Gå til innhold
Hundesonen.no

halsbånd


kingfrank

Recommended Posts

som sagt har vi fått en cavilier king chales spaniel i hus.

kjæresten min har ikke noe lyst til at den skal ha på halsbånd hele tiden for det kan skade pelsen og lage grop eller stygg pels der hvor båndet er.

er dette en sak som er indidueldt for vær eier eller er det egentlig veldig smart å lære hunden å måtte ha på halsbåndet konstant?

og en annen ting.

hvordan burde man gjøre med valpen når det kommer til sove i buret med døren igjen eller ikke. hun har lært seg å gå til buret når kvelden kommer. og sovner der selv alene. fram til nå så har vi latt døren stå oppe og hun våkner rundt 4 tiden og kommer ut. da tar vi henne ut på do som regel også sliter vi med å få henne til å sove etter dette. men går som regel greit etter 15 - 20 min tid, men da må jeg sitte ved siden av henne i buret fram til hun sovner. hvis vi bare legger henne i buret etter ute besøket og jeg går å legger meg igjen så kommer hun tuslende ut etter få sekunder. burde vi begynne med å lukke døren, før hun blir for gammel?

hun er nå snart 10 uker. sengen hennes er i gangen under trappen og soverommet vårt er tvers over dette med døren vår oppe. burde buret bli flyttet til f.eks kjøkkenet hvor man har mulighet til å lukke døren samtidig som døren på buret er oppe? slik at hun ikke forstyrrer oss og kan vandre på kjøkkenet hvis hun ikke får sove. og heller overse piping dersom dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. halsbånd er det en individuell sak, her i huset varierer det, men jeg prøver å huske å ta av halsbåndet når vi går inn etter tur, fordi jeg syntes det sliter unødvendig på pelsen og lager sånn "grop".

Virker som dere har en veldig herlig valp og at den har funnet god trygghet i buret, det altså inget behov for å lukke den døren for å gjøre hunden trygg på det, da risikerer dere heller å gjøre vondt verre.

Ellers så vil jeg jo si at det ikke er helt uvanlig at en valp ikke sover natten igjennom.

Veldig mange legger seg ned på gulvet på madrass bare for å hunden til å sove igjennom natten. Og jeg ville heller fortsatt sånn som du gjør nå, evt. istedenfor å sitte, så kan du legge deg ned ved siden av buret og late som du sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har hundene kun på halsbånd når vi er på tur. At pelsen ikke blir så fin av halsbånd er en ting, men jeg er mer redd for at hundene han henge seg fast i ting, fks i buret, hverandre osv... hva om de skulle henge seg fast i noe og få panikk når vi ikke er hjemme? eller i buret i bilen? Har hørt nok historier om hunder som så vidt har klart seg etter å nesten bli kvalt av halsbånd, og opplevde det selv med min første hund også. Nei, halsbånd bruker vi kun på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri på hunden halsbånd inne. Aldri! Og det er etter en skrekkepisode med fasthengende halsbånd innendørs (ikke min hund). I tillegg er det ikke helt usant at det sliter på pelsen å ha på halsbånd hele tiden. Ikke minst varer halsbåndene mye kortere, de blir jo mye fortere slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri på hunden halsbånd inne. Aldri! Og det er etter en skrekkepisode med fasthengende halsbånd innendørs (ikke min hund). I tillegg er det ikke helt usant at det sliter på pelsen å ha på halsbånd hele tiden. Ikke minst varer halsbåndene mye kortere, de blir jo mye fortere slitt.

Ikke jeg heller.. Kan faktisk ikke komme på en eneste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har hundene kun på halsbånd når vi er på tur. At pelsen ikke blir så fin av halsbånd er en ting, men jeg er mer redd for at hundene han henge seg fast i ting, fks i buret, hverandre osv... hva om de skulle henge seg fast i noe og få panikk når vi ikke er hjemme? eller i buret i bilen? Har hørt nok historier om hunder som så vidt har klart seg etter å nesten bli kvalt av halsbånd, og opplevde det selv med min første hund også. Nei, halsbånd bruker vi kun på tur!

Signeres! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri bånd på inne her heller.

Men det er mest fordi at LYDEN av det som sitter fast i båndet irriterer meg. Tenker da på "skranglingen" av id-tags'ne, lyset, dingsen som tilsier at de er ID-merket og "blinget" til han ene.

Men man BURDE jo egentlig hatt de på hjemme også, da.. De få gangene jeg har opplevd at noen har stukket av har det vært hjemmefra, og da såklart uten id-tags'ene sine..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri på hunden halsbånd inne. Aldri! Og det er etter en skrekkepisode med fasthengende halsbånd innendørs (ikke min hund). I tillegg er det ikke helt usant at det sliter på pelsen å ha på halsbånd hele tiden. Ikke minst varer halsbåndene mye kortere, de blir jo mye fortere slitt.

Ja, det sliter på pelsen, naturlig nok..

Men slitasje på halsbåndene? Hva slags halsbånd bruker du?

Her går det kun i skinn, og det Pan har på seg akkurat nå er et par år gammelt, helt uten tegn på slitasje..

Greit nok, han pleier ikke å ha på halsbånd inne, annet enn nå som jeg har valp.. Mye enklere å ta dem med ut fort når halsbåndet allerede er på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man BURDE jo egentlig hatt de på hjemme også, da.. De få gangene jeg har opplevd at noen har stukket av har det vært hjemmefra, og da såklart uten id-tags'ene sine..

Den der tenker jeg også på. Riktignok bor jeg i leilighet, så når det gjelder Tinka er det ingen fare for at hun stikker av, så her har hun i prinsippet ikke på seg halsbånd, fordi jeg syntes pelsen blir stygg. Men det hender jeg glemmer å ta det av, og det syntes ikke på henne at hun har det på, så da forblir det der.

Derimot på Chico som bor i huset til foreldrene mine over gaten, og Iver for den saks skyld, er det alltid et halsbånd med telefonnr. på. Og det har vært flere ganger jeg har vært glad for det, når han har stukket av altså.

Om man da er redd for at bikkja skal sette seg fast i noe, så har man jakthalsbånd som har slik strikk, og detter av om hunden fester seg i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...