Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen


Pim

Recommended Posts

Nuh har den heldige lille pelsdotten fått gå over til Orijen (den bortskjemte drittbikkja). Han har gått på det i snart to uker nå, og jeg er i grunnen veldig fornøyd med fóret; tarmen er tydeligvis i fullstendig harmoni og avføringen er så fin at den nesten burde fotograferes og rammes inn, og lillegutt syns det er så nam-nam at det er til å dø for, og i alle fall til å lære sitt fra liggende av! (og det er temmelig sykt, for sitt fra liggende er urteit, og mat er generelt kjipt).

Men! Han har blitt tynn! Såpass at jeg faktisk har fått kommentarer - selv om mannen sukket og sa "Nåja, sånn er jo gutter i den alderen", og det er jeg jo i grunnen enig i. Problemet er bare at han ble såpass tynn på 2 uker! Nå har jeg tatt en råsjans og kjøpt adultfóret, fordi Nansen kan kategoriseres som ikke-large puppy (da han veide 25 var han i, eh, godt nok hold etter min smak :hmm: ), og er ett år (og dermed skal gå fra puppy til adult-fór) om 18 dager. Men med 25 kilo er han også på vippen til å være "large puppy", og da skal han gå på det fóret til han er 14 mnd... Men så fórer jeg halvt på NP (250 g NP, ca 200 g Orijen daglig) og tenkte at njææææææsæj, da går det vel greit, vel?! Men så ble han jo tynn, og så begynte jeg å telle timer aktivitet, og aktivitetsintensitet, og har funnet ut at han i grunnen er en ganske aktiv fyr som får brukt seg temmelig mye. Dvs, det blir vel i gjennomsnitt 3-4 timer hver dag, med 1-2 timer av dem som temmelig høyintensitet; om det er skitur, joggetur eller turer med andre hunder. Spørsmålet mitt da, er: skal jeg bare fortsette som før (han dør jo ikke på seg, bare er et pelsete beinrangel, og jeg har begynt å tilby et ekstra lite måltid med NP for at han ikke skal styrte ned i vekt - men det vil han ikke ha), eller skal jeg pronto finale bestille to sekker large puppy, eller er det noe jeg ikke har fortstått og de har et høyenergifór? Eller, skal jeg (igjen) puste mer med magen, senke skuldrene og tenke "Nåja, sånn er jo gutter i den alderen"?

Forøvrig meldes det om at lillemann har blitt en riktig stor og hyggelig mann, og at jeg er sterkt og inderlig forelska i hunden min for tida, og ikke helt skjønner hvordan han snart har klart å bli et helt år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det skulle da Nansen hatt mellom 275g og 375g med Orijen voksen siden han har et høyt aktivitetsnivå. Men hva med å prøve i første omgang å øke litt dosen med orijen og evt senke NP mengden om du syns det blir mye? Produsenten hevder jo at det er så veldig mye mat i forhold til gram at det burde teknisk sett hjelpe.

Hund på 20 - 35kg

Høy aktivitet Lav aktivitet

275 - 375g 200 - 275g

Men jeg har kun erfaring med katteforet deres og tilpassing av den i overgangsfasen så langt. Så det er sikkert andre som vet bedre enn meg når det kommer til dosering i hundemat. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at om hunden begynner å bli i godt hold av valpemat, så kan man gå over til voksen litt tidligere enn det som er veiledende. Har ikke hørt om andre veien faktisk, men kan jo hende det hjelper da :-) Får håpe det, men det har nok helt sikkert noe med alderen å gjøre og. Kan du ikke bare øke fôrmengden da? Casper sin veiledende er 480, men han får vel noe sånt som 800. (Av proplan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier aldri fôret mine får - det går på "sånn ca" hele tiden. Hvis de blir tynne så øker jeg mengden litt, eller omvendt.

Jeg har også gitt Orijen til en av mine nå i sikkert en god måned (kanskje to), og han var radmager når jeg startet på det. Han fikk KUN Orijen en periode, men så etterpå ca 1/3 pølse vom&hundemat i, noen ganger i uka. Etterhvert så får han også ekstra tilgang til RC juniorfôret som valpene mine ikke har spist opp (1 til kanskje 3 dl. om dagen). Han er nå i akkurat passe-fasong.

Hørte fra de jeg kjøpte Orijenfôret av (svensk forhandler) at deres hunder hadde blitt ganske slanke, og tørre i pelsen, så de anbefalte å tilsette noe olje i fôret.

Vet ikke helt, jeg - men mistenker at det ikke er noe "bole-fôr" - men et kjempebra vedlikeholdsfôr. Pelsen hans er penere enn den noensinne har vært - Men det kan jo såklart komme av vom'en eller Royal Caninfôret, da..

Tynn hund = øke mengden mat. Vanskeligere enn så behøver det ikke å være...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at Nansen har strekt seg litt i det siste? Men at du ikke har merket det? Nenya har alltid vært slank, men plutselig en dag så jeg at hun jo var på grensen til radmager - og samtidig så jeg at hun jo var blitt høy og lang.. Da begynte hun å få mer mat. Jeg gikk fra ca halvannen skål med mat, til tre toppede skåler med mat. Det er VELDIG mye mer mat det! Ser ut som om hun trives best med noe midt i mellom; dvs to store skåler med mat. Tre blir faktisk for mye for henne; det er ganske enkelt ikke plass, selv om vi selvsagt har delt opp sånn at hun får tre måltider om dagen. Og til sammenligning kan jeg jo nevne at Tulla får ca 1-1,5 skål for dagen.. Bare noen uker etter at denne "dietten" ble innført, har hun nå lagt på seg til et akseptabelt nivå, og i tillegg har hun lagt seg ut i bredden skjelettmessig.

Unge hunder i vekst kan kreve enorme mengder (til tider), så jeg ville som de andre har foreslått; å øke matinntaket. Nå høres jo ikke 200g mye ut, og 250 g NP er jo heller ikke spesielt mye. Øk det du føler han har best utbytte av, jeg ville prøvd NP'en først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene som skiller Puppy Large Breed for fra annet valpefor, er at energimengden er lavere. Det er altså mindre kalorier i ett Large Breed valpefor, enn i ett for mindre raser. Det er fordi valper av stor rase ikke skal vokse for fort. (Som de på 70-tallet trodde kom av for mye proteiner, noe som ble tilbakevist.) Kalorimessig ligner Large Breed valp på ett vanlig voksen vedlikeholdsfor. Det er kalsium menger osv osv (forkorter mest mulig her) som skiller.

En Samojed er ikke plaget av ledd og skjelettsykdommer pga for rask vekst, det er derfor vanlig å fore disse på "Medium Valp" under oppvekst.

Gjør nok ingenting om du gir voksen nå, den bikkja blir vel ikke stort større, MEN, vanlig vedlikeholdsfor er beregnet på Fru Olsen og kveldsrunden rundt nabolaget med familiens snille kjæledyr. En hund som får mye trening, bør heller gå på for beregnet på aktive hunder :drool: Så får muskla noe å leve av. Muskler er ferskvare, og forsvinner lettere enn fett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på innholdet i dette foret, og der sto det blant annet 40% protein. Jeg trodde ikke at det var helt sunt med såpass mye protein? Det har jo til og med blitt sagt at hunder som går på performancefor, burde få noe annet utenom sesong for å spare nyrene. Noen som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge de som produserer fóret er proteinene foret inneholder naturlig fra det ferske kjøttet de bruker. Og siden hunder egentlig er ment til å spise kjøtt er dette bare bra for dem. Jeg vurderer å gå over til å bruke de nå, på alle dyra. Kattene er kastrerte så jeg var litt bekymret for nyrene, men ifølge de jeg har snakket med skal dette ikke være noe problem da det er dette de egentlig er ment til å spise.

Kan jo sitere litt av det hun fra orijen har svart meg :

Du har kastrerte/steriliserte katter og da forsøker industrien å innbille

deg at du må ha et spesialfor. De selger deg da et for med mye

korn/vegetabilske fyllstoffer som vi vet inneholder magnesium/kalsium som

du ikke burde gi til en katt som kan være disponert for krystaller i

urinen. Derfor forsøker man å bøte på dette ved å tilsette kjemiske

stoffer for å senke PH i urinen, men hvilke bivirkninger gir disse

stoffene ? Man kunne jo heller gjøre det enkelt å bruke mye kjøtt, som de

er skapt for å spise/fordøye. Min erfaring er mange historier om både

hunder og katter som har fått urinstein selv om de har gått på spesialfor,

hvilket ikke skulle kunne skje. Har også opplevd det med egen hund for

noen år siden, før vi virkelig begynte å studere dette med for, ernæring

og helse.

Sannheten er at kastrerte/steriliserte hunder/katter ikke trenger

spesialfor da alle for er balansert i forhold til PH som er det en

forholdet knyttet til kastrerte/steriliserte dyr. Det andre er overvekt og

da handler det enten om kaloritilførsel eller reduksjon av karbohydrater.

Reduksjon av kalorier er problematisk da dyrene ikke blir mette og derfor

opplever mange masete dyr. Reduksjon av karbohydrater/økning av protein er

dobbelt effektivt. Karbohydrater øker insulinproduksjonen, celleveggene

åpner seg og mottar fett - som lagres. Resultat overvektige dyr. Økning av

protein virker både slankende, mettende og dyrene kan opprettholde/bygge

muskelmasse. Sånn sett kan man si at Orijen er lavkarbokur eller Fedonmat

for hunder/katter.Når det gjelder nyrer og fordøyelse generelt så er det

slik at korn og andre fyllstoffer er det som er mest knyttet til

intoleranse og allergi ! Videre så viser nyere forskning at også

hunder/katter med nyreproblemer fungerer bedre på for med høyt innhold av

protein, de får faktisk bedre nyreverdier. Ikke så mystisk egentlig, det

er jo det de er skapt for å spise/fordøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...