Gå til innhold
Hundesonen.no

Rotter


laikamor

Recommended Posts

Jeg har egentlig alltid hatt lyst på rotter, men har aldri fått lov. Nå, etter jeg flyttet på hybel uten hund har jeg fått enda mer lyst på det. Jeg koser alltid med rottene på smådyravdelingen på skolen. Synes det er noen herlige, koselige, søte, morsomme og sosiale dyr. Har mast litt på foreldrene mine nå, tviler egentlig på jeg får lov, de skulle tenke på det til helga. Det er ikke sikker jeg får lov til å ha rotter på hybelen heller, skal finne ut av dette etter jeg har fått svar fra mamma og pappa.

Det jeg lurer litt på er om rottene kan fraktes hjem til Flekkefjord, med buss, i ferier? Kanskje noen helger også.

Jeg tenker å ha rottene på soverommet, da jeg bor sammen med tre andre her, vet ikke helt hvor lyst de har til å ha rotter i stua. Jeg vil da være på rommet sammen med dem mye av tiden (er endel på rommet fra før av). Siden rotter er sosiale dyr vil jeg ha to rotter. Vet ikke helt om jeg vil ha gutter eller jenter, er det noen som har noe å si om hvilket kjønn man bør velge? Tenker helst på jenterotter, har lest at hanrotter markerer mer, og at hannene er roligere. Jeg liker litt livlige rotter.

Hva trenger jeg av utstyr? Noe jeg bør tenke på? Hva tenker dere om å skaffe seg rotter mens man bor på hybel og går på skole?

Har jo litt erfaring med rotter siden jeg går på dyrelinja, så kan nå hvertfall litt, men sier ikke nei takk til råd og tips :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne legge ut en link til noe fakta om hva du lurer på, fra min hjemmeside

http://intetsrotter.weebly.com/art-rotter.html

Der står det litt om forskjell på kjønn, hva du trenger osv.

Gir stort sett svar på spørsmålene dine.

De trenger en del tid som går med til stell, sosialisering, og de trenger mye utetid og aktivisering utenfor buret. Så det viktigste vil nok være at du har tid til det minimum en time hver dag, og at du har et passende sted de kan løpe 'fritt' med noen leker og gjemmesteder.

F.eks en seng du legger et teppe over.

Det skal gå bra å transportere rottene, så lenge det ikke er altfor kaldt. De får fort luftveisinfeksjoner og forkjølelse. Pakk de godt inn i reiseburet.

Bare å spørre hvis du lurer på noe mer konkret. De er noen utrolig herlige dyr, og hittil har jeg ikke vært uten 8 år.

Blir kjapt bitt av basillen :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter ja :thumbs:

En ting er sikkert, rotter er supersosiale, elsker oppmerksomhet og de er veldig lærevillige.

ang kjønn så liker jeg hannrotter best, ja de markerer mer, og det lukter mer i buret. Men det er ikke værre enn å la de gå på avispapir (anbefaler det uansett) og heller bytte det litt oftere enn hva man gjør med jentene.

Syns det er helt riktig at du vil ha to, jeg syns det er "dyreplagerei" og ha rotter alene... har hatt det selv, men hun gikk ikke overens med noen.

Hunrottene er også herlige, men vanskligere å få kontakt med før de blir "gamle" da de helst skal utforske hele tiden!

De er betraktelig mindre og lukter jo litt mindre.

Av utstyr må du ha stort bur (1x1x1m minimum) mener jeg. med masse morsomme leker de kan gnage på, hoppe i og klatre er det veldig glad i. Stiger, tau, huler osv.

hjul skal ikke rotter ha da de er såppas lange i kroppen at det ikke er bra for ryggen. Og skal du ha hjul så må det være veldig stort og "lukket" så ikke halen kan festes noe sted.

Rotter skal heller ikke ha bommul.

hengekøyer har alltiv vært en slager her til alle (hatt 14 stk). lages lett av en klut som bindes opp i hjørnene =)

anbefaler å ha alt i tre, plastikk er vist ikke bra og ser jo ikke bra ut heller.

Siden du vil ha to bør det være nok soveplasser til at de kan sove alene også, de kan bli litt lei av hverandre innimellom. Selvom de stort sett ligger sammen i klynger!

Av bunnmatereale så skal de ikke ha spon eller sagflis. jeg pleide å bruke avispapir i bunn og strimla avispapir oppå slik at de kan bygge soveplasser selv, men de fleste tok knekken på alt avispapiret rimlig fort. Da har de også masse og finne på =)

av mat så er det jo selvsakt gnagerblanding fra dyrebutikk, mine fikk en skål med frukt og grønt 1-2 dager i uka :thumbs:

Ost er ikke spesielt bra for de, men de kan få litt som ekstra godt!

Rotter kan lære masse forskjellige triks, et som er veldig greit er å komme når du roper slik at man helt sikkert kan ha de løs uten noen større problemer :thumbs:

De kan gnage på ledninger, men det har faktisk bare en av mine vært glad i, og han lærte fort at det ikke var lov og lot det være :)

masse lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :thumbs:

Jeg er ikke helt sikker på kjønn enda, må nok lese litt mer først.

Jeg har veldig lyst på rotter, håper jeg får lov av både huseieren og mine foreldre.

Du tror det går bra å frakte dem med buss (og et par ferjer), i feriene, ca. 6 timer med buss + to timer bil? Blir de veldig stresset av dette, eller tror dere det går bra?

Edit: Hvor anbefaler dere å kjøpe rotter? Tenker jo helst at jeg vil ha fra noen private, ikke fra dyrebutikk, dette er det flere grunner til. Men, hvor kan jeg finne noen som selger rotter (vil helst ha unge rotter, siden de ikke lever så lenge), helst i Bergensområdet, men kan også være i Stavanger eller mellom Stavanger og Flekkefjord :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok gå bra det, men de bør da ha reisebur som dekkes til :thumbs:

er som med hunder, de må vendes til det. Pass på at det ikke er trekkfult og kaldt for dem, de får fort luftveisinfeksjon.

anbefaler også å kjøpe privat, mange dyrebutikksrotter utvilker sykdommer, du kan f.eks komme i kontakt ved folk her:

www.tamrotter.no :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det å dekke til buret med et pledd? Noen som vet om det er lov å ha med bur med dyr i på buss(kystbussen)?

Edit: Sitter og leter og leter, men jeg kan ikke finne noen rotter til salgs i Bergen. Skal jo uansett ikke ha rotter enda, men hadde jo vært gøy å funnet noen i Bergen, tror det hadde vært lettere å overtale foreldrene mine da. Følte jeg var inne på finn for ikke så lenge siden, og da var det mange rotter der, men nå er det jo nesten ingen. Hvor bør jeg lete for å finne rotteunger til salgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det å dekke til buret med et pledd? Noen som vet om det er lov å ha med bur med dyr i på buss(kystbussen)?

Edit: Sitter og leter og leter, men jeg kan ikke finne noen rotter til salgs i Bergen. Skal jo uansett ikke ha rotter enda, men hadde jo vært gøy å funnet noen i Bergen, tror det hadde vært lettere å overtale foreldrene mine da. Følte jeg var inne på finn for ikke så lenge siden, og da var det mange rotter der, men nå er det jo nesten ingen. Hvor bør jeg lete for å finne rotteunger til salgs?

Det er ikke lov med rotter eller noen andre dyr på kystbussen. Da må du ta flaggruten i stedet. Var det jeg gjorde når jeg hadde rotter.

Jeg vill tatt kontakt med Lisbeth Larm som er oppdretter av rotter i Bergen. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Sitter og leter og leter, men jeg kan ikke finne noen rotter til salgs i Bergen. Skal jo uansett ikke ha rotter enda, men hadde jo vært gøy å funnet noen i Bergen, tror det hadde vært lettere å overtale foreldrene mine da. Følte jeg var inne på finn for ikke så lenge siden, og da var det mange rotter der, men nå er det jo nesten ingen. Hvor bør jeg lete for å finne rotteunger til salgs?

Kan dette være en link som du har bruk for, kanskje? :thumbs:

http://www.tamrotter.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov med rotter eller noen andre dyr på kystbussen. Da må du ta flaggruten i stedet. Var det jeg gjorde når jeg hadde rotter.

Jeg vill tatt kontakt med Lisbeth Larm som er oppdretter av rotter i Bergen. :thumbs:

Fant nettopp ut at det ikke er lov ja. Er det lov å ta med bur med rotter i inn på fly? Altså ha de på fanget der eller noe?

Tusen takk for navn :)

Kan dette være en link som du har bruk for, kanskje? :thumbs:

http://www.tamrotter.com/

Har lest litt der, sto mye nyttig :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er nevnt såvidt, men vil bare understreke det: rotter er støvallergikere og skal dermed ikke ha bunnstrø som støver. Jeg har kommet over støvfri pellets, men disse har dessverre vært laget av bartrær, noe rotter heller ikke tåler. Er pelletsen laget av noe annet enn dette og støvfri er det ikke noe i veien for å bruke det. Og ALT du trenger å vite om rotter finner du på linken du har fått over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er nevnt såvidt, men vil bare understreke det: rotter er støvallergikere og skal dermed ikke ha bunnstrø som støver. Jeg har kommet over støvfri pellets, men disse har dessverre vært laget av bartrær, noe rotter heller ikke tåler. Er pelletsen laget av noe annet enn dette og støvfri er det ikke noe i veien for å bruke det. Og ALT du trenger å vite om rotter finner du på linken du har fått over.

Jeg har tenkt på bruke avis i bunnen, det funker vel det? Legger man avis utover, eller må man strimle den opp?

Jepp, står mye nyttig på linken over :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er små så er det greit å strimle litt over en avis helt i bunn, men etterhvert som de danderer mer selv så trenger man ikke det =) de er veldig flinke til å rive og bygge til selv, fin måte å bruke hodet på også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da holder det å bare legge aviser utover når de er voksne?

Noen som vet hvor lang tid det tar med flaggruten fra Bergen til Stavanger? Og hvor mye det koster (student og umdomskort for hordaland)?

Du kan legge de utover uten å strimle de ja, men hos meg så har det fungert dårlig, mine er nemlig veldig glade i å rote og ommøblere så de har tatt med seg avispapiret fra bunn og tatt det med opp på den øverste hylla si og strimlet den opp der. Ender fort med en bunn uten noe på da :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge de utover uten å strimle de ja, men hos meg så har det fungert dårlig, mine er nemlig veldig glade i å rote og ommøblere så de har tatt med seg avispapiret fra bunn og tatt det med opp på den øverste hylla si og strimlet den opp der. Ender fort med en bunn uten noe på da :whistle:

Har du tips til annet man kan bruke, om det viser seg at mine rotter (om jeg noen gang får) drar det rundt slik at det ikke blir noe igjen i bunnen? :lol: Funker det med f.eks håndkle?

Noen som har noen gode argumenter for hvorfor skaffe seg rotte? Trenger noen gode argumenter for å overtale foreldrene mine, selv om jeg tror jeg har noe på gang nå. Noe jeg kan argumentere med når jeg spør huseieren om jeg får lov? Tror egentlig ikke jeg får lov til å få rotter, av huseieren, men håper det :icon_cry:

Etter som jeg har forstått er det ikke forskjellige rotte-raser, bare forskjellige varianter (hovedsakelig pels og farge, men det finnes f.eks dumborotter), stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tips til annet man kan bruke, om det viser seg at mine rotter (om jeg noen gang får) drar det rundt slik at det ikke blir noe igjen i bunnen? :lol: Funker det med f.eks håndkle?

Noen som har noen gode argumenter for hvorfor skaffe seg rotte? Trenger noen gode argumenter for å overtale foreldrene mine, selv om jeg tror jeg har noe på gang nå. Noe jeg kan argumentere med når jeg spør huseieren om jeg får lov? Tror egentlig ikke jeg får lov til å få rotter, av huseieren, men håper det :whistle:

Etter som jeg har forstått er det ikke forskjellige rotte-raser, bare forskjellige varianter (hovedsakelig pels og farge, men det finnes f.eks dumborotter), stemmer dette?

Håndkle fungerer også ja, tror det er mindre sjans for at de ommøblerer hvis de har eget materiale de får lov til å bygge rede av, har ikke hatt det til mine de siste gangene for de har bare tisset det ned og liggi i det, noe jeg synes er rimelig uhygienisk :icon_cry:

De er små og lettstelte, lever ikke stort mer enn to år som regel, sliter ikke på huset slik som en hund kan gjøre, lite lyd og hvis man er flink til å rense buret ofte er det også veldig lite lukt.

Dette stemmer ja, alle tamrotter hører under arten Rattus Norvegicus (Brunrotte), og de kommer i forskjellige farger, pelsvarianter (f.eks. glatthåret, rex, dobbelrex og naken, m.fl) og to forskjellig typer ører (dumbo og toppøret) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kanskje ha håndkle i bunnen, og avis på toppen, så kan de leke litt med avisen og bygge rede.

Er akkuratt de argumentene jeg også har tenkt på, og jeg har også sagt til mamma at det er veldig ensomt uten dyr rundt meg :icon_cry:

Vi har fått tre dumborotter på skolen for ikke så lenge siden, synes de er så søte :whistle: Men, egentlig er det det samme for meg hvordan de ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner å ha rotter jeg også.. Koslige og herlige dyr altså.. :whistle: Har hatt både hannrotter og hunrotter, og litt usikker på hva jeg likte best egentlig. Begge kjønnene ble utrolig tamme og koste seg gjerne i fanget mitt til de sovnet osv.

De lagde også rede av avispapir. Jeg strimlet opp en del og så gjorde de resten selv. Husker første gang jeg kjøpte rotte så kostet de bare 40 kr..! :lol:

Ilder, hund og rotte er liksom det jeg kunne tenkt meg å hatt, men det blir for mye med alle tre.. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner å ha rotter jeg også.. Koslige og herlige dyr altså.. :lol: Har hatt både hannrotter og hunrotter, og litt usikker på hva jeg likte best egentlig. Begge kjønnene ble utrolig tamme og koste seg gjerne i fanget mitt til de sovnet osv.

De lagde også rede av avispapir. Jeg strimlet opp en del og så gjorde de resten selv. Husker første gang jeg kjøpte rotte så kostet de bare 40 kr..! :lol:

Ilder, hund og rotte er liksom det jeg kunne tenkt meg å hatt, men det blir for mye med alle tre.. :icon_cry:

Faktisk disse tre dyrene jeg også kunne tenke meg mest. Men, nå har jeg jo ikke lov til å ha hund her, og føler rotte passer best med tanke på at jeg er på skolen ganske lenge, føler ildere krever en del mer tid enn rotter. Skal jo selvfølgelig bruke mye tid på rottene, men føler likevell ilderne krever mer.

Jeg er enda ikke sikker på kjønn. Det eneste som trekker ned ved hannene er markering. Er dette noe som pleier å være et problem? Tror egentlig jeg godt kunne hatt begge deler, så kan vel kanskje vurdere det litt mer om jeg finner et kull :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ildere er faktisk ikke så krevsomme som alle skal ha de til å være. Jag hadde jo to stk for noen måneder siden. De sover STORE deler av døgnet. Spesielt nå på vinteren kan de sove i opp til 22 timer i døgnet.. :icon_cry: Og når de er våkne er det full fart og morro! :lol: Herlige dyra... Blir nok en gang igjen ja :lol:

Hannrotter markerer en del ja. Jeg hadde treplanker i buret og disse måtte skiftes ut ofte fordi det begynte å lukte en del. SÅ viktig å vaske godt etter de. Når de er løse går de ofte over ting og legger igjen litt her og der, så da må vasking til ofte her også. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg har alltid trodd de krever så veldig mye :icon_cry: Men, blir nok ikke noe ilder på meg nå hvertfall, satser på rotter denne gangen. Høres kanskje veldig dumt ut, men passer egentlig litt bra at rotter ikke lever så veldig lenge heller. Altså, selvfølgelig vil jeg ikke at rottene skal dø, men etter skolen vet eg jo ikke helt hva som skjer videre i livet mitt, ikke sikkert jeg har tid til rotter da.Men samtidig så er det veldig trist at rotter lever veldig kort.

Her er en annonse. I Kristiansand, hadde passet fint å fått dem fra der også, selv om det beste hadde vært å kjøpe dem i Bergen.

Edit: Noen som vet hvor man kan kjøpe billig bur, i Bergensområdet? Kan også være brukt. Vil ha et ganske stort bur, slik at de kan klatre, og få god plass. Men, samtidig må jeg også få plass til det på rommet :whistle:

Har et vindu på rommet som det kan trekke litt fra, holder det å legge et fleecepledd over buret (altså på den siden trekken kommer)? Eller så har jeg et lite kott på rommet de kan stå, selvsagt med åpen dør da, der trekker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseieren ville ikke ha rotter i hus :ahappy: Tror det er fordi rotter har dårlig rykte og alt det der, for marsvin det kunnejeg få lov til å ha. Jeg spurte om ikke de kunne lese litt om rotter som kjæledyr, og vurdere det en gang til, så jeg håper virkelig hun ombestemmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...