Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjalusi hos Aussiene


frickis

Recommended Posts

Hei! Har en aussie på 20 mnd som er veldig sjalu på andre hunder! Når jeg klapper og koser med de går han helt bananas og blir sur og aggressiv :ahappy: Dette begynner og bli veldig slitsomt, og nå har jeg observert at han har begynt sånn med min søte lille nevø på 17 mnd. Når jeg løfter opp nevøen min og snakker til han, blir hunden min veldig stressa, sjalu og begynner og vokte. Nå har han begynt å knurre på nevøen min når han kommer mot meg for å gi meg en klem. Dette er ikke akseptabelt og jeg er redd for at han en dag skal bli så sjalu at han går til angrep på nevøen min :wub: Jeg vet heller ikke hvilke knep jeg kan bruke for å få hunden min til å lære seg at han må tåle at jeg koser og klapper andre hunder, samt at jeg koser med nevøen min. Dette er virkelig frustrerende, for hunden min er veldig rolig og snill ellers. Men når hele familien er samlet blir han drit stressa, og roer seg ikke ned, og prøver hele tiden og få vår oppmerksomhet. Har noe noe tips til hva jeg kan gjøre? Og har noen erfaringer med denne type adferd hos Aussien, eller er det bare min som er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ikke ut som sjalusi i det hele tatt, men om helt vanlig vokting. Min har det mot andre hunder, og hun vokter enten meg eller det som hun oppfatter som mitt. Dette gjorde hun allerede som valp, og det er det eneste jeg noengang har brukt strengestemmen på. Strengt nei, og massiv belønning når hun holdt seg rolig når andre hunder kom bort til meg. Og så sørget jeg for at jeg fikk så mange belønninger som mulig, ved at jeg belønnet også de andre hundene for å være hos meg. Jeg klikkertrener, og har holdt meg unna alt som heter korrigering. Men akkurat med voktingen turte jeg ikke annet, da jeg hadde en valp som faktisk gikk til fysisk angrep på voksne hunder. I dag er hennes verste reaksjon å stille seg i mellom, og det er for meg akseptabelt. Dersom noen har tips til hvordan bli kvitt vokting a'la aussiestil uten korrigering, hadde det vært skikkelig kult. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du sier det så..har ikke tenkt på at det er gjeting og vokting han driver på med! Glemmer litt innimellom at jeg har en gjeterhund :ahappy: Men må fortelle om hendelse som skjedde som har forsterket den type adferd: Liam (min nevø) og Frick har i en periode gått veeldig bra sammen. De fant en fin måte å leke på, og Frick var helt med! Men så en kveld da mamma passet han, hadde hun en del gjester. Liam og Frick drev på å lekte som vanlig, og plutselig hører de et bjeff, og da ser de Liam med en bunt med pels i hånda og Frick ser helt skrekkslagen ut. Mamma passer Frick veldig ofte, og behandler han til tider mer som en barnebarn enn en hund :lol: Hun er ikke konsekvent med han, og har nok aldri gitt han skikkelig kjeft for noe. Men da, for første gang fikk Frick kjeft av mamma, og det for noe han ikke hadde gjort?!? Liam har antageligvis klypi han litt i rompa, vi snakker om en liten gutt, så for Frick har det helt sikkert ikke gjort vondt. Men tror av litt prinsipp så han har begynt å se Liam som sin konkurrent om å få min og mammas oppmerksomhet, særlig mammas. Når jeg passer Liam alene så er han mye roligere og stresser ikke. Da er han mere tolerant over at jeg gir Liam masse oppmerksomhet. Det skjer noe når resten av slekta er i nærheten.. SKulle gjerne visst hva som foregikk oppi hodet hans.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med oppdretter eller evt andre som kan hjelpe deg NÅ.

Om det har gått så langt at du er redd han skal gå til angrep på ett barn så bør du gjøre noe nå med en gang og ikke vente til det er for sent. Det kan faktisk da være for sent i morgen når du alt har begynnt å tenke den tanken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare din hund. Sier som andre her: ta kontakt med kyndige hundemennesker og få hjelp. Vokting på avveie er ille! Har strevd med det selv og sv...arte altså det er slitsomt! Bra du tar tak i det med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre, få hjelp av en hundetrener som kan sakene sine..

Jeg kan ikke si så mye annet enn at min aussie prøvde seg på dette da hu var valp/unghund. Ikke i en så stor skala at vi ble redde for at det skulle skje noe alvrolig, men nok til at jeg tok tak i det med èn gang. Det jeg gjorde, var å stoppe alt. Jatzy får ikke lov til å leke med ungene i familien (og ungene får ikke leke med Jatzy), og hun får ikke vandre rundt som hun vil, når der er selskap/familiesammenkomster. Hun skal ligge ved mine ben (evnt i bur), og der skal hu ligge. Det er jobben hennes. Oppdaget nemlig det, at lek med ungene i familien og unødvendig vandring trigget gjeterinstingtet, som igjen trigget vokten. Dette skjedde da Jatzy var en ca 6-8 mnd (husker ikke helt faktisk), og etter at det ble regler og struktur i samvær med andre sluttet hun helt. Kanskje dette er noe dere kan prøve i samarbeide med en hundetrener?

Synes det er kjempe flott at du tar tak i det, og lykke til! Det ordner seg nok :ahappy:

Vet mange har god erfaring med Manimal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...