Gå til innhold
Hundesonen.no

Treff i Bergen

laikamor

Recommended Posts

Skrevet

Ja, siden Oslofolk nettopp hadde et treff, så tenkte jeg vi kanskje kunne ha det i Bergensområdet også?

Jeg er absolutt ikke kjent rundt her, men jeg vil veldig gjerne være med på et treff, selv om jeg ikke har hund. Er det noen som er interessert, og har noen ide om tidspunkt og sted?

• Svar 110
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg er interessert! Men er ny som hundeeier så har ikke så stor oversikt over fine steder å møtes i Bergen, så det får noen andre ta seg av :lol: Får vofsen min 19. november :P

Skrevet

jeg vil også være hjem, men får ikke valp før i desember, kanskje vi kan ha treff sånn i begynnelsen av januar :lol:

Det kan vi helt sikkert, da har pysekatt også fått sin valp. Vet ikke når det passer for andre folk?

MrsPower, er du hjemme i januar?

Jeg er ikke noe god på planlegging, så om noen føler for det, må de bare ta seg av det :P

Skrevet

vi kan jo bare gjøre det åpent for innspill foreløpig, også tar vi avgjørelser senere.... Alle kan komme med forslag til tid og sted. Sted er jeg ikke så flink på heller, langeskogen er jo kjempefin, men problemet der er båndtvangen :lol: Er ikke mye vits å ha treff når alle som kommer forbi er negative. Ellers så kanskje Hordnesskogen? Rett bak stend, er noen grusplasser helt i begynnelsen til trening med hest og der er det også store gressjorder. Flere forslag mottas, så kan vi ha en liten avstemming senere.

Skrevet

På toppen av fanafjellet er det vel også noen fine steder. Vi var på tur der med klassen helt i begynnelsen av skoleåret, da var det med tre-fire hunder. Vi satt oss ned og hadde bål rett ved siden av et vann :lol:

Men, ja, tips mottas gjerne. Jeg er som sagt ikke kjent i Bergensområdet i dethele tatt.

Skrevet

Det kan vi helt sikkert, da har pysekatt også fått sin valp. Vet ikke når det passer for andre folk?

MrsPower, er du hjemme i januar?

Jeg er ikke noe god på planlegging, så om noen føler for det, må de bare ta seg av det :lol:

Har eksamen i begynnelsen av januar, saa er nok ikke hjemme mer enn en dag eller to etter nyttaar dessverre. Men skulle dere arrangere treff en gang jeg er hjemme, saa slenger jeg meg gjerne med. :P

Skrevet

Vi har vell fått dette fantastiske nye hundeområdet et sted inne i Kanadaskogen hvor vi har lov til å slippe hundene løs. Det er flere fine steder å gå tur rundt Kanadaskogen.

Jeg er gjerne med :lol: Jeg har en frøken som trenger litt trenings blandt andre hunder :P

Skrevet

Vi har vell fått dette fantastiske nye hundeområdet et sted inne i Kanadaskogen hvor vi har lov til å slippe hundene løs. Det er flere fine steder å gå tur rundt Kanadaskogen.

Jeg er gjerne med :P Jeg har en frøken som trenger litt trenings blandt andre hunder :lol:

Hvor er Kanadaskogen?

Jeg tror nok jeg er med uansett hvor det er, så lenge jeg klarer å komme meg frem med buss eller scooter (vil ikke kjøre scooter midt i Bergen, liker ikke å kjøre i storbyer) :lol:

Skrevet

Jeg er gjerne med :lol: Jeg har en frøken som trenger litt trenings blandt andre hunder :lol:

Jeg bor egentlig ganske nærmt Bergen Vest nå, men hvor i all verden går man inn i Kanadaskogen? Er ikke kjent på denne kanten i det hele tatt. Har vært i Kanadaskogen én gang før, og da gikk vi inn der ovenfor Dyreklinikken Vest, men vet ikke om det var "riktig" retning :P

Skrevet

Hehe, virker ikke som det er noen på sonen som er kjent i Bergen i det hele tatt :lol:

Mulig det, men jeg er vokst opp i sentrum og ikke har jeg bil. Så jeg har egentlig holdt meg i sentrumssonen helt frem til nå, og der bugner det ikke av plasser hvor man kan slippe bikkjene :P

Skrevet

Mulig det, men jeg er vokst opp i sentrum og ikke har jeg bil. Så jeg har egentlig holdt meg i sentrumssonen helt frem til nå, og der bugner det ikke av plasser hvor man kan slippe bikkjene :lol:

Nei, det blir vel litt slik når man ikke har bil.

Skrevet

Jeg tror ikke det har kommet noe slippområde i kanadaskogen enda, de skal først gjerde inn hele området og sånn :lol:

Bergen er vanskelig, siden det er båndtvang så og si over alt, jeg tror vi må trekke litt vekk fra sentrumssonene...

Skrevet

Jeg har ikke sett på reglene om båndtvang i Bergen, så det vet jeg lite om. Er det ikke båndtvang i Fanaområdet (eller hvertfall utenfor sentrum)?

Skrevet

Jeg har ikke sett på reglene om båndtvang i Bergen, så det vet jeg lite om. Er det ikke båndtvang i Fanaområdet (eller hvertfall utenfor sentrum)?

såvidt jeg har skjønt er det ikke båndtvang nå. er visst mellom vår og høst eller noe det er båndtvang. husker ikke datoene :lol:

Skrevet

såvidt jeg har skjønt er det ikke båndtvang nå. er visst mellom vår og høst eller noe det er båndtvang. husker ikke datoene :lol:

Så det er ikke helårs båndtvang?

Skrevet

Så det er ikke helårs båndtvang?

ikke av det jeg har fått med meg nei =)

Når er det båndtvang?

Det er båndtvang i perioden 1. april - 20. august. I denne perioden er det båndtvang i hele kommunen. For regler om båndtvang utover denne perioden vises det til egen forskrift vedtatt med hjemmel i hundeloven. Vis hensyn til dyr på beite. Der husdyr beiter er det båntvang til 31. oktober. Husk at hunder bare kan være løse når de blir fulgt og kontrollert på en aktsom måte.

Skrevet

Vi er gjerne med!

Kan ha treff på Os. Har hatt treff her før og går fint å slippe bikkje her vi var. Er så og si ingen som går på tur der og vi treng ikkje å tenke stort på bikkjene i det store og hele..

Skrevet

Jeg bor egentlig ganske nærmt Bergen Vest nå, men hvor i all verden går man inn i Kanadaskogen? Er ikke kjent på denne kanten i det hele tatt. Har vært i Kanadaskogen én gang før, og da gikk vi inn der ovenfor Dyreklinikken Vest, men vet ikke om det var "riktig" retning :lol:

Stemmer det, Tennebekk er en av stedene man kan gå inn i Kanadaskogen.

Man kan også gå inn fra Nipedalen, Løvåsen eller Spelhaugen.

-----------------------------------------------------

Man må jo nødvendigvis ikke gå på turveiene da. Jeg har stort sett alltid mine hunder løse i Kanadaskogen men da går jeg inn på stiene inn i skauen. Mange fine steder og gå :)

Ellers er det fint oppe i Nordnæsdalen og i Hordnesskogen.

Skrevet

ikke av det jeg har fått med meg nei =)

Når er det båndtvang?

Det er båndtvang i perioden 1. april - 20. august. I denne perioden er det båndtvang i hele kommunen. For regler om båndtvang utover denne perioden vises det til egen forskrift vedtatt med hjemmel i hundeloven. Vis hensyn til dyr på beite. Der husdyr beiter er det båntvang til 31. oktober. Husk at hunder bare kan være løse når de blir fulgt og kontrollert på en aktsom måte.

Bergen har egne båndtvangregler, se link båndtvang

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...