Gå til innhold
Hundesonen.no

Bekledning i begravelse?

JailyTina

Recommended Posts

Jeg har hele livet gjort mitt beste for å unngå å gå i begravelser/bisettelse. Men nå kommer det en jeg ikke kan la være å gå i. Og jeg aner ikke hva jeg skal ha på meg. Hva er "korrekt" bekledning i en begravelse? Dette er den typen begravelse/bisettelse der det er veldig lurt å følge de standarder samfunnet gjerne krever av den typen hendelse med hensyn til den nærmeste gjenværende.

Men jeg er helt lost på sånt som dette. Hva slags "stil" bør jeg gå for? Bukse? Kjole? Skjørt? Hvor mye "pynting" kreves? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er jeg ikke helt på vilspor med det jeg tenkte på. Takk for svar.

Hva med hårsveis? "Må" håret settes opp eller kan det henge fritt? Det blir nok en stor begravelse med mye folk så jeg vil gjerne få det til riktig siden det er nær familie.

Skjørt eller kjole i svart/grått - men anstendig, altså dropp utrigninger og superkorte ting.

Lenger enn til kneet da med andre ord? (Som sagt helt lost på dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knær og skuldre bør være tildekket. Håret bør være samlet om man skal være veldig prippen, men så lenge du unngår "pulesveis" så holder det nok. Mørke fargenyanser kan brukes om man ikke har passende sorte plagg.

Pent (jobbintervju, møtes hans foreldre for første gang etc) men ikke veldig pyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knær og skuldre bør være tildekket. Håret bør være samlet om man skal være veldig prippen, men så lenge du unngår "pulesveis" så holder det nok. Mørke fargenyanser kan brukes om man ikke har passende sorte plagg.

Pent (jobbintervju, møtes hans foreldre for første gang etc) men ikke veldig pyntet.

OK. Da tror jeg jeg skal klare det.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i et par begravelser og har da hadt på meg sort skjørt som går til knærne/litt under knærne eller buksedress, m/ hvit skjorte/topp og svart dressjakke. Håret har jeg hadt både løst og 'satt opp', går nok for det samme så lenge det er litt nøytralt. Man skal se ordentlig ut, men ikke for pyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å droppe de mest pang-fargede leppene og neglene også. :)

Smykker skal helst ikke være for glitrende og voldsomme, enkle gull/sølvsmykker eller perler passer. Viss du skal være veldig konservativ.

Du kan godt ha svart bukse/skjørt og jakke, og en hvit eller grå topp/bluse.

Skal dere på gravstedet? Husk gode sko og kle deg varmt nok i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i et par begravelser og har da hadt på meg sort skjørt som går til knærne/litt under knærne eller buksedress, m/ hvit skjorte/topp og svart dressjakke. Håret har jeg hadt både løst og 'satt opp', går nok for det samme så lenge det er litt nøytralt. Man skal se ordentlig ut, men ikke for pyntet.

Hm, ok. Da blir nok håret satt opp. Har hår som fort ser ut som en høysåte hvis det er litt fuktig. Greit å unngå høy-stilen akkurat den dagen tror jeg.

Kan være greit å droppe de mest pang-fargede leppene og neglene også. ;)

Smykker skal helst ikke være for glitrende og voldsomme, enkle gull/sølvsmykker eller perler passer. Viss du skal være veldig konservativ.

Du kan godt ha svart bukse/skjørt og jakke, og en hvit eller grå topp/bluse.

Skal dere på gravstedet? Husk gode sko og kle deg varmt nok i så fall.

Aner ikke. :) Jeg safer og har med en litt halvfin, ok jakke og tar på forede pensko.

Håret kan henge, men dekk skuldre og knær så er du sikker.

Kondolerer forresten! Begravelser er aldri gøy...

Takk. Det er min første begravelse for noen i nær familie så er litt spesielt. Særlig fordi jeg er litt sånn sort får i følge gjenlevende ektefelle. :)

Har funnet en helt ok svart kjole som er pen, og absolutt ikke noe jeg ville brukt til vanlig. Nøytrale strømpeting under, jakke over. Tror det blir ok.

Lite tilleggsspørsmål: Tatoveringer bør kanskje dekkes så godt som mulig? Det er ikke en ung person begravelsen er for og jeg vet det er anstrengte følelser rundt mine "dekorasjoner" blant de som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...