Gå til innhold
Hundesonen.no

Bakbein? Hva er det?


PsychoLynx

Recommended Posts

Gry har ikke bakbein hun... Iallefall vet hun det ikke selv. Jeg har forsøkt å lære henne dette, men nei. Det finnes da ingenting av interesse bakenfor albuene, gjør det vel? Iallefall ikke annet enn når man driter.... Da hender det at det kommer "mat" ut der, sier Gry.

Jeg har sittet med godbiter og forsøkt å rope "bra" og gi godbit så fort hun beveger et bakbein, men nei. Hun bare fatter det ikke. For selvfølgelig gjør hun alltid en annen bevegelse samtidig, og da er det DEN hun mener hun blir belønnet for.

Hvordan få lille blÅnde til å skjønne at hun har bakbein?

Gry hopper hun.... Ofte over ting, men for at hun skal komme OVER, må hun ha fart i den rette retningen. Stillestående hopp feks over et gjerde, ender i at Gry lander PÅ gjerdet. For bare albuene er over, så er hun over, tror hun... Dette gjentar seg jo i det uendelige på alle mulige ting. Som oss, andre hunder osv også. Jeg føler faktisk at det er på høytid den jenta, som blir to år om kort tid, lærer at hun er mer enn hode, skuldre og frambein...

Tips?? Og ærlige tips her nå.... Jenta ER blÅnd altså, det er ikke bare noe jeg sier.... Og når man har levd blind for bakbeina sine i 2 år, så ja.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga forstod ikke noe av bakbein, så jeg tok godbiten og dyttet mot henne så hun var nødt til å rygge, og roset og ga godbiten, klikket etc. også kunne jeg dytte henne mindre og mindre. Første gangene var hele handa mi inni munnen hennes for å få henne til å gå bakover for å få godbiten :lol: Nå har hun begynt å skjønne at jeg tar handa mot henne så begynner hun å ta beina bakover etc. Mange veier til rom, men å gå mot min fungerte ikke, og aaallle på kurset klarte det mens Amiga måtte vi faktisk dytte så hun forstod hva vi ønsket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er morsomt å lære hundene at de har bakbein, det er interessant å se dem bli mer og mer klar over at de har noe der bak og at de bruker dem bevisst. Ser det på Eine nå at han begynner å få en forståelse for at han har bakbein. Ser det spesielt i hverdagen når han skal flytte seg på et lite område, da er det bakbeina som går og han svinger bakparten unna. Kult å se på, spesielt siden han er klumsete valp med laaange bein :lol:

Det er vel ca tre ting jeg har gjort med Eine: bakpartskontroll på kloss, rygging og ikke hjelpe ham opp i sofaen. For å ta det siste først:

Nå er han så pass dannet (haha!) at han ikke tar sats og hopper opp i sofaen mer. Han kommer først med frambeina og deretter bakbeina. Han er så lang at han ofte bare kan bli stående med halve seg oppi og få kos, men man ser tydelig at han gjerne vil ligge oppi der, da, men ikke helt får med seg stankelbeinene. Når han var liten løftet vi han opp, nå venter vi ham ut slik at han får stablet seg opp selv, en fot om gangen. Gry tipper jeg er typen som bare spretter opp i sofaen? Er det andre områder i dagliglivet der hun får bruk for slike bevegelser og dere kan oppmuntre henne til bruk av dem?

Rygginga er enda et prosjekt vi holder på med, men jeg står rett opp og ned, legger en godbit mellom beina mine og klikker når Eine rygger ut for å se på meg igjen. Vær obs på å klikke når hun er i bevegelse og klikk gjerne for en bakfot som rører seg.

Klossen er nok den beste bakpartskontroll-dingsen vi har brukt. Se på Canis hvordan man lærer inn det.

Andre ting er jo å shape henne til å stå med alle fire oppi en kasse, rygge opp på en pute/stol/vegg, løfte på bakbeina etc. Men de krever jo en viss form for bakpartskontroll i seg selv, så greit å begynne med noe "enklere". I tillegg kan dere når dere er ute passe på å gå med henne i bånd i ulent terreng slik at hun må bruke kroppen sin rolig og behersket. Gå over en stige som ligger på bakken slik at hun må løfte på alle beina mens hun går mellom trinnene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen her har heller ikke bakbein.. Har prøvd kassemetoden + trene rygging med klikker, men han fatter ikke HVA han får klikk for. Han tror nok han får klikk for alt annet som han gjør samtidig som han evt beveger et bakbein, for det er jo sjelden han kun beveger et bakbein og ikke gjør noe som helst annet samtidig. Og om han ikke får belønning på en stund, nei, da gidder han ikke trene med meg tenk, da kan det heller være (nei, han er ingen arbeidshest :) ).. Har prøvd å trene rygging med lokking også, uten veldig stor suksess der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste ut mer på dette. Men ja, det må jeg jo også si.... Gry er ALTFOR passiv av seg. Hun tørr ikke teste ut, osv. Dette gjør at det lille hun har lært, det er DET som gjentar seg gang på gang på gang... Hun er veldig god på å gjenta flatdekk blandt annet...

Usj, det er vel bare meg det går på sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette er bare en teori men går det ikke ann å lære hunden å løfte når du tutcher beina på den? Jeg trente inn det med hesten min (nå er jo dett to helt forksjellige dyr men..). Jeg tutchet beinet med pisken og når hun reagerte med å ta det opp/bevege det fikk hun ros. Dette gjorde vi både forran og bak, forran utviket vi det til spans steg og bak løfte opp foten jeg tutchet og hvis jeg tutchet begge så betydde det sett bakbeina under deg..

Nå har jeg jo aldri prøvd dette på hund men det skal jeg ta å prøve med Laika i morgen! (altså å løfte bakbein ved tutch og legge på komando ect. etterhvert..)

Ikke le av meg hvis dette var et veldig teit forlag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette er bare en teori men går det ikke ann å lære hunden å løfte når du tutcher beina på den? Jeg trente inn det med hesten min (nå er jo dett to helt forksjellige dyr men..). Jeg tutchet beinet med pisken og når hun reagerte med å ta det opp/bevege det fikk hun ros. Dette gjorde vi både forran og bak, forran utviket vi det til spans steg og bak løfte opp foten jeg tutchet og hvis jeg tutchet begge så betydde det sett bakbeina under deg..

Nå har jeg jo aldri prøvd dette på hund men det skal jeg ta å prøve med Laika i morgen! (altså å løfte bakbein ved tutch og legge på komando ect. etterhvert..)

Ikke le av meg hvis dette var et veldig teit forlag :ahappy:

synes det høres ut som en kjempe god ide jeg :ahappy:

Forøvrig er jeg litt overrasket over at hunder ikke vet de har bakbein. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg litt overrasket over at hunder ikke vet de har bakbein. :ahappy:

Ikke ta det HELT bokstavelig, da. :ahappy: Det blir litt som med oss og lillefingrene våre. Man merker jo selvfølgelig at det er noe der, men man må trene bevisst og målrettet for å få til å bruke dem kontrollert og fornuftig. En person som spiller fiolin eller cello vil derfor være flinkere til å bruke lillefingeren aktivt - også i andre sammenhenger, for eksempel når vedkommende skriver på et tastatur. Og sånn er det med hunder som har trent mye på å rygge også. Ikke bare behersker de ryggingen bedre enn andre hunder fordi de er bevisst på bakbeina sine, men de har også lettere for å ta med denne kontrollen inn i andre øvelser hvor det passer seg (f.eks. rygge opp trapp eller stillestående posisjonsendringer (sitt-dekk-stå)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste ut mer på dette. Men ja, det må jeg jo også si.... Gry er ALTFOR passiv av seg. Hun tørr ikke teste ut, osv. Dette gjør at det lille hun har lært, det er DET som gjentar seg gang på gang på gang... Hun er veldig god på å gjenta flatdekk blandt annet...

Usj, det er vel bare meg det går på sikkert...

Hun er ikke klikkerklok, så da blir det vanskelig å tørre å tilby ting. Er tryggest å tilby bare en eller to ting, da. Tror du må bestemme deg for om du vil ha hunder som kan tilby atferder (være klikkerklok) eller ikke. En mellomting blir vanskelig for hundene. Hilsen strengelone :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, jammen jeg VIL ha klikkerklok hund, Lone! Så absolutt! Jeg hater at Gry har denne passiviteten i seg... :ahappy: For dette gjør jo at hun heller ikke tørr sjekke ut skumle ting heller liksom. Ja, jeg vil ha klikkerklok og en hund om tester ut ALT gjerne! Det er jo definitivt artigest med hunder som tørr tenke litt selv, selv om de kan finne på mye rart :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, jammen jeg VIL ha klikkerklok hund, Lone! Så absolutt! Jeg hater at Gry har denne passiviteten i seg... :lol: For dette gjør jo at hun heller ikke tørr sjekke ut skumle ting heller liksom. Ja, jeg vil ha klikkerklok og en hund om tester ut ALT gjerne! Det er jo definitivt artigest med hunder som tørr tenke litt selv, selv om de kan finne på mye rart :)

Ja, men da vet du hva du har å gjøre :lol: Vi kan se på det når vi kommer nedover også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...