Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing!


Jooli

Recommended Posts

Hei igjen!

Blir mye posting her, men er jo uansett bedre å spør når man lurer :)

Nå begynner vi å finne utav hva som skal gjøres når raptusene kommer. Bare roe ned tempoet, sette ham på fanget og kose til han er rolig. Fungerer for det meste fint :)

Han blir 5 mnd nå den 13'de.

Men nå skal plutselig alt bjeffes på! Bjeffer på støvsugeren,bjeffer på moppen,bjeffer på hårføneren og til og med når jeg børster håret. Bjeffer på andre hunder hvis de er på avstand og han ikke får hilse på, eller når han hører folk i gangen(bor i blokk).

Han er veldig vokal, veldig ofte! Er dette fordi han er halvt dachs? Har hørt at de kan være særdeles bråkete.

Men er jo nærmest konstant! Han bjeffer MYE for oppmerksomhet. Hvis det har gått 30 sekunder uten at vi har sett på han, hvis vi sitter på pc'n, snakker i telefonen eller skriver meldinger. Han kommer hoppende opp i fanget og enten setter seg oppå pc'n eller biter i hånden som holder telefonen,og hvis vi dytter han vekk eller setter ham ned på gulvet, så bjeffer han.Høyt og lenge.

Er det bare ignorer ignorer ignorer? Føler ikke det har virket så langt ihvertfall.

Alle tips tas imot med takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke så mye råd og hjelp å komme med, men vil bare si: you are not alone! :- ) (felles skjebne er felles trøst, heter det jo)

Det der høres nemlig ut som en nøyaktig beskrivelse av min lille krokodille på 3 mnd.... :) Han er i den fasen, han også. Det eneste som hjelper er å overse/ignorere, evt skyve han vekk om tennene synker for langt inn i armer og ben på oss. Til slutt; gi time-out hvis det blir for ille. Time-out er å binde han i kobbel til sengeplassen i et par minutter, eller til han blir stille. Håpet er at han skal lære at han blir forvist dit om han driver og herjer for mye med tennene sine i oss :- )

Under en av de verste bjeffe-raptusene kom jeg til å legge hånden over øynene på valpen. Han tidde bom stille av ren og skjær overraskelse. Det man da bør gjøre, er å rolig rose hunden for å ha blitt stille eller gi en godbit. Dessverre funker ikke ros på valpen her i slike situasjoner, for det bare fyrer opp bjeffingen igjen. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få kommunisert til han at "det var det riktige" (når han er taus) og at bjeffingen er uønsket.

Jeg tror kanskje min neste hund skal være voksen når jeg får den, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorer ignorer hadde jeg gjort. Ev siden du har en hoppetuss ta hann inn på et rom som du kan bruke som "timeout". Når jeg passet en lignende hund så måttejeg bare snu rompa til han hele tiden så han ikke fikk hoppet på meg, jeg ignorerte han totalt også roet han seg.

Mine hunder får ikke mase seg til oppmerksomhet fordi det er slitsomt :)

Angående støvsuger mopper og alt, så kan det være enten at han vil ha oppmerksomheten istedenfor. eller så kan du gjøre som jeg gjorde. La alle rare tingene på gulvet og satt midt oppi der og lekte med Amiga så hun forstod at de var helt normale og ingenting å begynne å bråke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...