Gå til innhold
Hundesonen.no

tynnersaks og børster


Recommended Posts

Jeg har ikke noe særlig med børster, men jeg sverger til kammer. Vi har jo helt forskjellige raser (pelsmessig), så jeg vet ikke om det er så relevant det jeg kan fortelle om mine favoritter.

Når det kommer til sakser, så kommer det litt an på hva du er ute etter; hvor mye pels skal klippes, og hvor ofte? En relativt billig en kan være god nok, men det virker jo ikke sånn siden du er "lei av å prøve". Jeg har en enkel effileringssaks fra Eicker Solingen, og er fornøyd med den. Dog ønsker jeg meg allerede en ny saks, fordi jeg har vært for sløv med å ikke klippe i skitten pels. Det er ytterst viktig å klippe KUN i helt ren pels; hvis ikke slites de fortere enn du aner.. :thumbs: Effileringssakser kan vanligvis ikke slipes. Hvis effileringstaggene har en V-kant, sies det at de ikke kan slipes (har aldri prøvd å sende inn til sliping, men skal til å gjøre det nå snart). Jeg har ikke sett sakser uten V-kant, og ergo bør man være mye mer forsiktig med en slik saks enn sånne som kan slipes. Og derfor mener jeg også at det kan være vel så greit å kjøpe litt billigere sakser, men heller bytte de ut. Det skal dog sies at de som forstår seg på pels (cocker-oppdretter + dommer) synes at litt slitte eff-sakser er de beste, fordi man ikke får så tydelig klippekant... Det sies også at når en saks (tenker nå på vanlig skarp-saks) slipes blir den aldri så god som ny, så det aller aller viktigste du kan gjøre for å beholde saksen god, er å klippe i ren pels. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker :Chris Christensen - Fusion oval messingbørste 20mm. Regner med at du finner det du trenger på Hiawata dog suply, men jeg ser at folk har hatt problemer med levering. Det lønner seg å kjøpe på utstillinger. Ellers liker jeg gode stoff sakser, de er billigere enn de som er til hunder. Jeg har hatt flaks med den ene stoff saksen jeg har, den er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :icon_redface:

Lill: Problemet er at dette er en omplasserings hund og jeg har ikke noe kontakt med oppdretter..

Da tar du kontakt med en annen oppdretter av rasen, gjerne noen som bor i nærheten av deg. ;) Jeg har fått henvendelser fra folk som har kjøpt både springer og cairn fra andre steder, fordi de lurer på ting oppdretteren deres ikke kan hjelpe til med. Jeg klipper/napper andres hunder, og selvsagt ville jeg vist de hvordan de gjør det dersom de hadde spurt. ;) Kanskje kan du komme på besøk til en annen oppdretter og se hva de bruker av utstyr, og hvordan de bruker det. Da lærer du mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :icon_redface:

Lill: Problemet er at dette er en omplasserings hund og jeg har ikke noe kontakt med oppdretter..

Da tar du kontakt med en annen oppdretter av rasen, gjerne noen som bor i nærheten av deg. ;) Jeg har fått henvendelser fra folk som har kjøpt både springer og cairn fra andre steder, fordi de lurer på ting oppdretteren deres ikke kan hjelpe til med. Jeg klipper/napper andres hunder, og selvsagt ville jeg vist de hvordan de gjør det dersom de hadde spurt. ;) Kanskje kan du komme på besøk til en annen oppdretter og se hva de bruker av utstyr, og hvordan de bruker det. Da lærer du mye!

Det huldra sier er veldig sant, og de fleste Collie oppdretterne er koselige mennesker som gjerne lærer bort- Og det endel i østlandet, og Norsk Collie klubb har nettsiden www.nck.no der du kan komme i kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt så blir det vanskelig å anbefale sakser, børster og lignende til en helt annen rase, men jeg kan jo nevne hva vi har (engelsk springer spaniel):

Sakser:

De som brukes aller mest er en ensidig effileringssaks og en skarpsaks fra Eicker Solingen. Jeg har hatt og brukt de samme saksene i 8 år; de har blitt brukt spesielt MYE de siste tre årene, men er jevnt over brukt en del fra jeg kjøpte de. De er fortsatt knallgode :icon_redface: Effileringssaksen har nok blitt litt sløvere, men er fortsatt mer enn bra nok.

I tillegg har jeg en billig liten potesaks med butt tupp (fra Trixie tror jeg). Den er helt ok å klippe under potene med, men er egentlig en ganske dårlig saks.

Børster, kammer osv:

Vi har ingen børster, men derimot et par karder og noen kammer. Den eneste kammen jeg bruker er Spratts nr. 73, men vurderer også å kjøpe en til med lengre tenner. Jeg har to karder jeg bruker; den ene er fra Doggieman (denne) og en med trehåndtak og kortere og hardere "tenner/pigger" (husker ikke hvor den er kjøpt).

Huldra: OT, men hva menes med V-kant? Jeg tror vi har denne (eventuelt en veldig lik en), det er vel ikke V-kant? Eller? ;) Jeg vurderer nemlig å sende inn effileringssaksen til sliping etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...