Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiselige julegaver


JailyTina

Recommended Posts

Jeg er, som vanlig, ganske blakk før jul og prøver å komme på forholdsvis billige, men likevel ålreite julegaver å gi bort til jul. Og i den forbindelse kom jeg på at det går ann å gi bort noe spiselig! Og så langt har jeg kommet på:

- Serinakaker (de fleste spiser det, og det tar ikke lange tiden å lage)

- Bailyes kuler (litt dyrt med Bailyes, men det får gå)

- Risboller (enkelt og billig)

- Alle andre tørre julekaker.

Og i teorien fungerer dette fint i hodet mitt! :ahappy: Men! Hvordan bør sånt pakkes inn? :ahappy:

Hvordan kan jeg pakke inn Baileys kulene så de ikke moser hverandre, ikke trekker til seg fuktighet (som jeg har lest marsipan kan gjøre), holder smaken osv ? Noen gode råd?

Og hva med risboller? Hvordan kan jeg få pakket inn det ordentlig? Hva slags beholder bør jeg bruke? Metall? Plastikk? Pakke i matpapir og så julepapir uten på?

Andre oppskriftsideer mottas også med stor takk! Men de må kunne lages og fullføres på 2-3 dager. (Ikke sånne stå-i-en-uke-oppskrifter med andre ord. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Også kan me juksa litt" :ahappy: Hvis du smelter melkesjokolade, firkløver eller annet i vannbad og heller over i konfektformer blir disse kjempegode (og lekre med de rette formene. Fåes kjøpt i f.eks hobbybutikker. Du kan også bruke myke isbitformer fra ikea (10,-), men disse blir matte i stedet for shiny og blanke, storsett. Det viktigste er at du kan bøye de ut av formen.

Ang innpakning, så lenge selve gaven ikke smelter uinnpakket kan du ha litt silkepapir (12-20kr søstrene grene f.eks) inni litt cellofan (20,- plantasjen f.eks) med litt gavebånd i toppen? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtekarameller. Pakkes inn i cellofan enkeltvis, og igjen i en større cellofanbit man knytter igjen med en sløyfe eller pakkebånd.

Har du bær i fryseren så lag syltetøy. Plukk etiketten av et gammelt glass, legg en tøybit over lokket og knytt sløyfe rundt.

Fløtekarameller var ikke dumt! Det har jeg ikke tenkt på.

Brente mandler er genialt! Forbausende lett å lage, enkelt å pakke inn (gjør seg veldig godt på glass, f.eks. Søstrene Grene har billige glass med lokk) og er perfekt i julen.

Hm, kanskje det! Jeg spiser ikke mandler selv så sånt noe kommer jeg aldri på! ;) Søstrene Grene har jeg aldri hørt om før, men ser de har en butikk på Gulskogen. Kanskje jeg rekker dit før jul.

Sjekk om Nille har noen rimelige og greie små kakebokser du kan legge gavene i. Lettere å pakke inn en kakeboks enn masse smått og spiselig løst :-)

Nille kan kanskje ha noe, ja! Ikke dumt! :blink:

Og hvis du pakker inn godteriet enkeltvis i f.eks. cellofanpapir tar de litt større plass i en kakeboks e.l. Ergo trenger du færre av dem i hver pakke også...

Susanne

Hehe. Det var et godt tips! Innpakkingen tar jo også plass. Lurt å ha i bakhodet.

Rull marsipan og dypp de i sjokolader :wub: det skal jeg lage i år :wub:

Det er omtrent det Baileys kuler er. :) Bare at marsipanen blandes med Baileys først, så i sjokolade og så i kakaopulver. Ser for meg at det er innmari søtt, men passer til noen av de jeg skal gi gaver til vet jeg. :)

"Også kan me juksa litt" :) Hvis du smelter melkesjokolade, firkløver eller annet i vannbad og heller over i konfektformer blir disse kjempegode (og lekre med de rette formene. Fåes kjøpt i f.eks hobbybutikker. Du kan også bruke myke isbitformer fra ikea (10,-), men disse blir matte i stedet for shiny og blanke, storsett. Det viktigste er at du kan bøye de ut av formen.

Ang innpakning, så lenge selve gaven ikke smelter uinnpakket kan du ha litt silkepapir (12-20kr søstrene grene f.eks) inni litt cellofan (20,- plantasjen f.eks) med litt gavebånd i toppen? ;)

:) Godt sagt! Og god ide! ;) Må prøve å finne en butikk som har cellofan og sånt. Vet ikke om noe sted jeg får tak i det her i byen. Vi har ikke Plantasjen her, men må da være flere butikker som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget hjemmelaget sitronsyltetøy for noen år siden og ga i gave til jul og det ble faktisk ikke så aller verst... :blink: Tror jeg fant oppskriften i et hefte fra butikken, men det går sikkert ann å google "sitronsyltetøy" -oppskrift og finne oppskrift:)

Ganske blakk selv nå før jul, så vurderer å lage noen julegaver selv i år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget hjemmelaget sitronsyltetøy for noen år siden og ga i gave til jul og det ble faktisk ikke så aller verst... :blink: Tror jeg fant oppskriften i et hefte fra butikken, men det går sikkert ann å google "sitronsyltetøy" -oppskrift og finne oppskrift:)

Ganske blakk selv nå før jul, så vurderer å lage noen julegaver selv i år:)

Syltetøy av sitron? :wub: Det visste jeg ikke at gikk ann å lage! :) Men kanskje jeg må prøve ut det å!

Kokosmakroner, utrolig godt :wub:

Ja, det kjenner jeg mange som liker! Godt forslag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickerskaker? Det er kjempegodt, selv om jeg egentlig ikke liker snickers :blink:

Har ikke oppskriften her og nå, men det er bare å søke på google (jeg har veldig tregt nett i dag, kommer ikke inn på google).

Edit: Jeg husker vi hadde i peanøttsmør, sjokolade og cornflakes :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...