Gå til innhold
Hundesonen.no

Attåthund

Carina

Recommended Posts

Er bare litt nysgjerrig, har foreløpig ingen planer om en hund til.

Men la oss si at jeg var ute etter en attåthund, og disse punktene var mer eller mindre viktige for meg:

* Like fysisk mosjon, men ikke kreve så mye mentalt som de to jeg har fra før.

* Ikke en napperase eller skjeggete sak

* Den skal være lett bygd

* Vil gjerne at det skal være en typisk rase som liker å ligge inntil og varmt i seng/sofa osv

* Den må kunne gå an å ha løs, og lære innkalling og normal hverdagslydighet

* Må tåle en støyt (det hender belgerne leker røft)

* Vil ha en frisk rase, som ikke er utsatt for feks allergier osv

* Vil ha utstillingshund, så ikke godkjente raser går ut

* Den må gjerne like jaktlek med andre hunder, da hundene jeg har fra før liker dette

* Ikke noe med unormale kroppsproporsjoner, masse ekstra hud, inntrykte neser osv

Ja, kom ikke på mer nå..

Jeg har sett på:

Saluki

Greyhound

Azawakh

Staffordshire bull terrier (minus er at jeg tror det er en del sykdom her)

Oooogså er jeg litt forelsket i Etnahund etter å ha truffet Lundii. Og lurer derfor på om den og eventuelt Faraohund kan være noe for meg, siden jeg egentlig foretrekker dem litt større enn Etnahund.

Hadde det blitt mynde ville jeg sett på lurecoursing i tillegg til utstilling, og evt WP med staffen.

Andre forslag, eller erfaringer med disse rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Så klart vil jeg annbefale staffen :aww: Det er endel demodex og noe allergi, viktig at foreldredyrene ikke har hatt dette! Men disse tingene er enkle å skjule for omverden, så jungeltelegrafen kan være litt god å ha her (så lenge det ikke blir drittslenging)

Pass også på L2HGA og HC, og HD/AD hvis dette er viktig for deg.

Staffen elsker å ligge intil deg, både i sofaen og senga. Den blir nesten snurt hvis den ikke får lov :lol:

De aller fleste elsker fysisk mosjon, men finnes faktisk unntak her og. Jeg har en som er litt sær på dette, han synes det liksom ikke er noe vits i å bevege seg mer enn nødvendig. Også har jeg en i den andre enden av skalaen, hun får nesten aldri bevegd seg nok. Så her kommer også foreldredyrene inn.

Det man må være litt obs på er gemyttet, finn ut hva slags gemytt du vil ha og begynn å leit. Det er endel dårlig gemytt ute å går (sånn blir det vel når raser blir altfor populære)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på heeler helt til jeg så størrelsen på de rasene du har tenkt på :D

Ja, blir egentlig litt smått i forhold til hva jeg liker, samt at jeg ikke er så begeistret for hunder med lange rygger og korte bein. :aww:

Føyde på et punkt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart vil jeg annbefale staffen :aww: Det er endel demodex og noe allergi, viktig at foreldredyrene ikke har hatt dette! Men disse tingene er enkle å skjule for omverden, så jungeltelegrafen kan være litt god å ha her (så lenge det ikke blir drittslenging)

Pass også på L2HGA og HC, og HD/AD hvis dette er viktig for deg.

Staffen elsker å ligge intil deg, både i sofaen og senga. Den blir nesten snurt hvis den ikke får lov :lol:

De aller fleste elsker fysisk mosjon, men finnes faktisk unntak her og. Jeg har en som er litt sær på dette, han synes det liksom ikke er noe vits i å bevege seg mer enn nødvendig. Også har jeg en i den andre enden av skalaen, hun får nesten aldri bevegd seg nok. Så her kommer også foreldredyrene inn.

Det man må være litt obs på er gemyttet, finn ut hva slags gemytt du vil ha og begynn å leit. Det er endel dårlig gemytt ute å går (sånn blir det vel når raser blir altfor populære)

Takk for svar! All helse er veldig viktig for meg. Og jeg sliter litt med at det virker som det er lite ærlighet rundt dette på staffen, som du også sier. Er det noen oppdrettere du vil anbefale? På pm kanskje?

Gemytt er også viktig. Jeg kikket på staffene i Letohallen i romjulen, og jeg var overrasket over hvor mange som feks trakk seg for dommeren, var jo mye verre der enn det noen gang har vært i belgerringen. Jeg hadde inntrykk av at staffen ikke skal være sånn, pinglete liksom? Eller er det normalt/akseptert at de feks trekker seg for dommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for faraoh jeg da :aww:

For tror du har litt samme ønskene/kravene som meg på attåt hund, og er helt enig med at de må ha litt størrelse.

Nå kom jeg forresten på hva som gjorde at jeg la den på hyllen for denne gang (og heller valgte korthåret collie) var fordi jeg vil ha en hund som kan trekke litt på ski, og dette er ikke en utpreget vinterhund. Selvom et par potesokker og et lite dekken er alt som skal til, men det blir unødvendig styr når jeg ikke helt vet hvor mye hundekjøring jeg vil drive med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En staff skal aldri trekke seg for en dommer, da burde den blitt sendt ut på 0 mener jeg. Men Leto nå var litt spesielt, det var endel hunder som reagerte på dommeren og dommereleven.

Det er nok endel hemmelighetskremmerier, ihvertfall anngående demodex og allergi. Men det finnes også ærlige oppdretter der ute :lol:

Jeg er alltid litt forsiktig med å annbefale oppdrettere, det er så mye forskjellig og det spørs akkurat hva den personen er ute etter. Det er mye enklere å prate med de aktuelle oppdretterene selv og danne seg et inntrykk. Så får man heller spørre på f.eks staffeforaene hva de der inne mener om dem. Da får man nok alltid forskjellige svar :aww:

Jeg skal jo ha en til på våren, og skal ha ifra en oppdretter som ikke alle ville valgt fra. Men gemytt er det viktigste mener jeg, så får heller resten komme i andre rekke :D Denne oppdretteren har lite av demodex og andre hundesykdommer/allergier. Men han prioriterer ikke HD/AD eller HC. De fleste er røntget, men ikke offisielt avlest. Så jeg går litt på akkord med meg selv her, men men.

Red: La til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke noe konstruktivt å komme med, annet enn at jeg har falt pladask for salukien. Makan til enkel og grei sjel skal man lete lenge etter. :aww: Spør meg igjen når han når puberteten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier jeg ikke svare på rasetråder,men hva med Lundehund?

De er lite plaget med sykdom og så vidt jeg vet har de kun et lite problem med IL..

De er ikke s store som en farao hund,men større enn staffen.

Takk for tips, men jeg synes ikke de er noe fine. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare litt nysgjerrig, har foreløpig ingen planer om en hund til.

Men la oss si at jeg var ute etter en attåthund, og disse punktene var mer eller mindre viktige for meg:

* Like fysisk mosjon, men ikke kreve så mye mentalt som de to jeg har fra før.

* Ikke en napperase eller skjeggete sak

* Den skal være lett bygd

* Vil gjerne at det skal være en typisk rase som liker å ligge inntil og varmt i seng/sofa osv

* Den må kunne gå an å ha løs, og lære innkalling og normal hverdagslydighet

* Må tåle en støyt

* Vil ha en frisk rase, som ikke er utsatt for feks allergier osv

* Vil ha utstillingshund, så ikke godkjente raser går ut

* Den må gjerne like jaktlek med andre hunder, da hundene jeg har fra før liker dette

* Ikke noe med unormale kroppsproporsjoner, masse ekstra hud, inntrykte neser osv

Ja, kom ikke på mer nå..

Andre forslag, eller erfaringer med disse rasene?

Hva mener du med "må tåle en støyt"? Siden jeg ikke er sikker på hva du mener med dette svarer jeg ikke på det punktet, men på alle andre punkter kan en korthåret collie passe.

Kortisen er rolig inne, aktiv ute. Kan gjerne lære å gå løse, kan lære stort sett det du vil de skal lære. De er bygd for fart, krever lite men trives også med mye. :aww:

Røyter en del i røyteperiodene, ellers nesten ikke i det hele tatt. Furmaster anbefales.

Jeg tørket av min med et fuktig pusseskinn før utstilling, og hun gjorde det bra. Det er jevnt over ganske god kvalitet på de nordiske kortisene, de er stort sett friske og rasetypiske. Lett å finne bra utstillingsmateriale, for å si det sånn.

Min leker gjerne ved skytebanen, søker godbiter ute kl 00.00 på nyttårsaften, går ombord i bilferger mens tungtransport dundrer forbi oss, o.s.v. Favorittbelønningene er pølse, tørrmør, frisbee og tauleke i nevnte rekkefølge. Hun er et matvrak som liker å leke, løpe, kose og spise. Hun vet ikke hva reservert betyr. Jeg la mye vekt på MH da jeg lette etter valp, og det kommer jeg også til å gjøre neste gang. Jeg har funnet min rase. :lol:

Før en kjøper kortis bør en sjekke øyestatus (de øyelyses før levering, om du skal drive avl bør du sjekke slekten i tillegg), hofter (ca 2 % som har hd tror jeg), og så synes jeg at MH er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne svare JA på alle de punktene du har satt opp, så jeg ser ingen grunn for at ikke greyhound kan passe dine kriterier! :lol: Vet ikke om det er noe spesiellt du lurer på ang dem? De er ganske store hunder og tar endel plass. De trenger ikke mye hjernetrim, men mye aktivitet, spesiellt de første årene er de ganske aktive :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "må tåle en støyt"? Siden jeg ikke er sikker på hva du mener med dette svarer jeg ikke på det punktet, men på alle andre punkter kan en korthåret collie passe.

Kortisen er rolig inne, aktiv ute. Kan gjerne lære å gå løse, kan lære stort sett det du vil de skal lære. De er bygd for fart, krever lite men trives også med mye. :aww:

Røyter en del i røyteperiodene, ellers nesten ikke i det hele tatt. Furmaster anbefales.

Jeg tørket av min med et fuktig pusseskinn før utstilling, og hun gjorde det bra. Det er jevnt over ganske god kvalitet på de nordiske kortisene, de er stort sett friske og rasetypiske. Lett å finne bra utstillingsmateriale, for å si det sånn.

Min leker gjerne ved skytebanen, søker godbiter ute kl 00.00 på nyttårsaften, går ombord i bilferger mens tungtransport dundrer forbi oss, o.s.v. Favorittbelønningene er pølse, tørrmør, frisbee og tauleke i nevnte rekkefølge. Hun er et matvrak som liker å leke, løpe, kose og spise. Hun vet ikke hva reservert betyr. Jeg la mye vekt på MH da jeg lette etter valp, og det kommer jeg også til å gjøre neste gang. Jeg har funnet min rase. :lol:

Før en kjøper kortis bør en sjekke øyestatus (de øyelyses før levering, om du skal drive avl bør du sjekke slekten i tillegg), hofter (ca 2 % som har hd tror jeg), og så synes jeg at MH er viktig.

Føyde på litt, så det blir klarere hva jeg mener. :D Vil ikke at hunden skal være så spinkel at den lett skader seg ved å leke med belgerne. :D

Takk for forslag, men hvis jeg skal ha en collie, slik jeg synes en collie skal være - så kunne jeg nesten like godt ha hatt en belger til. Vil altså ikke ha en hund som krever særlig mye mental stimuli. :D

Dere som synes jeg skal ha lukis må jo begrunne det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne svare JA på alle de punktene du har satt opp, så jeg ser ingen grunn for at ikke greyhound kan passe dine kriterier! :lol: Vet ikke om det er noe spesiellt du lurer på ang dem? De er ganske store hunder og tar endel plass. De trenger ikke mye hjernetrim, men mye aktivitet, spesiellt de første årene er de ganske aktive :aww:

Jeg lurer på hvordan de er i fht til folk, andre hunder, om det er relativt enkelt å lære de feks innkalling, hvor finner man en som både er pen og egner seg til lc og sikkert masse mer som jeg ikke kommer på. :D

Edit: Trekker han din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg har møtt er veldig sosiale og trivelige med folk. Min er helt utrolig blant mennesker. Hadde han sammen med babyen til søsteren min i jula og ungen klep og rev på han og hunden var totalt avslappet og rolig. Har aldri følt en så trygghet med en hund før. Med andre hunder er de sosiale, lekne, vil si de er mere myke, kontra bøllete. Mye språk. De har ikke det typiske kjønnsagressjonen/hundeagressjon i seg, så det er ikke et utbredt problem. De faller liksom naturlig inn i en flokk.

jeg har hatt null problem med innlæring av innkalling, samt andre lydighetsøvelser. Sitt, dekk er veldig enkelt å lære. Ved vanlig innlæring fra tidlig stadie, bør det ikke være noe problem, men individforskjeller er det, og noen kan ha mer jaktinnstinkt enn andre. Min har lite jaktinnstinkt generellt. Dobbern har over dobbelt så høyt. Men han har det i seg, det ser man.

Det er greit å ha i bakhodet at de kan ha jaktinnstinkt, og man bør trene endel på det fra starten.

Det er ikke veldig mange som driver aktivt med LC blant oppdretterne, men de fleste som har prøvd viser seg å fungere godt der. :aww:

Jeg har ikke hatt rasen lenge, men etter mitt inntrykk av den jeg har, de jeg har møtt og de jeg har pratet med, så er greyhound er veldig flott rase på mange områder som alle som har prøvd er meget godt fornøyd med.

Edit: Nei min trekker ikke så godt. Han henger mest på slep etter oss på ski, eller løper ved siden av saccovogna og han løper fint ved sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...