Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksiner på utstilling


SiriEveline

Recommended Posts

- Hund under ett års alder: Hunden må være

minimum 10 uker ved siste vaksinasjon.

- Hund over ett års alder: Hunden skal være

vaksinert ved minst 10 måneders alder og

deretter skal siste vaksinasjon være utført for

maksimum 3 år siden.

- Ved førstegangsvaksinasjon skal det ha gått minst 2 uker.

Tror kanskje jeg har sett meg blind på dette, men hvis hunden er over ett år, og ikke ble vaksinert ved 10mnds alder.. hva gjør man da? Må man evt. begynne på nytt? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo "ved minst" 10 mnd alder. Legg til et par mnd og du har den vanlige ett års vaksinerings-alderen :wub: Det er jo bare sånn ca, de fleste tar vel den ikke helt eksakt, men pluss minus opptil både 1 og 2 mnd fra hundens faktiske ett års bursdag...?

Det vanlige er vel å fornye vaksinene når hunden er ett år? Det var det veterinæren informerte oss om da 12 ukers vaksinene ble gitt. En gang til ved 16 uker, og så er det ingen vaksiner før hunden er ett år igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo "ved minst" 10 mnd alder. Legg til et par mnd og du har den vanlige ett års vaksinerings-alderen :wub: Det er jo bare sånn ca, de fleste tar vel den ikke helt eksakt, men pluss minus opptil både 1 og 2 mnd fra hundens faktiske ett års bursdag...?

Det vanlige er vel å fornye vaksinene når hunden er ett år? Det var det veterinæren informerte oss om da 12 ukers vaksinene ble gitt. En gang til ved 16 uker, og så er det ingen vaksiner før hunden er ett år igjen.

Ahhh, ja nå leste jeg det med litt klarere øyne. Selvfølgelig kan man da begynne å vaksinere en to år gammel hund f.eks., og da må man ta førstegangsvaksinen, så en etter et år, deretter minst hvert tredje år.

Skal til MyDog med en av hundene til mamma, og han blir jo et år på utstillingsdagen, og har til nå kun fått "valpevaksinen" altså ikke ettårsen. Men da stresser jeg ikke, evt. får vi ta den første uken i januar :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står feil i quoten, jeg, at det ikke er snakk om ti måneder som grense, men at det er de samme ti ukene som i punktet over. Poenget er at vaksinen skal ikke være mer enn tre år gammel og valpen skal ikke vaksineres for ung.

Så, om jeg har en hund på 14 måneder, kan den gå på utstilling fordi den ble vaksinert 12 uker gammel, og blir vaksinert igjen et år senere når den er 15 måneder, og deretter tre år senere når den er drøye fire år (unntatt kennelhoste, som anbefales vaksinert hvert år, og selvfølgelig rabies som kommer helt utenom dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står feil i quoten, jeg, at det ikke er snakk om ti måneder som grense, men at det er de samme ti ukene som i punktet over. Poenget er at vaksinen skal ikke være mer enn tre år gammel og valpen skal ikke vaksineres for ung.

Så, om jeg har en hund på 14 måneder, kan den gå på utstilling fordi den ble vaksinert 12 uker gammel, og blir vaksinert igjen et år senere når den er 15 måneder, og deretter tre år senere når den er drøye fire år (unntatt kennelhoste, som anbefales vaksinert hvert år, og selvfølgelig rabies som kommer helt utenom dette).

Jeg forstår det sånn at en hund som er over ett år skal være vaksinert en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står feil i quoten, jeg, at det ikke er snakk om ti måneder som grense, men at det er de samme ti ukene som i punktet over. Poenget er at vaksinen skal ikke være mer enn tre år gammel og valpen skal ikke vaksineres for ung.

Så, om jeg har en hund på 14 måneder, kan den gå på utstilling fordi den ble vaksinert 12 uker gammel, og blir vaksinert igjen et år senere når den er 15 måneder, og deretter tre år senere når den er drøye fire år (unntatt kennelhoste, som anbefales vaksinert hvert år, og selvfølgelig rabies som kommer helt utenom dette).

Quoten er copy/paste fra de nye reglementet. Så da er det isåfall en feil der, som faktisk bør rettes opp i.

Og ifølge deg her, så skal vaksinene ideelt gies ved f.eks. 12 uker, deretter ca. 12-15mnds alder for så å gies hvert tredje år, 4 år, 7 år, 10 år osv.

Jeg forstår det sånn at en hund som er over ett år skal være vaksinert en gang til?

Det forstår jeg og, men utifra sånn jeg leser det, så skal den hunden over ett år være vaksinert ved 10mnds alder. Og syntes det er litt merkelig krav. Da burde man isåfall snakket om hund under 10mnd og hunder over 10mnd.

Dilemmaet jeg har er at hunden jeg skal stille blir ett år på utstillingsdagen. Og han har kun blitt vaksinert som valp.

Og vil jo slippe unødvendig drama.

Men holder det uansett å vaksinere han noen dager før utstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er egentlig veldig enkelt.

Hunden skal vaksineres som valp, anbefalt alder for vaksine er 12 uker.

Så skal hunden revaksineres 12 mnd etter første vaksine, og deretter hvert 3. år.

Ved første vaksine er det en periode på 2 uker som hunden ikke kommer inn feks på utstillinger, men det er ingen karantenetid på revaksinering, KUN første vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du lest det svenske reglementet. Det er jo det du da må forholde deg til.

Da jeg stilte Merlin i Sverige i den alderen måtte vi ha tatt den vaksinen en uke eller 14 dager før utstillingen. De er strengere der og har litt andre regler. Det nytter ikke å komme med en uvaksinert hund eller en som er vaksinert for tett opp til utstillingen. Var jeg dere ville jeg dratt å fått den vaksinen i dag, eller så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det sånn at en hund som er over ett år skal være vaksinert en gang til?

Men så lenge den vaksinen som taes ved 12 uker er gyldig i ett år, behøver en jo ikke å stresse med å få vaksinert hunden på ett års dagen sin, da holder det jo å vaksinere den når den er 15 måneder. Altså er det ingen logikk i reglene/tolkingen.

Quoten er copy/paste fra de nye reglementet. Så da er det isåfall en feil der, som faktisk bør rettes opp i.

Og ifølge deg her, så skal vaksinene ideelt gies ved f.eks. 12 uker, deretter ca. 12-15mnds alder for så å gies hvert tredje år, 4 år, 7 år, 10 år osv.

Ja, jeg mente ikke at du hadde skrevet feil, men at det har gått litt kjapt for de som skrev reglene. Eller så skjønner jeg ingenting.

Ja, det vanlige er jo å vaksinere ved tre måneder, den er gyldig i ett år, også er det full pakke igjen hvert tredje år - bortsett fra kennelhoste som anbefales fornyet hvert år.

X'en stilte på utstilling i Sverige da hun var ni måneder, og det gikk fin-fint, og hun hadde bare 12 ukers-vaksinen sin (og rabies, men den teller ikke).

Hun stilte også på utstilling i Sverige da hun var 11 måneder, ingen som reagerte da heller, og hun var ikke vaksinert noe mer i mellomtiden.

Som Iner sier, er det det svenske regelverket du må forholde deg til, så dobbeltsjekk i hvert fall det om du først skal stresse :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKK's regler:

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot

valpsjuka enligt följande:

• Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio

(10) veckors ålder.

• Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara

vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder.

Vaccinationen får inte vara utförd för mer

än fyra (4) år sedan.

• Förstagångsvaccination ska vara gjord minst

fjorton (14) dagar före prov-, tävlingsoch/

eller utställningsdagen.

Kontroll av att gällande införsel- och vaccinationsbestämmelser

följts kan förekomma.

Vidare rekommenderar SKK att deltagande

hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion

och parainfluensa (kennelhosta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er egentlig veldig enkelt.

Hunden skal vaksineres som valp, anbefalt alder for vaksine er 12 uker.

Så skal hunden revaksineres 12 mnd etter første vaksine, og deretter hvert 3. år.

Ved første vaksine er det en periode på 2 uker som hunden ikke kommer inn feks på utstillinger, men det er ingen karantenetid på revaksinering, KUN første vaksinen.

Det er det jeg alltid har operert med, men som du ser, er ikke reglene så enkle :aww:

Men har du lest det svenske reglementet. Det er jo det du da må forholde deg til.

Da jeg stilte Merlin i Sverige i den alderen måtte vi ha tatt den vaksinen en uke eller 14 dager før utstillingen. De er strengere der og har litt andre regler. Det nytter ikke å komme med en uvaksinert hund eller en som er vaksinert for tett opp til utstillingen. Var jeg dere ville jeg dratt å fått den vaksinen i dag, eller så snart som mulig.

Det er nemlig 14 dager idag, og helt umulig å få ordnet noe vaksine, ingen av oss har mulighet til verken å få time hos veterinæren, eller dra dit med hunden.

Men så lenge den vaksinen som taes ved 12 uker er gyldig i ett år, behøver en jo ikke å stresse med å få vaksinert hunden på ett års dagen sin, da holder det jo å vaksinere den når den er 15 måneder. Altså er det ingen logikk i reglene/tolkingen.

Ja, jeg mente ikke at du hadde skrevet feil, men at det har gått litt kjapt for de som skrev reglene. Eller så skjønner jeg ingenting.

Ja, det vanlige er jo å vaksinere ved tre måneder, den er gyldig i ett år, også er det full pakke igjen hvert tredje år - bortsett fra kennelhoste som anbefales fornyet hvert år.

X'en stilte på utstilling i Sverige da hun var ni måneder, og det gikk fin-fint, og hun hadde bare 12 ukers-vaksinen sin (og rabies, men den teller ikke).

Hun stilte også på utstilling i Sverige da hun var 11 måneder, ingen som reagerte da heller, og hun var ikke vaksinert noe mer i mellomtiden.

Som Iner sier, er det det svenske regelverket du må forholde deg til, så dobbeltsjekk i hvert fall det om du først skal stresse :rolleyes2:

Ahh ok, men ser jo ut til at svenskene har skrevet det samme som nordmennene. Men jeg går utifra at det går fint, han blir jo liksom ett år akkurat på dagen.

SKK's regler:

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot

valpsjuka enligt följande:

• Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio

(10) veckors ålder.

• Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara

vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder.

Vaccinationen får inte vara utförd för mer

än fyra (4) år sedan.

• Förstagångsvaccination ska vara gjord minst

fjorton (14) dagar före prov-, tävlingsoch/

eller utställningsdagen.

Kontroll av att gällande införsel- och vaccinationsbestämmelser

följts kan förekomma.

Vidare rekommenderar SKK att deltagande

hundar dessutom är vaccinerade mot parvovirusinfektion

och parainfluensa (kennelhosta).

Altså er den eneste forskjellen fra norske regler, at de kjører med 4 års mellomrom, istedenfor 3 år. Har jeg rett?

Og takk for quotingen av de svenske reglene :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke skjønner pøkket av reglene, om det faktisk er ti måneder som er minstekravet for hunder over ett år. Det er jo ei gløppe mellom ti måneder og cirka 15 måneder hvor de fremdeles har antistoffer i kroppen, fordi vaksinen er gyldig, det står jo i vaksinasjonskortet hvor lenge vaksinen er gyldig, hvordan kan utstillingsreglene trumfe det? Skjønner nada niks... Og aldri hørt om noen som har hatt problem med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke skjønner pøkket av reglene, om det faktisk er ti måneder som er minstekravet for hunder over ett år. Det er jo ei gløppe mellom ti måneder og cirka 15 måneder hvor de fremdeles har antistoffer i kroppen, fordi vaksinen er gyldig, det står jo i vaksinasjonskortet hvor lenge vaksinen er gyldig, hvordan kan utstillingsreglene trumfe det? Skjønner nada niks... Og aldri hørt om noen som har hatt problem med det heller.

Og på den annen side, hadde alt vært greit om Iver fyllte ett år noen dager senere, for da hadde han jo gått under regelen som gjelder for hunder under ett år :rolleyes2:

Men, man risikerer vel ingenting om vi fornyer vaksinen mandag den 3.januar, når utstillingen er torsdag 6. januar? Det er ikke noe regel om 14 dager osv. når det er andrevaksinen, altså ettårsvaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ingen karenstid for revaksineringen - så hvorfor ikke løse hele problematikken med å sette en vaksine nå før du reiser. Da behøver du ikke å uroe deg i alle fall!

Får se om reglene blir fortydliget snart, når mange nok har ringt NKK/SKK og spurt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ingen karenstid for revaksineringen - så hvorfor ikke løse hele problematikken med å sette en vaksine nå før du reiser. Da behøver du ikke å uroe deg i alle fall!

Får se om reglene blir fortydliget snart, når mange nok har ringt NKK/SKK og spurt...

Susanne

Oki, har ikke turt å bestemme meg for revaksinering, hvis det skulle bety 14 dagers karenstid. Men om det ikke finnes, så setter vi, som jeg skrev over, en vaksine i bikkja mandagen før utstillingen. Eller tidligere, om veterinærkontoret har ledig time i julen :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...