Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinering av valp


HeleneFS

Recommended Posts

Jeg stusser litt på en ting. Jeg har alltid fått inntrykk av at en valp som oftest er vaksinert når du overtar den med 8 ukers alderen. Min oppdretter sier de velger å verken vaksinere eller chippe valpene, dette skal jeg gjøre ved 3måneders alderen.

Men så hører jeg at da må jeg ta hensyn, jeg kan ikke treffe andre hunder og ikke være for mye ute :wub:

Hva er egentlig rett rundt dette? Og bør jeg vaksinere henne med en gang jeg får henne siden hun skal ha mye kontakt med kennel (valpepasseren min bor der)?

Håper på litt tips og avklaring rundt dette.... jeg vil jo ikke at valpis skal bli syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er 'dumt' at oppdrettere ikke id-merker valpene før de leveres. Dette burde inngå i valpeprisen - ved å ikke chippe valpene 'tjener' de faktisk 500,- mer pr valp enn oppdrettere som chipper og tar samme valpepris.

Ang vaksine så får de kun parvo-vaksine på 8 uker. Hadde det vært min valp som hadde kommet fra oppdretter uten hverken vaksine eller chip hadde jeg dratt til veterinæren og fått gjort det ganske raskt - fordi jeg synes dette burde vært gjort allerede før du får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det med ro, valpen er beskyttet av antistoffer fra moren frem til du vaksinerer ved 12 uker. Det er sunt for valpen å ikke bli vaksinert alt for tidlig. Og du kan møte andre vaksinerte friske hunder :wub:

Edit: Jeg er litt uenig med Anita altså - i tilfelle du blir forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også droppet vaksineringen før levering av valpene da mine avlsdyr er godt og nylig vaksinerte da de får valper. Les på NKKs hjemmeside hva som skrives om vaksinering (søk på www.nkk.no)

Ja, hvis valpen skal til et sted med spesielt stort smittepress (dvs med enn et normalt hundeliv) kan man gi parvovaksine før lev.alder. Valpesyke (++) vaksinen venter man dog til 12 uker med å ta (og selv da blir endel dårlige), når de er 12 mndr gamle og så hvert 3. år etterpå.

Med disse nye vaksinene så er det ingen grunn å overvaksinere lengre... Selv om man "alltid har gjort det slik" er det nå nye rutiner og anbefalinger fra leverandøren av vaksinen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står NKKs anbefalinger vedr vaksinasjonsprogram for hundevalper :wub:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1091790338829

12 ukers vaksinene er det du skal sikte deg inn mot altså :- ) Det er kun parvovaksine nr en som "skulle" vært gitt, men siden valpen har så mye antistoffer i kroppen fra morsmelken enda på det tidspunktet, har man gått litt bort fra den 8 ukers vaksinen nå. Og så tar man (som nybakt hundeeier) heller litt forsiktighetsregler de første ukene med liten valp hjemme; dvs man unngår de mest populære hundeluftingsstedene og hundeparkene. Man går litt utenfor allfarvei, for å minske potensielle smittestoffer valpen kan få i seg ved å snuse på bakken og tråkke rundt der andre hunder har ferdes.

Ikke la valpen hilse på "alle og enhver", kun på kjente og trygge hunder du VET er fullvaksinerte. De trenger jo viktig sosialisering og å lære grunnleggende ting i den alderen, som bitehemming via lek med andre valper.

Valpen jeg skal ha vil ikke være parvo-vaksinert ved 8 uker, den heller. Iflg. oppdretter er "mamma-vaksinen" tilstrekkelig frem til 12 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende svar og link til NKK, interessant lesestoff! Jeg har vært mye innpå NKK, men den artikkelen der har jeg aldri sett før :wub:

Jeg synes det er veldig rart at de har valgt å ikke ID-chippe den, men de mener at det kommer av at chippen visstnok vandrer så mye om den settes så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med parvovaksine til 8 ukers valper er spes viktig om man henter hund til områder der det fortsatt er vanligst å ikke vaksinere i det hele tatt, som f.eks Finnmark... Der dør det årlig hunder, valper som voksne, av parvo :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart at de har valgt å ikke ID-chippe den, men de mener at det kommer av at chippen visstnok vandrer så mye om den settes så tidlig.

Vanskelig å si om det er den virkelige grunnen, men... for å si det slik; de sparer jo litt penger på det kullet om de velger å la være ;- ) Det er vel sjeldent at chip'en begynner å vandre så veldig, utifra hva jeg har lest.

Men på den annen side; det er ingen tvang pålagt oppdrettere i Norge om at de MÅ microchippe valpekull, det er helt frivillig. Selv om det er blitt gjengs praksis blant mange å gjøre det ved 6-7 ukers alder på valpene, sånn at alle papirer og alt er klart med korrekt nr ved overtagelsen og nye eiere ved 8 uker.

Personlig ville jeg foretrukket å kjøpe valp av en oppdretter som har den praksisen at valpene leveres ferdig chippet (og forhåndsregistrerte i NKK). Men som sagt; det er ingen tvang mht chipping. Det må vel kunne sies å være en service de yter til sine fremtidige valpekjøpere. Og jeg liker serviceinnstilte oppdrettere, jeg! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om det er den virkelige grunnen, men... for å si det slik; de sparer jo litt penger på det kullet om de velger å la være ;- ) Det er vel sjeldent at chip'en begynner å vandre så veldig, utifra hva jeg har lest.

Men på den annen side; det er ingen tvang pålagt oppdrettere i Norge om at de MÅ microchippe valpekull, det er helt frivillig. Selv om det er blitt gjengs praksis blant mange å gjøre det ved 6-7 ukers alder på valpene, sånn at alle papirer og alt er klart med korrekt nr ved overtagelsen og nye eiere ved 8 uker.

Personlig ville jeg foretrukket å kjøpe valp av en oppdretter som har den praksisen at valpene leveres ferdig chippet (og forhåndsregistrerte i NKK). Men som sagt; det er ingen tvang mht chipping. Det må vel kunne sies å være en service de yter til sine fremtidige valpekjøpere. Og jeg liker serviceinnstilte oppdrettere, jeg! :wub:

ja, ble jo litt i stuss om de gjør det pga vandringen eller økonomi, om det er sistnevnte er jo det et dårlig tegn, men det vet jeg jo ikke.

Valpen er selvfølgelig registrert i NKK, men du tenkte kanskje bare på at chipnr burde være registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på at chip nr ville stå i kontrakten og sånn :- ) (slik at man har både chip id'en og NKK nr i kontraktspapiret)

Men det er kanskje ikke "a big thing" for noen...? Som sagt; jeg ville definitivt ha likt at hunden var det, men hvis ikke; da hadde den blitt det på veterinærbesøket for vaksinering ved 12 uker.

PS! Har du meldt deg inn i den norske terrierklubben enda (eller er det egen Cairn klubb?)

Jeg har meldt meg inn for flere mnd siden i Norsk Shetland sheepdog klubb, og har betalt medl. avg. Dermed har jeg tilgang til NKKs Dogweb og kan sjekke stamtavler osv på alle registrerte hunder og valper :-) Har nettopp sittet og sett i hundereg-. der, sjekket helsestatus på foreldrene og stamtavla til en valp som muligens blir min... om jeg har flaks! :wub:

Du kan melde deg inn i raseklubben nå om du vil, selv om du ikke har fått hund engang enda, og få tilgang til weben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på at chip nr ville stå i kontrakten og sånn :- ) (slik at man har både chip id'en og NKK nr i kontraktspapiret)

Men det er kanskje ikke "a big thing" for noen...? Som sagt; jeg ville definitivt ha likt at hunden var det, men hvis ikke; da hadde den blitt det på veterinærbesøket for vaksinering ved 12 uker.

aah, ja, det hadde nok spart meg for litt arbeid.

Men jeg er såpass fornøyd med oppdretter at jeg lar ikke det stå i veien :wub: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi chipper valpene, men vaksinerer ikke, selv om vi ikke leverer valpene før tidligst 10 uker gamle.

Før gjorde vi dette, men etter de nye anbefalingene fra veterinær fagsjef Astrid Indrebø om å vente til de er 12 uker, og fordi enkelte valper har reagert og noen til og med har dødd, etter at man byttet fra helt død til levende vaksiner, så velger vi å la være.

Ikke for å spare penger eller "tjene noen kr ekstra" men fordi man ikke ønsker å utesette valpene for unødvendig risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste valpekjøperne ser ikke ut til å bry seg særlig om valpen er microchippet eller ikke, så sett fra oppdr. synspunkt er det jo faktisk bortkastede 1000-lapper å gjøre det... (Koster kanskje 500,- pr valp)

Men likevel har jeg chippet kullene mine siden det var en reell mulighet her i Norge (jeg HATER den fæle øretatoveringen), og ganske snart kommer det krav om dette i forbindelse med registrering også (som i Sverige).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jeg hørte er at man må ha chip på hunden for å få den forsikret hvertfall.. Så det burde du gjøre.

Når det kommer til vaksinering har jeg lite peiling, vet bare at min ble vaksinert ved 7 uker og skal ha neste ved 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man venter med å hente valper til de er 12 uker vil jo problematikken være en annen. Etter å ha opplevd hvor dårlig en hund kan bli av den samle vaksinen som inneholder vaksine mot kennelhoste og fått en klar forståelse av at dyrlegene bare skal selge vaksiner og ikke egentlig bryr seg om konsekvensene for hundene. At mange valper dør av den vaksinen overasker meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man venter med å hente valper til de er 12 uker vil jo problematikken være en annen. Etter å ha opplevd hvor dårlig en hund kan bli av den samle vaksinen som inneholder vaksine mot kennelhoste og fått en klar forståelse av at dyrlegene bare skal selge vaksiner og ikke egentlig bryr seg om konsekvensene for hundene. At mange valper dør av den vaksinen overasker meg ikke.

Mange (?) valper som dør? Har du noen tall/statistikk?

Men ja - den vaksinen de får nå er endel "tøffere" for valpene, og de blir lett litt syke en dag. Men derifra til å dø, er jo voldsomt dramatisk, da...

Jeg mistenker (håper) at veterinærer ikke alltid er så flinke å følge med på nye rutiner på alt mulig. Så derfor driver endel fremdeles å overvaksinerer som gærninger.. Det er såklart verken bra for valpen eller lommeboka..

Ang. det å hente valpen senere, så tror jeg nok at de fleste synes at det er en dårlig grunn bare for å slippe vaksinen, liksom..

Hvis man er en helt fersk og ny hundeeier synes jeg kanskje det er okey at de tar seg en tur til vet'en når de har hatt valpen i noen uker. Få en liten sjekk, kanskje spørre om ting de lurer på, får resept på en ormekur, kanskje hjelp til hvordan man klipper klør, sjekke bitt og testikler, etc.

Den 3 mnd vaksinen har jo "alltid" vært der, så den forventer nok de fleste seg at de må gjøre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE hunder bør etter mitt syn vaksineres og microchippes, og revaksineres med jevne mellomrom, er vel 12 uker, 12 mnd og så hvert 3. år som er anbefalingene nå.

Men jeg ville ikke vaksinert hverken 7 eller 8 uker gamle, ikke ville jeg levert så unge valper heller.

Valper vi beholder vaksineres når de er 3 mnd, men da begynner vi med rabiesvaksinen, så venter vi 2 uker til og så setter vi valpevaksinen. Vi passer alltid på å vaksinere tispene slik at de er godt vaksinert før valpekull og har antistoffer å overføre til valpene.

Så vaksinerer vi når de er 1 år gamle og senere hvert 3. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE hunder bør etter mitt syn vaksineres og microchippes, og revaksineres med jevne mellomrom, er vel 12 uker, 12 mnd og så hvert 3. år som er anbefalingene nå.

Nei, det er iflg NKK annethvert år om man leser den siden jeg linket til ovenfor (i første innlegg jeg skrev i denne tråden).

Trippel og parvo vaksine ved 12 uker

En parvo til ved 16 uker

En parvo ved 1 år + ny trippelvaksine

men iflg det skjemaet så er det annethvert år, ikke hvert tredje år, som er anbefalt av NKK...?

(se skjema på NKK)

Sier veterinærene en ting og NKK en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det med ro, valpen er beskyttet av antistoffer fra moren frem til du vaksinerer ved 12 uker. Det er sunt for valpen å ikke bli vaksinert alt for tidlig. Og du kan møte andre vaksinerte friske hunder :wub:

Edit: Jeg er litt uenig med Anita altså - i tilfelle du blir forvirret.

Helt enig.

En valp som er vaksinert ved 8 uker, vil ofte få nedsatt immunforsvar i forbindelse med vaksinering. Det er i forbindelse med vaksinering at man skal være litt forsiktig med hundemøter, og det sier jo i grunnen sitt.. Men uansett om den er vaksinert eller ikke, så lar man aldri, aldri, aldri en liten valp møte en syk hund! Ergo; oppfør deg som normalt. :wub:

Ang chip; noen oppdrettere velger å ikke chippe fordi de synes at valpen er for liten til å få en så stor sprøyte, andre gjør det kanskje for å spare penger. Men når det kommer til forsikring, så kan man så absolutt forsikre en uchippet valp, man får derimot ikke igjen mer enn halve forsikringsbeløpet hvis hunden dør (Agria) - de kan tross alt ikke vite om det er den "riktige" hunden som dør eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange "vaskinerer" valpene ved å vaskinere moren når de er i mors mage. Men vanlig prosedyre er å gi de en vaksine rett før leveranse. Markkur (gjennom flere anledninger) og chip også.

Dette vil jeg vært veldig forsiktig med da en oppdretter jeg kjenner mistet et helt kull (døde etter å ha blitt født) mest sannsynlig på grunnlag av vaksinering av tispe med valpene i magen.

Det var da den "vanlige" vaksinen, og det ble gjort fordi hun var på etterskudd med den, og sammen med veterinær ble de enige om å gi vaksinen. Verken veterinæren eller oppdretteren kommer til å gjøre det igjen, for å si det sånn.

Obduksjon av de døde valpene ble dessverre ikke gjort, så det er ikke garantert pga. vaksinen, men mye tyder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er iflg NKK annethvert år om man leser den siden jeg linket til ovenfor (i første innlegg jeg skrev i denne tråden).

Trippel og parvo vaksine ved 12 uker

En parvo til ved 16 uker

En parvo ved 1 år + ny trippelvaksine

men iflg det skjemaet så er det annethvert år, ikke hvert tredje år, som er anbefalt av NKK...?

(se skjema på NKK)

Sier veterinærene en ting og NKK en annen?

Infoen linket til er fra en bok utgitt i 1999.. Les NKKs nye info om den vaksinen som finnes i dag, så står det hvert 3. år. Dvs de skal vaks. 3 mndr gammel, som 1 år gammel, 4 år, 7 år og 10 år.

Kennelhostevaksinen anbefales det fremdeles å vaksineres mot årlig (som influensavaksinen vår).

Rabiesvaksinen er også årlig - og HER må man passe på til 100% slik at det ikke går for lang tid mellom dem.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til forsikring, så kan man så absolutt forsikre en uchippet valp, man får derimot ikke igjen mer enn halve forsikringsbeløpet hvis hunden dør (Agria) - de kan tross alt ikke vite om det er den "riktige" hunden som dør eller ikke.

Er det annerledes hvis valpen ER microchippet mener du? Dette var nytt for meg, så veldig interessant for meg å vite.

Valpen jeg skal ha er chippet, så den saken er grei :-) Men jeg lurte; hvis noe skulle hende akkurat min valp (may God forbid...) f.eks. påkjørsel, hva får man igjen på forsikringen da? Hele valpeprisen eller bare halve?

Også har jeg ikke greid å bestemme meg for hvilket forsikringsselskap jeg skal bruke... lider av beslutningsvegring, tror jeg :wub: Men jeg heller litt mot Agria...

Susanne;

Det har du sannelig rett i! :wub: Jeg så ikke at det var et utdrag fra en bok, jeg trodde det var NKKs gjeldende anbefaling jeg, siden nettsider pleier å være mer oppdaterte enn trykksaker. Det burde NKK virkelig forandre på/oppdatere så det riktige ifht dagens std står der.

Står det riktig anbefaling et annet sted på NKKs sider, mente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det annerledes hvis valpen ER microchippet mener du? Dette var nytt for meg, så veldig interessant for meg å vite.

Valpen jeg skal ha er chippet, så den saken er grei :-) Men jeg lurte; hvis noe skulle hende akkurat min valp (may God forbid...) f.eks. påkjørsel, hva får man igjen på forsikringen da? Hele valpeprisen eller bare halve?

Også har jeg ikke greid å bestemme meg for hvilket forsikringsselskap jeg skal bruke... lider av beslutningsvegring, tror jeg :wub: Men jeg heller litt mot Agria...

Susanne;

Det har du sannelig rett i! :wub: Jeg så ikke at det var et utdrag fra en bok, jeg trodde det var NKKs gjeldende anbefaling jeg, siden nettsider pleier å være mer oppdaterte enn trykksaker. Det burde NKK virkelig forandre på/oppdatere så det riktige ifht dagens std står der.

Står det riktig anbefaling et annet sted på NKKs sider, mente du?

Jeg chippet ikke Aynï før hun var nærmere 6-9 mnd (husker ikke helt), og hvis hun hadde dødd i mellomtiden, ville jeg kun fått utbetalt halve livserstatningen. Hadde hun vært chippet, hadde jeg fått hele. Så jo, noe (halvparten) får man jo tilbake, men ikke alt. Dette var Agria altså. Jeg er btw godt fornøyd med de. :wub: Si en hund er forsikret for 12 000 kr, den er ikke chippet, og den blir påkjørt og dør; da får du tilbake 6000 kr. Hadde den vært chippet, hadde du fått 12 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...