Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man får avlsforespørsel på hannen sin

Lola Pagola

Recommended Posts

Altså, hvordan går man frem som hannhundeier? Hvis tispeeieren befinner seg i et annet land, så har man jo ikke så mye kontroll på hvem man låner ut hunden til, og man har ikke mulighet til å møtes først.

Jeg er virkelig helt blank på dette, og jeg vet jo at det er tispeeierne som i hovedsak stiller kravene til hannhund, ikke omvendt (altså at de velger ut passende partner). Synes jo det er veldig beærende at noen vil dra så langt for å bruke hunden min, og foreløpig ser dette veldig bra ut. Men hvilke spørsmål bør jeg stille, om det er noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De obligtoriske spørsmålene om helse osv selvfølgelig. Ut over dette ville jeg tenkt på magefølelse - er det en seriøs oppdretter, hvilket rykte har de, har de trivelige hunder, brukes hundene til noe, hvilke vilkår osv. Husk at det er du som bestemmer betingelsene. Ikke uvanlig på min rase er at ved parring med utenlandsk hund så betaler tispeeier en fast sum uavhengig av antall valper osv. Man får da med seg alle nødvendige papirer ferdig underskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De obligtoriske spørsmålene om helse osv selvfølgelig. Ut over dette ville jeg tenkt på magefølelse - er det en seriøs oppdretter, hvilket rykte har de, har de trivelige hunder, brukes hundene til noe, hvilke vilkår osv. Husk at det er du som bestemmer betingelsene. Ikke uvanlig på min rase er at ved parring med utenlandsk hund så betaler tispeeier en fast sum uavhengig av antall valper osv. Man får da med seg alle nødvendige papirer ferdig underskrevet.

Jeg har kikket på hjemmesiden, og funnet ut at hun har A hofter og sånn, men ellers vet jeg ikke mer. Men det skal jeg spørre om, selv om jeg går utifra at hun er frisk ellers og.

Rykte aner jeg ingenting om, de er ganske ferske, og jeg har liksom ikke så mange følere i Frankrike, blir ukjent terreng for meg.

Jeg ble litt paff da jeg åpnet mailen min, kom så brått på, og åpnet vel facebooksiden deres med hjertet i halsen, tenk om tispa var dritstygg :aww: men det er hun heldigvis ikke, og jeg tror det kan bli en bra match dette, også stamtavlemessig, det er en import, så der blir det lettere for meg å sjekke.

Dette med sprangavift og sånn, det er noe som varierer fra rase til rase eller?

Jeg får ta å spørre henne litt nærmere om det etterhvert, nå har jeg skrevet et svar og fortalt litt om Casper, hun har skrevet om den tispen hun ønsker å bruke ham på, og det virker veldig bra. Magefølelsen min er faktisk helt i orden, og den er jeg enig i er viktig.

Men får se hva videre mailing bringer, de kan iallefall ikke beskyldes for å bruke en lettvint løsning når de velger en hund som befinner seg såpass langt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først får du panikk :console:

Så tenker du - hæhhh ? Er noen interessert i MIN lille snuppelupp som egentlig bare er mammas lille gull og alt for ung til å innvies i seksuallivets gleder...

... så kan du tenke på alt det andre de andre har sagt *fnis*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:console: Ja panikken er litt til stede!

Blir han veldig forandret av å parre? (litt dumt spørsmål kanskje men)

Skal snakke med oppdretter, og høre med avlsrådet, ble helt blokkert i hjernen jeg :lol:

Hahaha, det ante meg! Kjenner det liksom igjen kan man si :blink:. Man blir litt panisk og litt smigret - og mest forvirret :banana:. Jeg merket i grunnen ingenting på Willy etter at han hadde parret. Han var jo glad i damer før, men ble iallefall ikke noe verre - muligens kanskje bedre ? Men det kan jo også ha vært alderen som gjorde at han ble noe roligere rundt tisper etterhvert :blink:.

Lurt å konferere med både oppdretter og andre i klubben som kan ha litt peiling på både linjer og personer :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt litt rundt til de som har vært lengere i gamet og som kjenner til linjer ,oppdrettere osv. Spør om dette vil være en god kombinasjon. Jeg har gjort det selv med min oppdretter, og vil fortsette å søke råd hos dem hvis jeg får mulighet til parring med min. Det viktigste for meg er at hundene matcher bra, og at dette er en kombinasjon som ikke blir sett ned på i miljøet. (sånn generellt, er vel alltids noe negativt noen folk vil finne hehe) Man vil jo gjerne ha et greit rykte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet litt med oppdretteren nå, og de virker fornuftige, dog i starfasen.

Men, så skrev hun noe jeg må si jeg stusset litt over, og det var at jeg ikke skulle si det til noen. Jeg hadde ikke tenkt å gå ut med navn før paringen er i boks, eller rett før, men jeg må jo kunne konferere med oppdretteren min og avlsrådet. Hun sa at oppdrettere i landet ville forsøke å ødelegge for henne hvis det kom ut, og da tenker jeg jo at hun må ha noe å skjule? Jeg må nok spørre henne litt ut om akkurat det der, men nå orker jeg ikke.

Paringen ligger ikke i nærmeste fremtid, hun skal ha et kull på tispen først i frankrike med en annen hund, så jeg har god tid på meg iallefall. Hun skriver ok engelsk, men mulig det kommer frem litt feil, jeg vet jo at det er litt misunnelse og kniving ute å går i diverse (alle?) hundemiljøer, så kan godt være det hun snakker om. Men ja... synes det var litt rart. Sånn ellers fremstår hun som en seriøs og gjennomtenkt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så skrev hun noe jeg må si jeg stusset litt over, og det var at jeg ikke skulle si det til noen...

... . Hun sa at oppdrettere i landet ville forsøke å ødelegge for henne hvis det kom ut, og da tenker jeg jo at hun må ha noe å skjule?

Dette må jeg tilstå at jeg reagerte på også. "Oppdrettere i landet ville ødelegge for henne".... hvorfor skulle noen oppdretter ville ødelegge for en annen, dersom alle er seriøse? Kan det være at hun har så dårlig rykte i hjemlandet, at ingen seriøse oppdrettere av rasen til låne noen hannhund til henne?

Dette hadde jeg fundert på mye på iallefall. Det var en merkelig ting.... noe som ikke stemmer her :console:

PS! Går det an å ta kontakt pr email med den franske kennelklubben kanskje, og forhøre seg litt om denne damens kennelnavn...? Mulig de ikke vet noe hvis det er så at de er nye, men hvis de har holdt på såpass at andre "vil ødelegge for henne" hvis de fikk greie på at hun tenkte å avle, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg tilstå at jeg reagerte på også. "Oppdrettere i landet ville ødelegge for henne".... hvorfor skulle noen oppdretter ville ødelegge for en annen, dersom alle er seriøse? Kan det være at hun har så dårlig rykte i hjemlandet, at ingen seriøse oppdrettere av rasen til låne noen hannhund til henne?

Dette hadde jeg fundert på mye på iallefall. Det var en merkelig ting.... noe som ikke stemmer her :console:

PS! Går det an å ta kontakt pr email med den franske kennelklubben kanskje, og forhøre seg litt om denne damens kennelnavn...? Mulig de ikke vet noe hvis det er så at de er nye, men hvis de har holdt på såpass at andre "vil ødelegge for henne" hvis de fikk greie på at hun tenkte å avle, så...

Tispen skal jo først parres med en fransk hannhund, så hun får nok låne... Men ja, jeg har null problem med å forstå at noen oppdrettere vil ødelegge for enkelte etter å vært i miljøet en stund og ville heller ha sjekket opp med resultater rundt, holdt en god kontakt og hørt på magefølelsen- Misunnelse kan føre til mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto ikke noe om at hannhunden hun først skulle ha kull på tispa med var fransk...? Det kan være en utenlandsk hannhund det også, en som er fra et annet land, akkurat som i trådstarters tilfelle (men at valpene så fødes hjemme i Frankrike).

Nåvel, det er kanskje å male en viss skikkelse på veggen :blink: Det har nok sin naturlige forklaring. Ble bare litt betenkt med en gang da jeg leste det, men hundemiljøets intriger og misunnelser og hva det kan føre til kjenner jeg ikke til, det vet nok mer erfarne hundefolk mer om :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun skrev at den første hannhunden hun skal bruke er fransk :-)

Ja jeg håper jo det er har en naturlig, god forklaring dette, og jeg skjønner jo godt at man ikke vil at ryktet skal spres så lenge i forveien, før paring er foretatt, men jeg hadde jo heller ikke tenkt å gå ut med navn.

Hun er helt i startfasen, regner med at Casper eventuelt da vil bli far til hennes B-kull. Jeg har liksom ikke så lyst til å gå bak ryggen hennes og kontakte den franske klubben heller, det blir litt feil føler jeg. Men får høre hva hun har å si først. Jeg kommer til å si at jeg vil kontakte avlsrådet her i Norge, og Caspers oppdretter, det er vel bare rimelig at jeg må få gjøre.

Hmmm

Takk for svar! :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er magefølelsen på plass igjen. Jeg skrev at jeg ønsket å kontakte oppdretteren til Casper og avlsrådet, og hun sa at det var absolutt ikke de hun ville jeg ikke skulle si det til, hun var glad for at jeg ville gjøre det. Virker som hundemiljøet, spesielt dalmatinere er litt guffent der, og at det ikke er lett å være ung og fersk, særlig fordi hun gjør det bra med hundene sine er det mye misunnelse. Slik er det vel her og ja.

Nå har vi skrevet masse, og dette må jeg si lover veldig bra.

Er liksom ikke bare bare å ha hannhund heller, før (var jo uvitende og helt fersk da) så tenkte jeg liksom ja da låner man bort hannen sin til de som vil ha, ferdig med det, men så enkelt er det jo ikke :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvordan går man frem som hannhundeier? Hvis tispeeieren befinner seg i et annet land, så har man jo ikke så mye kontroll på hvem man låner ut hunden til, og man har ikke mulighet til å møtes først.

Jeg er virkelig helt blank på dette, og jeg vet jo at det er tispeeierne som i hovedsak stiller kravene til hannhund, ikke omvendt (altså at de velger ut passende partner). Synes jo det er veldig beærende at noen vil dra så langt for å bruke hunden min, og foreløpig ser dette veldig bra ut. Men hvilke spørsmål bør jeg stille, om det er noen?

Sjekk det du kan av linjer, søsken ovs, både med tanke på helse og resultater. Ang parringsavtale så kan du be om å få se f.eks oppdretter sin. Hvis du får se flere så kan du enten spørre om å bruk den du syntes virker best, eller sette samme din egen utifra de du har sett. Høres jo ut som en oppdretter som tenker langsiktig dette her da, i det minste. Lykke til! Håper det blir som du ønsker :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...