Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsdyrfarm


Kajsa95

Recommended Posts

Hvordan kan noen være så brutale som dette ?

Jeg har sett på nyhetene og på internett, dyrene er jo rett og slett behandlet helt J****G.

Det er bare 1 parti som er i mot dette, 1 parti og det er SV.

Jeg klarer ikke å se på noe sånt, hvordan kan de være på en pelsfarm og så ser de dyr med halve ben eller noen med avbitte ører og moren som dreper ungene sine. HVORDAN sier no jeg, hvordan ?!

Er det flere som er imot dette ?

Si dine meninger her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt forferdelig.. Vi har NULL bruk for pels lengre så hvordan de får lov til å fortsette med dette er helt sjokkerende. Og at mattilsynet ikke klarer å avdekke dyremishandling når de er på farmene skjønner jeg ikke. Er de blinde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med hensyn til mattilsynet er at de bestandig gir pelsdyr oppdretterne beskjed om når de kommer for inspeksjon og oppdretterene kan kvitte seg med dårlige dyr osv..Jeg har sett videoene og det er som sagt ikke for sarte sjeler å jeg synes det er trist at "velstand" Norge lukker øynene fullstendig når det kommer til pelsdyr industrien..Jeg håper at denne gangen blir hele pels industrien lagt ned vi trenger de faktisk ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er imot pelsdyrhold jeg også, i likhet med de fleste andre på dette nettstedet. Og selvsagt er det horribelt at det gang på gang er dyrevernsaktivister som avslører uholdbare forhold. Varslede kontroller er jo ikke mye egnet til å avdekke avvik :banana:

Men er alikevel er par forhold som kanskje er viktig å tenke på.

Jeg hørte landbruks- og matminister Lars Peder Brekk på radioen, iallefall en fra hans departement. Sa noe slikt som om mattilsynet avdekket kritikkverdige forhold på en restaurant kunne de ikke legge ned hele restaurantnæringen...

I tillegg - jeg er kankje naiv - men jeg tror vel pelsdyr i Norge har det bedre enn sine slektninger på pelsdyrfarmer i "det store utland". Mao - legges næringen ned her kommer pelsen fra dyr som har hatt det enda verre. Ikke et argument for pels, men kanskje et poeng som gir litt grunn til ettertanke?

Men for all del, må gjenta at jeg er veldig imot pelsdyrfarmer.

Og "eggfarmer" for den del. Når eget hønsehold måtte legges ned kjøper jeg iallefall økologiske egg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se videoen etterpå. Fikk ikke tid isted. Jeg har ikke noe problem å se slike videoer for jeg føler at jeg får et tydeligere innblikk i hva som skjer på slike farmer da.

Håper for guds skyld at det legges ned. Og kanskje blir det nettopp det. Samtidig skulle jeg ønske, hvis de ble nedlagt, at Norge kunne forby ekte pels fra farmer fra utlandet. Men det skjer vel aldri.. :lol:

Det er tåpelig at mattilsynet gir beskjed når de kommer osv. Fatter ikke at det ikke slår dem at farmene gjemmer/kvitter seg med syke dyr før de kommer på besøk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er ikke at Mattilsynet ikke kommer uanmeldt, for dyrene har det ikke godt nok selv når regelverket følges til punkt og prikke. En voksen rev skal f.eks ha minimum 75x100 cm fri gulvplass i buret sitt. Der lever den HELE livet! Det er helt OK i følge norsk lov:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19980920-0901.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg - jeg er kankje naiv - men jeg tror vel pelsdyr i Norge har det bedre enn sine slektninger på pelsdyrfarmer i "det store utland". Mao - legges næringen ned her kommer pelsen fra dyr som har hatt det enda verre. Ikke et argument for pels, men kanskje et poeng som gir litt grunn til ettertanke?

Jeg ser paa det paa en litt annen maate. Burde ikke Norge ha gaatt foran som et foregangsland, og forby hele naeringen? Det er allerede forbudt i andre land som Storbritannia f.eks. Det har vaert strengere regler i andre land med stoerre krav til plass og aktivisering enn i Norge ogsaa. Samtidig saa synes jeg at det er en daarlig unnskyldning aa fortsette som vi gjoer bare fordi "noen andre kanskje er litt verre enn oss". Europa strammer inn paa pelsdyr

Samtidig saa avdekker de jo ikke kritikkverdige forholde paa en farm, de avdekker kritikkverdige forhold paa alle... Aa ha rovdyr i bur paa denne maaten er bare ikke forenlig med god dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...