Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinær som er god på øyeskader


Benedicte

Recommended Posts

Jeg trenger å få tak i en veterinær som er god på øyesykdommer/skader på øyet. Aller helst i Bergen, men også i Oslo/Akershus. Anyone?

Tilleggsspørsmål:

Er det noen som har erfaring med hund med skadet på øyet? Det er snakk om en veldig liten skade, men den irriterer slik at det blir mye tåreproduksjon når hunden har hatt øynene igjen en stund (f.eks etter søvn). Det er på pupill-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sita har hatt en skade på hvert øye (mops vet du, stikker ansiktet borti alt hun snuser på/leker med, noen ganger går det galt), men ingen av gangene merket vi noe til skaden før hun hadde hornhinnebetennelse og begynte å vise tegn til smerter. Den første skaden var verst, og ville ikke gro skikkelig. Da måtte blinkhinna syes sammen og være slik i 14 dager, så 4 uker med dråper og salve. Andre gangen holdt det med 14 dager dråper og salve.

Uansett hvor liten skade det er ville jeg hatt en dyrlege til å se på det, øyeskader kan fort være skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun prøver å knipe det igjen når det renner såpass, men når hun har vært våken en stund får jeg sett det.

Det er nesten umulig å se, så det kan hende hun har hatt det en stund. Jeg merket det først når hun begynte å produsere mer tårevæske, og trodde det var vanlig puss etc som lå på øyet. Det ser ut til at skaden ligger helt i overflaten, og det eneste jeg ser er at det er litt gråere på ett sted. Som er lite vannmerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun prøver å knipe det igjen når det renner såpass, men når hun har vært våken en stund får jeg sett det.

Det er nesten umulig å se, så det kan hende hun har hatt det en stund. Jeg merket det først når hun begynte å produsere mer tårevæske, og trodde det var vanlig puss etc som lå på øyet. Det ser ut til at skaden ligger helt i overflaten, og det eneste jeg ser er at det er litt gråere på ett sted. Som er lite vannmerke.

Gråfarge er jo tegn til hornhinnebetennelse.. Sita begynte som sagt ikke å vise tegn til smerte før hun fikk betennelse. Men vi får håpe og tro dere slipper unna med dråper i et par uker :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos øyelyseren på Stend med et veldig skadet øye på en hund. Er egentlig veldig fornøyd med den hjalpen hun ga :blink:

Vi var også på Stend med hun eldste våres når hun hadde stær. Det skal vist være en som er spesialist på øyne der, som er veldig flink! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også på Stend med hun eldste våres når hun hadde stær. Det skal vist være en som er spesialist på øyne der, som er veldig flink! :blink:

Ernst-Otto Ropstad som flere nevner er bra, uten tvil, men professor Ellen Bjerkås er den suverent beste, hun er leder av nordiske øyepanelet, og den Ernst-Otto har gått i lære hos.

Hun holder også til på Veterinærhøgskolen.

Når det gjelder øyeskader/sykdommer uansett hva det er, så oppsøk for all del en spesialist på øyne, MED EN GANG!

Mange skader kan fort bli verre, feks kan øyet i verste fall punktere og endel ting kan resultere i blindhet for hunden bare på noen dager, i tilleg til at særlig øyeskader medfører store lidelser/smerter for hunden.

Vanlige veterinærer har ofte ikke tilstrekkelig kunnskap om dette med øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Cita vært hos veterinæren. Jeg måtte fremskynde timen, så det ble hos Ernst-Otto.

Cita hadde endothelial corneal dystrophy på venstre øye, men skaden lå heldigvis bare ytterst i epitellaget uten at underliggende blodkar var ødelagt. Hun kan dermed fikse det selv ved hjelp av antibiotika. Hun skal på kontroll igjen om to uker.

Jeg tok ut Fucithalmic 1% øyedråper og Atropin (merke Chauvin) øyedråper, i tillegg til smertestillende. Men siden jeg tok ut alle reseptene beholdt apotekdamen resepten, og jeg tenkte ikke over at det på den står spesifisert hvilke av øyedråpene som skal på først. Det var en av de som først skulle på, deretter skulle jeg vente minst 3 minutter før den andre skulle på. Noen som vet? Skal ringe Veterinærhøgskolen og apoteket i morgen, men hun må jo få øyedråper i kveld og i morgen tidlig også.

sec+4.9.jpg

Her er et bilde av samme sykdom som Cita har, og det ligner en del på hvordan Cita sitt øye ser ut. Det kalles også for "boxersår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger skal du bruke Atropin? Hver time til stor pupill og deretter en gang daglig?

Fucithalmic er litt mer 'kremete' i konsistensen, så den bør taes på sist. Atropin er jo helt flytende.

Det bør gå minst tre minutter mellom hver type dråper, men om du har tid så la det gjerne gå opp mot ti minutter - da får den første medisinen bedre tid til å virke før den blir 'vasket' vekk av de nye dråpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Cita vært hos veterinæren. Jeg måtte fremskynde timen, så det ble hos Ernst-Otto.

Cita hadde endothelial corneal dystrophy på venstre øye, men skaden lå heldigvis bare ytterst i epitellaget uten at underliggende blodkar var ødelagt. Hun kan dermed fikse det selv ved hjelp av antibiotika. Hun skal på kontroll igjen om to uker.

Nå skrev du så mye veterinær-snakk at jeg ble litt usikker, men prøver meg likevel: Godt å høre at det gikk så fint! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...