Gå til innhold
Hundesonen.no

Og der økte påmeldingsavgiften hos NKK...


HHC

Recommended Posts

Er ikke det litt teit da? Burde jo vært motsatt! Mye morsommere med en rosett, enn et krus fra nille ;).. jeg mener, de fleste stille jo ut for å få cert, ck, bir, bim osv osv osv.. Utstilling er rare greier :S

Tror mange tenker slik, inkludert klubbene :lol: De har mer å hente på å selge rosetter enn å selge premier.

Jeg også tar stort sett rosettene, og CK pokaler osv :lol: Syntes det er mer stas enn en refleksvest osv...

Får man CK, CERT og CACIB er det jo 150,-i rosetter... Syntes det er fine minder å ha fra utstillinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt teit da? Burde jo vært motsatt! Mye morsommere med en rosett, enn et krus fra nille :lol:.. jeg mener, de fleste stille jo ut for å få cert, ck, bir, bim osv osv osv.. Utstilling er rare greier :S

BIR og BIM deles så å si alltid ut i ringen, championatrosetten skal også være gratis, og noen arrangører gir også bort cert-rosetten.

De mest aktive utstillerne er ikke interessert i HP- og CK-rosettene, om de stiller på 30 utstillinger i året og sikter mot gruppeplasseringer er liksom ikke CK'en så interessant. Så det er da utstillere som heller vil ha en ok premie med seg hjem enn nok en rosa støvsamler de bare legger i en boks. Utstillerne er forskjellige og har ulike prioriteringer og ønsker. Noen synes det er kjekkere å komme hjem med et håndkle enn en rosett, noen foretrekker pokaler som premier, noen vil ha bruksgjenstander, noen vil ha nips til hylla, noen vil ha godbiter - vi er forskjellige.

Ellers er jeg enig i at det kunne vært diffferensierte priser på nasjonale og internasjonale utstillinger. Jeg tror for eksempel at raseklubbenes underavdelinger hadde fått flere utstillere om de på sine rene rasespesialer hadde kjørt ned prisene. Dermed ville en som oppdretter fått se enda flere i rasen og fått et videre grunnlag for å velge avlspartner. Det er så mye snakk om å få fram flere hannhunder, bruke et større genetisk mangfold i avlen, etc - og da må vi vite om hannene, og vi vil se mest mulig av valpene som hanner og tisper har gitt. Om det kostet 250 kroner å melde på, ville flere ha kommet - trur eg. Jeg ser det i egen klubb - mange avdelinger har satt prisen for veteraner til 0 kroner, og plutselig har vi fått fram mange gamle bernere vi ellers ikke ser. Det er viktig for å synliggjøre at vi har veteraner, og se hvilke linjer som blir gamle. Ikke alt kan måles i kroner og ører - en kan få andre verdier tilbake ved slike tiltak. Men det er kanskje en diskusjon på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe NKK skulle innført - en max. påmeldingsavgift for forskjellige konkurranser? DET ville jeg ha stemt for, i alle fall.

Jeg og! Selv om jeg er leder i en gruppe som har utstilling som hovedinntektskilde, så må man faktisk forstå at man undergraver sin egen hobby på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som student synes det plutselig ble veldig dyrt, og siden det er min første utstillingshund vil jeg jo samle på rosetter ol. Gud jeg gleder meg til sambo jobber, kanskje jeg faktisk har RÅD til å dra på utstilling.... :lol:

Ja, en må rett og slett prioritere utstillingene når økonomien setter begrensninger. For eksempel vil jeg neste år heller bruke penger på å reise langt for å jakte storcert enn å dra mange ganger til Letohallen rett i nærheten, når hun har sine småcert. Jeg vil rett og slett prioritere hva jeg trenger, velge bort utstillinger hvor jeg ikke trenger noe eller resultatene ikke vil telle. Derfor gidder jeg for eksempel ikke å dra til land uten hvilende cert, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det var vel bare et tidsspørsmål. Men den dagen det koster 500 kr å melde på en hund, er ikke langt unna! Og da synes jeg at det begynner å bli litt VEL dyrt.. Jeg har allerede begynt å sile utstillingene litt mer enn før, og jeg det kommer jeg definitivt til å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse om kostnader ved hundehold*

Øhhh, det var ikke ment til deg personlig :lol:

Jeg ser vel litt annerledes på det fordi jeg ikke er en så ihugga utstillingsentusiast og derfor er mine utgifter til dette ganske minimale, i forhold til hva resten av hundeholdet koster. Det jeg svarte var like mye til meg selv, for jeg har en tendens til å kjøpe veldig mye som jeg syns er morsomt/tøft/søtt, men som bikkja ikke bryr seg om :lol:

Men jeg skjønner jo at for de som har dette som hobby, eller er oppdretter som ønsker høyt premierte hunder i sitt oppdrett, så blir denne økningen merkbar. Jeg syns også det burde være differensierte priser, i forhold til størrelsen på utstillingen. Noen premier henger høyere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en må rett og slett prioritere utstillingene når økonomien setter begrensninger.

Som alt her i livet må man gjøre prioriteringer, og om man synes det blir for dyrt å delta på "alle" utstillingene fordi påmeldingsavgiften er høy, så får man bare redusere antall utstillinger man deltar på. Verre er det jo ikke.

Jeg tror kanskje man føler seg litt "presset" av å vanke her inne også, jeg. Man ser det jo på mange nye som kommer her - man lar seg rive med av at andre skal, så hiver man seg på og vil selv også, kanskje uten tanke på om man egentlig har råd eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig bevisst på prisene på lokale utstillinger. Jeg synes det er galskap å betale mer for et litevert enn storcert og CACIB.... Og så har disse dyre arrangørene lagt seg på absolutt minste minimum av premier de deler ut. Når alle både BIR, BIM, cert, CK, HP får velge akkurat den samme 20-30 kroners premien, så tyder dette på en godt utviklet grådighet!

Og jeg gjentar igjen: På Japanspesialen ( 3 utstillinger på samme helg) så koster det 280,- per hund, veteraner halv pris og valper 150,- Og våre CK-premier koster oss ca 40-50 kroner, BIR/BIM og gruppe koster mer.... Man kan velge mellom premie og rosett.

Og likevel klarer vi å gå med overskudd! I fjor hadde klubben ca 120 påmeldte og måtte derfor ha 2 dommere og dobbelt sett ringpersonell. Men likevel går vi med overskudd... Ikke har vi overpriser i kiosken heller...

Jeg synes det er morsomt og sosialt å gå på utstilling, men med de prisene enkelte opererer med, kan jeg ikke reise så mye som jeg gjerne skulle gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt her i livet må man gjøre prioriteringer, og om man synes det blir for dyrt å delta på "alle" utstillingene fordi påmeldingsavgiften er høy, så får man bare redusere antall utstillinger man deltar på. Verre er det jo ikke.

Jeg tror kanskje man føler seg litt "presset" av å vanke her inne også, jeg. Man ser det jo på mange nye som kommer her - man lar seg rive med av at andre skal, så hiver man seg på og vil selv også, kanskje uten tanke på om man egentlig har råd eller ikke.

Jupp, sånn er det bare - påmeldingsgebyr er en post i mitt månedsbudsjett, men det er også blant det første som ryker om det dukker opp noe annet. En må prioritere, sånn er det bare, jeg har ikke biff til middag hver dag heller, en må velge hva en vil bruke penger på i de fleste sammenhenger.

Og ja, enig med du, jeg tror mange lett blir grepet av utstillingssyken og vil bli med på all verdens når folk dagdrømmer, planlegger og sjekker dommerlister.

Jeg tror det å ikke ha råd er et ømt punkt for mange, jeg hører oftere folk skylde på dommeren eller hundens pels enn at de ikke har råd. Og jeg nekter å tro at jeg er den eneste som dropper en utstilling eller fem fordi jeg har behov for å betale bilforsikringen i stedet, eller vil ha lommepenger på ferie, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke vi de som flyr ned dørene på utstillinger, så 30 kroner kommer neppe til å merkes her. Men jeg stusser litt over at man "hyler og bærer" seg over denne prisøkningen. NKK har vel økte utgifter på lik linje med andre bedrifter.

KPI hadde i oktober 2010 de siste 12 mnd økt med 2 %..

Hvor mye større utgifter enn KPI tilsier har NKK? Dersom de har 5 ganger så stor økning i utgifter har de et problem med ineffektiv drift.

Kanskje noe NKK skulle innført - en max. påmeldingsavgift for forskjellige konkurranser? DET ville jeg ha stemt for, i alle fall.

Så kan vi starte med at alle biler skal være grå, alle hus skal være like, og alle biler skal være Volga.. ?

Det er en skikkelig kommunistplan det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, sånn er det bare - påmeldingsgebyr er en post i mitt månedsbudsjett, men det er også blant det første som ryker om det dukker opp noe annet. En må prioritere, sånn er det bare, jeg har ikke biff til middag hver dag heller, en må velge hva en vil bruke penger på i de fleste sammenhenger.

For noen av oss kommer det vel helt naturlig dette med hva som er viktig å prioritere, mens andre kanskje må fortelles at nei - kanskje skal du ikke dra på utstilling når du ikke greier å betale regningene som OGSÅ kommer den mnd. Det er jo bare å se på disse programmene på TV så ser man jo at folk ikke akkurat forvalter sine penger med omhu *ler*. Og nei - jeg sikter ikke til noen spesielle her inne altså :whistle:. Det er bare sånn voksen pekefinger... :blink:

Og ja, enig med du, jeg tror mange lett blir grepet av utstillingssyken og vil bli med på all verdens når folk dagdrømmer, planlegger og sjekker dommerlister.

Jeg tror det å ikke ha råd er et ømt punkt for mange, jeg hører oftere folk skylde på dommeren eller hundens pels enn at de ikke har råd. Og jeg nekter å tro at jeg er den eneste som dropper en utstilling eller fem fordi jeg har behov for å betale bilforsikringen i stedet, eller vil ha lommepenger på ferie, osv.

Ja, det er ikke så kult å si at nei, jeg har dessverre ikke råd til å dra på den utstillingen i år, jeg. Jeg har heldigvis langt større økonomisk handlefrihet nå enn jeg hadde for 20 år siden, men jeg husker jo at selv den gangen det kostet 220 kr å melde på til utstilling, så måtte man foreta visse prioriteringer gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare LP, AG og eksteriør som stiger nå, eller følger bruksen på? Noen som veit? Mener jeg har betalt mindre for bruksstevner enn det koster for det andre, og med tanke på hvor mange minutter vi er i ilden i forhold, så får vi jo mye igjen for penga i minuttpris. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare LP, AG og eksteriør som stiger nå, eller følger bruksen på? Noen som veit? Mener jeg har betalt mindre for bruksstevner enn det koster for det andre, og med tanke på hvor mange minutter vi er i ilden i forhold, så får vi jo mye igjen for penga i minuttpris. :whistle:

Såvidt jeg vet så er det ikke èn standardpris på bruksstevner (?), men mer at klubbene legger seg omtrent på 300 kroner. I den klubben jeg trente i tidligere kostet stevnene 250,- helt til i år, da så de seg nødt til å øke påmeldingsavgiften. Det er jo ikke fordi de skal sitte igjen med så enormt mye, men fordi det koster etterhvert mer å arrangere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...