Gå til innhold
Hundesonen.no

Mestvinnende lister

HHC

21 stemmer

1. 1. Har din rase mestvinnende liste?

• Ja, flere enn beste hann/tispe (veteran etc.)
      7
    • Ja, beste hann og tispe
      1
    • Ja, kun mestvinnende (1 liste)
      5
    • Ja, men ingen av de nevnte over
      3
    • Nei
      5

Recommended Posts

Skrevet

Lurer litt på hvordan det er med mestvinnende (utstilling) lister på de ulike rasene? Hva er praksis?

På flatcoated har vi Shimmy (mestvinnende flat) og Gardenia (mestvinnende tispe). Syntes personlig det kunne vært en egen hannhund liste. For dersom vinneren av shimmy er ei tispe får liksom ikke mestvinnende hannhund noen ting. Syntes også mestvinnene norskoppdrettet hund kunne vært noe da det er mange importer oppe på listene våre :ahappy:

Hvordan er praksisen på din rase?

EDIT; Regler for Shimmy/Gardenia:

BIR - 6p

BIM - 5p

2BHK/BTK - 4p

3BHK/BTK - 3p

4BHK/BTK - 2p

Multipliseres med antall fremmøtte og deles på 10. Maks 5 tellende resultater.

Er poengene likt mellom noen vinner den med flest BIR.

Skrevet

Vi har mestvinnerliste ja

fra klubbens sider:

Poengene for mestvinnende dalmatiner regnes ut slik:

BIR får 12 poeng, BIM får 10 poeng, 2.BHK (BTK), 8 poeng, 3. BHK (BTK), 6 poeng, 4.BHK (BTK), 4 poeng.

I tillegg gis det 3 poeng for CERT eller CK, og 1 tilleggspoeng for hver 5. anmeldte hund, opp til 35 anm. Dvs. 7 poeng ekstra er det meste du kan få, altså max. 22 poeng pr. utstilling. På NDKs spesial gis det ett ekstra poeng for hver telllende plassering. D.vs. max. 23 poeng på denne utstilling.

For at det skal være lettere for deg å kontrollere egne resultater har vi laget flg. tabell: De 6 ustillingene med høyeste poengsum er tellende.

Skrevet

Ja, vi har både Årets rasevariant, Årets veteran og Årets hund. Maks 7 utstillinger er tellende, 1 må være internasjonal utstilling og 1 må være rasespesial. Poengene man oppnår er avhengig ikke bare av plassering men også av type utstilling. Kun vinner - klubben skiller ikke på kjønn.

Edit: har ikke stemt da valgene i pollen ikke stemte helt..

Skrevet

Ja, vi har litt av hvert faktisk. Sheltieklubben har årets hannhund, årets tispe (statue til nr. 1, 2 og 3, rosett til 4 og 5), årets junior hann og tispe, årets unghund hann og tispe, årets veteran, årets oppdretter, årets avlshann og årets avlstispe (alle de sistnevnte får rosetter for de øverste plasseringene). Aussieklubben har årets utstillingshund, årets brukshund (kl. D, C osv.), årets LP-hund (klassevis) og årets agilityhund (også klassevis). Aner ikke hva slags premier de har, da jeg ikke var medlem i klubben i fjor.

Skrevet

Aussieklubben har årets utstillingshund, årets brukshund (kl. D, C osv.), årets LP-hund (klassevis) og årets agilityhund (også klassevis). Aner ikke hva slags premier de har, da jeg ikke var medlem i klubben i fjor.

Jeg diskuterte det litt med de i fjor, men kunne ikke komme på årsmøtet. Syns den ordningen er litt for dårlig. Jeg fikk ikke med meg at man kunne sende inn resultater, så det var en annen hund som ble beste LP1 hund, selv om Tia var den beste det året. Men det blir slik med "årets hund", det er bare 1-2 (eller ingen) deltakere i hver kategori, så det blir jo ikke noe stas å vinne.

Foreslo at f.eks alle INT utstillinger skulle telle, siden ingen vil sitte på ansvaret med å sjekke alle nasjonale utstillinger i tillegg, men aussien var jo ikke en utstillingshund, så det var jo teit å gjøre noe slikt, fikk jeg høre. Men det er mye enklere å finne ut hvem som er mestvinnende utstillingshund fremfor mestvinnende LP-hund dersom man ikke skal sende inn egne resultater. Alle utstillingsresultatene kommer jo på dogweb.

Skrevet

Ja, GD'ene har mestvinnerliste :lol:

Der blir det delt ut store rosetter til de 10 beste. Desverre har de ikke noe mer enn det, ikke noe beste tispe eller hannhund osv. Syntes det høres fint ut slik som mange av de tidligere rasene har det. De deler heller ikke ut poeng for CK/CACIB/CERT.

Det er kunn BIR og BIM og resten som plasserer seg i BTK/BHK (de 4 beste i vært kjønn som får poeng.) Antall poeng bestemmes av hvor mange hunder som er påmeldt.

Vi har også noe som heter årets aktivitets GD :)

Syntes det høres fint ut slik sheltieklubben gjør det :lol: Vært spennende og kåret årets beste norske oppdretter, beste avls tispe/hannhund osv :wub:

Får se hvordan det blir fremmover, nå har vi jo fått ny formann etter at Borghild Moen gikk bort.

Skrevet

Vi har en liste per variant (groen, terv osv) samt at veteranene har egen liste.

Også får man poeng for oppnådd premiering samt per utslåtte hund, fullstendige regler ligger her:

http://nbfk.no/abregler.html

Også er det de beste 5 resultatene for hver hund som teller.

Også er det liste over beste lp-hund (for hver klasse), bruks (spor, rundering, IPO) og agility og AG-hopp :wub:

Skrevet

Også er det liste over beste lp-hund (for hver klasse), bruks (spor, rundering, IPO) og agility og AG-hopp :lol:

Det er det også. Tenkte ikke det var interessant siden tråden lå i utstillingsforumet. :wub::lol:

Skrevet

Det er det også. Tenkte ikke det var interessant siden tråden lå i utstillingsforumet. :wub::lol:

:lol: Sant nok, så bare at andre hadde nevnt slike lister.

Skrevet

Vi har også årets utstillingsbriard, årets veteran, årets avlshann- og tispe - og årets oppdretter. I tillegg deles ut premier til årets LP-briard, årets bruksbriard og årets ag-briard (for hver klasse). Det skal ikke mye til å bli årets LP-, bruks- eller ag-briard, da, det er jo dessverre veldig få som konkurrerer. Det stilles dog krav om at en hund må ha konkurrert minst 3 ganger i klassen, med minst 1 førstepremie i LP for å bli premiert, i bruks må man ha minst godkjent resultat for å bli premiert, men her holder det med en konkurranse siden det er såpass få konkurranser i løpet av året.

Vi har relativt kompliserte utregningsregler på årets utstillingsbriard, der det gis 1 poeng for hver deltakende hund, i tillegg til at man får poeng for de hundene man slår i sin klasse. Får man CK får man også poeng for alle i motsatt kjønn som IKKE har fått ck... Cert/CK gir 5 poeng ekstra, mens CACIB gir 4 poeng i tillegg, resCACIB gir 2 ekstrapoeng.

Skrevet

Jah, skal vi se? :lol: For å si det først: i utgangspunktet er alle spanielraser samlet i disse konkurransene, men i tillegg har vi egne "årets beste utstillingshunder". Vi har "Årets Spaniel" (kun utstilling), Årets Jaktspaniel, Årets Sporhund, Årets Lydighetsspaniel, Årets Agilityspaniel og Årets Brukshund (NBF) OG Årets Allsidighetsspaniel (flere grener inkl utstilling teller). Reglene finnes hos NSK et sted.

Personlig skulle jeg ønske de hadde endret "Årets Spaniel" til å være det samme som det Årets Allsidighetsspaniel er nå, og heller gitt et nytt navn til Årets Spaniel, nemlig Årets Utstillingsspaniel. :wub: Ærlig talt, det skal liksom være en brukbar rase, og da kan søren meg statuttene gjenspeile hvor hovedfokus SKAL ligge. Nuvel, nok om dèt. :lol:

Skrevet

Jah, skal vi se? :lol: For å si det først: i utgangspunktet er alle spanielraser samlet i disse konkurransene, men i tillegg har vi egne "årets beste utstillingshunder". Vi har "Årets Spaniel" (kun utstilling), Årets Jaktspaniel, Årets Sporhund, Årets Lydighetsspaniel, Årets Agilityspaniel og Årets Brukshund (NBF) OG Årets Allsidighetsspaniel (flere grener inkl utstilling teller). Reglene finnes hos NSK et sted.

Personlig skulle jeg ønske de hadde endret "Årets Spaniel" til å være det samme som det Årets Allsidighetsspaniel er nå, og heller gitt et nytt navn til Årets Spaniel, nemlig Årets Utstillingsspaniel. :wub: Ærlig talt, det skal liksom være en brukbar rase, og da kan søren meg statuttene gjenspeile hvor hovedfokus SKAL ligge. Nuvel, nok om dèt. :lol:

Du var raskere enn meg, men her ligger i hvert fall reglementet for de ulike "statuttene": link :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...