Gå til innhold
Hundesonen.no

kommer det i det hele tatt noe godt ut av utstillinger for brukshundraser?


Meg

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

At gruppe 7 på dogs4all ble seende noe anderledes ut enn normalt er vel ikke så rart når en allrounder dømte den, og ikke en som faktisk kan fuglehunder og jakt :wub: Gruppevinneren selv ser jo funksjonell nok ut, men kommer jo fra en ren show-kennel. Neppe mye jaktegenskaper der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene ser ut til å komme fra showlinjer spør du meg. Disse derimot, er mer lik de setterne man finner i marka:

rase_284_3.jpg

Irish_Setter.jpg

(Denne er i alle fall hannhund.)

Ta gjerne også en kikk på hannhundlista til NISK, man finner lite som ligner på BIRvinneren. Noen mangler bilder, men av de bildene man kan se pelsen på, er det absolutt ingen som har så mye pels som BIR'en. Studerer man bygningen, vil man se en helt annen hund også. Beinbygningen er tyngre på BIR'en, krysset er flatere, halsen lengre, ørene har lavere ansetning, vinklene er gjerne annerledes, BIR'en har bedre reisning, dypere og større brystkasse, og i det hele tatt er det en helt annen type hund enn de vanlige IS'ene vi ser i Norge.

Joda, noen hannhunder kan ha endel pels, men BIR-vinneren har mye mer enn jeg noen gang har sett hos noen som helst hannhunder av vanlig, norsk type. Få inn noen setter-folk, og jeg vil tippe de sier at BIRvinneren er nærmere showvarianten i type, enn de vanlige setterne man ser rundt omkring. :lol:

Bruksegenskapene til en spesifikk hund jeg ikke kjenner, er jeg overhodet ikke interessert i å diskutere. Nå snakket vi om pels, og/eller bygning.

Edit: Bildet av "moderat show"- hunden er vel ikke direkte "moderat"?? Den er temmelig ekstrem..

Den er moderat for å være show. Ikke en moderat IS.

Nå var det pelsen som var tema akkurat på den hunden, og jeg har da virkelig sett endel andre hunder som går rundt med den pelsen som også brukes veldig fint på jakt. Men hvordan pelsen bevares o.l. har jo også litt med stell å gjøre.

Sitter jaktegenskapene i pelsen? :wub:

Jeg bare hørte med de som kan IS som jeg kjenner og de syns ikke kan var noe ekstremt behåret. Mer behåret ja, men de sa ikke noe med ekstrem. Men smaken er jo som baken.

Men tilbake til ett av spørsmålene jeg lurer på ettersom det er mange som er kritiske til utstilling:

Men har det blitt slik at OM en hund som gjør det bra på utstilling og er litt "show" over, OG gjør det bra i konkurranse/brukssammenheng. Er den da ikke god nok for brukshund "folket"?

Gruppevinneren selv ser jo funksjonell nok ut, men kommer jo fra en ren show-kennel. Neppe mye jaktegenskaper der...

Gruppe vinneren var Kroatisk. Jeg vet ikke hvordan mulighetene for konkurranse eller fuglehund jakt foregår der?

Ett godt eksempel på land som ikke har mulighetene: I danmark så får faktisk ikke AK registrert brukshund tittler, pga den er ikke regnet som brukshund i landet. De kan konkurrere, vinne o.l. men de får ikke feks DKbch. De må faktisk gå så langt som for kort tid tilbake søke om å få lov til å delta på enkelte mentaltester pga de var ikke brukshund "nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At gruppe 7 på dogs4all ble seende noe anderledes ut enn normalt er vel ikke så rart når en allrounder dømte den, og ikke en som faktisk kan fuglehunder og jakt :wub: Gruppevinneren selv ser jo funksjonell nok ut, men kommer jo fra en ren show-kennel. Neppe mye jaktegenskaper der...

Vi var da flere der med jaktende fuglehunder, bl.a. bretonen, både grosser og kleiner münsterländeren. Og dette vet jeg fordi jeg var plassert mellom de to, hadde jeg snakket med flere av de andre hundeeierene hadde jeg sikkert funnet flere som drev med jakt.

Her har du en av BIR'ene fra gruppe 7:

n533583992_1420901_6688.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det blitt slik at OM en hund som gjør det bra på utstilling og er litt "show" over, OG gjør det bra i konkurranse/brukssammenheng. Er den da ikke god nok for brukshund "folket"?

Men Jeanette da - erru vakker, så erru ikke brukbar. Sånn er det bare. Det er kun schtøgge hunder som egner seg til noe som helst annet enn å svinge venstre vøtt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jeanette da - erru vakker, så erru ikke brukbar. Sånn er det bare. Det er kun schtøgge hunder som egner seg til noe som helst annet enn å svinge venstre vøtt :wub:

Host,så lite voksen kommentar da Siri! pffahahaha,måtte bare...hohooho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var da flere der med jaktende fuglehunder, bl.a. bretonen, både grosser og kleiner münsterländeren. Og dette vet jeg fordi jeg var plassert mellom de to, hadde jeg snakket med flere av de andre hundeeierene hadde jeg sikkert funnet flere som drev med jakt.

Her har du en av BIR'ene fra gruppe 7:

Ehh, ja - men nå siktet jeg til de som ble plassert i gruppa...

Vinneren er kroatisk, ja - fra en kennel som avler diverse jakthundraser kun for show :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinneren er kroatisk, ja - fra en kennel som avler diverse jakthundraser kun for show :wub:

Det besvarer ikke helt spørsmålet mitt. Er det mulighet for å holde på med fuglehund jakt i det landet på lik linje som vi har. Dvs har de faktisk mulgihet til å oppnå jaktpremiering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, ja - men nå siktet jeg til de som ble plassert i gruppa...

Vinneren er kroatisk, ja - fra en kennel som avler diverse jakthundraser kun for show :wub:

Så du mener at vi ikke ble plassert i gruppa fordi bikkja mi er en bruksvariant? Det er jo godt mulig at utfallet hadde vært annerledes om det var en "jaktdommer" om det er det du sikter til?

Googlet litt nå og etter hva jeg kan forstå så jaktes pointeren med, BIG4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan jo være enig i at det ihvertfall i gruppen, burde være en dommer som kjenner rasene og deres bruksområder godt. Ihvertfall på slike store utstillinger.

Jeg vil vel si at det i rasebedømmelsen bør være en dommer som er godt kjent med rasen og rasens bruksområder, mens en gruppefinale er jo kun show og moro og har jo ingen betydning for hundens premiering som sådan. Forøvrig var nok gruppedommeren utmerket godt kjent med rasenes bruksområder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si at det i rasebedømmelsen bør være en dommer som er godt kjent med rasen og rasens bruksområder, mens en gruppefinale er jo kun show og moro og har jo ingen betydning for hundens premiering som sådan. Forøvrig var nok gruppedommeren utmerket godt kjent med rasenes bruksområder...

Det er jeg helt enig i, men det er jo vanskelig å få til for da trengs det mye flere dommere enn til en gruppebedømning.

Gikk bare utifra at han var allrounddommer uten samme kunnskapene som en spesialdommer på disse rasen jeg, utifra dette utsagnet:

At gruppe 7 på dogs4all ble seende noe anderledes ut enn normalt er vel ikke så rart når en allrounder dømte den, og ikke en som faktisk kan fuglehunder og jakt :wub: Gruppevinneren selv ser jo funksjonell nok ut, men kommer jo fra en ren show-kennel. Neppe mye jaktegenskaper der...

Men om han har god kunnskap med stående fuglehunder så er det jo slik han mener at jakthunder bør se ut, basert på rasestandarden. Jeg kjenner ihvertfall ikke til dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det blitt slik at OM en hund som gjør det bra på utstilling og er litt "show" over, OG gjør det bra i konkurranse/brukssammenheng. Er den da ikke god nok for brukshund "folket"?

Jeg tror ikke folk generelt tenker sånn. Om hunden hadde vært så pen at den kan hevde seg på utstilling i tillegg til å være god i bruks tror jeg de aller fleste ville synes det var et pluss. Men i enkelte raser er det vanskelig å finne de virkelig godt dokumenterte kullene med bruksmeriterte og mentaltestede foreldre som også har et eksteriør som gjør det bra på utstilling.

Da jeg gikk fra utstillinglinjer til brukslinjer lette jeg først etter valp fra utstillingslinjer. Jeg syntes bruksvarianten rett og slett var STYGG. Men jeg fant ikke det jeg lette etter hos noen utstillingsoppdretter på det tidspunktet og bestemte meg da for at egenskaper var viktigere enn utseende og valgte å kjøpe en hund som var stygg i mine øyne. Jeg har aldri vært veldig opptatt av utstilling, men vi har hatt en utstillingschampion i hus så uinteressert er vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å dra diskusjonen helt over på enkeltindivider, men BIG1 på Lillestrøm i fjor er mye kraftigere enn hunden som vant BIG1 i år. At de er tyngre enn de typiske jaktvariantene betyr ikke at de ikke er gode jakthunder.

25857_408156036302_530141302_5568989_4871951_n.jpg

det er jo to forskjellige raser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo to forskjellige raser??

Og hva så? Vorstehhunden ligger på ca samme størrelse som weimaraner, men denne vorstehhunden er mye tyngre enn weimaraneren som ble plassert - og setteren. Dere mener jo tydeligvis at tynge brystkasser, tykk benstamme og bredde (en typisk "showhund") gjør hundene mindre brukanes - men igjen, det er i hodet det sitter, ikke nødvendigvis i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener jo tydeligvis at tynge brystkasser, tykk benstamme og bredde (en typisk "showhund") gjør hundene mindre brukanes - men igjen, det er i hodet det sitter, ikke nødvendigvis i kroppen.

Hvis vi snakker om litt mer "ekstreme" hundesporter/bruk hvor det kreves en god del innsats og utholdenhet fra bruks/jakthunden mer enn bare til hobbybruk så gjør en tyngre og tregere kropp hunden mindre brukandes, ja. Det gjelder ikke bare stående fuglehunder. Siberian huskies etter show linjer har vært nevnt her. I hundeløp henger de ikke med verken i kroppen eller i hue (mangler det ekstra "mentale" giret og er for tunge/trege); En tung "utstillingslabrador" har ikke sjangs til å holde ut en hel dag i skogen/vannet sammenlignet med den lettere og mye raskere jaktvarianten. Det samme kan sikkert sies om (jakt)cockeren. Vi snakker ikke om ett par timers moro i skogen annenhver helg her; vi snakker om å jobbe i timesvis over lengre perioder. Den showavlede border collien som man finner i f.eks USA er mye tyngre og kraftigere i beinstammen med rikeligere pels og et noe "roligere" temperament. Jeg tviler på at disse BCene generelt ville kunne hevdet seg mot de superraske og lettbeinte renavlede gjeterhundene vi ser i NM i gjeting i Norge idag...

Mye sitter i hodet (og det må avles bevisst for i hver eneste generasjon om man ikke skal miste det ekstra giret) men man kan ikke si at kroppsbygning/masse er uvesentlig heller. Kjenner noen som var aktive med sin rottweiler i lydighet og bruks for noen få år siden. De fortalte meg at det nyttet ikke å stille ut bikkja på utstilling samme sesong som de konkurrerte i LP/bruks, for hunden ble for sliten/treg av å jobbe med bruks om den samtidig skulle holdes i utstillingskondisjon (les være feit nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om litt mer "ekstreme" hundesporter/bruk hvor det kreves en god del innsats og utholdenhet fra bruks/jakthunden mer enn bare til hobbybruk så gjør en tyngre og tregere kropp hunden mindre brukandes, ja. Det gjelder ikke bare stående fuglehunder. Siberian huskies etter show linjer har vært nevnt her. I hundeløp henger de ikke med verken i kroppen eller i hue (mangler det ekstra "mentale" giret og er for tunge/trege); En tung "utstillingslabrador" har ikke sjangs til å holde ut en hel dag i skogen/vannet sammenlignet med den lettere og mye raskere jaktvarianten. Det samme kan sikkert sies om (jakt)cockeren. Vi snakker ikke om ett par timers moro i skogen annenhver helg her; vi snakker om å jobbe i timesvis over lengre perioder. Den showavlede border collien som man finner i f.eks USA er mye tyngre og kraftigere i beinstammen med rikeligere pels og et noe "roligere" temperament. Jeg tviler på at disse BCene generelt ville kunne hevdet seg mot de superraske og lettbeinte renavlede gjeterhundene vi ser i NM i gjeting i Norge idag...

Mye sitter i hodet (og det må avles bevisst for i hver eneste generasjon om man ikke skal miste det ekstra giret) men man kan ikke si at kroppsbygning/masse er uvesentlig heller. Kjenner noen som var aktive med sin rottweiler i lydighet og bruks for noen få år siden. De fortalte meg at det nyttet ikke å stille ut bikkja på utstilling samme sesong som de konkurrerte i LP/bruks, for hunden ble for sliten/treg av å jobbe med bruks om den samtidig skulle holdes i utstillingskondisjon (les være feit nok).

Selvfølgelig er ikke kroppsbygning og masse uvesentlig, men jeg kjøper ikke den at disse store fuglehundene ikke kan holde ut lenge pga bygningen sin (og ja, jeg snakker om kanskje tre-dagers stevne med mange slipp, eller en hel sesong på fjellet). At setteren og weimaraneren ikke kan jakte tror jeg ikke kommer av at de er tyngre i kroppen enn de tynne vi vanligvis ser, eller at setteren har for mye pels. Jeg tror det kommer av at jaktegenskaper ikke er prioritert i avlen, rett og slett. Jeg kan se at kroppsbygningen hindrer mange raser i å arbeide optimalt, som f.eks husky, men jeg ser ikke den på fuglehund. Disse fuglehundene er ikke så kraftige at bygningen vil sette en stor stopper for jakthundarbeidet, i hvertfall ikke hos weimaraneren (den syns jeg hvertfall ikke er kraftig).

Vorstehhunden jeg viste bilde av er som sagt blant de kraftigste variantene innenfor rasen, men det hindrer han ikke å være en god jakthund. Han løper ikke like fort som lette tisper på 25 kilo, men det er heller ikke snakk om å løpe fortest mulig når man er på jakt. Det er ikke snakk om at de kraftige fuglehundene tusler avgårde heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker om litt mer "ekstreme" hundesporter/bruk hvor det kreves en god del innsats og utholdenhet fra bruks/jakthunden mer enn bare til hobbybruk så gjør en tyngre og tregere kropp hunden mindre brukandes, ja. Det gjelder ikke bare stående fuglehunder. Siberian huskies etter show linjer har vært nevnt her. I hundeløp henger de ikke med verken i kroppen eller i hue (mangler det ekstra "mentale" giret og er for tunge/trege); En tung "utstillingslabrador" har ikke sjangs til å holde ut en hel dag i skogen/vannet sammenlignet med den lettere og mye raskere jaktvarianten. Det samme kan sikkert sies om (jakt)cockeren. Vi snakker ikke om ett par timers moro i skogen annenhver helg her; vi snakker om å jobbe i timesvis over lengre perioder. Den showavlede border collien som man finner i f.eks USA er mye tyngre og kraftigere i beinstammen med rikeligere pels og et noe "roligere" temperament. Jeg tviler på at disse BCene generelt ville kunne hevdet seg mot de superraske og lettbeinte renavlede gjeterhundene vi ser i NM i gjeting i Norge idag...

Mye sitter i hodet (og det må avles bevisst for i hver eneste generasjon om man ikke skal miste det ekstra giret) men man kan ikke si at kroppsbygning/masse er uvesentlig heller. Kjenner noen som var aktive med sin rottweiler i lydighet og bruks for noen få år siden. De fortalte meg at det nyttet ikke å stille ut bikkja på utstilling samme sesong som de konkurrerte i LP/bruks, for hunden ble for sliten/treg av å jobbe med bruks om den samtidig skulle holdes i utstillingskondisjon (les være feit nok).

hadde det vært en "liker" knapp her så hadde jeg brukt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke kroppsbygning og masse uvesentlig, men jeg kjøper ikke den at disse store fuglehundene ikke kan holde ut lenge pga bygningen sin (og ja, jeg snakker om kanskje tre-dagers stevne med mange slipp, eller en hel sesong på fjellet). At setteren og weimaraneren ikke kan jakte tror jeg ikke kommer av at de er tyngre i kroppen enn de tynne vi vanligvis ser, eller at setteren har for mye pels. Jeg tror det kommer av at jaktegenskaper ikke er prioritert i avlen, rett og slett. Jeg kan se at kroppsbygningen hindrer mange raser i å arbeide optimalt, som f.eks husky, men jeg ser ikke den på fuglehund. Disse fuglehundene er ikke så kraftige at bygningen vil sette en stor stopper for jakthundarbeidet, i hvertfall ikke hos weimaraneren (den syns jeg hvertfall ikke er kraftig).

Vorstehhunden jeg viste bilde av er som sagt blant de kraftigste variantene innenfor rasen, men det hindrer han ikke å være en god jakthund. Han løper ikke like fort som lette tisper på 25 kilo, men det er heller ikke snakk om å løpe fortest mulig når man er på jakt. Det er ikke snakk om at de kraftige fuglehundene tusler avgårde heller.

Det er ikke på tre dager med 3 x 20 minutter slipp du ser forskjellen på store/tunge hunder og de som er lettere bygd. Det er vel ikke uten grunn at en del avler fuglehundene mindre og mindre, og at det nå feks ikke er noen størrelsesforskjell på setterne lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på tre dager med 3 x 20 minutter slipp du ser forskjellen på store/tunge hunder og de som er lettere bygd. Det er vel ikke uten grunn at en del avler fuglehundene mindre og mindre, og at det nå feks ikke er noen størrelsesforskjell på setterne lenger.

Ja, det er ikke uten grunn at setterne blir mindre og mindre. Jeg har jo ikke skrevet noe annet? Selvfølgelig vil de ha bedre fysikk til det type arbeid enn hva de kraftige typene har, men det betyr ikke at sistnevnte ikke holder ut slippene som kreves på konkurranse eller en hel sesong med jakt på fjellet. Igjen; det er ikke farten som teller, men utholdenheten. Det blir litt som alaskan husky vs malamute. De kraftige fuglehundene har faktisk god nok fysikk til at de fint holder ut en lang sesong, det er ikke snakk om engelske bulldogger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uten grunn at en del avler fuglehundene mindre og mindre, og at det nå feks ikke er noen størrelsesforskjell på setterne lenger.

Men er DET noe mer riktig enn dem som avler på hunder som er mer kompakte og kraftige? I min barndom var gordonsetteren en stor og kraftig fuglehund - nå er det bare fargen som skiller den fra en engelsksetter liksom. Nok en gang er det konkurranseaspektet som har endret rasenes utseende - og hvor bra er det egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er DET noe mer riktig enn dem som avler på hunder som er mer kompakte og kraftige? I min barndom var gordonsetteren en stor og kraftig fuglehund - nå er det bare fargen som skiller den fra en engelsksetter liksom. Nok en gang er det konkurranseaspektet som har endret rasenes utseende - og hvor bra er det egentlig ?

Det er jo trenden den andre veien - jo mindre og lettere - jo bedre, tydligvis. At setterne er små er et problem på rasen, og derfor måles så og si alle settere i dag på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...