Gå til innhold
Hundesonen.no

Når foret ikke funker 100%


MonicaT

Recommended Posts

Jeg har foret på Vom og Hundemat i nesten 1 år, men har gått over til tørrfor for en periode nå.

Har tidligere brukt et for som fungerte bra, men Amigo ble litt matlei i perioder. Tok derfor et annet for nå. Han spiser godt og det funker kjempe på Toya. Men Amigo blir tidvis litt løs i magen ( ikke løs løs, men litt myk ). Fargen er fin men det lukter noe helt j....

Godt lukter det vel aldri, men du verden for en stinkbombe. Synes det er realtivt mye som kommer ut, men det kan være forskjellen mellom tørrfor og kjøtt. Er et år siden han fikk tørrfor jevnlig, så hukommelsen er ikke på sitt beste.

Så hva gjør dere når dere har kjøpt en 15 kg sekk og det ikke er helt optimalt ?

Jeg tenkte å foret ferdig sekken, siden det ikke er noe krise/akutt. Men ble litt i tvil etter en diskusjon med noen jeg kjenner.

Kan jo være at magen hans trenger litt tid å vende seg til foret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha brukt opp sekken før evnt bytte. Er det sånn at hunden overhodet ikke tåler det og ikke blir bra i maget etter tilvenningsperioden, ville jeg prøvd å fått solgt sekken til noen andre. Men de må gjerne ha noen ukers tilvenning før man kan si noe, men jeg har også lest at man bør fore rundt om 2 sekker før man ser efekten helt, men jeg syns det var mye egentlig. Ihvertfall når det kommer til mage problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er jo at om sekken nettopp er åpnet, så kan man ikke forvente at det skal fungere optimalt etter de første fôringene, mange hunder trenger jo litt tilvenningstid.

Men om det fungerer fint på Toya, kan du jo gi henne det, og kjøpe en annen sekk til Amigo, av noe du tror han vil fungere bedre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sekken "nettopp er åpnet" som du sier i overskriften, ville jeg bitt tenna sammen (eller klype fingrene for nesa) og holdt ut med illeluktende bæsjer i noen uker til. Det tar ofte tid for enkelte hundemager å venne seg til et nytt fôr og bli stabile på det.

Et par måneder ville jeg gitt det nye fôret før jeg avskrev det som "ikke passende for denne voffsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel brukt dette foret i ca 2,5 uke, så sekken er ikke helt nyåpnet. 15kg sekk holder i rundt 2-3 mnd, så det er jo en god stund igjen.

Men jeg føler ikke at det er noen krise og derfor jeg ikke har stresset noe med det heller. Toya får av samme merke, men en annen type ( senior ). Kunne selvsagt gitt henne hans for, men jeg vil helst at hun får senior for ( ja, jeg er litt rar ). Men da er vi i grunn enige i at det bare er å bruke opp og se hvordan det går. Kan hende at det blir bedre. Noen dager er bommelommen ganske mørk og hard mens den andre dager er litt lysere og myk. ( uten at han har fått middagsrester etc - gutten er litt sensitiv ). Så vi får se når det er gått noen uker til om det stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kjente/større merker stiller garantier. Om du ikke er 100% fornøyd så hadde jeg troppet opp hos selger og rett og slett sagt det. Det værste som skjer er at du må ta sekken med deg hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke får retunert det, hadde jeg enten gitt den vekk til noen som bruker foret eller så går det i søpla her. Jeg gidder ikke å bruke et fôr på hundene mine som jeg ikke synes er opitmalt for de, bare fordi jeg har kjøpt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nirm :lol:

Uansett, når du har brukt så lite av foret ville jeg gått tilbake med det, og fått noe annet. At magen er i ubalanse de første 4-6 dagene er ikke unormalt, men snart 3 uker synes jeg er drøyt.

Jeg byttet ene hunden min over fra RC til Proplan laks for noen uker siden, og her er det nesten ikke lukt lenger, går på do en gang for dagen /annenhver dag, og det er omtrent ingenting som kommer ut lenger. Tidligere produserte bikkja mer bajs enn den fikk mat. Stoooor forskjell ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke får retunert det, hadde jeg enten gitt den vekk til noen som bruker foret eller så går det i søpla her. Jeg gidder ikke å bruke et fôr på hundene mine som jeg ikke synes er opitmalt for de, bare fordi jeg har kjøpt det.

Stallhunden har fått masse mat som Chicka ikke har tålt, noe mat har jeg også kastet, jeg fôrer heller ikke sekken tom når jeg ser at Chicka ikke tåler maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...