Gå til innhold
Hundesonen.no

Særemnet


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg er ikke noe lesehest. Jeg leser svært få bøker, og om jeg først leser, så er det ofte på engelsk. Jeg har ikke lest så mange bøker av samme forfatter heller, da er det kun Twilight serien. Ellers så leser jeg hundebøker på norsk da.

Jeg lurer da altså på hva jeg kan ha som tema på særemnet uti fra lille jeg har lest. Jeg kommer ikke til å klare å lese 3 svære romaner for så å skrive en hel del masse sider om dem. Det må nesten være noe jeg delvis kan fra før eller har lest noe om. Eventuelt et tema som gjør at jeg ikke trenger å lese så utrolig mye.

Jeg har skikkelig lyst til å kunne knytte det opp til noe med hund. Men hvordan skal jeg gjøre dette når det MÅ være norsk relatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer å lese tre romaner om du må. Ikke alt på skolen MÅ være morsomt liksom. Enkelte ting må man bare bite i seg og gjennomføre selv om det føles kjipt.

Jeg tror det vil være vanskelig å få godkjent et særemne som dreier seg om hund. Hva med å lese krim av Unni Lindell da? Der er det jo en boxer med i handlingen og romanene er lettleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Når villdyret våkner er en fin og relativt kort bok skrevet av Jack London om en hund som heter Buck.

Når jeg hadde særemnet (i fjor) måtte ikke bøkene være skrevet av norske forfattere, men de måtte være på norsk. Vet ikke om det gjelder der du går også?

Særemnet er man ferdig med her, aldri moro, men som KristinR sier, ikke alt på skolen må være moro :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Jostein Gaarder? Han har jo endel utrolig interessante og fengende bøker. I et speil- i en gåte, julemysteriet og sofies verden bl.a. Om jeg ikke tar feil har vel noen av disse også blitt filmatisert?

Det er vel ikke så hunderelatert, men personlig synes jeg de er verdt å lese :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: hva er pensumet ditt? Jeg ville ikke ha tatt inn noe random tema, men brukt litt fra forskjellige sider av pensum for å sikre deg noen ekstra poeng.

Jeg liker å lese, men hadde ikke så god tid, så jeg lånte lydbøker på biblioteket. Funket supert :icon_confused: Leide boken ved siden av for å finne sidetall til sitater osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit jeg ikke helt hva skolen din har fokusert på, men jeg klarte å få igjennom ett utrolig sært og smalt tema, som var vedlig interessant. Hadde om Lars Monsens tv-serier, hvordan han formidlet kunnskap, historier, turer osv vs. Turistforeningens framstilling av friluftsliv gjennom tidsskriftet "Fjell og vidde".

Vårt opplegg var sånn at vi skulle holde foredrag for læreren og noen elever læreren hadde valgt ut. Ellers så kunne elevene fritt se de foredragene de ville. Mitt tema var helt klart mest poppulært og satte tilskuerrekort! :icon_confused:

(Men nå hadde jeg en norsklærer som var glad i friluftsliv, Monsen og DNT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om narniabøkene, og hvilke kristne trkk man finner i de. Hva om du tar for deg de tre første bøkene og sammenlgner med filmene, f.eks? (Ellers var mitt tema særdeles enkelt, for det finnes MASSE som er skrevet om det fra før - google it - og det er lett å skrive en god oppgave).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: hva er pensumet ditt? Jeg ville ikke ha tatt inn noe random tema, men brukt litt fra forskjellige sider av pensum for å sikre deg noen ekstra poeng.

Jeg liker å lese, men hadde ikke så god tid, så jeg lånte lydbøker på biblioteket. Funket supert :blink: Leide boken ved siden av for å finne sidetall til sitater osv.

Læreren har ihvertfall godkjent tema mitt. Han sa det var veldig vanlig å velge det tema jeg valgte. Pensumet vårt er vell alt fra Henrik Ibsen til romantikken liksom.

Vi får forresten velge om vi vil skrive det eller ha fremføring. Jeg må se det litt ann hva jeg velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet tema ca 4 ganger før jeg bestemte meg, så nevner det allikevel :D Hos oss var det svært vanlig å velge krim, så det ville jeg da hvertfall ikke ha. Jeg ville ha forsøkt å dra inn pensum, av flere grunner:

Det er utrolig moro når du forstår cluet

Å trekke inn pensum vil kunne gi deg MYE pluss

Du kan norskpensumet bedre til senere prøver, tentamen og eksamen

Jeg skrev rundt tre bøker:

Jonas av Bjørneboe

... og to andre jeg ikke husker navnet på :D

Felles for bøkene var at alle handlet om oppdragelse og skolesystem, og i alle bøkene hadde kvinner en sentral rolle. Forskjellen på bøkene var at de alle var skrevet med 50 års mellomrom. Problemstillingen var noe ala hvordan forfatternes budskap stod i forhold til tiden bøkene ble skrevet i, og hvordan skolesystemet har endret seg i løpet av disse hundre årene. Veldig morsomt tema når man begynner å skrive, og man får så utrolig digert spillerom med slike bøker og en slik problemstilling, så jeg hadde store problemer med å begrense meg. Fikk trekt inn romantikken, modernismen og alle disse tidene, ettersom bøkene ga mer eller mindre uttrykk for hvilken "epoke" de var skrevet i. Den nyeste boken hadde f.eks et totalt moderne kvinnesyn og oppdragelse. Mens det i de eldste bøkene var forfatterne som kjempet mot et superstrengt skolesystem, så var det stikk motsatt i den siste boken, hvor forfatteren mente at oppdragelse og skolesystemer hadde blitt litt for radikale. Fordi den siste boken gir stor kontrast til de to andre, så gir det mer å skrive om enn dersom alle bøkene hadde hatt samme budskap. I tillegg kan man følge utviklingen i bøkene med hvordan det egentlig var, ved å slå opp i en bok om skolens historie. F.eks når yrkesrettet utdanning ble likestilt med allmenn, når gutte- og jenteskoler gikk sammen, når latin ble avskaffet osv.

Selv om dette er tema som i utgangspunktet er kjedelige, så vil du hvertfall ikke stå fast etter 5 sider på særemnet fordi du ikke har mer fornuftig å si :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...