Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra HD A til E?


linniogamy

Recommended Posts

I 2008 ble hunden min røntget for HD i forbindelse med att hun skulle opperere for Patella lux. Om hun hadde antydning til HD ville rehabiliteringsopplegget bli satt opp annerledes, men ifølge veterinæren så bildene helt perfekte ut og han kunne med nesten sikkerhet si att hun ikke hadde HD.

For noen mnd siden fikk hun store smerter i overalt i kroppen. Hun ble lagt inn og det ble tatt hauevis av prøver og undersøkelser.

Siden hun hadde mest smerter i bakparten tok de og røntget for HD på nytt. Denne gangen var bildene langt fra like gode som sist.

Denne gangen sa de att det så ut som om hun hadde E hofter, muligens D.

Hun var 2,5 år første gang og 3.5 år andre gang.

Siden bildene ikke ble sendt inn til NKK for avlsning så er det selvfølgelig mulig att graden ikke er helt riktig. Men man kunne tydelig se att det bildet som ble tatt sist ikke var "normalt".

Hvordan er det mulig å gå fra å være HD fri til å få sterk/middels grad?

Eneste "store" ulykken hun har hatt før dette var att hun falt ned fra 1,5 meter murvegg og fikk en skiveutglidning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at man har kun 2 (eller er det 3?) Avlesere i Norge. Det er pga det skal litt mer til enn å bare se på bildene, mye skal oppveies. Det er ikke bare forkalkning man skal se etter.

Har hørt nok av veterinærer som blir "overrasket" da de selv har stil en diagnose på hoftene. Mest pga veterinærene da gjerne bare ser ett forkalkninger på bildene og ikke tar høyde for div andre ting.

Men det er jo klart at hundene din kan ha fått så ekstremt store forkalkninger på den tiden at ikke hofteskålen har den samme dybden lengre, at vinklene på "tuppene" har forandret seg osv.

Ikke noe kult, men desverre så er det slik at man har utdannete veterinærer på dette nettopp pga slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All feilbelastning og skader kan selvsagt føre til forkalkning. Men det er rart om hun nå får E på begge hoftene. Om hun ble partella operert så er det ofte motsatte hofte som får dobbel belastning og kan få problemer.

Fallet kan jo også forverre tilstanden.

Men så lenge hun ikke er offisielt avlest før så vil jo du aldri få vite om du faktisk hadde en helfri hun før, eller en veterinære som var dårlig til å lese av HD bildet..

Har du sjekket hvordan HD statusen er hos foreldre og søsken? Det kan jo gi en indikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i slekta hennes er røntget før :hmm: Det er ikke så vanlig å røntge Cavalierer.

Om jeg sender inn begge bildene til avlesning, vil det første eller siste resultatet bli registrert?

Om du sender begge, så det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i slekta hennes er røntget før :hmm: Det er ikke så vanlig å røntge Cavalierer.

Om jeg sender inn begge bildene til avlesning, vil det første eller siste resultatet bli registrert?

Om du sender begge, så det siste.

Men det er vel litt uetisk å sende inn første resultatet for å unngå at det står noen grader på stamtavlen.. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil vel kanskje bare at de skal avleses av en som virkelig kan lese slike bilder? Ikke nødvendigvis baktanker med det :hmm:

Stemmer :lol:

Om jeg sender inn bildene sender jeg inn begge, for å vite hva graden var før og hva den er nå. Hva slags grad hun har spiller egentlig ingen rolle, hun skal ikke brukes i avl, agilityen er lagt på hylla og hun viser ingen tegn til smerte nå, men håper selvfølgelig att hun ikke har sterk grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK er veldig strenge på kvaliteten på bildene de leser av. Så om de første ( eller andre ) bildene som ble tatt ikke ble merket på riktig måte ( med hundens regnr og dato ) vil de uansett ikke godta bildene.

Det du kan gjøre er å be veterinæren din sende inn bildene for en vurdering ( til NVH f.eks ) sånn at du får en annen dyrleges mening på bildene. Det er som flere sier her, en grunn til at det kun er få veterinærer som 'har lov' til å sette diagnoser på HD - slik at alle hunder skal kunne bedømmer likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...