Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal en velge?


Gro Anja

Recommended Posts

Har tidligere stort sett brukt Troll til Kira. Hun har spist det i perioder, men opplevde stadig og Kira valgte å være sulten framfor å spise. Derimot hadde hun flott pels, var i god form, og ellers ingenting å utsette på. Vi har også prøvd andre typer fôr som hun har spist litt av, men ingenting som "fenget".

Nå har vi brukt royal canin en periode, og Kira elsker det! Spiser mye mer enn tidligere, og har til og med lagt på seg litt.. (noe som er greit ettersom hun fremdeles er slank og fin) Ulempen er at det ser ut som om hun reagerer litt på fôret. Kan se at hun flasser, og røyter litt mer enn vanlig.. Ellers er hun i god form, og har masse energi!

Så hva skal en velge?

Ett fôr hun spiser kunn for å slukke sulten, eller ett for som ser ut til ikke å være bra for huden/pelsen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo eventuelt forsøkt sensible-varianten til RC, men den går nok først og fremst på fordøyelse. Eller den som heter dermacomfort, som er utviklet spesielt med tanke på de med følsom hud. Å bytte innenfor et merke har ofte ikke så mye å si som å bytte til et helt annet merke - det er min erfaring i hvertfall.

Link med info om dermacomfort:

http://www.royalcanin.no/DERMACOMFORT+%E2%80%93+DAGLIG+ERN%C3%86RING+FOR+SENSITIV+HUD.b7C_wtHQ0z.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å tilsette omega3 i maten hennes, det er veldig bra for hud og pels ;)

Jeg ville gjort dette før jeg byttet mat.

Ja, har allerede brukt omega 3 en stund.. Men ser ut til at jeg kanskje ble litt for bekymret mor, da flassingen gikk over etter et par dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvorfor ikke prøve Vom & Hundemat?

De fleste hunder liker det veldig godt, og det inneholder ikke mange ting de kan reagere på. :)

Min får V&H, og så får hun av og til tilskudd av selolje og ølgjær (den typen som er beregnet til kosttilskudd). Pelsen er blank og fin, hun røyter ikke (annet enn i røytepriodene), Tredeputene er ikke så tørre som de var da hun fikk tørrfor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du helst vil fòre på tørrfòr, så ville jeg ha prøvd Pro plan.

Hadde en pyrre som var sær i matveien som unghund, spyttet ut det ene etter det andre. Proplan falt virkelig i smak hos han, også trengte han mindre dagsdose for å holdes i fin form. Var litt beinrangel til tider ... :)

God pels og passelig mengde avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo velge noe som er sunt OG godt..

Men det utelukker helt klart tørrfôr, all den tid store mengder karbohydrater ikke er sunt for en hund.. Og karbohydrater er det MYE av i alt tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg matglade hunder da, men royal canin er det de har likt best, de har også sett bra ut på det foret. Ellers er jeg veldig fornøyd med eukanuba lam og ris(lam er også veldig bra for pelsen), men om det er en mulighet for deg så er jo vom og hundemat(råforet) det beste for hunder. Det er både bra for hunden og godt på smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at kanskje du kan vurdere Spesific Diets sitt tørrfor? Eg bruker dette på samojed og er kjempe fornøyd. Har også med hell observert at dette foret blir akseptert selv blandt dem mest kresne av hunder eg personlig har møtt.

kanskje noe og vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre har nevnt.. Prøv vomoghundemat. Det er som regel godt mottatt smaksmessig hos hunden, og personlig mener jeg det er noe av det beste man kan gi innen ferdigfor.

Har du greit med fryserplass? Eventuelt kort vei til nærmeste forhandler så det går bra å handle inn ofte? Gidder du styre med halvtining i kjøleskapet for porsjonering og ny nedfrysing, eller skal hunden ha nok mat per dag til at du klarer å hogge opp passelige biter (3-4 dagers holdbarhet om du ikke mellomtiner noe) fra frossen stand? du får både 0,5 - 1 - 5 - og 20kg. Sistnevnte kommer i en slags flat blokkform. De andre er pølseforma. Kiloprisen er lavere jo større biter du kjøper. Arbeidet med oppdelingen er enklere desto mindre biter du kjøper. Vurderingssak, gidd vs kostnad. (Eksempelvis betaler jeg 90kr for 5kg =18kr/kg. Kilopølse koster litt under 30kr hos samme forhandler.)

Jeg sier ikke at dette er det perfekte foret for absolutt enhver hund. Men det ER generelt sett et bra for, som skiller seg noe ut fra "det meste" da det er rått istedetfor behadla og tørt, og sjansene er store for at hunden liker det. Så vurder, prøv litt :) Og se om det funker for dere. Nr25 er varianten som best fungerer som fullfor. Nr33 skal visst også være helt fin å fullfore på, men anbefales at man tilfører lakseolje/selolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode råd! =)

Men som et nytt spørsmål oppi alt dette.. For jeg har jo tidligere kjøpt omega 3 fra dyrebutikk, men har det noe å si om det er vanlig lakseolje, eller må denne være spesielt for hund? Og hva med tran på generell basis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode råd! =)

Men som et nytt spørsmål oppi alt dette.. For jeg har jo tidligere kjøpt omega 3 fra dyrebutikk, men har det noe å si om det er vanlig lakseolje, eller må denne være spesielt for hund? Og hva med tran på generell basis?

De fettløselige vitaminene A, D og E kan ikke skilles ut slik som vannløselige vitaminer kan, og over tid kan det bli en slags "overdosering" av dem, som er skadelig. (Også for mennesker hvis man får i seg for mye). A-vitamin er direkte farlig i store mengder. Og det blir fort mer enn kroppen trenger som da uansett blir en belastning på organene.

Det anbefales derfor ikke å gi hunder tran.

Hentet fra denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen min er ikke spesielt matglad. Bedre nå, verre før.

Men jeg har noen triks.

Det ene er at hun trenger litt tid før hun klarer å spise.. Hun trenger ca 5 minutter fra jeg anonserer at det er mat til hun klarer å starte å spise.

Jeg lar også ,maten trekke litt i lunket vann (De 5 minuttene hun trenger på å forberede seg til å spise (noe med opparbeidelse av fordøyelses enzymer).

Minst mulig uro rundt måltidet er også viktig). Maten lukter og smaker litt bedre da "varmen" frigir duftmolekylene.

Da hun kom tilbake til meg etter noen mnd på førerhundskolen var hun veldig tynn. Da var også veldig nøye med å minke energitap til å holde seg varm.

Hun sov vedsiden av senga mi med en babydyne under seg og en babydyne over seg :whistle:. Å veie forlite er igrunnen en veldig negativ spiral.

Jeg bruker en liten klunk olje i maten ved ett av måltidene. Litt forskjellige typer olje.

Nylig fikk jeg tips om å ha olje i maten i 3 uker for så å ta ei uke "av". Dette var tisp fra en stor oppdretter i Frankrike samt fra en profesjonell handler.

En liten dash med kjøttdeig, små ostebiter, tunfisk o.l. blandet i fôret kan j o også øke apetitten, Dette har jeg i fôret sammen med vannet.

Fôret blir ikke oppbøtt bare litt vått og mere smakfult.

JEg bruker forskjellig fôr. Er ikke merke tro, Men bytter ikke fôr i "hytt og vær

Det jeg tenker er å jobbe med smaken på maten og ikke nødvendigvis pøse på med fett og karbohydratet.. samt å ungå energitap til varme.

Stakkars puddelen min som bor sammen med to samojeder som elsker kulde.

Puddel(Sofia) var 17,8 kg da hun var ca 2 år . Da hadde hun rast ned fra 22 kg, Nå veier hun 21,5 kg. (hun er ei høy puddeltispe på 61 cm).

Mine erfaringer:

Pt forer jeg med Labb apetitt (fornøyd, nærmeste forhandler). Jeg har brukt "pro-plan" (fornøyd) "Happy dog" (Fornøyd, För kjøpt via Veiviseren førehundskole) V og H (fornøyd, har bare for liten fryser og for langt til forhandler), Royal C (smakfult, men magen fester seg ikke godt nok selv etter 15 kg sekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå skriver hun vel ganske greit at hunden elsker Royal Canine og har lagt på seg, det er da vel ingen grunn til at man da skal fortsette å bytte?

Jeg har prøvd mye forskjellig for og har hatt hunder som ikke nødvendigvis har syntes at mat har vært nødvendig på noen som helst måte. Jeg har prøvd Flatazor (byttet fordi importøren den gangen gikk konkurs og det ble håpløst å få tak i), Eukanuba, ProPlan, Specific (bikkja ble kjempesyk pga. fiskeallergi), Labb (vant 60 kilo og måtte jo bare bruke det), Vom og Hundemat og Royal Canine.

Flatazor - i og for seg fornøyd, men trøblete å få tak i

Eukanuba - tørr, glansløs pels og kløe

ProPlan - fornøyd frem til produsenten flyttet produksjonen fra Frankrike til Italia, fra da begynte foret å lukte skikkelig dritt og bikkjene ville ikke ha det.

Specific - lurt av veterinæren, bikkja ble dausjuk

Labb - lukta høgg og bikkjene dreit uante mengder

Vom og hundemat - fornøyd, men ikke helt topp pelskvalitet - funka best i kombinasjon med RC tørrfor

Royal Canine - foret jeg hele tiden vender tilbake til. Alle mine hunder har elsket smaken, pelsen har vært vanvittig fin, de har røytet mindre, lite avføring og sist men ikke minst foret lukter godt når man åpner sekken.

Min hund får ikke noe i tillegg til foret, og det til tross for at jeg har en rase som har veldig tørr hud/pels. Det hender jeg gir litt VH i tillegg for å være snill (han elsker jo den slags), men det er ikke nødvendig. Jeg opplever også RC som det enkleste foret å holde vekta på hunden med. Veldig fornøyd. Jeg bruker heller ikke "krimskrams for" - jeg kjører helt vanlig medium adult og det fungerer superbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver hun vel ganske greit at hunden elsker Royal Canine og har lagt på seg, det er da vel ingen grunn til at man da skal fortsette å bytte?

Problemet med Royal canin alene var at hun fikk tørr hud, flasset og røytet. Har nå etter flere eksperimenter med ulikt for funnet ut at en god blanding mellom royal canin, friskies (av alle ting!) og en slump med olje har fungert veldig bra for Kira. Matlysten holder seg oppe, pelsen er fantastisk god og myk (!) og Kira er fornøyd! =D :wub:

Vi får holde på med dette en liten stund nå.. Kjenner Kira godt, så regner med at hun blir matlei om ikke alt for lenge, så da må vi prøve å finne opp kruttet på nytt, men sånn er det når en har en kresen hund.

Får se om vi får tak i litt vom til henne til jula.. Hun må jo få kose seg i jula hun også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer:

Pt forer jeg med Labb apetitt (fornøyd, nærmeste forhandler). Jeg har brukt "pro-plan" (fornøyd) "Happy dog" (Fornøyd, För kjøpt via Veiviseren førehundskole) V og H (fornøyd, har bare for liten fryser og for langt til forhandler), Royal C (smakfult, men magen fester seg ikke godt nok selv etter 15 kg sekk)

Jeg har jo 3 pels-raser. Synes det er veldig vanskelig å registrere pelskvalitet og fôr. Samojedene røyter jo 2 ganger i året.. og ca 2.hvert år røyter de ekstremt (mye dekk hår i tillegg). Det jeg vet er at pelsen er av god kvalitet og mengde.

Puddel hadde pelsskifte rundt 1,5 års alderen.. og nå er brunfargen i bleking.. Det endrer kvaliteten på pelsen. Men pelsen tover seg lite.

Tror medkomponentene er olje(alt fra hvetekim, soya, oliven,solsikke, tran ossv) , tunfisk, makrell og det lille ekstra.

Merker ikke forskejll på avføringsmengden.. kun fastheten i fôrskifteperioden på 1 uke eller 2.

V og H skiller seg kanskje ut med lite avføring etter at magen har satt seg (veldig løs i starten).

Jeg ga forresten hundene hvalkjøtt over 3 dager. Der ble avføringen kjempefin.

Jeg kunne gjerne tenlt meg å bruke R C fordi jeg vil støtte dyrebutikken her jeg bor.. men det fungerer ikke på magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste maten jeg har prøvd er Norwegian Polar og V&H. Hundene har elsket det og pelsen blir utrolig fin og glansfull. Og avføringen normal, samt prisen er bra. Jeg bruker selv kun V&H til mine nå.

Av tørrfor syns jeg Proplan var bra, men alt for dyrt. Det samme med eukanuba som jeg brukte i begynnelsen av mitt hundehold. LAbb/Apetitt har mine fått flass og tørr hud av.

Butikkmat som pedegree, maxdog, friskies etc har jeg også prøvd, men det var fos mat og hunden spise mye og dreit masse, samt mye gass i magen.

Troll var det tørrforet jeg brukte mest. Veldig fornøyd med det, men den forrige hunden var litt sensitiv i magen så hun reagerte på korninnholdet i det og fikk tidvis litt bløt avføring. Men jeg tror Troll kunne ha fungert utmerket til de to jeg har nå, så skal jeg bytte til tørrfor, blir det nok til Troll.

For meg er det viktig at hunden fungerer optimalt på det. Både fordøyelse og pels, samt at de liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...