Jump to content
Hundesonen.no

Blod fra patten

Recommended Posts

Idag tok samboeren min Chanti opp på fanget sitt og la henne på rygg. Hun har litt jur aktige patter nederst mellom bakbeina (sånn til vanlig), og da samboer klemte på patten kom det blod ut. :console: Litt sånn når de har innbilt og melk, at melk kommer ut ved klemming, bare at nå var det blod.

Dette har jeg aldri opplevd før. Noen som har opplevd lignende? Hva kan det være?

Okei, siden ingen har svart regner jeg med at det er ingen som har opplevd dette før, så da får jeg fortelle hva veterinæren sa.

Hvis det er rent blod som kommer ut, kan det være betent kjertel i juret. Da vil det også bli hardt. Jeg kan kjenne litt forskjell på jurene bak, litt klumpete, men ikke veldig tydelig. Vetten sa at jeg kunne se det litt an, men hvis juret ble hardt og varmt, måtte jeg sjekke det ut.

Så vi får vente å se. Undersøke jevnlig. Rart ingen andre har opplevd det før på sin tispe..

Så ikke innlegget ditt før nå.

Jeg har hatt det på en av mine tisper, ifb innbilt. Hun var hard og klumpete rundt pattene og det var blod og blodblandet grums som kom ut. Jeg "melket" henne flere ganger om dagen slik at det ikke skulle stoppe opp og bli betent, masserte rundt pattene, og passet samtidig på at hun hadde det godt og varmt. Etter et par dager med "melking" ble blodet mer og mer utvannet og tilslutt var det bare vanlig melk som dryppet ut.

Takk for svar :) Jeg kan forsåvidt skjønne at det kan bli betennelser ol. ved innbildt når det er melk og spreng i pattene fra før, men hos min hund er hun ikke i en slik fase. Innbildten er hun ferdig med for lenge siden. Derfor jeg syns det var så rart.. Jeg kjenner ujevnheter på ene siden, så det må være noe som ikke stemmer.. Blir nok å være observang på dette, og mest sannynlig må vi nok til vetten..

Veterinæren mente det var jurbetennelse, og hunden skal gå på antibiotika en stund. Han var ikke 100% sikker, og han trodde kanskje det hadde noe med innbildten, at det var noe som hadde ligget på lur der og plaget henne siden da.

Er det flere som har hatt jurbetennelse på hunden sin? Er ikke dette mest vanlig i forbindelse med melkespreng, valper osv? Jeg stusset litt på at dette skulle skje nå, over 2 mnd ETTER ferdig innbildt, som hun da hadde hatt i mange uker, som hun igjen fikk et par mnd etter selve løpetia. (altså så nå er hun ikke i selve fasen med dette)

Det jeg lurer på da er om dette er noe som vil plage henne fremover etter hver innbildt? Er jurbetennelse engangshendelse, eller noe som kan komme og gå?

Jeg regner meg jeg må snakke mer med vett om dette, men tenkte kanskje noen hadde erfaring. Tisper pleier jo å ha litt av hvert, og tispeeiere er det jo mange av her.

Hvor lenge siden er det hun hadde løpetid? Da Tulla ble innbilt (det har blitt mindre og mindre med årene), var hun tiltagende innbilt fra løpetidens slutt og frem til hun skulle ha valpet, dvs ca to mnd etter løpetiden. Det er jo tross alt da de skulle ha produsert melk også.. Nå fikk aldri Tulla melk under innbilt før, men Aynï pleier å få litt. Kom på at Tulla fikk litt melk under siste innbilten nå; altså etter første løpetid etter kullet. Har aldri merket noe som helst annet; ikke blod og ikke spesielt store patter. Kun litt melk hos Aynï (hvis jeg har klemt på), og litt melk hos Tulla siste gangen nå altså. Hos Tulla rant det melk, mulig fordi Nenya diet.... :wub: Hadde jeg merket blod ville jeg blitt ganske bekymret ja, det høres ikke helt bra ut.

Jeg kan jo fortelle om da Tulla hadde melkespreng, det kan jo bli jurbetennelse. Jurene var kjempeharde, og hadde klumper på seg. Har også sett andre tisper med melkespreng, og jurene har vært gigantiske, og med klumper. Klumpene er visstnok fett, og det kan hjelpe å gi litt mindre kraftig kost. Selv ikke under den verste melkesprengen til Tulla kom det noe annet enn god melk.. Hadde det kommet noe annet, vil jeg tro det er noe inni der som er feil. Under en jurbetennelse dannes det jo gjerne puss i juret, og dette må ut på et vis, og da kommer det ut via pattene. Jeg trodde at jurene ville være store da, så det høres litt rart ut dersom de ikke er det? :wub:

Sa dyrlegen noe om at du burde prøve å melke ut det som var inni der?

takk for svar :wub: Hun hadde løpetid, tja det må være et halvt år siden og vel så det. I vår mener jeg det var. Så får hun innbildt et par mnd etterpå som varer i mange uker. Da får hun ganske store jur og en god del melk. Som sagt så er innbildten og melka gått over for lenge siden, derfor stusset jeg på betennelse i juret nå, nå som det ikke er noe inni der (jurene har trukket seg fint tilbake og alt er som normalt) Så plutselig så jeg at det kom blod ut, og etterhvert som dagene gikk ble den ene siden av juret mer og mer klumpete og større.

Det er kun rent blod som kommer ut hvis jeg klemmer, men den første dyrlegen jeg snakket med sa at jeg ikke burde tukle så mye med juret.

Jeg forstår godt at dette kan oppstå ved innbildt eller ved valpekull, men tidpuktet til Chanti var litt merkelig. Men igjen, hormoner kan jo forårsake litt av hvert. Jeg håper antibiotikaen tar knekken på dette, og at det ikke viser seg å være noe annet skummelt.

Hmm.. Mystisk! Nei, jeg aner ikke. Du har jo helt rett; tidspunktet er jo meget merkelig. Hun skulle jo vente sin neste løpetid snart, vil jeg tro.. Hadde det vært jurbetennelse (i forbindelse med valpekull), ville jeg trodd dyrlegen hadde bedt om at man melket ut betennelsen, derfor jeg spurte om dèt. Jeg synes kanskje det høres rart ut at dere ikke skal melke, hvis han nå mener at det er en betennelse. Men på den andre siden - hva vet vel jeg? :wub:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...