Gå til innhold
Hundesonen.no

Når foret ikke funker 100%

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har foret på Vom og Hundemat i nesten 1 år, men har gått over til tørrfor for en periode nå.

Har tidligere brukt et for som fungerte bra, men Amigo ble litt matlei i perioder. Tok derfor et annet for nå. Han spiser godt og det funker kjempe på Toya. Men Amigo blir tidvis litt løs i magen ( ikke løs løs, men litt myk ). Fargen er fin men det lukter noe helt j....

Godt lukter det vel aldri, men du verden for en stinkbombe. Synes det er realtivt mye som kommer ut, men det kan være forskjellen mellom tørrfor og kjøtt. Er et år siden han fikk tørrfor jevnlig, så hukommelsen er ikke på sitt beste.

Så hva gjør dere når dere har kjøpt en 15 kg sekk og det ikke er helt optimalt ?

Jeg tenkte å foret ferdig sekken, siden det ikke er noe krise/akutt. Men ble litt i tvil etter en diskusjon med noen jeg kjenner.

Kan jo være at magen hans trenger litt tid å vende seg til foret også.

Skrevet

Jeg ville ha brukt opp sekken før evnt bytte. Er det sånn at hunden overhodet ikke tåler det og ikke blir bra i maget etter tilvenningsperioden, ville jeg prøvd å fått solgt sekken til noen andre. Men de må gjerne ha noen ukers tilvenning før man kan si noe, men jeg har også lest at man bør fore rundt om 2 sekker før man ser efekten helt, men jeg syns det var mye egentlig. Ihvertfall når det kommer til mage problemer.

Skrevet

Du kan jo fôre Toya på det, og kjøpe et Amigo tåler bedre? Hvor lenge har de gått på dette nye fôret da? Det kan jo være, som du sier, at magen hans bare trenger litt tilvenning. :blink:

Skrevet

Det jeg tenker er jo at om sekken nettopp er åpnet, så kan man ikke forvente at det skal fungere optimalt etter de første fôringene, mange hunder trenger jo litt tilvenningstid.

Men om det fungerer fint på Toya, kan du jo gi henne det, og kjøpe en annen sekk til Amigo, av noe du tror han vil fungere bedre på?

Skrevet

Hvis det er ett fòr med smaksgaranti (Hills har vel det?) går det jo an å bytte i en annen type.

Skrevet

Hvis sekken "nettopp er åpnet" som du sier i overskriften, ville jeg bitt tenna sammen (eller klype fingrene for nesa) og holdt ut med illeluktende bæsjer i noen uker til. Det tar ofte tid for enkelte hundemager å venne seg til et nytt fôr og bli stabile på det.

Et par måneder ville jeg gitt det nye fôret før jeg avskrev det som "ikke passende for denne voffsen".

Skrevet

Har vel brukt dette foret i ca 2,5 uke, så sekken er ikke helt nyåpnet. 15kg sekk holder i rundt 2-3 mnd, så det er jo en god stund igjen.

Men jeg føler ikke at det er noen krise og derfor jeg ikke har stresset noe med det heller. Toya får av samme merke, men en annen type ( senior ). Kunne selvsagt gitt henne hans for, men jeg vil helst at hun får senior for ( ja, jeg er litt rar ). Men da er vi i grunn enige i at det bare er å bruke opp og se hvordan det går. Kan hende at det blir bedre. Noen dager er bommelommen ganske mørk og hard mens den andre dager er litt lysere og myk. ( uten at han har fått middagsrester etc - gutten er litt sensitiv ). Så vi får se når det er gått noen uker til om det stabiliserer seg.

Skrevet

De fleste kjente/større merker stiller garantier. Om du ikke er 100% fornøyd så hadde jeg troppet opp hos selger og rett og slett sagt det. Det værste som skjer er at du må ta sekken med deg hjem igjen.

Skrevet

Om jeg ikke får retunert det, hadde jeg enten gitt den vekk til noen som bruker foret eller så går det i søpla her. Jeg gidder ikke å bruke et fôr på hundene mine som jeg ikke synes er opitmalt for de, bare fordi jeg har kjøpt det.

Skrevet

Enig med Nirm :lol:

Uansett, når du har brukt så lite av foret ville jeg gått tilbake med det, og fått noe annet. At magen er i ubalanse de første 4-6 dagene er ikke unormalt, men snart 3 uker synes jeg er drøyt.

Jeg byttet ene hunden min over fra RC til Proplan laks for noen uker siden, og her er det nesten ikke lukt lenger, går på do en gang for dagen /annenhver dag, og det er omtrent ingenting som kommer ut lenger. Tidligere produserte bikkja mer bajs enn den fikk mat. Stoooor forskjell ja :ahappy:

Skrevet

Om jeg ikke får retunert det, hadde jeg enten gitt den vekk til noen som bruker foret eller så går det i søpla her. Jeg gidder ikke å bruke et fôr på hundene mine som jeg ikke synes er opitmalt for de, bare fordi jeg har kjøpt det.

Stallhunden har fått masse mat som Chicka ikke har tålt, noe mat har jeg også kastet, jeg fôrer heller ikke sekken tom når jeg ser at Chicka ikke tåler maten.

Skrevet

Jeg ble litt i tvil og når ei jeg kjenner skulle kjøpe inn for av den typen jeg brukte før, så kjøpte jeg en sekk av henne og har fått solgt den jeg har til ei som bruker dette.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...