, bør normalt avlives hvis dyrets eier ber om det, unntatt der hunden ikke antas å utgjøre større risiko i fremtiden enn hunder vanligvis gjør, og heller ikke kan fryktes å angripe og skade samme eiers dyr på nytt.

En hund som har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, etter at politiet har gitt hundeholderen mer enn én skriftlig advarsel i løpet av de siste tre år, kan avlives eller omplasseres av politiet. Dette gjelder uten hensyn til om advarselen gjelder samme hund. Vedtaket kan omfatte alle de hunder som hundeholderen har hånd om. Advarselen regnes ikke som enkeltvedtak.

Alternativene er avlivning eller omplassering. Av det vi har sett i andre saker, er som regel ikke omplassering et reelt alternativ. Så jeg spør igjen - hva for slags konsekvens TROR man at man vil få av en anmeldelse? Du klarer vel å synse litt om det du, Pan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Hvor klarer du å finne at trådstarter vil anmelde og begjære avliving?

I teksten du selv siterer (og uthever) står det tydelig: "hvis dyrets eier ber om det"

Det er faktisk mer relevant å se på den siste biten (under der du har uthevet) i dette tilfellet.

Personlig vil jeg riktignok si at disse folka ikke bør ha hund uansett.. Kjipt om det fører til en død hund, men hvis det er nødvendig er det jo det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Hvor klarer du å finne at trådstarter vil anmelde og begjære avliving?

I teksten du selv siterer (og uthever) står det tydelig: "hvis dyrets eier ber om det"

Det er faktisk mer relevant å se på den siste biten (under der du har uthevet) i dette tilfellet.

Personlig vil jeg riktignok si at disse folka ikke bør ha hund uansett.. Kjipt om det fører til en død hund, men hvis det er nødvendig er det jo det..

I første avsnittet står det:

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

Da kan politiet vedta å avlive en hund som skader en annen hund, om de vurderer det slik at det er en risiko at det skjer igjen, og utrygghetsfølelsen hunden OG HUNDEHOLDET kan antas å medføre i fremtiden. Det betyr så vidt jeg veit at en anmeldelse av en hund som stadig går løs til tross for at eier har fått beskjed, og som stadig flyr på andre hunder, kan vedtas avlivet av politiet, uavhengig av hva anmelder "mente" konsekvensen skulle være. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Først må eieren få minst en skriftlig advarsel for at løs hund skal være nok til å begjære avliving.

Jeg antar at hundeeieren i dette tilfellet ikke har fått en slik advarsel.

Dersom en slik advarsel er gitt er det på tide å få avviklet hundeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Først må eieren få minst en skriftlig advarsel for at løs hund skal være nok til å begjære avliving.

Jeg antar at hundeeieren i dette tilfellet ikke har fått en slik advarsel.

Dersom en slik advarsel er gitt er det på tide å få avviklet hundeholdet.

Det står det vel strengt tatt ingenting om? Det skal gis en skriftelig advarsel om hunden har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, det står ingenting om at det skal gis en skriftelig advarsel når hunden angriper mennesker, husdyr eller andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du egentlig konsekvensen av en anmeldelse er? Siden du ikke er ute etter å få bikkja avlivet, liksom? :(

Det jeg skrev var et svar på det Irene86 sa: "På meg så virker det som om det går sport i få andre hunder avlivet.".

Altså, det jeg prøvde å få frem var at jeg ikke er på vill jakt etter å få den bikkja avlivet for enhver pris. Jeg er fullt klar over at anmeldelse kunne ført til avlivning, men jeg ville ikke jublet og danset på grava til bikkja om det gikk den veien, DET var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg skjønner han på en måte, hvor enkelt vil det være å omplassere en spinnvill, utrent(Han kan såvidt innkalling på en god dag liksom) BC hanne på litt over året, som atpåtil har angrepet og skadet andre hunder?

Det er vel ikke akkurat mangel på bc'er der ute, og han er allerede i hjem nr. 2(Såvidt meg bekjent, men mulig han har vært omplassert før for alt jeg vet) iløpet av sitt korte liv, det er vel en god sjanse for at han ender opp som en kasteball.

men for all del altså, han kunne gjerne prøvd omplassering for min del, men det er hans hund og dermed hans valg, ikke mye hverken jeg eller noen andre kan gjøre med den saken desverre.

Jeg kunne godt tenkt meg en slik hund. En hannhund i sin mest trenbare alder med MASSE selvtillitt er akkurat hva man trenger for å nå langt innen hundesport. "Angrep" på hund og folk kan man alltids løse så lenge det er "bølling" og ikke at han biter uten forvarsel fordi han er livredd. :(

Men akkurat nå har jeg nok med min egen BCmann... :(

Jeg ville tatt en alvorsprat med naboen og forklart ham situasjonen. Kanskje du kan foreslå å kjøpe et gjerde til eiendomen som du kan hjelpe han med å sette opp til sommeren?

Det er dyr vi har med å gjøre og det hender at de sloss. Det betyr ikke at de er "mannevonde" av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg en slik hund. En hannhund i sin mest trenbare alder med MASSE selvtillitt er akkurat hva man trenger for å nå langt innen hundesport. "Angrep" på hund og folk kan man alltids løse så lenge det er "bølling" og ikke at han biter uten forvarsel fordi han er livredd. :(

Men akkurat nå har jeg nok med min egen BCmann... :(

Jeg ville tatt en alvorsprat med naboen og forklart ham situasjonen. Kanskje du kan foreslå å kjøpe et gjerde til eiendomen som du kan hjelpe han med å sette opp til sommeren?

Det er dyr vi har med å gjøre og det hender at de sloss. Det betyr ikke at de er "mannevonde" av den grunn...

Hva har angrep i anførselstegn å gjøre?

Bikkja kom rasende ut av det blå og kjørte tenna i halsen på eldstemann før noen av oss engang hadde oppdaget at den var der. Den fortsatte med å kaste minsten i bakken, for så igjen kaste seg på eldstemann, stå over han og bite han gjentatte ganger mens han hylte av smerte.

Og verre kunne det blitt om ikke nabobikkja måtte endre stilling og dermed ga meg et lite vindu til å løfte opp eldstemann og få han unna.

Etter jeg fikk løftet opp eldstemann, kom meg over ferista til tomta vår(Hvor jeg allerede hadde lempet minsten over gjerdet), og kommet meg et par meter fant han veien over ferista og fortsatte å prøve å ta minsten helt til vi kom oss inn ytterdøra.

Dette er ikke hva jeg kaller simpel unghundbølling lengre hvertfall. Mulig jeg kun har møtt merkelige bikkjer, men ingen av de har bedrevet "bølling" ved å komme løpende og ordne flere sett nye hull i andre hunder på den måten.

Og dette er ei bikkje konkurransefolk gjerne kunne tenkt seg å ha? :lol:

Ang gjerdet: Han har allerede gjerder, han er sauebonde så her er det gjerder i alle tenkelige rettninger, hjelper desverre ikke når han ikke er intressert i å holde bikkjene innafor dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg NETTOPP møtt nabobikkja nok en gang løs, uten eier i nærheten(Heldigvis var det en port mellom han og mine, og jeg kom meg inn før han kom over gjerdet, så gikk bra denne gangen), og NÅ er jeg ferdig. Blir anmeldelse first thing imorgen, DET er nå helt sikkert. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...