Gå til innhold
Hundesonen.no

Tykke aussier?


PsychoLynx

Recommended Posts

Har i mangel av noe mer intr å gjøre, snust litt rundt på nettet etter aussier. Og det som slår meg, gang på gang, er at jeg syns det er så mange aussier der ute som ser halvfeite ut? Brede mellom beina når de sitter, og som noen tønner når de står.

ER det bare pels? Eller ER de feite? Eller SKAL de være sånn egentlig?

Selv liker jeg ikke runde hunder. Og dette gjenspeiler seg jo i bikkjene her. I tilegg til at Bridie jo sliter med rygg, så er det jo absolutt ingen fordel for henne å ha noe som helst overflødig vekt på seg. Heller en tynn hund, enn en med litt for mye. Og ja, heller en tynn hund enn en "normal" en kanskje også?

Har jo fått et par kommentarer på at mine er tynne, mens andre syns de er i fint hold. Man ser jo midjen på dem godt, man kjenner ribbeina, men jeg syns de ser sunne ut. Og jeg liker dem sånn.

Finnes det noen meninger der ute?

Dere med aussier.... Hva er vekt/høyde osv på deres hunder? Og hva er målene feks rundt brystkasse og midje? (bredeste og smaleste partiene mellom fram og bakbein :hmm: ) Kjenner dere ribbeina godt? Hva med hoftekuler? Eller snakker vi valker når hunden står rett? Hva med når den bøyer seg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør om det nå da :hmm: Tia har nesten ikke fått trim fordi hun ikke kan slippes her midt i byen, og ER småtjukk nå. Kan ikke korte mer ned på maten heller, hun har allerede byttet fra energy til light, men hun blir ikke normalt slank igjen så lenge hun ikke får nok mosjon. Heldigvis skal det bli andre saker nå som vi flytter.

Men hun legger fort på seg, mye fortere enn labradoren. Dessuten er hun fullpelset nå, og jeg må innrømme at det er mye vanskeligere å se når Tia er tjukk og når hun bare er velpelset. Men det er jo ikke noe værre enn å kjenne på hunden.

Jeg har ikke målt Tia nå som hun er tjukk, men vanligvis er hun 52cm høy og 21 kilo.

Vanligvis kjenner jeg ribbena og hoftekuler veldig godt. Kjenner de godt nå også, men det ligger mer flesk på, ja.

Jeg tror kanskje det generelt er et problem med raser som har såpass tykk underull? Jeg vet ikke, men jeg syns hvertfall det er mye enklere å se når en korthåret hund er i god form, enn en hund med mye underull.

Jeg syns også at Tia sin pels ofte er fullpelset samtidig som hun er tykk, og at hun er nedrøytet samtidig som hun er tynn. Om det kommer av for mye/for lite næring, eller om det er noe jeg gjør (tror hun bare er fullpelset mens hun egentlig er tykk), det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter heller med det motsatte, Bajas har hatt en tendens til å være litt for tynn til tider. Han aktiviseres masse, så jeg fôrer han med en blanding av performancefôr og vom&hundemat for at han skal legge på seg i forhold til aktivitetsnivået. Jeg mener en hund er i perfekt form når man kan kjenne ribbeina under et lite fettlag, men man skal ikke behøve å grave etter dem. Bajas er vel 58cm og 25kg tipper jeg. Jeg er enig i at det er flere aussier som er tønnerunde, og det går ikke bare på vekta men også på bygning. Etter min mening er mange av dem for klumpete og kompakte. Jeg vil ha den raske og slanke typen aussie! Sånn som Bajas <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det generelt er mye lubbne hunder på tvers av raser. Og at folk har rett oppfatning om hvordan det skal se ut (mtp fasong, kjenne ribbein osv) men så er hundene feite til tross for dette. Eller så er det jeg som har missforstått dette totalt :hmm: .. hehe.

Erfaring tilsier, fra kennel og dyrebutikk, at folk ikke greier å se at hundene deres er tykke. Mange eiere med feite hunder som klager over at de ikke klarer å få i hunden sin nok mat, og at de som følge av dette har foringsrutiner så langt som et vondt år. Jeg vet ikke om folk generelt er ser seg blind på sin egen hund, eller om de følger foringsveiledninger på poser slavisk.

Enig med PsychoLynx, heller litt for tynn enn litt for feit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange hunder ser tykke ut, men en annen ting er når man tar på de.

Jeg har jo selv to AK med helt forskjellig fasong og hårlag. Den letteste "mynden" kunne man så vidt se når hun var drektig med 6 valper, hun hadde tilnærmet normal underlinje når det var 14 dager igjen til fødsel.

Så har jeg Blaze som også er slank, men ingen "mynde" i fasong, hun har også stor muskelatur og pels som stå rett ut OG jeg har fått kommentaren om hun kanskje er litt "god" nå, men når de tar på henne så kan du telle like mye ribben på den som den andre.

Så man skal ikke skue hunden på hårene :hmm:

Når det kommer til tønneformet brystkasse så er det faktisk noe som også har med eksteriør å gjøre og ikke nødvendigvis noe med tykkelsen på dyret.

Det samme gjelder underlinjer, en hund MÅ ikke være feit pga underlinjen ikke er opptrukket. Det kan være den har hatt valper og det henger hud/pupper igjen etter det? Eller den rett og slett har en rett underlinje.

Nei jeg vil nok aldri våge å si at en hund er feit uten å faktisk fysisk ta på de først. (med mindre den sleper magen i bakken..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått intrykk av at det er litt 'in' med tønneformede aussier, masse benstamme, brystkasse og skalle...Uansett jeg kan bare tale for meg selv. Jeg har ikke målt aussien min så nøye, men vet at hun er 49 cm høy, og hun veier 17.5 -18 kg. Hun har en veldig fluffy pels når hun er fullpelset, som står rett ut. Alt som heter midje blir borte i pelsen, og hu ser ut som en feit stokk sett oven i fra. Selv synes jeg hu er litt for tynn, for jeg kan kjenne ribbena, ryggraden og hofte kulene, knoklene i beina osv. JEG synes hu er spinkel, veterinæren sier hun er perfekt. Min tispe er også kasterert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tíbrá er en moderat kraftig, men slank tispe på 49 cm. og 19 kg. *hente målebånd* 62 cm. rundt brystkassa og 46 rundt midjen. Kjenner ribbeina godt, men hun har ikke utstikkende hoftekuler (da er de for tynne synes jeg). Hun er greit musklet, men kunne godt hatt mer muskler, særlig foran, men det kommer nok etterhvert. Hun er enda ung :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til tønneformet brystkasse så er det faktisk noe som også har med eksteriør å gjøre og ikke nødvendigvis noe med tykkelsen på dyret.

Det samme gjelder underlinjer, en hund MÅ ikke være feit pga underlinjen ikke er opptrukket. Det kan være den har hatt valper og det henger hud/pupper igjen etter det? Eller den rett og slett har en rett underlinje.

Nei jeg vil nok aldri våge å si at en hund er feit uten å faktisk fysisk ta på de først. (med mindre den sleper magen i bakken..)

Sånn er det med springer også; tønneformen er blitt mer populær i det siste. Hva man synes om det kan nå være det samme, men poenget er vel at man ikke nødvendigvis kan uttale seg så mye om holdet til en hund uten å ha tatt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, mål på Bridie....

Høyde: 53 cm

Vekt: ca 20 kg

Brystkasse: 62 cm

Midje: 43 cm

Gry:

Høyde: 53 cm

Vekt: ca 20 kg

Bryst: 60 cm

midje: 45 cm

Sånn ca.

Her kjenner jeg ribbeina godt. og kan akkurat kjenne hoftekulene. Og når de ligger på siden, så ser man tydelig midjen da også.

Edit: Hadde ikke trodd Gry skulle være lenger rundt midjen enn Bridie. Det ser IKKE sånn ut! Men ja, der ser man hva pelsen har å si. Gry har jo veldig kort pels i forhold til Bridie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt Jatzy:

Høyde: 49 cm

Vekt: 18 kg

Bryst: ca 59 -60?

Midje: ca 47

Var jaggu ikke lett å få korrekte mål, er jo minst 2 cm som bare er pels... Eller er hu feit tro?

Må klemme litt for å kjenne ribbeina, men kjenner ryggrad, hoftekula, og andre knokkler på hu.. Men akkurat ribbeina kjenner jeg ikke like lett på henne, som på boxeren.. men det er kanskje pelsen?

GAD! Blir helt paranoid nå jeg, veit jo ikke om hu er tykk eller tynn jo! :hmm::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når My er i full pels kan hun se kraftig ut selv om det er helt motsatt. Jeg syns det er vanskelig å holde vekta til My oppe jeg, man kjenner både ribbein og hoftekuler. Men hun har et tynt "spekklag" under huden fordiom da, spesielt på fremre del av kroppen :lol: Pelsen hennes bølger seg og stikker ut alle veier og gjør at hun ser mange centimeter tykkere ut overalt.

Hun er forøvrig 48cm høy og veier 16-17kg

Når hun var valp og unghund syntes jeg hun la lettere på seg av en eller annen grunn, men etter hun "vokste av seg alt valpefettet" så syns jeg hun har vært litt for tynn kanskje. Men heller litt for tynn, enn litt for feit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufsa her er ca 48cm høy og 15-16kg. Orker ikke måle henne nå, men hun er i fint hold. Jeg kjenner ribbena hennes lett ved å ta på henne, og hun er sånn som jeg liker mine hunder; slanke, kanskje slankere enn andre liker sine hunder.

Lufsa her i huset har mye pels, så hun ser virkelig ut som en liten klump når hun er i full pels! Hun og huskyen har ganske lav forbrenning og spiser ikke så mye, i morsetning til Lyng (og RR'n) som hadde/har litt høyere forbrenning-

. Alle aussier med litt mer pels en litt (mao litt mer pels enn det Lyng hadde..) ser kraftigere ut på grunn av pelsen, og en god del aussier er mer tønneformede enn andre. Det er ikke akkurat noe voldsomt homogen rase, men en god del aussier jeg har kjent på har nok hatt opptil flere kg mer enn det jeg ville hatt på de... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...