Gå til innhold
Hundesonen.no

Blod fra patten


Recommended Posts

Idag tok samboeren min Chanti opp på fanget sitt og la henne på rygg. Hun har litt jur aktige patter nederst mellom bakbeina (sånn til vanlig), og da samboer klemte på patten kom det blod ut. :console: Litt sånn når de har innbilt og melk, at melk kommer ut ved klemming, bare at nå var det blod.

Dette har jeg aldri opplevd før. Noen som har opplevd lignende? Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, siden ingen har svart regner jeg med at det er ingen som har opplevd dette før, så da får jeg fortelle hva veterinæren sa.

Hvis det er rent blod som kommer ut, kan det være betent kjertel i juret. Da vil det også bli hardt. Jeg kan kjenne litt forskjell på jurene bak, litt klumpete, men ikke veldig tydelig. Vetten sa at jeg kunne se det litt an, men hvis juret ble hardt og varmt, måtte jeg sjekke det ut.

Så vi får vente å se. Undersøke jevnlig. Rart ingen andre har opplevd det før på sin tispe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke innlegget ditt før nå.

Jeg har hatt det på en av mine tisper, ifb innbilt. Hun var hard og klumpete rundt pattene og det var blod og blodblandet grums som kom ut. Jeg "melket" henne flere ganger om dagen slik at det ikke skulle stoppe opp og bli betent, masserte rundt pattene, og passet samtidig på at hun hadde det godt og varmt. Etter et par dager med "melking" ble blodet mer og mer utvannet og tilslutt var det bare vanlig melk som dryppet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg kan forsåvidt skjønne at det kan bli betennelser ol. ved innbildt når det er melk og spreng i pattene fra før, men hos min hund er hun ikke i en slik fase. Innbildten er hun ferdig med for lenge siden. Derfor jeg syns det var så rart.. Jeg kjenner ujevnheter på ene siden, så det må være noe som ikke stemmer.. Blir nok å være observang på dette, og mest sannynlig må vi nok til vetten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren mente det var jurbetennelse, og hunden skal gå på antibiotika en stund. Han var ikke 100% sikker, og han trodde kanskje det hadde noe med innbildten, at det var noe som hadde ligget på lur der og plaget henne siden da.

Er det flere som har hatt jurbetennelse på hunden sin? Er ikke dette mest vanlig i forbindelse med melkespreng, valper osv? Jeg stusset litt på at dette skulle skje nå, over 2 mnd ETTER ferdig innbildt, som hun da hadde hatt i mange uker, som hun igjen fikk et par mnd etter selve løpetia. (altså så nå er hun ikke i selve fasen med dette)

Det jeg lurer på da er om dette er noe som vil plage henne fremover etter hver innbildt? Er jurbetennelse engangshendelse, eller noe som kan komme og gå?

Jeg regner meg jeg må snakke mer med vett om dette, men tenkte kanskje noen hadde erfaring. Tisper pleier jo å ha litt av hvert, og tispeeiere er det jo mange av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden er det hun hadde løpetid? Da Tulla ble innbilt (det har blitt mindre og mindre med årene), var hun tiltagende innbilt fra løpetidens slutt og frem til hun skulle ha valpet, dvs ca to mnd etter løpetiden. Det er jo tross alt da de skulle ha produsert melk også.. Nå fikk aldri Tulla melk under innbilt før, men Aynï pleier å få litt. Kom på at Tulla fikk litt melk under siste innbilten nå; altså etter første løpetid etter kullet. Har aldri merket noe som helst annet; ikke blod og ikke spesielt store patter. Kun litt melk hos Aynï (hvis jeg har klemt på), og litt melk hos Tulla siste gangen nå altså. Hos Tulla rant det melk, mulig fordi Nenya diet.... :wub: Hadde jeg merket blod ville jeg blitt ganske bekymret ja, det høres ikke helt bra ut.

Jeg kan jo fortelle om da Tulla hadde melkespreng, det kan jo bli jurbetennelse. Jurene var kjempeharde, og hadde klumper på seg. Har også sett andre tisper med melkespreng, og jurene har vært gigantiske, og med klumper. Klumpene er visstnok fett, og det kan hjelpe å gi litt mindre kraftig kost. Selv ikke under den verste melkesprengen til Tulla kom det noe annet enn god melk.. Hadde det kommet noe annet, vil jeg tro det er noe inni der som er feil. Under en jurbetennelse dannes det jo gjerne puss i juret, og dette må ut på et vis, og da kommer det ut via pattene. Jeg trodde at jurene ville være store da, så det høres litt rart ut dersom de ikke er det? :wub:

Sa dyrlegen noe om at du burde prøve å melke ut det som var inni der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :wub: Hun hadde løpetid, tja det må være et halvt år siden og vel så det. I vår mener jeg det var. Så får hun innbildt et par mnd etterpå som varer i mange uker. Da får hun ganske store jur og en god del melk. Som sagt så er innbildten og melka gått over for lenge siden, derfor stusset jeg på betennelse i juret nå, nå som det ikke er noe inni der (jurene har trukket seg fint tilbake og alt er som normalt) Så plutselig så jeg at det kom blod ut, og etterhvert som dagene gikk ble den ene siden av juret mer og mer klumpete og større.

Det er kun rent blod som kommer ut hvis jeg klemmer, men den første dyrlegen jeg snakket med sa at jeg ikke burde tukle så mye med juret.

Jeg forstår godt at dette kan oppstå ved innbildt eller ved valpekull, men tidpuktet til Chanti var litt merkelig. Men igjen, hormoner kan jo forårsake litt av hvert. Jeg håper antibiotikaen tar knekken på dette, og at det ikke viser seg å være noe annet skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Mystisk! Nei, jeg aner ikke. Du har jo helt rett; tidspunktet er jo meget merkelig. Hun skulle jo vente sin neste løpetid snart, vil jeg tro.. Hadde det vært jurbetennelse (i forbindelse med valpekull), ville jeg trodd dyrlegen hadde bedt om at man melket ut betennelsen, derfor jeg spurte om dèt. Jeg synes kanskje det høres rart ut at dere ikke skal melke, hvis han nå mener at det er en betennelse. Men på den andre siden - hva vet vel jeg? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...