Gå til innhold
Hundesonen.no

Når foret ikke funker 100%

MonicaT

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har foret på Vom og Hundemat i nesten 1 år, men har gått over til tørrfor for en periode nå.

Har tidligere brukt et for som fungerte bra, men Amigo ble litt matlei i perioder. Tok derfor et annet for nå. Han spiser godt og det funker kjempe på Toya. Men Amigo blir tidvis litt løs i magen ( ikke løs løs, men litt myk ). Fargen er fin men det lukter noe helt j....

Godt lukter det vel aldri, men du verden for en stinkbombe. Synes det er realtivt mye som kommer ut, men det kan være forskjellen mellom tørrfor og kjøtt. Er et år siden han fikk tørrfor jevnlig, så hukommelsen er ikke på sitt beste.

Så hva gjør dere når dere har kjøpt en 15 kg sekk og det ikke er helt optimalt ?

Jeg tenkte å foret ferdig sekken, siden det ikke er noe krise/akutt. Men ble litt i tvil etter en diskusjon med noen jeg kjenner.

Kan jo være at magen hans trenger litt tid å vende seg til foret også.

Skrevet

Jeg ville ha brukt opp sekken før evnt bytte. Er det sånn at hunden overhodet ikke tåler det og ikke blir bra i maget etter tilvenningsperioden, ville jeg prøvd å fått solgt sekken til noen andre. Men de må gjerne ha noen ukers tilvenning før man kan si noe, men jeg har også lest at man bør fore rundt om 2 sekker før man ser efekten helt, men jeg syns det var mye egentlig. Ihvertfall når det kommer til mage problemer.

Skrevet

Du kan jo fôre Toya på det, og kjøpe et Amigo tåler bedre? Hvor lenge har de gått på dette nye fôret da? Det kan jo være, som du sier, at magen hans bare trenger litt tilvenning. :blink:

Skrevet

Det jeg tenker er jo at om sekken nettopp er åpnet, så kan man ikke forvente at det skal fungere optimalt etter de første fôringene, mange hunder trenger jo litt tilvenningstid.

Men om det fungerer fint på Toya, kan du jo gi henne det, og kjøpe en annen sekk til Amigo, av noe du tror han vil fungere bedre på?

Skrevet

Hvis det er ett fòr med smaksgaranti (Hills har vel det?) går det jo an å bytte i en annen type.

Skrevet

Hvis sekken "nettopp er åpnet" som du sier i overskriften, ville jeg bitt tenna sammen (eller klype fingrene for nesa) og holdt ut med illeluktende bæsjer i noen uker til. Det tar ofte tid for enkelte hundemager å venne seg til et nytt fôr og bli stabile på det.

Et par måneder ville jeg gitt det nye fôret før jeg avskrev det som "ikke passende for denne voffsen".

Skrevet

Har vel brukt dette foret i ca 2,5 uke, så sekken er ikke helt nyåpnet. 15kg sekk holder i rundt 2-3 mnd, så det er jo en god stund igjen.

Men jeg føler ikke at det er noen krise og derfor jeg ikke har stresset noe med det heller. Toya får av samme merke, men en annen type ( senior ). Kunne selvsagt gitt henne hans for, men jeg vil helst at hun får senior for ( ja, jeg er litt rar ). Men da er vi i grunn enige i at det bare er å bruke opp og se hvordan det går. Kan hende at det blir bedre. Noen dager er bommelommen ganske mørk og hard mens den andre dager er litt lysere og myk. ( uten at han har fått middagsrester etc - gutten er litt sensitiv ). Så vi får se når det er gått noen uker til om det stabiliserer seg.

Skrevet

De fleste kjente/større merker stiller garantier. Om du ikke er 100% fornøyd så hadde jeg troppet opp hos selger og rett og slett sagt det. Det værste som skjer er at du må ta sekken med deg hjem igjen.

Skrevet

Om jeg ikke får retunert det, hadde jeg enten gitt den vekk til noen som bruker foret eller så går det i søpla her. Jeg gidder ikke å bruke et fôr på hundene mine som jeg ikke synes er opitmalt for de, bare fordi jeg har kjøpt det.

Skrevet

Enig med Nirm :lol:

Uansett, når du har brukt så lite av foret ville jeg gått tilbake med det, og fått noe annet. At magen er i ubalanse de første 4-6 dagene er ikke unormalt, men snart 3 uker synes jeg er drøyt.

Jeg byttet ene hunden min over fra RC til Proplan laks for noen uker siden, og her er det nesten ikke lukt lenger, går på do en gang for dagen /annenhver dag, og det er omtrent ingenting som kommer ut lenger. Tidligere produserte bikkja mer bajs enn den fikk mat. Stoooor forskjell ja :ahappy:

Skrevet

Om jeg ikke får retunert det, hadde jeg enten gitt den vekk til noen som bruker foret eller så går det i søpla her. Jeg gidder ikke å bruke et fôr på hundene mine som jeg ikke synes er opitmalt for de, bare fordi jeg har kjøpt det.

Stallhunden har fått masse mat som Chicka ikke har tålt, noe mat har jeg også kastet, jeg fôrer heller ikke sekken tom når jeg ser at Chicka ikke tåler maten.

Skrevet

Jeg ble litt i tvil og når ei jeg kjenner skulle kjøpe inn for av den typen jeg brukte før, så kjøpte jeg en sekk av henne og har fått solgt den jeg har til ei som bruker dette.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...