Gå til innhold
Hundesonen.no

NRH


Red Merle

Recommended Posts

Kort og godt... Norske redningshunder, har treninger i lokalområdet her jeg bor, og det vekker jo selvsagt interesse for en treningsglad person som meg. Men så vet jeg ikke helt hva treningen til NRH går ut på, og om hunden må kunne noe fra før? Hvilke egenskaper burde hunden ha fra før? Noen som har erfaringer med NRH? Noen som har trent med de som kan fortelle litt?

Dette ble litt dårlig formulert men..Har tittet på sidene dems, men det står ikke sånn kjempe mye. Men tenker å kontakte de etter nyttår, men føler kanskje at jeg vil vite litt mer før jeg tar kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko og jeg var med NRO og trente på ruinsøk da hun var 7 mnd gammel. Målsetninga er jo den samme for begge 'selskaper', og på denne bloggen kan du lese hvordan Christina trener opp Mille mot å bli redningshund:

www.hunden.no/blogg/profil.html?bid=187

(Er inne fra mobilen og får ikke redigert ordentlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg var inne i miljøet, men sånn jeg kjenner det er nok NRH enda mer opptatt av at man har godkjenning som mål, enn det kanskje NRO er (men det sier jeg med forbehold, for jeg har personlig bare erfaring med NRH). Treningene foregår ved at alle hjelper alle, man bruker litt tid på egen hund, og ganske mye tid på å hjelpe andre med trening. Derfor forventes det, etter en viss prøvetid, at man går seriøst inn for en godkjenning. Hvis ikke bruker jo folk masse tid på noe som ikke blir noe. De fleste har jeg erfaringe med at faktisk har det målet også. I tillegg til uketreningene, må man på en del ukeskurs/helgekurs. NRH er altså en frivillig organisasjon med et mål, så hvis man bare vil trene rundering/spor osv, passer det kanskje bedre med en brukshundklubb e.l. Men hvis man vil drive med en virkelig meningsfylt aktivitet med hunden sin, og man mener den passer til den typen arbeid, så er det veldig givende:) Og jeg opplever også at det er velidg hyggelige og kunskapsrike mennesker som driver med dette (mange av dem), så det gir mye å være med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yatzy, det er 3 treningsgrupper i vestfold. En i Horten, en i larvik/sandefjord og en helt sør i Larvik. Jeg har bare meldt meg inn i NRH, og etter noen uker fikk jeg epost om at jeg kunne få være med på trening. Jeg møtte opp med Amiga som ikke var mange mnd og de var kjempehyggelig og forklarte alt og vi begynte å trene. De som jeg var med i horten var iallefall kjempekoselige, alle hjalp til med alle og de forklarte alt bra(vi var to nye).Så du trenger på død og liv ingen superlydig hund som kan alt. Jeg kom dit med Amiga som verken kan apport eller noe annet, og han andre kom med en hund som virkelig trengte å få brukt seg.

Er bare å melde seg inn og kontakte hun som styrer med treningslagene i vestfold. Jeg har epost og telefon liggende om du trenger.

Jeg synes de iallefall var kjempehyggelig og skal bli med igjen når snøen forsvinner :)

Angående brinkobbel så velger man selv om man vil halse eller bruke bringkobbel. I gruppa jeg var i var det en god blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og forøvrig, du trenger nok bil/alliere deg med noen. De trente mest ved parkeringen til horten hundeklubb, som lå midt på vikveien, også noen andre steder jeg måtte ha bil. Men om jeg blir aktiv igjen kan jeg jo alltid plukek deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet vil jo selvfølgelig være godkjenning. Kanskje ikke å nå toppen, men iallefall få godkjenning. Jeg tror hunden min passer til dette da hun er meget sosial med mennesker, elsker lek som belønning, super på å spore, og å finne folk. Jeg tror dette er en gren hvor hun virkelig kan få brukt mye av seg selv. Hu har bronsemerket i lydighet, så litt kan hun jo. Er i grunn meg det meste står på.

Jeg tror ikke det er noen brukshundklubb her i Horten, men har jo Horten Hundeklubb.. Men der tror jeg det går mest på lydighet. Problemt mitt er jo stort sett alltid transport. Men nå som jeg har flyttet til Horten har jeg jo den fordelen at det er her min familie bor, og det hender jo de er behjelpelige.

Anette&Amiga, vi sier ikke nei takk til å få sitte på :) Hadde jo vært veldig koselig med trenings venner :P

(noe vi ikke har så mye av)

Burde/må man forresten MH/ K-teste hunden om man vil ha den godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet vil jo selvfølgelig være godkjenning. Kanskje ikke å nå toppen, men iallefall få godkjenning. Jeg tror hunden min passer til dette da hun er meget sosial med mennesker, elsker lek som belønning, super på å spore, og å finne folk. Jeg tror dette er en gren hvor hun virkelig kan få brukt mye av seg selv. Hu har bronsemerket i lydighet, så litt kan hun jo. Er i grunn meg det meste står på.

Jeg tror ikke det er noen brukshundklubb her i Horten, men har jo Horten Hundeklubb.. Men der tror jeg det går mest på lydighet. Problemt mitt er jo stort sett alltid transport. Men nå som jeg har flyttet til Horten har jeg jo den fordelen at det er her min familie bor, og det hender jo de er behjelpelige.

Anette&Amiga, vi sier ikke nei takk til å få sitte på :) Hadde jo vært veldig koselig med trenings venner :)

(noe vi ikke har så mye av)

Burde/må man forresten MH/ K-teste hunden om man vil ha den godkjent?

Med MH etc vet jeg ikke, jeg skal uansett teste Amiga. Er synd at NRH trener på søndager, må enten ofre trening eller utstilling.

Angående brukshundklubb så har de en liten gruppe i horten ble jeg fortalt, men de var ikke så mange. I tønsberg har de men det var ikke spesielt hyggelig når alle dro når de var ferdig og jeg sto der etter 3 timer og 1 person var og så på meg gå sporet. Så jeg kommer til å prioritere NRH.

Jeg kan ikke trene før snøen går fordi noen er litt lave :lol: men etter det blir vi aktive igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

jatzy, a-godkjenning er toppen. Med bronsjemerkelydighet er nok mye gjort bortsett fra apportering. Valget mellom bringkoppel og halsmelding bør ikke stå på hvorvidt hunden kan apportere men ett lass av andre mye viktigere faktorer. Selv ramlet jeg av lasset pga apporteringa ( og tid da vi har holdt på med IPO ) Har trent med Vestfold Nord selv jeg og har NRH grunnkurs. Så utifra ditt ståsted bør du hive deg rundt å trene apportering, alt annet er tull. Har du en motivert hund blir du fort hengende etter og rundering blir aldri rundering uten melding men begrenset til søksstimulering og akitivisering. Jeg trur heller ikke en typisk aussie har noe særlig kraftig hals til å bære så det valget trenger ikke være noe valg.

kanskje vi sees, jeg har overhodet ikke lagt det helt bak meg og har planer for neste hund. Må såfall få generaslisert den hersens apporteringa som fortsatt bare er en lydighetsapportering. Uten den ser jeg overhodet ingen grunn til å dra på runderingstrening selvom det er aldri så hyggelig og kjekk aktivisering av lodotten .

Du må også belage deg på å trene mye spor på egenhånd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med MH etc vet jeg ikke, jeg skal uansett teste Amiga.

Nei det er overhodet ikke noe krav. Men det kan være ett viktig og nyttig verktøy for problemløsning når ting begynner utarte seg og man ser hva som er problem. Det er mange som reiser til Terje Østlie for å finne ut av ting ( FA ). DIO Vestfold hadde forøvrig en samling der tidligere i år. Så det er bare en del av mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jatzy, a-godkjenning er toppen.

Skulle jeg også til å si... Og blir man godkjent (a- godkjent) så forventes det jo at man skal kunne "tjenestegjøre" som redningshundekvipasje. Det er jo også en del av det. Ivertfall en del man må vurdere hvis man begynner å nærme seg en godkjenning. Og i det ligger det litt mer enn om hunden egner seg...

(men nå gikk jeg vel litt lenger enn det spørsmålet egentlig gikk på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har lyst å prøve redning! Det var det jeg begynte med da jeg startet min "hundekarriere", men måtte pga helsa sette en pause for det, desverre. Det som "kreves" er at man er villig til å møte opp på de fleste treningene, trene egen hund mellom treningene og at man hjelper de andre. Man trener de andres hunder vel så mye som sin egen. Det blir noen timer hvor man ligger figurant, går ut spor eller graver snyhuler :lol: Det er veldig givende og spennende arbeid og det kjennes godt ut at man faktisk bruker tiden på å lære hunden å finne folk, man kan være med på å redde liv (ikke bare hjelpe andre å få rosetter :) ).

Men det er jo litt hardt arbeid, det er det. Man bør ha en rimelig god fysikk for å holde ut mange timer i skogen og når man er godkjent kan det bli flere dager på aksjon. Selvsagt trenger man ikke være noen toppidrettsutøver og man blir jo sprekere etter hvert som man holder på. Det tar minst 2 år før man får en godkjenning, så på den tiden rekker man å trene seg opp både fysisk og mentalt. Men visse forutsetninger bør jo både hund og eier ha.

I godkjenningsprogrammet er det, som du sikkert vet, flere kurs og prøver man må ta. Man må være medlem for å kunne gjøre dette. Noen dio (lag) krever også at man er medlem av NRH før man får være med i deres treningsgruppe. Hør med ditt dio hva de har som regel.

Det sees vel gjerne etter potensial og motivasjon. At man har en hund med forutsetninger for å kunne bli redningshund og at man selv har motivasjonen for å møte opp på treninger, hjelpe til, delta på kurs og trene selv. Man må være litt dedikert. Man prøver gjerne noen treninger for å se om det er noe for en, så finner man ut av det der. Men som sagt, hør med ditt dio hvilken praksis de har.

Redning er gøy og veldig meningsfult! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel egentlig sagt allerede! Det at hunden din er glad i folk er jo veldig viktig da. Er ikke akkurat så enkelt å få en hund som ikke er så begeistra for folk til å løpe ut å lete etter fremmede :lol:

Men du bor i Horten? Jeg har trent med NRH gruppa i Horten! Utrolig koselige og flinke folk. Ta kontakt med Ingri dersom du vil være med å trene. Jeg har kontaktinfoen hennes hvis du vil ha det!

Jeg kommer nok tilbake på treninger igjen etterhvert, så da sees vi kanskje til og med :)

Men det er mye jobb altså. Er liksom litt mer jobb bak hver trening enn jeg føler at det er i lydigheten. Om man kan si det sånn da. Er man litt lat en dag så kan man trene lydighetsøvelser i stua, men redning må man liksom ut i skogen å trene og aller helst med noen! Men jeg syns du skal prøve jeg! Det er veldig spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg var inne i miljøet, men sånn jeg kjenner det er nok NRH enda mer opptatt av at man har godkjenning som mål, enn det kanskje NRO er (men det sier jeg med forbehold, for jeg har personlig bare erfaring med NRH). Treningene foregår ved at alle hjelper alle, man bruker litt tid på egen hund, og ganske mye tid på å hjelpe andre med trening.

Dette er jeg overhodet ikke enig i, så jeg er glad du sa det med forbehold. :P

I NRO er det en fast trener som instruerer, Bjarne, og det er mannen som har patent på det oransje bringkobbelet "alle andre" bruker. Han har holdt på med redningshundarbeid siden midten av 70-tallet, og har et genuint ønske om at de som fullføre grunnkurs i redningshund, skal fortsette å trene fram til godkjenning. Så her er det ikke en gjeng med ildsjeler som trener hverandre, men en autoritet på området som har det overordna ansvaret, mens alle selvsagt fungerer som figuranter. Det er heller ikke sånn at det Bjarne sier er lov, eller at man MÅ følge et bestemt opplegg. Christina som jeg kjenner, har ikke akkurat en konkurranserundering på Mille, men det fungerer til å finne folk, så da gjør de det på den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette er jeg overhodet ikke enig i, så jeg er glad du sa det med forbehold. ;)

Hvorvidt du er enig i eller ikke er vel uinteressant, det som er interessant er hvordan det virker, hvertfall i NRH. Det eneste som mangler i det sitatet er at i tillegg til at alle hjelper hverandre har man også instruktør(er) i NRH. Terje var hvertfall instruktør i Vestfold Nord og han er en gammel ildsjel i NRH så det skorter ikke på kompetanse ellers i DIO Vestfold om det er det du prøver antyde med din forherligelse av NRO. Vet ikke hvem som har overtatt som distriktsinstruktør men Vidar som gikk nylig er hvertfall helt unik i brukssammenheng generelt.

Godt nytt år :)

PS: Ser her nå at det er Terje Johansen som også har overtatt som DI så det er ingen umiddelbar grunn til bekymring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christina som jeg kjenner, har ikke akkurat en konkurranserundering på Mille, men det fungerer til å finne folk, så da gjør de det på den måten. :)

Konkurranserundering er heller ikke noe mål i NRH, målet er at hunden effektivt skal finne folk. Skal du drive med konkurranserundering kan du konkurrere i bruks;) Jeg glemte selvsagt å si at de også har instruktører i NRH, og mange med laang erfaring. NRO har vel også opphav fra NRH (el. dvs. en person som gikk ut av NRH og startet sin egen "klubb", Bjarne?), så "grunngreia" er vel den samme.

"Problemet" med NRO er vel også at de har en mer begrenset utberedelse enn NRH, som har avdelinger/dio i stort sett hele landet (noe som selvsagt gjør det vanskelig med en enkelt leder for alle), så noen steder har man vel ikke særlig valg. Det er for lenge siden jeg var i miljøet til at jeg kan diskutere hva som er "best" men mitt inntrykk etter å ha snakket med deltagere i begge leirer er at det er nettopp EN som er leder i den ene organisasjonen (noe som sikkert kan ha både negative og positive sider), mens den andre organisasjonen har mange, gode, erfarne folk som har sitt ansvar i hver treningsgruppe. Min erfaring er også at NRH har gode rutiner når det gjelder prøver/trening/kurs/instruktører, noe som sikrer et godt resultat når en hund først er godkjent. NRO har sikkert også gode rutiner, men er nyere og har ikke fått de samme sjansene som "fast" tilkalt til redningsaksjoner osv.

(men nå er det jo NRH som det var spørsmål om, så diskusjoner om hva som fungerer best av NRH og NRO er vel egentlig ikke det som var saken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lese her: http://www.redningshund.no/hovedside/news.php

Men det er vel bare NRH som samarbeider med Røde Kors, og som foreløbig er "førstevalg" for politiet de fleste steder...?

(ifølge hjemmesidene ser det ut som det kun er NRH som deltar på internasjonale aksjoner og har beredskap for det. I 2009 hadde NRH 287 leteaksjoner, på forsiden til NRO er det bare nevt 2 fra i år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du kan jo lese her: http://www.redningshund.no/hovedside/news.php

Men det er vel bare NRH som samarbeider med Røde Kors, og som foreløbig er "førstevalg" for politiet de fleste steder...?

(ifølge hjemmesidene ser det ut som det kun er NRH som deltar på internasjonale aksjoner og har beredskap for det. I 2009 hadde NRH 287 leteaksjoner, på forsiden til NRO er det bare nevt 2 fra i år...)

Det er utelukkende HRS ( HovedRedningSentralen ) som vurderer behovet for alle søk og kaller ut nødvendig mannskap til aksjoner og samarbeider med NRH her til lands. Politiets førstevalg er alltid egne hunder.

NORSAR, Norwegian search and rescue team som er internasjonal beredskap går under FN og UD og består i tillegg til ekvipasjer fra NRH av mannskap fra Oslo brann og redningsetat og luftambulansen som skal være en selvstendig enhet i en katastrofesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utelukkende HRS ( HovedRedningSentralen ) som vurderer behovet for alle søk og kaller ut nødvendig mannskap til aksjoner og samarbeider med NRH her til lands. Politiets førstevalg er alltid egne hunder.

NORSAR, Norwegian search and rescue team som er internasjonal beredskap går under FN og UD og består i tillegg til ekvipasjer fra NRH av mannskap fra Oslo brann og redningsetat og luftambulansen som skal være en selvstendig enhet i en katastrofesituasjon.

Fint med folk som kan det de prater om;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du er enig i eller ikke er vel uinteressant, det som er interessant er hvordan det virker, hvertfall i NRH.

Helt enig.

Terje var hvertfall instruktør i Vestfold Nord og han er en gammel ildsjel i NRH så det skorter ikke på kompetanse ellers i DIO Vestfold om det er det du prøver antyde med din forherligelse av NRO.

NRO har vel også opphav fra NRH (el. dvs. en person som gikk ut av NRH og startet sin egen "klubb", Bjarne?), så "grunngreia" er vel den samme.

Rolig nå! At innlegget mitt blir lest som et forsøk på "forherligelse" av NRO er bare morsomt, da det overhodet ikke var intensjonen. Jeg har ingen som helst forbindelse med noen av organisasjonene, noe som vel bevises av min mangel på kunnskap om treningsformene til NRH samt opphavet til NRO som Marianne forteller om. Poenget mitt var ikke å starte en diskusjon om hvem som er best, men bare å understreke at man ikke MÅ trene med NRH dersom ønsket er å få en godkjent redningshund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Helt enig.

Rolig nå!

----

Poenget mitt var ikke å starte en diskusjon om hvem som er best, men bare å understreke at man ikke MÅ trene med NRH dersom ønsket er å få en godkjent redningshund. :)

Bra og jeg er helt rolig :)

Jada og neidaså trenger man ikke trene med NRH men tar man seg først bryet å legge ned alt arbeidet, tid og ressurser det faktisk innebærer å få en godkjent redningshund ville hvertfall jeg satt pris på å få delta på aksjoner og det er der NRH kommer inn.

Jeg skal ikke mene så mye om NRO jeg men har ett inntrkk av at de fremstår som en likestilt organisasjon hva angår aksjoner for å rekruttere. Noe som er så feil det kan få blitt. Litt rask research viser at også NRH deltok på disse 2 nevnte aksjonene så NRO er tydeligvis bare en god 2 pri for å supplere ved behov.

Men nå er vi vel langt utenfor trådens tema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke mene så mye om NRO jeg men har ett inntrkk av at de fremstår som en likestilt organisasjon hva angår aksjoner for å rekruttere. Noe som er så feil det kan få blitt. Litt rask research viser at også NRH deltok på disse 2 nevnte aksjonene så NRO er tydeligvis bare en god 2 pri for å supplere ved behov.

Noe som også er mitt inntrykk. Og det er synd, for jeg vet en del som går inn i det med store mål om deltagelse i aksjoner osv etter endt utdanning (fordi det er det de har blitt fortalt), men så er virkeligheten en litt annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...