Gå til innhold
Hundesonen.no

Mestvinnende lister


HHC

  

21 stemmer

  1. 1. Har din rase mestvinnende liste?

    • Ja, flere enn beste hann/tispe (veteran etc.)
      7
    • Ja, beste hann og tispe
      1
    • Ja, kun mestvinnende (1 liste)
      5
    • Ja, men ingen av de nevnte over
      3
    • Nei
      5


Recommended Posts

Lurer litt på hvordan det er med mestvinnende (utstilling) lister på de ulike rasene? Hva er praksis?

På flatcoated har vi Shimmy (mestvinnende flat) og Gardenia (mestvinnende tispe). Syntes personlig det kunne vært en egen hannhund liste. For dersom vinneren av shimmy er ei tispe får liksom ikke mestvinnende hannhund noen ting. Syntes også mestvinnene norskoppdrettet hund kunne vært noe da det er mange importer oppe på listene våre :ahappy:

Hvordan er praksisen på din rase?

EDIT; Regler for Shimmy/Gardenia:

BIR - 6p

BIM - 5p

2BHK/BTK - 4p

3BHK/BTK - 3p

4BHK/BTK - 2p

Multipliseres med antall fremmøtte og deles på 10. Maks 5 tellende resultater.

Er poengene likt mellom noen vinner den med flest BIR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mestvinnerliste ja

fra klubbens sider:

Poengene for mestvinnende dalmatiner regnes ut slik:

BIR får 12 poeng, BIM får 10 poeng, 2.BHK (BTK), 8 poeng, 3. BHK (BTK), 6 poeng, 4.BHK (BTK), 4 poeng.

I tillegg gis det 3 poeng for CERT eller CK, og 1 tilleggspoeng for hver 5. anmeldte hund, opp til 35 anm. Dvs. 7 poeng ekstra er det meste du kan få, altså max. 22 poeng pr. utstilling. På NDKs spesial gis det ett ekstra poeng for hver telllende plassering. D.vs. max. 23 poeng på denne utstilling.

For at det skal være lettere for deg å kontrollere egne resultater har vi laget flg. tabell: De 6 ustillingene med høyeste poengsum er tellende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har både Årets rasevariant, Årets veteran og Årets hund. Maks 7 utstillinger er tellende, 1 må være internasjonal utstilling og 1 må være rasespesial. Poengene man oppnår er avhengig ikke bare av plassering men også av type utstilling. Kun vinner - klubben skiller ikke på kjønn.

Edit: har ikke stemt da valgene i pollen ikke stemte helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har litt av hvert faktisk. Sheltieklubben har årets hannhund, årets tispe (statue til nr. 1, 2 og 3, rosett til 4 og 5), årets junior hann og tispe, årets unghund hann og tispe, årets veteran, årets oppdretter, årets avlshann og årets avlstispe (alle de sistnevnte får rosetter for de øverste plasseringene). Aussieklubben har årets utstillingshund, årets brukshund (kl. D, C osv.), årets LP-hund (klassevis) og årets agilityhund (også klassevis). Aner ikke hva slags premier de har, da jeg ikke var medlem i klubben i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussieklubben har årets utstillingshund, årets brukshund (kl. D, C osv.), årets LP-hund (klassevis) og årets agilityhund (også klassevis). Aner ikke hva slags premier de har, da jeg ikke var medlem i klubben i fjor.

Jeg diskuterte det litt med de i fjor, men kunne ikke komme på årsmøtet. Syns den ordningen er litt for dårlig. Jeg fikk ikke med meg at man kunne sende inn resultater, så det var en annen hund som ble beste LP1 hund, selv om Tia var den beste det året. Men det blir slik med "årets hund", det er bare 1-2 (eller ingen) deltakere i hver kategori, så det blir jo ikke noe stas å vinne.

Foreslo at f.eks alle INT utstillinger skulle telle, siden ingen vil sitte på ansvaret med å sjekke alle nasjonale utstillinger i tillegg, men aussien var jo ikke en utstillingshund, så det var jo teit å gjøre noe slikt, fikk jeg høre. Men det er mye enklere å finne ut hvem som er mestvinnende utstillingshund fremfor mestvinnende LP-hund dersom man ikke skal sende inn egne resultater. Alle utstillingsresultatene kommer jo på dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, GD'ene har mestvinnerliste :lol:

Der blir det delt ut store rosetter til de 10 beste. Desverre har de ikke noe mer enn det, ikke noe beste tispe eller hannhund osv. Syntes det høres fint ut slik som mange av de tidligere rasene har det. De deler heller ikke ut poeng for CK/CACIB/CERT.

Det er kunn BIR og BIM og resten som plasserer seg i BTK/BHK (de 4 beste i vært kjønn som får poeng.) Antall poeng bestemmes av hvor mange hunder som er påmeldt.

Vi har også noe som heter årets aktivitets GD :)

Syntes det høres fint ut slik sheltieklubben gjør det :lol: Vært spennende og kåret årets beste norske oppdretter, beste avls tispe/hannhund osv :wub:

Får se hvordan det blir fremmover, nå har vi jo fått ny formann etter at Borghild Moen gikk bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liste per variant (groen, terv osv) samt at veteranene har egen liste.

Også får man poeng for oppnådd premiering samt per utslåtte hund, fullstendige regler ligger her:

http://nbfk.no/abregler.html

Også er det de beste 5 resultatene for hver hund som teller.

Også er det liste over beste lp-hund (for hver klasse), bruks (spor, rundering, IPO) og agility og AG-hopp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også årets utstillingsbriard, årets veteran, årets avlshann- og tispe - og årets oppdretter. I tillegg deles ut premier til årets LP-briard, årets bruksbriard og årets ag-briard (for hver klasse). Det skal ikke mye til å bli årets LP-, bruks- eller ag-briard, da, det er jo dessverre veldig få som konkurrerer. Det stilles dog krav om at en hund må ha konkurrert minst 3 ganger i klassen, med minst 1 førstepremie i LP for å bli premiert, i bruks må man ha minst godkjent resultat for å bli premiert, men her holder det med en konkurranse siden det er såpass få konkurranser i løpet av året.

Vi har relativt kompliserte utregningsregler på årets utstillingsbriard, der det gis 1 poeng for hver deltakende hund, i tillegg til at man får poeng for de hundene man slår i sin klasse. Får man CK får man også poeng for alle i motsatt kjønn som IKKE har fått ck... Cert/CK gir 5 poeng ekstra, mens CACIB gir 4 poeng i tillegg, resCACIB gir 2 ekstrapoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, skal vi se? :lol: For å si det først: i utgangspunktet er alle spanielraser samlet i disse konkurransene, men i tillegg har vi egne "årets beste utstillingshunder". Vi har "Årets Spaniel" (kun utstilling), Årets Jaktspaniel, Årets Sporhund, Årets Lydighetsspaniel, Årets Agilityspaniel og Årets Brukshund (NBF) OG Årets Allsidighetsspaniel (flere grener inkl utstilling teller). Reglene finnes hos NSK et sted.

Personlig skulle jeg ønske de hadde endret "Årets Spaniel" til å være det samme som det Årets Allsidighetsspaniel er nå, og heller gitt et nytt navn til Årets Spaniel, nemlig Årets Utstillingsspaniel. :wub: Ærlig talt, det skal liksom være en brukbar rase, og da kan søren meg statuttene gjenspeile hvor hovedfokus SKAL ligge. Nuvel, nok om dèt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, skal vi se? :lol: For å si det først: i utgangspunktet er alle spanielraser samlet i disse konkurransene, men i tillegg har vi egne "årets beste utstillingshunder". Vi har "Årets Spaniel" (kun utstilling), Årets Jaktspaniel, Årets Sporhund, Årets Lydighetsspaniel, Årets Agilityspaniel og Årets Brukshund (NBF) OG Årets Allsidighetsspaniel (flere grener inkl utstilling teller). Reglene finnes hos NSK et sted.

Personlig skulle jeg ønske de hadde endret "Årets Spaniel" til å være det samme som det Årets Allsidighetsspaniel er nå, og heller gitt et nytt navn til Årets Spaniel, nemlig Årets Utstillingsspaniel. :wub: Ærlig talt, det skal liksom være en brukbar rase, og da kan søren meg statuttene gjenspeile hvor hovedfokus SKAL ligge. Nuvel, nok om dèt. :lol:

Du var raskere enn meg, men her ligger i hvert fall reglementet for de ulike "statuttene": link :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...