Gå til innhold
Hundesonen.no

kjøp valpene


tibetan

Recommended Posts

hvordan gjør en oppdretter det når en skal selge valpene til nye eiere?

og hva er vanlig å gjøre/si når man får besøk av de som er interesert i å kjøpe valpen? - når valpen blir solgt er det bare får den nye eieren å skrive under på papir at hunden er demmes eller må annet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter og valpekjøper skriver under kontrakt (som ligger ute på NKK.no). Papirene blir sendt inn slik at valpen blir registrert på sin nye eier i NKK. I kontrakten skal det stå hvor mye kjøper skal betale, og eventuelt andre ting som kjøper og oppdretter har bltt enig om.

Hva som er vanlig å si? Tror ikke det er noen mal på det gitt... Går ut ifra at de fleste seriøse oppdrettere spør litt rundt hva hunden skal brukes til, hvilken erfaring kjøper har med hunder/rasen, hvorfor de vil kjøpe den rasen osv. De fleste oppdrettere vil treffe valpekjøperne før de skal hente valpen. Det er ganske vanlig å besøke valpene når de er i fire fem ukersalderen, så valpekjøper og oppdretter kan bli litt kjent. Det er ikke en ting som selges, så det er litt mer rundt det enn om man kjøper en komfyr... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan gjør en oppdretter det når en skal selge valpene til nye eiere?

og hva er vanlig å gjøre/si når man får besøk av de som er interesert i å kjøpe valpen? - når valpen blir solgt er det bare får den nye eieren å skrive under på papir at hunden er demmes eller må annet også. :wub:

Spør du som oppdretter med valper til salgs, eller spør du som en valpekjøper (dvs en person som er i ferd med å kjøpe deg en valp)? :)

Stusset litt over setningen "hva er vanlig å gjøre/si når man får besøk av de som er interesert i å kjøpe valpen", for her virker det som om du sitter med valper som skal selges?

Det er liksom ikke så vanlig at oppdrettere er så "dårlig forberedt" ved salg av et valpekull at de ikke vet hva de skal si og gjøre, annet enn at det skal visst undertegnes noen papirer :- )

Oppdrettere må registrere valpene i NKK (rasehunder) og valpekjøperne skal også få hver sin kjøpskontrakt med alle data om den enkelte valp fyllt ut (inkl chip id nr). I tillegg skal man som valpekjøper få en fôringsliste av oppdretteren, der står det oppgitt mengden mat og hvor ofte valpen skal spise og nøyaktig hvilken type mat hunden er vant til. De fleste oppdrettere gir også med litt småsaker som et valpehalsbånd og lite kobbel, litt mat av typen valpen er vant til så du har noen dager til du får kjøpt inn egen, et lite teppe med lukt fra kjente (valpemamma og søsken), slike småting.

Alle rasevalper SKAL også være id-merket (Chipet) av veterinær, og det skal medfølge en helseattest fra dyrlegen. Attesten skal ved overtagelsestidspunktet ikke være eldre enn en uke.

Er man i kjøpers sko, så er det etter min mening ikke BARE "å skrive under på papir" . Du skal vite nøyaktig hva du skriver under på! Man sørger derfor selvfølgelig for at man setter seg ned og LESER alle dokumentene før man skriver under, før noen handel blir signert og bekreftet. Det kan man ha som en fast regel her i livet ; signer aldri noe som helst uten å ha lest gjennom hva du faktisk sitter og signerer på. Mange har driti seg ut på slurv og latskap der...

Når man er og henter valpen, prater man vel litt om valpen og dens personlighet, litt om løst og fast, planer og fremtiden, og ellers sørger man vel for at alle spørsmål man som kjøper måtte ha blir stilt når man har oppdretteren der fremfor seg :D Man får som oftest oppfølgning og kan ringe når som helst om man lurer på noe senere, så det er ingen krise om man glemmer noe i farten man skulle spurt om.

Man må vel også ha med seg en solid bunke tusenlapper for å betale for dyret : -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg ville ikke tatt med meg cash, jeg ville betalt over nettbank. Ellers måtte jeg jo ha fått en slags kvittering, det høres tungvint ut :wub:

Står i standard-kontrakten til NKK det, "kjøpesum xxxxx,- betales __________". så er det bare å fylle inn det som passer. Vi har hatt valpekjøpere som har satt inn penger på konto uka før valpen skulle hentes, de som har betalt kontant ved henting av valpen og de som har overført via nettbank (hvor de selv har tatt med bærbar maskin og vi fikk se at pengene ble overført).

Det finnes de som selger på avbetaling, da skrives det i kontrakten at stamtavlen ikke blir sendt før siste innbetaling har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i standard-kontrakten til NKK det, "kjøpesum xxxxx,- betales __________". så er det bare å fylle inn det som passer. Vi har hatt valpekjøpere som har satt inn penger på konto uka før valpen skulle hentes, de som har betalt kontant ved henting av valpen og de som har overført via nettbank (hvor de selv har tatt med bærbar maskin og vi fikk se at pengene ble overført).

Det finnes de som selger på avbetaling, da skrives det i kontrakten at stamtavlen ikke blir sendt før siste innbetaling har skjedd.

Er ikke helt sikker på hva du mente, hva var dokumentasjonen på at man faktisk har betalt kjøpesummen (dersom man velger å betale med cash)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i standard-kontrakten til NKK det, "kjøpesum xxxxx,- betales __________". så er det bare å fylle inn det som passer. Vi har hatt valpekjøpere som har satt inn penger på konto uka før valpen skulle hentes, de som har betalt kontant ved henting av valpen og de som har overført via nettbank (hvor de selv har tatt med bærbar maskin og vi fikk se at pengene ble overført).

Det finnes de som selger på avbetaling, da skrives det i kontrakten at stamtavlen ikke blir sendt før siste innbetaling har skjedd.

Nettbank-betaling kan stoppes, så vi godtok i utgangspunktet ikke dette. Enten måtte det være kontant cash i hånden, eller jeg måtte se pengene på min konto. Fikk tips om dette fra oppdrettervenner som har brent seg. Dog ble det ikke helt som tenkt, men enden på visa var god for alle parter den altså. :D

---

Som oppdretter forsøker man å finne de beste hjemmene for valpene sine. At hunden blir verdsatt og elsket betyr mer enn at den får designerskåler. At hunden blir brukt og stimulert aktivt i hverdagen betyr mer enn om hunden stilles ut tre helger i året. Som oppdretter forsøkte jeg å finne valpekjøpere som skjønte hvilken aktivisering rasen jeg solgte trengte, som var inneforstått med at pelsstell er et must (jeg ville heller skremme de, enn å bagatellisere - og det har jeg vel også gjort, haha!), men aller aller viktigst var at de virket seriøse; de ville bruke hunden til noe, de hadde planer for valpen, at kjøpet var gjennomtenkt. At valpen var ønsket, at det var planlagt og at hunden ville få et godt hjem - til vanlig.

I å gjøre en slik vurdering, ligger jo mange spørsmål; noen forteller åpent om hvordan de har planlagt å organisere hverdagen med ny valp, jobb, unger, osv. Andre må man spørre ut om de har noen løsning på at valpen ikke kan være alene hjemme i åtte-ni timer den første tiden. Noen lover gull og grønne skoger (og da blir jeg skeptisk), andre er mer nøkterne og sier at de skal "ha hunden til fuglejakt", og så ender det opp med både fugl og elg, agility og utstilling.. Da er det jammen ikke enkelt å være oppdretter, hehe, men på en grei måte i det siste eksempelet da. :)

Man må rett og slett prøve å vurdere så godt man kan: er disse folkene innstilt på en valp av min rase? Høres det ut som om de har tenkt gjennom dette, hva hunden skal brukes til, tiden det tar, osv? Slike ting opptok meg mest. Det er tross alt "babyene" dine, dine valper, som skal sendes ut i den store, store verden.. Og jeg skal love deg at hvis du har hatt et valpekull, så blir verden plutselig forrykende stor! Når dagen er der, så virker det så alt for tidlig (har tiden gått så fort? Er det åtte uker allerede??), og jeg stod med tårer i øynene da jeg så valp etter valp forlate oss - alt de møtte fra nå av ville være fremmed for de.. *klump i halsen* Når man får slike følelser, skjønner man hva man må spørre om. Man skjønner at det eneste viktige er at valpen havner i et godt hjem, ikke om den kommer til noen som ønsker å stille den ut til champion, eller lover på tro og ære at de skal øyelyse. Misforstå meg rett: slike ting kommer i andre rekke; det aller aller viktigste er at de kommer til gode hjem som elsker de, og skjønner hva de trenger for å trives - og ikke minst at de har lyst å gi de det. :wub:

Er ikke helt sikker på hva du mente, hva var dokumentasjonen på at man faktisk har betalt kjøpesummen (dersom man velger å betale med cash)?

Kjøpekontrakten blir vel som en slags kvittering da? Der står det jo at man har mottatt pengene i cash da og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Alle rasevalper SKAL også være id-merket (Chipet) av veterinær, og det skal medfølge en helseattest fra dyrlegen. Attesten skal ved overtagelsestidspunktet ikke være eldre enn en uke.

OT: Nope,finnes ikke noe krav om dette. Det er helt frivillig fra oppdretters side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hva du mente, hva var dokumentasjonen på at man faktisk har betalt kjøpesummen (dersom man velger å betale med cash)?

Da får man vel med seg en kvittering på betalt beløp ? Det finnes fortsatt kvitteringsblokker som man kan skrive ut kvitteringer på for hånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om valpene skal registreres i NKK, men det er jo såklart frivillig om man vil registrere valpene.

Stemmer nok ikke, (gjorde det i vertfall ikke tidligere i år når eg solgte valper) Var ikke krav at dei skulle være chippet når dei blei solgt.

Og valpene er registrert hos NKK. Kommer vel litt ann på om man forhånds registrerer kullet eller ei.

Veterinærattest er for meg en selvfølge at valpen har med til ny eier, men den er ikke alltid maks en uke gammel ved levering, kommer alt ann på når valpene er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpekontrakten blir vel som en slags kvittering da? Der står det jo at man har mottatt pengene i cash da og da.

Jeg trodde det bare var slik at kjøpesummen ble påført, uten at det bekreftes at den er betalt. Men hvis betalingen er bekreftet, så er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok ikke, (gjorde det i vertfall ikke tidligere i år når eg solgte valper) Var ikke krav at dei skulle være chippet når dei blei solgt.

Og valpene er registrert hos NKK. Kommer vel litt ann på om man forhånds registrerer kullet eller ei.

Veterinærattest er for meg en selvfølge at valpen har med til ny eier, men den er ikke alltid maks en uke gammel ved levering, kommer alt ann på når valpene er solgt.

Ah sorry, blandet med chipmerkingen i forbindelse med aktiviteter og de nye registreringsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Nope,finnes ikke noe krav om dette. Det er helt frivillig fra oppdretters side.

Jeg har stort sett fokusert på oppdrettere som følger NKKs retningslinjer og regler, ikke andre useriøse selgere av rasehunder. Men jeg har sannsynligvis misforstått det jeg leste på NKK sine sider, siden det blant annet står at det er krav om at FORELDRENE er id-merket før valpekull kan registreres hos NKK.

Selv har jeg aldri sett det som "frivillig" fra oppdretters side med id-merking av valpene før salg, har tatt det som en selvfølge at de blir det, jeg :) Jeg misforsto nok det som står på NKK sine sider.

Hentet herfra hos Norsk Kennel Klubb: "Regler for registrering av kull"

Det jeg har uthevet i sitatet er grunnen til min misoppfatting, tror jeg. Det står at de kan, ikke at de skal... noe jeg syns burde være et krav! :wub:

"Det er ikke nødvendig å vente med registreringen til valpene er solgt. Man kan sende inn en midlertidig registreringsanmeldelse og paringsbevis (eget skjema). Her oppgis antall valper og kjønnsfordeling. Det er ikke krav om minimumsalder på valpene eller navn på valpekjøper. Valpene blir tildelt sitt registreringsnummer i NKK, og oppdretter får tilsendt et skjema hvor disse registreringsnumrene er påført. Her fyller man senere ut data om valpens navn, eier osv og returnerer skjemaet til NKK. Deretter vil oppdretter motta valpenes registreringsbevis som han sender videre til de respektive eierne. ID-merking av valpene kan skje på grunnlag av den midlertidige registreringen, slik at valpene allerede ved levering kan få sin individbaserte ID-merking (mikrochip eller tatovering). Det er også mulig å foreta midlertidig registrering av valpene elektronisk via NKKs web-side.

."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skjønner.. jeg er en useriøs oppdretter som ikke ønsker å følge Nkk sine retningslinjer jeg. Jeg vil ikke chippe valpene når de er så små som 7 uker, så enkelt er det. Når eier overtar hunden, så gjør de akkurat som de vil, men jeg kan ikke helt se hva chip har med seriøsitet og planlegging av avlsarbeide å gjøre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett fokusert på oppdrettere som følger NKKs retningslinjer og regler, ikke andre useriøse selgere av rasehunder. Men jeg har sannsynligvis misforstått det jeg leste på NKK sine sider, siden det blant annet står at det er krav om at FORELDRENE er id-merket før valpekull kan registreres hos NKK.

Selv har jeg aldri sett det som "frivillig" fra oppdretters side med id-merking av valpene før salg, har tatt det som en selvfølge at de blir det, jeg :) Jeg misforsto nok det som står på NKK sine sider.

Hentet herfra hos Norsk Kennel Klubb: "Regler for registrering av kull"

Det jeg har uthevet i sitatet er grunnen til min misoppfatting, tror jeg. Det står at de kan, ikke at de skal... noe jeg syns burde være et krav! :wub:

"Det er ikke nødvendig å vente med registreringen til valpene er solgt. Man kan sende inn en midlertidig registreringsanmeldelse og paringsbevis (eget skjema). Her oppgis antall valper og kjønnsfordeling. Det er ikke krav om minimumsalder på valpene eller navn på valpekjøper. Valpene blir tildelt sitt registreringsnummer i NKK, og oppdretter får tilsendt et skjema hvor disse registreringsnumrene er påført. Her fyller man senere ut data om valpens navn, eier osv og returnerer skjemaet til NKK. Deretter vil oppdretter motta valpenes registreringsbevis som han sender videre til de respektive eierne. ID-merking av valpene kan skje på grunnlag av den midlertidige registreringen, slik at valpene allerede ved levering kan få sin individbaserte ID-merking (mikrochip eller tatovering). Det er også mulig å foreta midlertidig registrering av valpene elektronisk via NKKs web-side.

."

KAN, ja.. Ikke må, skal, bør eller whatever.. KAN..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om valpene ikke er registrert i NKK hvor får man tak i kjøpsavtale, stamtavle -papirer o.l? eller er det sånt man må lage selv :icon_redface:

Kjøpsavtalen kan man laste ned hos NKK uansett, den er tilgjengelig for alle.

Men om valpene ikke er registrert, og oppdretter ikke vil/kan gjøre det, vil de aldri få stamtavle, og derfor regnes som blandingshund. Man skal ALLTID være skeptisk om oppdretter ikke registrer kullet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. microchipping/ID-merking, så vil det snart komme krav om at alle valper som blir registrert i NKK skal være chipmerket, ja. Men pr d.d. er det frivillig å gjøre det - sett fra oppdretters synspunkt. (Fra 2012 faller visst tatovering bort som godkjent ID-merking også)

Hvis hunden skal konkurrere i NKK-regi MÅ den være id-merket.

Det koster endel å få microchippet en valp, kanskje rundt 500,- pr valp, så det er såklart et kostnadsspørsmål på et stort kull også. Men nei, det er likevel ikke så enkelt at man kan si at de som chip'er er seriøse, mens de som ikke gjør det er det ikke...

Ang,. helseattest så står det i NKKs etiske retningslinjer at den skal ikke være eldre en TO uker. Personlig synes jeg det er litt for lenge på en liten valp, men, men..

Men igjen - NKK eller raseklubbens retningslinjer for hundeavl er faktisk kun retningslinjer. Registreringsreglementet er absolutt, og det må følges til punkt og prikke. Alle andre anbefalinger, råd og tips er kun for å hjelpe folk å gjøre "riktige" avgjørelser...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner.. jeg er en useriøs oppdretter som ikke ønsker å følge Nkk sine retningslinjer jeg. Jeg vil ikke chippe valpene når de er så små som 7 uker, så enkelt er det. Når eier overtar hunden, så gjør de akkurat som de vil, men jeg kan ikke helt se hva chip har med seriøsitet og planlegging av avlsarbeide å gjøre :icon_redface:

Dette har jeg ikke tenkt på. Kan du fortelle mer (evt på pm?).

Kanskje jeg skal be om å få min neste valp uchippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve chipinnsetteren (nålen) er veldig stor og grov (tenk deg at et riskorn faktisk skal kunne komme igjennom nålen). Mange med små-små valper synes det ser voldsomt ut, og dropper derfor chippingen til valpen har blitt litt større og mere "herdet". Dvs. at man chipper dem ved vaksineringen (3 mndr alder) istedenfor.

Min bostonvalp var dog chippet når jeg hentet henne - og hun var ikke spes. stor hun heller...

(Dog virker ikke chippen i henne, men, men - man kan jo ikke få ALT :icon_redface: )

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Grunnen til at jeg ikke chipper er veldig enkel:

1. Jeg syns som Susanne sier at nålen er grov og dette er det første møte med veterinær som valpene har, de får parvovaksine det er sutring nok syns jeg.

2. Jeg har chippet veldig mange valper i jobb sammenheng og jeg ser en klar sammenheng mellom de som er chippet unge og der chipen flytter seg. Om de er litt eldre (i mitt tilfelle så chipper jeg ved rtg, så de er ett år)så syns jeg at chipen holder seg mer på plass. Dette har jeg selvfølgelig ingen dokumentasjon på, kun egen erfaring, men det er nok til at jeg syns eiere kan chippe selv når valpen blir større.

Forøvrig, så syns jeg ikke pris er vesentlig, den legger man jo bare på valpeprisen i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Grunnen til at jeg ikke chipper er veldig enkel:

1. Jeg syns som Susanne sier at nålen er grov og dette er det første møte med veterinær som valpene har, de får parvovaksine det er sutring nok syns jeg.

2. Jeg har chippet veldig mange valper i jobb sammenheng og jeg ser en klar sammenheng mellom de som er chippet unge og der chipen flytter seg. Om de er litt eldre (i mitt tilfelle så chipper jeg ved rtg, så de er ett år)så syns jeg at chipen holder seg mer på plass. Dette har jeg selvfølgelig ingen dokumentasjon på, kun egen erfaring, men det er nok til at jeg syns eiere kan chippe selv når valpen blir større.

Forøvrig, så syns jeg ikke pris er vesentlig, den legger man jo bare på valpeprisen i såfall.

Forstår hva du mener, og er til dels enig, men, hva om valpen stikker av ila det første året? Er den da merket på annet vis som vil få den hjem igjen? Ikke kritikk, bare spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Forstår hva du mener, og er til dels enig, men, hva om valpen stikker av ila det første året? Er den da merket på annet vis som vil få den hjem igjen? Ikke kritikk, bare spørsmål.

Ehhh...det anser jeg ikke som mitt ansvar å sørge for at valpekjøperne merker sine hunder?! Når det gjelder mine egne så er de ikke merket. Det er fordi jeg ikke ser på det som en problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...