Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsdyrfarm

Kajsa95

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan kan noen være så brutale som dette ?

Jeg har sett på nyhetene og på internett, dyrene er jo rett og slett behandlet helt J****G.

Det er bare 1 parti som er i mot dette, 1 parti og det er SV.

Jeg klarer ikke å se på noe sånt, hvordan kan de være på en pelsfarm og så ser de dyr med halve ben eller noen med avbitte ører og moren som dreper ungene sine. HVORDAN sier no jeg, hvordan ?!

Er det flere som er imot dette ?

Si dine meninger her !

Skrevet

Vi har diskutert saken som var i Media i et en annen tråd under Hundersaker i Media. Og jeg er helt enig, håper det blir avskaffet, synes pelsdyrfarm er no ekkelt og grusomt noe.

Skrevet

Ja det er helt forferdelig.. Vi har NULL bruk for pels lengre så hvordan de får lov til å fortsette med dette er helt sjokkerende. Og at mattilsynet ikke klarer å avdekke dyremishandling når de er på farmene skjønner jeg ikke. Er de blinde?

Skrevet

Jeg klarer ikke å se sånne filmer da begynner jeg bare å grine :wub:

De fleste bruker jo juksepels nå, og jeg syns ikke pels er så fint som kleder syns det er finere på dyr jeg :banana:

Skrevet

Litt av problemet med hensyn til mattilsynet er at de bestandig gir pelsdyr oppdretterne beskjed om når de kommer for inspeksjon og oppdretterene kan kvitte seg med dårlige dyr osv..Jeg har sett videoene og det er som sagt ikke for sarte sjeler å jeg synes det er trist at "velstand" Norge lukker øynene fullstendig når det kommer til pelsdyr industrien..Jeg håper at denne gangen blir hele pels industrien lagt ned vi trenger de faktisk ikke..

Skrevet

Er imot pelsdyrhold jeg også, i likhet med de fleste andre på dette nettstedet. Og selvsagt er det horribelt at det gang på gang er dyrevernsaktivister som avslører uholdbare forhold. Varslede kontroller er jo ikke mye egnet til å avdekke avvik :banana:

Men er alikevel er par forhold som kanskje er viktig å tenke på.

Jeg hørte landbruks- og matminister Lars Peder Brekk på radioen, iallefall en fra hans departement. Sa noe slikt som om mattilsynet avdekket kritikkverdige forhold på en restaurant kunne de ikke legge ned hele restaurantnæringen...

I tillegg - jeg er kankje naiv - men jeg tror vel pelsdyr i Norge har det bedre enn sine slektninger på pelsdyrfarmer i "det store utland". Mao - legges næringen ned her kommer pelsen fra dyr som har hatt det enda verre. Ikke et argument for pels, men kanskje et poeng som gir litt grunn til ettertanke?

Men for all del, må gjenta at jeg er veldig imot pelsdyrfarmer.

Og "eggfarmer" for den del. Når eget hønsehold måtte legges ned kjøper jeg iallefall økologiske egg!

Skrevet

Skal se videoen etterpå. Fikk ikke tid isted. Jeg har ikke noe problem å se slike videoer for jeg føler at jeg får et tydeligere innblikk i hva som skjer på slike farmer da.

Håper for guds skyld at det legges ned. Og kanskje blir det nettopp det. Samtidig skulle jeg ønske, hvis de ble nedlagt, at Norge kunne forby ekte pels fra farmer fra utlandet. Men det skjer vel aldri.. :lol:

Det er tåpelig at mattilsynet gir beskjed når de kommer osv. Fatter ikke at det ikke slår dem at farmene gjemmer/kvitter seg med syke dyr før de kommer på besøk da.

Skrevet

Nei dyrene har det ikke godt uansett.. Det ser man jo tydelig på adferd og hvis man bruker hue å tenker litt..

Nei forferdelig..! Så filmen også. Den var bra.

Skrevet

I tillegg - jeg er kankje naiv - men jeg tror vel pelsdyr i Norge har det bedre enn sine slektninger på pelsdyrfarmer i "det store utland". Mao - legges næringen ned her kommer pelsen fra dyr som har hatt det enda verre. Ikke et argument for pels, men kanskje et poeng som gir litt grunn til ettertanke?

Jeg ser paa det paa en litt annen maate. Burde ikke Norge ha gaatt foran som et foregangsland, og forby hele naeringen? Det er allerede forbudt i andre land som Storbritannia f.eks. Det har vaert strengere regler i andre land med stoerre krav til plass og aktivisering enn i Norge ogsaa. Samtidig saa synes jeg at det er en daarlig unnskyldning aa fortsette som vi gjoer bare fordi "noen andre kanskje er litt verre enn oss". Europa strammer inn paa pelsdyr

Samtidig saa avdekker de jo ikke kritikkverdige forholde paa en farm, de avdekker kritikkverdige forhold paa alle... Aa ha rovdyr i bur paa denne maaten er bare ikke forenlig med god dyrevelferd.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...