Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på valper ved levering


Reject

Recommended Posts

Hvis jeg skulle ha kjøpt valp hos deg Reject, og jeg virkelig ønsket å få valpen når den var 8 uker, ville du nektet meg det? Eller kommer det an på hvem som kjøper?

Det kommer selvfølgelig, som alt annet an på kjøper.

Kunnskapsnivået på kjøper, førstegangs hunde-eier eller ikke, har de andre hunder som er vettuge og kan delta i oppdragelsen og mange andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den logikken og tenkemåten der burde jo alle hunder eid av og oppdratt av oppdrettere vært skikkelige problemhunder da?

Nei?

Det er litt forskjell på å ha en valp hjemme eller å ha hele kullet på 10 valper?

Klarer du å følge opp 10 valper tilstrekkelig godt de to ukene fra de er 8 til de er 10 uker?

Hvor mange mennesker er dere i tilfelle for å klare dette? Jeg regner med at du da har ferie, og at du har minst en person til med deg hele dagen for å få hundene sosialisert og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mye erfaring med hund, men jeg vet at neste gang vil jeg nok drøye henting til valpen er 9-10 uker. Da er det gitt at oppdretter gjør en del miljøtrening før henting. Valpen her ble hentet da han var like over 7 uker og jeg tror han hadde hatt godt av å bli et par uker lengre. Nå har ikke dette vært noe problem, men jeg synes fordelene ved litt lengre tid med mor og søsken veier tyngre enn større "pregningsvindu".

Dette er en fullstendig ukvalifisert mening, men jeg tror det kanskje er litt for mye fokus på å skvise inn alt før hunden er 12 (evt 14) uker gammel, uten å tenke på at den sannsynligvis lever 10+ år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mye erfaring med hund, men jeg vet at neste gang vil jeg nok drøye henting til valpen er 9-10 uker. Da er det gitt at oppdretter gjør en del miljøtrening før henting. Valpen her ble hentet da han var like over 7 uker og jeg tror han hadde hatt godt av å bli et par uker lengre. Nå har ikke dette vært noe problem, men jeg synes fordelene ved litt lengre tid med mor og søsken veier tyngre enn større "pregningsvindu".

Dette er en fullstendig ukvalifisert mening, men jeg tror det kanskje er litt for mye fokus på å skvise inn alt før hunden er 12 (evt 14) uker gammel, uten å tenke på at den sannsynligvis lever 10+ år til.

Man kan ikke like lett sosialisere en hund mot ting når den er 10 år som man kan når den er 8-12 uker. Det er en grunn til at adferdsspesialister og andre trekker frem at pregingsvinduet gradvis lukker seg fra 12 til 16 uker.

Selv kan jeg vente opp til 9 uker dersom jeg vet at oppdretter sosialiserer godt og det ellers passer sånn, men hvis ikke vil jeg ha valpen når den er 8 uker. Det er heldigvis ikke et tema på min rase at valpene er så skjøre og spesielle at de må være hos oppdretter til de er eldre enn det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, veldig interessant tema.

Jeg valgte å hente min valp da den var 7,5 uke rett og slett på grunn av at oppdretter hadde femten (!) valper og jeg hadde ingen tro på at min valp kom til å få den sosialiseringen og miljøtreningen den hadde bruk for. Tok denne beslutningen etter råd fra en bekjent som er hundeadferdspsykolog på hundeskolen her i området.... valpen min var også den tøffeste og mest selvstendige i kullet, så det hjalp veldig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer mine valper (fra eget oppdrett) når de er 8 uker, og foretrekker selv å få valp i huset den alderen - så sant det lar seg gjøre. Har selv levert et par valper et par-tre uker senere pga valpekjøpers situasjon, og det har vært uproblematisk på alle måter.

Kan ikke komme med konkrete forskjeller på det å levere/få valp når den er 8 kontra 11 uker, men jeg selv foretrekker så absolutt at den er 8 uker framfor 11. Det har liksom noe med den "båndebiten" å gjøre :D

Jeg har pr dags dato fire hunder hjemme, og de alle er kommet i ulik alder. Eldste, på 11 år, hentet jeg 9 uker gammel. 8-åringen kom fra Nederland og var nærmere 8 måneder (pga rabiesvaksine). 5-åringen er "egenprodusert" og er født og oppvokst i heimen. Yngste, på snart 6 mnd, var 8 uker ved henting. Det jeg med sikkerhet kan si er at jeg har på langt nær et så godt og thight forhold til den som kom fra Nederland som jeg har til de andre. Hun har ikke samme tilhørlighet til meg og er like glad i naboen, bokstavelig talt. Så klart, det å få en så "gammel" valp som 8 måneder er ingen fordel overhodet.

Det skal også sies at hun er min snilleste hund, så noe veldig riktig ble gjort under tiden hun var hos oppdretter :wub:

Den hunden som så absolutt har det sterkeste båndet til meg er den "egneproduserte", hun blir kanskje litt i overkant pga sin avhengighet til meg da det eneste hun bryr seg om her i verden er nettopp meg. Fint på mange måter, men ikke fullt så fint når man reiser vekk og det er kun èn eneste person hun kan være hos som hun stoler på.

Noe OT, men iallfall, for mitt vedkommede er det best å få valp ved 8-ukers alder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått begge mine hunder som 5 måneder gamle og kan på ingen måte forstå hvorfor folk vil ha yngre hunder. Selv vil jeg aldri ta noe som er yngre enntre måneder fra sin mor og flokken. Dette med preging til miljø er ut fra mine erfaringer bare tull. Dere undervurderer hundenes læringskurve og evne til å preges. Den er mye lengre enn bare de første månedene.

Vet at oppdretter av den ene av hundene her, har avvist mange valpekjøpere som ikke godtar å få valper som er eldre enn 8uker. Jeg synes dette er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått begge mine hunder som 5 måneder gamle og kan på ingen måte forstå hvorfor folk vil ha yngre hunder. Selv vil jeg aldri ta noe som er yngre enntre måneder fra sin mor og flokken. Dette med preging til miljø er ut fra mine erfaringer bare tull. Dere undervurderer hundenes læringskurve og evne til å preges. Den er mye lengre enn bare de første månedene.

Vet at oppdretter av den ene av hundene her, har avvist mange valpekjøpere som ikke godtar å få valper som er eldre enn 8uker. Jeg synes dette er bra.

Det var da litt av en påstand.

Er dette kun basert på at du har hatt gode erfaringer med å få hundene når de er 5 måneder gamle eller kan du vise til noe annet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått begge mine hunder som 5 måneder gamle og kan på ingen måte forstå hvorfor folk vil ha yngre hunder. Selv vil jeg aldri ta noe som er yngre enntre måneder fra sin mor og flokken. Dette med preging til miljø er ut fra mine erfaringer bare tull. Dere undervurderer hundenes læringskurve og evne til å preges. Den er mye lengre enn bare de første månedene.

Så at du har to hunder som det fungerte fint å få som 5 mnds gamle valper, så overkjører det all forskning og erfaringer andre har? Kult. Jeg har nemlig fått en hund som var nesten 5 mnd gammel - og det var overhodet ikke bra for henne. Ikke litt engang. Hun var nevrotisk fra den dagen hun kom i hus til hun døde 12,5 år gammel. Men den er vel ikke like gyldig som din erfaring med dine to hunder?

Jeg har fått to hunder ved 8 ukers alder, to ved 14mnds alder, en ved 12 uker og en ved 11 uker. Og problembarnet ved nesten 5 mnds alder.

Jeg vet om hunder som fungerer fint selv om de ble tatt fra mora ved 5ukers alder, kanskje det burde bli den nye normen? Det funker jo fint på dem! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ha valpen fra de er 7,5-9 uker gamle, alt etter som hva som er best i forhold til henting.

Jeg vil at valpen skal sosialiseres inn i min flokk, ikke oppdretterens som bikkja mi kanskje aldri ser igjen. Jeg vil også ta meg av miljøbiten selv slik at jeg får sosialisert hunden i de miljø den trenger å takle med meg som eier (og ikke i forhold til hvilket miljø oppdretter lever i).

Det er min valp, og jeg vil helst legge grunnlaget selv, og prege valpen på min måte siden det er jeg som skal ha den de neste 10-15år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel neppe kjøpt valp av en oppdretter som lager så crappy valper at de ikke tåler å bli flytta fra moren og søsknene sine før den var 3 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til når valpen "tåler" å bli flyttet. Så synes jeg det nesten er motsatt i forhold til hva en del framstiller her. En bra hund tåler å bli gående uten nevneverdig sosialisering og trening på egen hånd til den er x-antall mnd. gammel. Og i tillegg lærer den av mor og evt. søsken og andre å være hund. Så da blir det på en måte vinn-vinn.

Mens en skralere hund mentalt bør kanskje følges opp tettere med trening og sosialisering fra "barnsben" av. Har jeg feks to valper igjen i et kull, og den ene er litt veik, mens den andre er dønn solid. Så ønsker jeg at den veike flytter ut først. For den trenger mer oppfølging.

De mentalt kanskje beste hundene jeg har hatt, har vært bikkjer som har vært "oppbevart" i hundegårder til flere månders alder. De har senere tatt alt på strak arm, uansett påvirkning. Rett og slett fordi de var født slik! Ikke at jeg mener det er riktig eller ideelt, men litt flaks skal man ha - og så ser man jo hva hunden faktisk er laget av. Det skal også sies at den dårligste hunden jeg har hatt, var en hund som var hos oppdretter til 3,5 mnd alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mentalt kanskje beste hundene jeg har hatt, har vært bikkjer som har vært "oppbevart" i hundegårder til flere månders alder. De har senere tatt alt på strak arm, uansett påvirkning. Rett og slett fordi de var født slik!

Tror du ikke disse hundene som rett og slett var født slik, ville vært "født slik" om du hadde henta de 8 uker gamle også?

Jeg har også hatt en hund som bodde i løpegård til han var 5-6 mnd gammel, han hadde ikke sett mer enn en håndfull folk til da han, aldri vært inne, aldri gått på asfalt, aldri kjørt bil. Han var dønn solid fordi han var født slik - han ville ha vært sånn om jeg tok han ut av skogen 8 uker gammel også.

Men en i familien min henta sin hund, samme bakgrunn-ish, bodd i løpegård med kullsøsken og mamma til den ble 8 mnd, og han var IKKE født slik. Han var redd både folk og andre hunder, eneste stedet han funka nogenlunde ok var i skogen. Han er neppe den eneste hunden som ikke er født slik.

ALL forskning tilsier at valpene er leveringsklare når de er 8 uker. Da er de klare for utfordringer, det er sånn ca i den alderen de har fått med seg den bagasjen de trenger fra mor og søsken, og er klare for større utfordringer. Den samme forskningen sier at 1 dag med læring i denne perioden, er verdt flere uker læring når de blir eldre - og da lurer jeg på, hvorfor skal jeg overlate til oppdretter, som, om de skal beholde hele kull til de er 10-12 uker gamle, har 3-10 andre valper å konsentrere seg om, å lære MIN valp hvordan det er å leve i MIN verden, når jeg kan konsentrere meg om min ene valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke disse hundene som rett og slett var født slik, ville vært "født slik" om du hadde henta de 8 uker gamle også?

Ehh ja? Og siden alt er kult, kan de jo i tillegg få tiden med mor og gjengen - og så blir bra valp enda bedre;-) Uten at man MÅ sosialisere sånn og sånn innen en hviss alder, eller så er alt kjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh ja? Og siden alt er kult, kan de jo i tillegg få tiden med mor og gjengen - og så blir bra valp enda bedre;-) Uten at man MÅ sosialisere sånn og sånn innen en hviss alder, eller så er alt kjørt?

Det her blir å diskutere i sirkler. Du syns at gode valper like gjerne kan være hos moren og søsknene sine. Jeg syns at gode valper like gjerne kan være hos eierene sine og bli sosialisert på det livet den faktisk skal leve, fremfor å bo i en binge sammen med søsknene sine. Forskjellen kommer uansett på de ikke så gode valpene, som trenger sosialiseringa de får hos eierene sine, som den ikke vil få hos en oppdretter som har 3-10 andre å jobbe med - og det finnes ikke en eneste forskningsrapport som sier at det er sunnest for valpen å bli hos oppdretter til sosialiseringsfasen er over. Den vil jeg i såfall se, for den ville tilbakevist alt jeg har lest og lært om valpens utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leverer aldri valper som er yngre enn 8 uker. Noen ganger blir de 9-10 uker, pga kjøpers ferie o.l. Men så har det hendt at vi har sittet igjen med en eller to etterslengere, til 3-4 måneders alder. Ifølge Løberg, så skal altså disse ha større risiko for problemadferd??? Hva da med valper vi beholder selv, og som blir boende hos oss? Og risikoen øker for hver dag?? Det vil si at de to hjemmelagete jeg har nå, egentlig har store psykiske problemer?

:blink:

Jeg skjønner ikke litt engang hvordan du klarte å komme til den konklusjonen...

Poenget er at det er viktig for valpen å få komme til det miljøet den skal vokse opp i til riktig alder, og få individuell oppfølging.

Det er bare rene tall som taler for seg selv når hun sier at 71 % av problemhundene er solgt eldre enn 12 uker, helt uavhengig av hva alle disse oppdretterne med spesielle raser og 30 års erfaring (som de alltid har) måtte mene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av praktiske grunner ble min 11 uker og to dager gammel før jeg hentet henne.

Hva oppdretter har gjort eller ikke vet jeg ikke så mye om egentlig. Det jeg vet er at oppdretter er opptatt av mentalitet, og hundene fra henne bruker å gjøre gode MH.

Min har tatt alt på strak arm fra begynnelsen av. Hun var veldig mye enklere å leve med enn jeg trodde noen valp kunne være.

Jeg synes det høres logisk ut at det kan være verre å alene-trene en valp som er sammen med mor, søsken og evt. andre hunder lenge. Så selv om det gikk greit med min, så ser jeg at det sikkert hadde vært enda greiere for henne om jeg hadde fått henne tidligere.

På den annen side, så har hun lært bitehemming så det holder. Hun har bitt meg en gang som valp, mens vi lekte. Jeg hylte, så da gjorde hun ikke det mer. Hun kunne kosegnage litt da hun var liten, men ikke hardt. To ganger har hun ved et uhell bitt hull på huden, begge gangene fordi hun bommet på en leke.

Jeg tror ikke det finnes noen fasit på når valpene bør hentes. Jeg tror det kommer an på hver enkelt valp og den eieren som skal ha den. For meg er bitehemming viktigere enn alenetrening, for jeg er ikke i full jobb. Andre trenger å prioritere alenetrening.

Verden er mer enn bare svart og hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen dårlig erfaring med hverken å hente hunden når den er 7,5 uke eller når den er 8 uker.

Jeg leverer selv valpene mine ved 8 uker, og det jeg ser selv at det varierer VELDIG fra valp til valp hvem som er klare til å reise når. Alle valpene jeg har levert, har vært mer enn klare nok til å reise ved 8 uker. Et par hadde nok klart seg veldig bra, selv ved 7 uker, men jeg har valgt å ikke levere tidligere enn 8 uker.

Men å sette 12 uker som en grense.... Ohoj... et kull på 6-9 12 uker gamle belgervalper er å leke med psyken :wub:

Og som 2ne sier; om ikke valpen tåler å bli levert før 3 mnd, hvordan i alledager skal den klare resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med kjøp av valper fra 8 uker opp til 4 mnd gammel rett fra oppdretter. Den første bullmastiffen min var siste i kullet og havnet hos meg da han var 3,5 mnd gammel. Han hadde da gått med 2 tisper og en hann. Han hadde et fantastisk gemytt og psyke, alltid like snill, selv med andre hanner. Utrolig lett å oppdra, hadde aldri ett spørsmål om lederskap og var flink å være alene.

Bullmastiff nr 2, hann. Kom da han var 8 uker. Hylte hver natt i 2 mnd. Kamp om lederskap lenge. Dårlig selvtillit ved ukjente ting/situasjoner som; den traktoren sto ikke DER sist, men lenger borte, da kan vi ikke gå forbi (selv om trektoren var passert i 2 år). Og han var godt sosialisert.

Leonberger tispe, 4,5 mnd gammel. Lærte aldri å være alene, selv i flokk. Men snill og grei.

Fransk bulldog, tispe, 8 uker. Helt topp på alle måter.

Bordeaux dogge, hann, 12 uker. Meget godt sosialisert med alt som Stavanger/sandnes-området har å by på. Bodd med begge foreldre. Helt fantastisk i gemytt, slik som første bullmastiff. Selv etter parring.

Bordeaux dogge, tispe, 12 uker, engelsk import. Noe arv, noe tidlig miljø, men hva er hva? Mye sosialisrt av oss, men oser av dårlig selvtillit og nervøsitet som er så gale at hun "stenger" av og vi når ikke frem. Totolt asosial med fremmede hunder, har aldri luktet venn/fremmed bak, bortsett fra samboere.

Griffon, tispe, 20 uker. Sosialisert av oppdretter først. Har en selvtillit ut over 70 kg, men veier bare 4.... Frekk, liten sak.

Alle, untatt Leonbergeren, har ikke hatt problem med å være alene hjemme. For tiden har vi 3 hunder og 2 katter, så helt alene er de ikke.

Det kan hende jeg har vært heldig, men med litt ansvar fra oppdretters side med sosialisering, har jeg bare gode erfaringer. Engelsk-importen har en like gale mor og vokst opp i kennel. Nå 4 år gammel, tåler hun endelig en bytur med litt sving på halen i riktig retning, uten snøft og neseskum. Hun er så usikker at vi har pepret huset med advarselskilt da vi nettopp har flyttet til et sted som ligger lagelig til for innbrudd..

Min konklusjon av egen erfaring er å kjøpe en godt sosialisert valp i 3-4 mnd alder, lett å dressere og det går raskere å venne dem til å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...