Gå til innhold
Hundesonen.no

Bekledning i begravelse?


JailyTina

Recommended Posts

Jeg har hele livet gjort mitt beste for å unngå å gå i begravelser/bisettelse. Men nå kommer det en jeg ikke kan la være å gå i. Og jeg aner ikke hva jeg skal ha på meg. Hva er "korrekt" bekledning i en begravelse? Dette er den typen begravelse/bisettelse der det er veldig lurt å følge de standarder samfunnet gjerne krever av den typen hendelse med hensyn til den nærmeste gjenværende.

Men jeg er helt lost på sånt som dette. Hva slags "stil" bør jeg gå for? Bukse? Kjole? Skjørt? Hvor mye "pynting" kreves? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er jeg ikke helt på vilspor med det jeg tenkte på. Takk for svar.

Hva med hårsveis? "Må" håret settes opp eller kan det henge fritt? Det blir nok en stor begravelse med mye folk så jeg vil gjerne få det til riktig siden det er nær familie.

Skjørt eller kjole i svart/grått - men anstendig, altså dropp utrigninger og superkorte ting.

Lenger enn til kneet da med andre ord? (Som sagt helt lost på dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knær og skuldre bør være tildekket. Håret bør være samlet om man skal være veldig prippen, men så lenge du unngår "pulesveis" så holder det nok. Mørke fargenyanser kan brukes om man ikke har passende sorte plagg.

Pent (jobbintervju, møtes hans foreldre for første gang etc) men ikke veldig pyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knær og skuldre bør være tildekket. Håret bør være samlet om man skal være veldig prippen, men så lenge du unngår "pulesveis" så holder det nok. Mørke fargenyanser kan brukes om man ikke har passende sorte plagg.

Pent (jobbintervju, møtes hans foreldre for første gang etc) men ikke veldig pyntet.

OK. Da tror jeg jeg skal klare det.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i et par begravelser og har da hadt på meg sort skjørt som går til knærne/litt under knærne eller buksedress, m/ hvit skjorte/topp og svart dressjakke. Håret har jeg hadt både løst og 'satt opp', går nok for det samme så lenge det er litt nøytralt. Man skal se ordentlig ut, men ikke for pyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å droppe de mest pang-fargede leppene og neglene også. :)

Smykker skal helst ikke være for glitrende og voldsomme, enkle gull/sølvsmykker eller perler passer. Viss du skal være veldig konservativ.

Du kan godt ha svart bukse/skjørt og jakke, og en hvit eller grå topp/bluse.

Skal dere på gravstedet? Husk gode sko og kle deg varmt nok i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i et par begravelser og har da hadt på meg sort skjørt som går til knærne/litt under knærne eller buksedress, m/ hvit skjorte/topp og svart dressjakke. Håret har jeg hadt både løst og 'satt opp', går nok for det samme så lenge det er litt nøytralt. Man skal se ordentlig ut, men ikke for pyntet.

Hm, ok. Da blir nok håret satt opp. Har hår som fort ser ut som en høysåte hvis det er litt fuktig. Greit å unngå høy-stilen akkurat den dagen tror jeg.

Kan være greit å droppe de mest pang-fargede leppene og neglene også. ;)

Smykker skal helst ikke være for glitrende og voldsomme, enkle gull/sølvsmykker eller perler passer. Viss du skal være veldig konservativ.

Du kan godt ha svart bukse/skjørt og jakke, og en hvit eller grå topp/bluse.

Skal dere på gravstedet? Husk gode sko og kle deg varmt nok i så fall.

Aner ikke. :) Jeg safer og har med en litt halvfin, ok jakke og tar på forede pensko.

Håret kan henge, men dekk skuldre og knær så er du sikker.

Kondolerer forresten! Begravelser er aldri gøy...

Takk. Det er min første begravelse for noen i nær familie så er litt spesielt. Særlig fordi jeg er litt sånn sort får i følge gjenlevende ektefelle. :)

Har funnet en helt ok svart kjole som er pen, og absolutt ikke noe jeg ville brukt til vanlig. Nøytrale strømpeting under, jakke over. Tror det blir ok.

Lite tilleggsspørsmål: Tatoveringer bør kanskje dekkes så godt som mulig? Det er ikke en ung person begravelsen er for og jeg vet det er anstrengte følelser rundt mine "dekorasjoner" blant de som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...