Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmepumpe


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg sitter her og titter på Hafslund sitt tilbud med avbetaling på varmepumpe o.l.

Men jeg lurer nå litt på om faktisk dette fungerer noe bra?

Har dere faktisk spart strøm på det?

Vet hvilken temperatur går den i streik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det minus 12 ute, og 23 grader inne. Liker varmepumpa mi jeg :wub:

Men når det bikker 15 minus supplerer jeg med vedfyring, for da klarer den ikke å holde innetemperaturen noe særlig over 18 grader. Og jo kaldere ute, jo kaldere inne. Er det 30 minus ute (som i fjorvinter) så klarte den ikke å holde tempen inne på mer enn 15-16 grader.

Varmepumpa er den eneste oppvarmingkilden jeg har i første etg (utenom en liten ovn på badet). Jeg har også åpent trappehus fra sokkelen hvor varmekablene i gangen står på 1. Åpen planløsning med kjøkken, gang og stue på ca 60 kvadrat.

Vanskelig å si med strømregningen - strømmen har jo vært så ****** dyr de siste vintrene, og jeg har hatt den i bare 1 1/2 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer helt klart penger med varmepumpe.

Men kommer også veldig anpå i hvordan leilighet/hus den skal brukes.

Bor i et hus fra 1800 tallet, og varmepumpen klarer ikke å holde mer enn 10-12 grader inne nå når det er -20 ute.. men dette er et kaldt hus. Den holder varmen veldig fint fra rundt 0 grader og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på produsenten av pumpen. Noen har pumper som er tilpasset norske forhold og som klarer seg greit ned til -20, mens andre har pumper som knapt tåler minusgrader.

Litt strøm vil du nok spare ja, men der er det også forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi har nå hatt vår varmepume i 7,5 år. Fant ut etter å ha vært borte i 1,5 døgn, på nordv-02, at vi skulle investere i varmepumpe, da huset kun holdt 8 grader når vi kom hjem :)

Her er det kaldt om vinteren, gjerne -30/35. På det kaldeste så går varmepuma for fullt innstillt på 26 grader. Da holder den grei temperatur om morgenen (18-19 grader). Hadde ikke vi hatt varmepumpa ville tempen inne ha ligger på 8-10 grader :D

Men å si at varmepumper ikke har, eller liten, virkning fra -10 og lavere er bullshit :lol:

Vi bruker pumpa på natta om vinteren, og fyrer med ved når vi er våkne.

Edit: strømregning vår er dyrere, men det er fordi det ikke var elektrisk oppvarming i huset kun vedfyring.

Vi kjører pumpa på en fast innstilling "sol og full vifte", den står aldri på auto for da vil den "spy ut" kaldluft om tempen inne blir høy nok :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på en 80 kvm leil. Med to soverom, adskilt kjøkken og varmekabler "sånn ellers".

Før jeg fikk varmepumpe hadde jeg ca 1400 i strømregning(annnen hver mnd) da jeg varmet med oljeovn, da hadde jeg ca 18 grader inni leil. Hvorav det var ca 15 grader på soverommene og kjøkkenet da luften ikke "blåste rundt"

Nå etter pumpen kom i hus har jeg ca 20 grader jevnt over i leiligheten. Regningene er gått ned og jeg syns luftkvaliteten i leiligheten er bedre.

Jeg har nå ca 1100 i strømregning (annenhver mnd)

Jeg anbefaler virkelig varmepumpe, men den må brukes "med vett" for ikke få strømsmell. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden er det etter hva jeg ser snakk om luft-luft varmepumpe.

(finnes 10talls typer varmepumper, hvor luft-luft er den billigste og enkleste versjonen (15-25.000kr typisk)

En varmepumpe vil ALLTID være mer effektiv en en elektrisk ovn..

Som vi si den vil alltid gi ut mer effekt en den får tilført,

men ved svinkalde dager (-20 og ned) får man ikke stort mer ut en det man putter inn, så varmepumpen fungerer i praksis som en vifteovn... 1,5kw inn = 1,5kw ut..

Ja, man sparer penger på varmepumpe vs. elektriske ovner og vs. å kjøpe ved til normal pris...

2 enkle regnestykker på en typisk -7 grader snitt måned.

Eletrisk ovn (vifte, olje, panelovner)

si man trenger 100kwh pr dag for å varme opp huset * 30dager = 3000kwh/kr

Varmepumpe til 25.000kr

man trenger fortsatt 100kwh for å varme opp, ved -7grader har varmepumpen en cop-faktror på 3...

det vil si at 1kwh strøm inn på varmepumpen = 3kwh ut i varme!

100kwh/3= 33kwh i strøm * 30 dager = 990kwh (990kr)

Om man tar 1år...

Hvor man før brukte 15.000kwh/kr på oppvarming,

bruker man foreksempel / cop 3 = 5000kwh/kr med varmepumpe

Man kan fint spare inn investeringen i en varmepumpe til 20.000kr på 2-4år..

(Forutsetter at man tidligere brukte kun elektrisk oppvarming...)

Med vedfyring er regnestykket for vanskelig, men bare komforten med varmepumpen burde være nok... :lol:

På vanlige høst og vårdager hvor temperaturen ute er +7grader, så har vår varmpumpe en cop på over 5, man sier vel ikke nei takk til å få 4kw gratis for hver 1kw man bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige produsenter av varmepumper, og noen funker ganske enkelt ikke når det blir kaldere enn 15 minus. Det kommer helt an på pumpen det. :lol: Det finnes varmepumpetester, og disse vil vise når pumpen er mest effektiv. Gir den mest varme i forhold til andre når det er "normale" vintertemperaturer, eller takler den skikkelig lave vintertemperaturer? Og hva er vanlig der du bor? Slike ting vil være vesentlig å finne ut av før man kjøper en pumpe. Se nesten nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt eller lest at utedelen på Mitsubishi og ITV er designet på en annen måte enn mange andre varmepumper og at de derfor takler tempraturer under 15 minus mye bedre. Jeg har fått installert en Mitsubishi varmepumpe i høst og den varmer fortsatt godt selv om tempraturen har ligget mellom 22 og 29 minus den siste uka. Jeg har riktognok fyrt med med ved og el-ovner i tillegg til varmepumpa på de kaldeste dagene. Strømregninga er vel litt vanskeligere å si noe om siden jeg først flytta inn i huset i sommer.

Har hørt at effekten av varmepumper blir noe lavere enn en vanlig el-ovn når utetempraturen blir veldig lav (0.8 med varmepumpe mot 1 med el-ovner). Dette varierer riktignok etter hvilket merke man har, billigmerker tåler visstnok ikke mer enn 10 minus, mens dyrere merker tåler mer kulde. Men med tanke på at sprengkulda egentlig ikke varer så lenge, kan du kan jo berge fint med et par el-ovner og en pall med ved de tre-fire ukene det er sprengkaldt og la varmepumpe alene ta seg av de dagene det er mildere enn 15 minus. Varmepumpa sprer jo også varmen fra vedovnen rundt i hele rommet.

Strømforbruket nasjonalt har ikke blitt lavere, selv om mange har installert varmepumpe. Grunne er at folk bruker den til å øke tempraturen inne til mange-og-tjue grader og sitte i t-skjorte inne på vinteren... :P Det beste ENØK-tiltaket som finnes er jo ullundertøy. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk installert en panasonic varmepumpe her i høst. Fungerer helt greit. Godt å stå opp til varm stue. men jeg synes den varmer dårlig i resten av huset. Den holder liksom bare stua varm. Noen erfaringer med panasonic varmpumper? (tror den vi har er beregnet på opp til 100 kvm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...