Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhundens helsebilde


Emilie

Recommended Posts

Alle mine langhårete kommer fra korthårete foreldre, da det ligger i genene langt tilbake i tid. Det kommer som regel en til to i kullene, noen ganger kan det komme flere.

De jeg har hatt ligner ikke foreldrene i hele tatt, mørkere i fargen og normal kropp.Jeg stilte ut den ene hannen for moro skyld og kritikken han fikk var korrekt foran og bak, men dessverre langhår. De korthårete søsknene fikk ikke så bra , så det er synd tyskerne ikke vil godkjenne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Alle mine langhårete kommer fra korthårete foreldre, da det ligger i genene langt tilbake i tid. Det kommer som regel en til to i kullene, noen ganger kan det komme flere.

De jeg har hatt ligner ikke foreldrene i hele tatt, mørkere i fargen og normal kropp.Jeg stilte ut den ene hannen for moro skyld og kritikken han fikk var korrekt foran og bak, men dessverre langhår. De korthårete søsknene fikk ikke så bra , så det er synd tyskerne ikke vil godkjenne de.

Ok, så de korthårede foreldrene fra utstillingslinjer gir langhårede, rettryggede avkom som IKKE likner på dem, men får god kritikk bortsett fra hårlaget? Det stemmer liksom ikke helt med virkeligheten, rett og slett.

I teorien kan det sitte gener koblet sammen slik at egenskaper kan følges av sykdomsgener, men jeg kjenner ikke til noen spesifikt og ihvertfall ikke hos schäferen (at de langhårede skulle være friskere er rent tøv).

Edit:

Forøvrig er langhår recessivt, parrer du to bærere så får du langhår, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er stor forskjell på langhår også, noen har underull andre ikke. Jeg har hatt to hvalpekull med langhårete foreldre, der noen hvalper ble langhårete og noen bare godt pelsa og lignet ikke på foreldra. Alle har hatt god helse og blitt over 10 år.Forsikring har jeg hatt bare på en, men sa opp den også da de er friske. Har fått mange kommentarer på at mine hunder ikke har den bananryggen som utstillingshundene har, de går jo på knærne,derfor sverger jeg til langhår og vil ikke ha noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...