Jump to content
Hundesonen.no

Må bare ha ut litt frustrasjon her. (Innkallingsproblematikk).


Saphire

Recommended Posts

I dag har vi hatt TIDENES værste kurskveld. Vi skulle ta momentet "Stå under marsj", dette foregår selvfølgelig fra fri ved fot. Her er ekvipasjen (meg og Frost) ikke helt i mål..dvs hu går veldig "løst" +/- 1meter unna meg omtrent og virrer. Det er forsåvidt greit nok, det er bare å trene videre. Men så følte Frost plutselig for å hilse på en annen hund, det var jo nemlig mer gøy enn å trene.

Jeg skjønte med en gang når hu stakk at nå hadde jeg et problem. Frost er HÅPLØS på innkalling når hu først har funnet det for godt til å stikke. Så vi endte opp med å stå i hele 10-15 min uten å få tak i hu, dvs vi sto i ro og ropte bestemt på hu..men fulgte ikke etter henne.

Frost storkoste seg, dreit, tisset, hilste på hunder og løp rundt. Jeg prøvde også å løpe vekk fra hu og gjemte meg bak et hus..Frost brøy seg PENT lite om det.

Hu treneren sa at vi bare skulle stå i ro, men jage hu unna når hu prøvde å komme til de andre hundene. Og etter 10 min eller noe men vill springing rundt kom hu til slutt frem til treneren, hvor hu da fikk godord og pølse.

- Langline hjelper så lite, for da kommer hu jo uansett da hu vet hu "sitter fast".

- Løpe fra henne og gjemme seg funker ikke, da hu uansett syns alt annet er mer kult.

- Og man skal jo ikke bli sur, da det gjør vondt værre.

Så hva gjør man da? Et tips vi fikk var å ta med Frost og en annen hund ut, ha Frost løs og andre i bånd. Hver gang Frost prøvde å leke med andre hunden skal vi jage hu unna. Men vi selv skal stå i ro og kalle hu inn, og absolutt ikke følge etter hu. Og at tålmodighet er nøkkelordet!

*Hilsen en lett sliten eier av pubertetshund*

Link to comment
Share on other sites

Guest Belgerpia

Kan det være ett resultat av at du ALLTID har koblet henne når du har ropt henne inn? Eller lekt keeper og fanget henne istedet for å gi henne tid til finne ut ting selv?

Å ha langline på er faktisk virkningsfullt - poenget ER jo at hun skal komme HVER GANG - hun skal ikke få muligheten til å lykkes med å selvbelønne seg selv ved å løpe som en ape rundtomkring. Har hun langlinen på så kan du bruke deg selv og lage fest når hun kommer sånn at hun LÆRER at du er uberkul - la langlina være på HVER GANG hun skal være løs, og IKKE la deg friste til å teste ut om det har virket etter bare en uke eller to - ha på langline til det blir ren rutine for henne å komme på innkalling - hele tiden, hver gang - hun skal aldri få sjansen til å lykkes med å være ulydig. Drit i om hun vet du får tak i henne - øv på at du skal kalle henne inn og belønne henne UTEN å fange henne. Øv på å bli en bedre forsterker for hunden din.

Etter noen uker med lang lanline så kan du korte den ned - etter enda en stund, korter du den enda mer ned - til slutt har du bare en liten stum hengende - la den henge på en god stund - kanskje skal du holde på med dette hele vinteren før du prøver uten. Da har du forhåpentligvis innarbeidet ett godt mønster sånn at det blir rutine for henne å komme.

Når du går tur hekter du på lanlina og så belønner du med godbit eller ball hver gang hun kommer bort til deg - ikke ta etter henne eller rør henne - bare gi henne en oppmutring.

Link to comment
Share on other sites

Hvor gammel er Frost?

Jeg ville droppet å trene lydighetskonkurranseøvelser til jeg hadde en hund som var mer på nett, mer samarbeidsvillig og med bedre kontakt - jeg hadde selv en periode hvor dyret var tenåring og vi la all LP på hylla til vi hadde det litt mer koselig sammen. De lærer nemlig ikke så mye når du er frustrert og sint og oppgitt og irritert :P

Jeg ville jobba med kontakten, og begrenset muligheten til å få løpe bajas på den måten - men jeg ville fremdeles hatt hunden løs ved passende anledninger, for eksempel i turområder hvor du har oversikt og vet det er greit med løse hunder. HVER gang hunden kommer frivillig bort til deg, belønner du masse - godbiter, lek, hva som helst. Da får du etter hvert en hund som synes det er gøy å komme til deg, gøy å være hos deg, har mange positive assosiasjoner til deg.

Av og til ville jeg også kneppet på lenka når hunden kommer bort frivillig, gått med hunden i bånd noen meter, belønnet og sluppet løs igjen - for å lære at lenka ikke bare er kjedelig og tvang og frihetsberøvelse. Hunden kan selvfølgelig ikke slippes løs mens den trekker eller maser for å komme seg løs, å komme løs skal være en belønning på dine premisser. Vi vil jo ikke ha en hund som blir døv når den ser at du har lenka klar.

Dette er øvelser og taktikker som passer best når dere går alene.

Sammen med andre hunder ville jeg nok hatt hunden i bånd en stund, så den ikke lærer uvanene du ikke ønsker, fram til den har blitt litt eldre og fått litt mer beundring for deg.

Angående det å løpe fra hunden og gjemme seg - ha is i magen. Vent hunden ut, den vil oppsøke deg til slutt. Tren dette uten andre hunder til stede, og gjerne med en medhjelper som kan ha litt øye med at hunden ikke overfaller bærplukkere eller hva som helst :( Løp fra hunden mens medhjelper holder igjen hunden, ha lommene fulle av kjøttboller, og bare vent - før eller senere vil hunden velge deg, og det går fortere om det ikke er andre hunder og mennesker å velge først.

Det er sikkert mange meninger om dette, men jeg kjente meg igjen i frustrasjonen din, og dette er ting jeg gjorde med dyret her.

Link to comment
Share on other sites

Frost er forresten 10 mnd. Og kurset er allerede betalt, så det må vi nok fortsette på. Ser fordeler og ulemper med hundekurs nå...fordelen er jo at hu får bryne seg litt, noe hu trenger. Og jeg får motivasjkon til å trene videre, det er forresten tydelig at hu liker å trene og hu blir litt sliten i toppen av det. Men selvfølgelig til en viss grad :( Ulempen er at hu faller fort opp pga alderen og det kan skape mye frustrasjon, men det skal sies at hu har hatt 2 kjempefine kurskvelder inntil i dag :P

Ble bare så UTROLIG frustrert i dag. Vanligvis er hu flink med innkalling i skog og mark, men når det blir mye spennende forstyrrelser i dag blokker hu helt ut. Men jeg så jo at det å bare ha tålmodighet funket, hu syns jo ikke det var noe gøy å løpe rundt omkring når ingen fulgte etter henne og i tilegg så var det ingen hunder hu fikk lov til å leke med. Så da ble sirklene hu løp i mindre og mindre...men det tok LAANG tid :P Men mye bra tips fra deg!

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva slags kurs du går, om det er valpekurs eller bronsemerkekurs eller konkurransekurs eller hva - men ta en prat med instruktøren din. Det viktigste på et slikt kurs er at DU lærer hvordan du skal øve inn momentene med hunden din. Derfor kan du sørge for at mye av treningen med hunden på kursplassen er i lenke/langline - skikkelig innklæring av øvelsene skal du uansett ta hjemme, utenom kurskveldene. Allier deg med kursleder, som for eksempel står på enden av langlina mens dere trener.

Tren lite eller mye etter Frosts dagsform og fokus, flytt deg litt unna for å gjøre det enklere for Frost med de andre lengre unna, osv.

Om dette blir for mye, trener du kontakt og kontakt og kontakt med hunden - belønn hver gang hun frivillig tar kontakt, varier hvor nærme eller fjernt dere er fra andre, og øvrige forstyrrelser. Du kan fremdeles lære mye på kurset, så får hunden lære det når den er tilstede i hodet sitt.

Drar du på kurs i bil?

Vil ikke hunden samarbeide, kan en timeout i bilen være noe. Ingen kontakt og samarbeid - ingen moro og lek med deg.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være ett resultat av at du ALLTID har koblet henne når du har ropt henne inn? Eller lekt keeper og fanget henne istedet for å gi henne tid til finne ut ting selv?

Jeg kobler ikke alltid på båndet når jeg kaller hu inn, det er som oftes masse godord og pølsebiter på lur når hu kommer inn på tur. Også lar vi hu løpe løs igjen, eller fester båndet om det kreves. Og det med å leke keeper (regner med at du mener å fange hu) har jeg heller ikke gjort, er alltid konsekvent på og bruke meg selv for å få tak hu hu, godord, pølser eller lek. Men jeg har nok fulgt litt etter henne, uten å selv tenke over det.

I morgen skal vi ut med langlina har jeg bestemt. Men mener du vi skal holde i andre enden, ikke trekke i den men bare kalle inn?? Hva med de gangene det er forstyrrelser hu vil stå og se på da, skal man bare stå på lina og rope hu inn til hu kommer??

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva slags kurs du går, om det er valpekurs eller bronsemerkekurs eller konkurransekurs eller hva - men ta en prat med instruktøren din. Det viktigste på et slikt kurs er at DU lærer hvordan du skal øve inn momentene med hunden din. Derfor kan du sørge for at mye av treningen med hunden på kursplassen er i lenke/langline - skikkelig innklæring av øvelsene skal du uansett ta hjemme, utenom kurskveldene. Allier deg med kursleder, som for eksempel står på enden av langlina mens dere trener.

Tren lite eller mye etter Frosts dagsform og fokus, flytt deg litt unna for å gjøre det enklere for Frost med de andre lengre unna, osv.

Om dette blir for mye, trener du kontakt og kontakt og kontakt med hunden - belønn hver gang hun frivillig tar kontakt, varier hvor nærme eller fjernt dere er fra andre, og øvrige forstyrrelser. Du kan fremdeles lære mye på kurset, så får hunden lære det når den er tilstede i hodet sitt.

Drar du på kurs i bil?

Vil ikke hunden samarbeide, kan en timeout i bilen være noe. Ingen kontakt og samarbeid - ingen moro og lek med deg.

Bronsjemerket går vi på. Og ja vi har bil, der er det som oftes timeout x 2 i løpet av to timer ved behov slik at de kan slappe av litt. De neste gangene skal vi vist ta øvelsene med kun en hund ute, for å slippe at slike ting hender. Øve på innkalling får vi ta utenom kurskvelder egentlig :(

Link to comment
Share on other sites

Bronsjemerket går vi på. Og ja vi har bil, der er det som oftes timeout x 2 i løpet av to timer ved behov slik at de kan slappe av litt. De neste gangene skal vi vist ta øvelsene med kun en hund ute, for å slippe at slike ting hender. Øve på innkalling får vi ta utenom kurskvelder egentlig :(

To ganger på to timer? Herlighet, her kunne bikkja fyke inn 20 ganger på to timer da vi var på treninger - og deretter tok en laaang pause fra kurs og faste treningskvelder for å bli venner og komme på nett igjen, for all LP ble preget av konflikt og mas.

Du snakker sikkert om en real pause, ikke timeout. Timeout er når hunden ikke oppfører seg, ikke hører på et "nei", og du velger å fjerne den fra moroa OG konflikten for eksempel ved to minutter i bilen.

Men å trene med bare en og en hund er veldig lurt, mindre forstyrrelser og distraksjoner. Senk kravene på kurskvelden, det er alltid mer spennende og distraherende på steder som ikke er hjemme.

Link to comment
Share on other sites

To ganger på to timer? Herlighet, her kunne bikkja fyke inn 20 ganger på to timer da vi var på treninger - og deretter tok en laaang pause fra kurs og faste treningskvelder for å bli venner og komme på nett igjen, for all LP ble preget av konflikt og mas.

Du snakker sikkert om en real pause, ikke timeout. Timeout er når hunden ikke oppfører seg, ikke hører på et "nei", og du velger å fjerne den fra moroa OG konflikten for eksempel ved to minutter i bilen.

Men å trene med bare en og en hund er veldig lurt, mindre forstyrrelser og distraksjoner. Senk kravene på kurskvelden, det er alltid mer spennende og distraherende på steder som ikke er hjemme.

Hehe..PAUSE ja..snakker 10-15 min pause..hehe, sorry missforsto. Er ikke bare hund som er sliten i hode, men eier også :(

Link to comment
Share on other sites

Hehe..PAUSE ja..snakker 10-15 min pause..hehe, sorry missforsto. Er ikke bare hund som er sliten i hode, men eier også :P

Hvis dere begynner å trene en og en hund blir det jo ikke like intenst og slitsomt for hunden - mens du som eier kan se på de andre hele kvelden, og lære ulike tilnærmingsmetoder til samme øvelse. Ta med stol og termos, og sug til deg lærdommen :(

Nå fikk jeg lyst til å gå på kurs igjen...

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg lyst til å gå på kurs igjen...

Det er jo så moro når ting går bra. Den første timen hadde vi eks et par SUPRE lineføringer hvor hu gikk med maks kontakt hele veien. Og i tilegg hadde vi en perfekt innkalling fra sitt, med super fart og rask innsitt. Hu kan jo, men så var det de hormonene som bobler over iblandt da :(

Link to comment
Share on other sites

Det er jo så moro når ting går bra. Den første timen hadde vi eks et par SUPRE lineføringer hvor hu gikk med maks kontakt hele veien. Og i tilegg hadde vi en perfekt innkalling fra sitt, med super fart og rask innsitt. Hu kan jo, men så var det de hormonene som bobler over iblandt da :(

Fokuser på det dere klarer, gjør det morsomt for hunden, og senk krav og innsats når hun er har en fluehuedag - den alderen kan være vanskelig, det er sikkert ikke så lett for Frost å være Frost heller.

Link to comment
Share on other sites

Oh Emma dette gleder meg så veldig å lese :P

TS: Les, lytt og lær av Emma, dette er bevingede ord.

Mon tro hvor jeg fikk så mye god hjelp til X'en da hun var på sitt køddeste... :(

I learned from the best :P

Edit: Og jeg sitter nå med en veldig hyggelig og trivelig hund som liker å jobbe med meg, og er på en helt annen planet enn da vi gikk hverdagskurs og disse sakene. Så for oss fungerte det godt.

Link to comment
Share on other sites

Mon tro hvor jeg fikk så mye god hjelp til X'en da hun var på sitt køddeste... :(

I learned from the best :P

Edit: Og jeg sitter nå med en veldig hyggelig og trivelig hund som liker å jobbe med meg, og er på en helt annen planet enn da vi gikk hverdagskurs og disse sakene. Så for oss fungerte det godt.

Gammel var X'en da hun var kødd da?? Og gammel var hun når hu endelig fikk "ballansert" seg litt?? :P

Sitter forresten å leser bloggen din nå, om om bronjsemerket og lydighet..Moro å se at litt "tyngre" raser gjør det så bra :P

Link to comment
Share on other sites

Senke krav i momentet er alltid lurt, gå tilbake til noe den har forståelse for. Amiga er en kløpper på treningen på innkalling, det sitter som et skudd, men hjemme kan hun finne det for godt. Måtte tilbake til masse noen holder henne jeg løper og lager masse bråk og huker meg ned, og bare trener masse på at hun skal få komme til meg og deretter gå løs igjen. Hun er smart og har skjønt at som regel når jeg roper skal hun i bånd eller inn ol. Så hun finner det for godt å høre etter. Gå tilbake til grunnmomentet, tilbake til korte små flotte innkallinger med hjelp, gå deretter over til et annet sted, gjør det vanskeligere etc.

Alle hunder får sine fikse ideer i ny og ne om at det gidder jeg ikke :(

Akkurat som Emma sier, gå tilbake til å få deg til å være best, er jo derfor på valpeinnkalling eierene løper og hopper og roper og skal være SUPER KUL, så ALT annet er kjipt. I tillegg til å trene med langline(er 2 valper på videregående kurs 2 som fortsatt har tendens til å leke tomsing og vi huket på langline etter 1 feil forsøk for å forhindre at han stakk igjen.) så kan du jo få sambo til å holde frost, du løper og huker deg og roser og masse godbiter og lek, deretter gå over til at du står når hun får masse fart og iver til deg. etterhvert kan du gå over til å fronte henne.

Som alt annet så ligger grunntreningen i bånn, og den man må gå tilbake til når hunden får seg sine øyeblikk.

f.ex så er Amiga for det meste i langline og jeg måtte gå tilbake til valpeinnkalling for hun er en dust (!) men på trening en engel.. :P

De tre g'ene!

Grunntrening, grunntrening og atter grunntrening.

ps: en annen ting kan være godbitene også, amiga nektet å komme sålenge jeg satt med tørre biter, men når jeg hadde pølser i handa så kom hun fort, er rart å ha en så "sær" hund siden jeg har en BC som jobber for alt. Men er vist mange hunder som går lei godbiter og finner det for godt å løpe seg en tur istedenfor, for du har teite godbiter... Nå på turer ol og hun ser jeg har pølser kommer hun :P

Link to comment
Share on other sites

Åh, jeg er slem jeg, for jeg hadde jo - i tillegg til å følge Emma sine råd - ikke funnet meg i at bikkja mi hadde alenefest når vi egentlig skulle trene. Jeg hadde jo gått etter henne, nappa tak i henne og sagt "FY!" (eller nei eller whatever) og gått fra henne, for så å belønne og rose når hun kom på neste innkalling (og er hun som idiotbelgere flest, så kommer hun når du roper på henne etter en sånn korreks). Jeg hadde helt klart ikke stått i 10 minutter å ropt på ei bikkje som tydeligvis gir **** i hva jeg driver med - eneste du får ut av det er å lære bikkja at det slettes ikke er nødvendig å komme selv om mor roper, det skjer jo ikke noe ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Åh, jeg er slem jeg, for jeg hadde jo - i tillegg til å følge Emma sine råd - ikke funnet meg i at bikkja mi hadde alenefest når vi egentlig skulle trene.

Enig jeg... slemme oss :hmm:

+ les det Emma sier med lupe! Hun sier mye riktig der :aww:

+ at jeg hadde ikke hatt hunden løs når jeg vet at ting kan være innmari morsomt andre steder. Alt for å minske frustrasjonen og konfliktene mellom dere. Snakk med instruktør. (husker ikke om det ble nevnt)

Link to comment
Share on other sites

Åh, jeg er slem jeg, for jeg hadde jo - i tillegg til å følge Emma sine råd - ikke funnet meg i at bikkja mi hadde alenefest når vi egentlig skulle trene. Jeg hadde jo gått etter henne, nappa tak i henne og sagt "FY!" (eller nei eller whatever) og gått fra henne, for så å belønne og rose når hun kom på neste innkalling (og er hun som idiotbelgere flest, så kommer hun når du roper på henne etter en sånn korreks). Jeg hadde helt klart ikke stått i 10 minutter å ropt på ei bikkje som tydeligvis gir **** i hva jeg driver med - eneste du får ut av det er å lære bikkja at det slettes ikke er nødvendig å komme selv om mor roper, det skjer jo ikke noe ut av det.

Hehe...du trur det er bare å få tak det lille krapylet når hu løper villmann rundt?? Hadde jeg fått tak på hu hadde jeg nok gjort det samme :aww: Men så kom hu jo til slutt når jeg ropte, og da måtte hu jo nesten få ros. Men jeg fikk ikke lov av treneren til å stå å rope på hu altså, dvs vi sto i ro, jaget hu unna de andre hundene når hu prøvde å nærme seg, ropte på hu når hu hadde litt kontakt. Og roste den gangen hu kom.

Link to comment
Share on other sites

Enig jeg... slemme oss :lol:

+ les det Emma sier med lupe! Hun sier mye riktig der :hmm:

+ at jeg hadde ikke hatt hunden løs når jeg vet at ting kan være innmari morsomt andre steder. Alt for å minske frustrasjonen og konfliktene mellom dere. Snakk med instruktør. (husker ikke om det ble nevnt)

Det blir langline på hu neste treningskveld ja :aww:

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor mye hunden er vant til å trene, eller hvordan hun er med tanke på konsentrasjon i den alderen hun er i. Men jeg synes jo at en økt på 45-50 minutter om gangen er ganske lenge for en unghund i sin verste alder. Jeg ville vurdert å delt de to øktene opp i fire og sett om det også kunne hjelpe, da rekker hun med mindre sannsynlighet å bli "lei" og ha lyst til å finne på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Gammel var X'en da hun var kødd da?? Og gammel var hun når hu endelig fikk "ballansert" seg litt?? :wub:

Sitter forresten å leser bloggen din nå, om om bronjsemerket og lydighet..Moro å se at litt "tyngre" raser gjør det så bra :)

Nå har jeg forsøkt å tenke bakover, og jeg kan tenke meg at perioden fra hun var knappe et år til nærmere to år gammel var konfliktpreget. Men det startet jo ikke "pang, nå er jeg en kødd og hater deg", det var episoder allerede i valpealderen som jeg håndterte og løste feil, også har ting gått gradvis til vi nådde et punkt hvor jeg virkelig tok tak for å få et bedre hundehold og samspill oss i mellom. Da kuttet vi ut mye lydighetstrening; trappet ned på hvor ofte vi trente og hvilke krav som ble satt. Ting kunne gått mykere og fortere om jeg hadde tatt tak tidligere, og jeg kunne sikkert gjort mye annerledes - jeg mistet jo også all lyst til å trene LP når det alltid endte med bannskap og tårer.

Så har ting blitt gradvis bedre, jeg har trappet opp treningen etter hvert som jeg ser at hun synes det er gøy og jeg har fått tilbake gløden, vi har blitt flinkere til å variere treningen, hun har blitt eldre, jeg har blitt en bedre hundeeier. Det skjedde mye fra hun var ett til to år gammel - men jeg synes også det har skjedd ting med henne fra to til tre år gammel. Og hun er sikkert noe annerledes når hun fyller fire år også.

Vi gikk et LP-stevne nå i oktober, da var hun tre år og to måneder gammel, og det er det beste stevnet vi har gått. Ikke bare poengmessig, men hvordan vi samarbeidet, at jeg kunne stole på henne i forhold til at hun vet hva hun skal gjøre og velger å gjøre det med meg, hva slags utholdenhet og konsentrasjon hun viste, og rett og slett prestasjonen vår. Den jobben hun gjorde under de forholdene hadde hun ikke klart for et år siden. Men den jobben JEG gjorde med henne under stevnet for å holde på humør og konsentrasjon og motivasjon, den hadde heller ikke jeg klart å gjøre for et år siden.

Jeg tror det handler om en kombinasjon av mange ting - hun blir eldre, jeg blir mer erfaren, jeg blir en bedre trener og fører som evner å variere mer og gjøre ting positivt, og holde hodet kaldt når hun feiler, vi blir bedre kjent med hverandre, vi blir dermed tryggere i situasjonen, jeg får mer konkurranserutine, og vi blir et bedre team.

Det er ingen fasit på hvordan ting løser seg og hvor lang tid det tar - jeg mener ikke å si at det vil ta to år å få Frost til å bli en god hund, det jeg forsøker å si er at det har vært en gradvis prosess som bølger fram og tilbake, så det er henimot umulig å si hvor lenge det varte. Du er heller ikke meg, og Frost er ikke X'en, slik at ting kan ikke sammenlignes direkte. Men det er ikke unormalt at Frost er som han er, og å senke kravene og gjøre hverdagen mer ubesværlig er ofte gode hjelpemidler.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor mye hunden er vant til å trene, eller hvordan hun er med tanke på konsentrasjon i den alderen hun er i. Men jeg synes jo at en økt på 45-50 minutter om gangen er ganske lenge for en unghund i sin verste alder. Jeg ville vurdert å delt de to øktene opp i fire og sett om det også kunne hjelpe, da rekker hun med mindre sannsynlighet å bli "lei" og ha lyst til å finne på noe annet.

Trur vel ikke jeg har skrevet at vi har så lange økter? Men om du tenker på de 2 timene på kurset så er det selvfølgelig mye ro trening også, dvs vi står rolig å titter på de andre. Fra neste gang skulle vi vist ta mange an singelmomentene aleine om jeg forsto det rett, da blir det kortere økter og flere muligheter til å ligge i buret. Men du som har lik rase, hvordan var dine som 10-11mnd? Når bruker rasen egentlig å få løpetid?

Link to comment
Share on other sites

Når bruker rasen egentlig å få løpetid?

Jeg svarer selv om jeg ikke har belger, for det er ingen fasit på når løpetiden kommer. Jeg har også en stor rase, og jeg vet om bernere som har fått første løpetid seks måneder gammel, og jeg vet om de som var 26 måneder da den første kom. Min fikk sin første løpetid 16 måneder gammel. Det er ingen fasit.

Det sies at det kan ligge litt arv i når første løpetid kommer, så du kan jo høre med oppdretter når mor, mormor, halvsøstre og andre slektninger har fått, om de har vært generelt sene eller tidlige. Men selv det blir bare veiledende, det er ingen mal.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere begynner å trene en og en hund blir det jo ikke like intenst og slitsomt for hunden - mens du som eier kan se på de andre hele kvelden, og lære ulike tilnærmingsmetoder til samme øvelse. Ta med stol og termos, og sug til deg lærdommen :wub:

Nå fikk jeg lyst til å gå på kurs igjen...

Jeg òg :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...