Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å være nybegynner i LP...

soelvd

Recommended Posts

Hei dere! Når vi kjøpte valp hadde vi mange tanker om hva vi ville bruke henne til. Agilitykurs når hun runder året er bankers. Ellers har vi fått veldig smaken på lydighet, uten at vi egentlig vet så mye om hva det er.. Dvs, på plass, sitt, litt, sitt opp, stå, gå fot, etc er øvelser vi kan, men hvor mye sånt blir brukt i konkurranser, har jeg ikke fått noe inntrykk av, poenget er at vi synes det er gøy, og lille tollerfrøknen vår synes det er stas og er en ordentlig arbeidsmaskin til tider :icon_confused:

Så er det sånn at, etter hva jeg har sett hittil, så er det ikke noe miljø for det her på Stord. Vi stoooorkoste oss på valpekurset og skal begynne på lydighetskurs senere denne måneden. Dette er jo moro fordi det er mange andre med også. Så uten noe miljø å trene i, få tips, diskutere ting så er motivasjonen noen ganger vanskelig å finne. Aller mest fordi vi rett og slett ikke har noen peiling. Det er jo en million spørsmål, hvilke nivåer vi ligger på, hvordan oppfører man seg for dommer, hvordan vi trener inn forskjellige ting.. Og det sosiale generelt. Så, dere som er i en sånn situasjon, hvordan fikk dere kunnskapen dere trengte for å trene/konkurrere i lydighet? Vi pløyer oss gjennom Canis' bok om lydighet fra nybegynner til konkurranse nå, den er jo faktisk veldig dekkende. Men det er fremdeles "bare" en bok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med å dra på stevner og se, og det vil jeg virkelig anbefale. Da får du helt klart en god oppfatning om hvordan nivået ligger, og kanskje blir du kjent med noen rundt ringen også. Ellers leste jeg og diskuterte mye på forum som dette, spurte og gravde og leste bøker. Fikk tilfeldigvis tak i nr til en dame som drev med konkurranselydighet, og fikk være med de å trene, og kontaktet den lokale klubben og kom på fellestreninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevner er veldig greit! Ta gjerne med deg en utskrift av lydighetsreglementet, da kan du lettere følge hver enkelt øvelse og forstå hva beskrivelsene egentlig innebærer.

I tillegg er det veldig greit å følge bloggene til de som trener og konkurrerer aktivt! Ved å se filmer og lese beskrivelser av treninger og konkurranser, kan man plukke opp mange tips om hvordan man bør lære inn øvelser, samt hvordan konkurranser fungerer. I resultatbørsen her på sonen vil du finne en del resultater fra lydighetsstevner - gå inn på hjemmesidene til de som har lagt ut resultater der, les det de skriver og se på filmer, og fra deres hjemmesider kan du klikke deg videre til andre personer som også trener aktivt. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg og Ganzie fikk smaken på lydighet for et par år siden, og vi bor på et sted hvor det ikke er noe hundemiljø/hundeklubb. Vi trente mutters alene, jeg søkte på youtube for å se de forskjellige øvelsene og leste på nett etter beskrivelser. Så gjorde vi vårt beste for å lære øvelsene. Det gikk forbausende greit å lære klasse 1-øvelsene alene, problemet var jo fellesdekk. Litt vanskelig å trene fellesdekk med en hund :icon_confused:

Når øvelsene satt godt, så trente vi mye ved kjøpesenter og parkeringsplasser med mye støy og folk. (for å få forstyrrelser)

Vi er ikke superproffe, men vi har da en del starter, og helt greie resultater, men nå er det heldigvis blitt en nystartet hundeklubb i byen, så da får vi trent medd hundeforstyrrelser rundt oss. Vi er foreløbig en av de få som trener konkurranselydighet, men det er jo kjekt med hunder rundt oss alikevel :getlost:

Lykke til :lol: Forum, youtube og lp-regelementet var i allefall vår gode hjelper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, alle sammen! Akkurat sånt jeg var ute etter :icon_confused:

Ølen er bare en times tid unna, så det er jo helt supert! Dit reiser vi :getlost: Takk!

Det skal være utstilling/lydighetskonkurranse i/på (?) Ølen den 12. og 13. februar. Det er kanskje ikke så langt fra deg?

Fin mulighet til å dra og se :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er flere som trener og konkurrerer i lydighet her i Haugesund. Du må bare ta kontakt å komme på en trening for å se/trene :blink:

Hmmm! Hvilke dager trener dere? Det skal jeg jammen vurdere. I alle fall en gang i blant (og kanskje oftere når det blir billigere gjennom trekantsambandet, sukk.. ). Begynner dessuten på skole der til høsten - kanskje det går an å hive bikkja i bilen og kjøre en gang i uka.. :-) jeg er så smått desperat ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...