Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye vom skal jeg gi?


Theri

Recommended Posts

Idag var staffe-valpen vår og fikk 12 ukers vaksinen sin, og mens jeg var hos dyrlegen så kjøpte jeg med to 0,5 kg med vom til valper. Jeg tenker å gi litt vom innimellom, men hovedsaklig tørfor. Kanskje ett av tre måltider om dagen med vom. Men hvor mye vom skal jeg gi dette ene måltidet? 1/3 av pakken? Eller halve? Og har dere noen formening om hvilket av måltidene som bør erstattes med vom? Er det bedre for valpen å starte eller avslutte dagen med vom feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si! :(

Du har jo et ca mål på både forsekk og ang v&h skal det gies ca 2 % av valpens kroppsvekt. Men så er det jo endel individuelle hensyn å ta ift vekst, forbrenning og aktivitetsnivå.

Jeg øker litt og litt i fòrmengde etterhversom valpen vokser, og passer på at den hverken er for tykk eller tynn. Ikke noe mer hokus pokus enn det :P

Jeg har valp nå på snart 3 mnd, ca 8 kg. Her fores det sånn nå:

Frokost 2,5 dl tørrfòr

Lunsj 2 dl tørrfòr

Kvelds ca 140 gr V&H + 1/2 dl tørrfòr

I tilleg får han endel forskjellig å tygge på hver dag, noe rått og noe tørket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på vom sine nettsider, og der står det 2 % av kroppsvekten ja, men det stod også at valper trenger betydelig mer. Om jeg skulle gitt 2 % av kroppsvekten, så blir det ca 110 gram vom. Deler jeg en halvkg pakke på tre måltider så blir det 166 gram per måltid. Det må da vel være greit. :( Jeg får prøve med det å se om han spiser opp en 160 grams porsjon. Han vokser jo så fort at han sikkert trenger det. :P

Hvordan bør jeg egentlig oppbevare en åpnet pakke med vom i kjøleskapet for at den skal holde seg best mulig? Bør jeg helle innholdet i bokser med lokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på vom sine nettsider, og der står det 2 % av kroppsvekten ja, men det stod også at valper trenger betydelig mer. Om jeg skulle gitt 2 % av kroppsvekten, så blir det ca 110 gram vom. Deler jeg en halvkg pakke på tre måltider så blir det 166 gram per måltid. Det må da vel være greit. :( Jeg får prøve med det å se om han spiser opp en 160 grams porsjon. Han vokser jo så fort at han sikkert trenger det. :P

Hvordan bør jeg egentlig oppbevare en åpnet pakke med vom i kjøleskapet for at den skal holde seg best mulig? Bør jeg helle innholdet i bokser med lokk?

Jeg har de halvkilos pakkene i sånn royal isboks, den har perfekt lengde og form til halvkilo pølsene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bør jeg egentlig oppbevare en åpnet pakke med vom i kjøleskapet for at den skal holde seg best mulig? Bør jeg helle innholdet i bokser med lokk?

Tar sjansen på at du mener en pølse med vom og hundemat, jeg. Jeg tar opp pølsa fra frysern og legger den i en ny gjennomsiktig plastpose (brødpose) og legger den i en lav boks uten lokk i kjøleskapet. Første dagen gir jeg dyret enten frossent eller halvfrossent og da skjærer jeg av en del og legger resten i brødposen. De neste dagene er pølsa så myk at jeg bare klemmer utenpå posen så det "tyter ut" mat på skåla. Pølsa blir i plastposen helt til posen blir tom og går i søpla. Den "gugga" er greit å ha i en plaspose og oppi en boks i kjøleskapet, synes jeg. :(

(Jeg har en liten tass så den 1/2 kg pølsa varer i 3-4 dager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alltid vom til kvelds, en vane jeg startet med fordi valpen slet med urinveisinfeksjon i en lang periode - og da foretrakk jeg å gi et måltid uten vann sist. Tørrfôr serveres her i vann, altså får hunden i seg veldig mye væske som må ut på natta, og når stakkaren i tillegg hadde UVI og større problem med å holde seg, syntes jeg det var lettere for henne å holde seg gjennom natta med vom som siste måltid. Hun hadde selvfølgelig tilgang til vann, men hun blir ikke særlig tørst av vom, og drikker derfor ikke så mye på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ut tørrforet helt over en periode på noen dager.

Så ville jeg gitt kun V&H.

Mengden tilpasses den aktuelle valpen.. Det er fullstendig umulig for oss andre å si hva den bør ha.

Men regn vesentlig mer enn 2% av vekta..

Heller 2% av voksenvekt tenker jeg pr. dag.

En hannstaff har gjerne forventet voksenvekt på rundt 17kg.

Jeg får en staff til om et par lange uker selv, hun kommer til å gå over på V&H i løpet av et par uker fra jeg henter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den holder seg mer enn akkurat fire dager om den er tint.

Mine spiser den bare frossen. Jeg skjærer den i tynne strimler. Med en gang den er tint presser jeg den flat i en pose og legger den tilbake i fryseren. Da jeg var ny hundeeier lot jeg hunden få vom som hadde ligget i kjøleskapet 4-5 dager, da fikk hunden dårlig mage. Dette foret blir lett dårlig.

Nå kjøper jeg ikke pølsene bare blokker, det er mye billigere.

Mine får til frokost en god porsjon for dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 4 dager er vel greit i kjøleskap ja, ikke så mye lenger..

Men jeg har med hell brukt V&H på 5-6 dager lange turer, og da hatt de liggende i en kjølebag av den myke typen bare.. De smelter ganske greit etter ca 2 dager.

Pan er vant til å få V&H som har ligget en stund opptint.. Og han har vel vært dårligi magen 2-3 ganger på 3 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk Bolt vom, og han elsket det! Slikket rein hele skåla, og da gav jeg han faktisk halve pølsa, altså 250 gram! Hehe... Men han trenger det vel tenker jeg. :aww: Tenker at han skal få en porsjon til med vom idag siden han likte det så godt, å så skal han få enten middag eller kvelds med vom fra nå av, så lenge på vi husker å kjøpe inn. Var på dyreklinikken idag å kjøpte 6 halvkilos pølser til med vom. Jeg betaler 16 kr for en 0,5 kg pølse. Er det den prisen det pleier å ligge på rundtom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk Bolt vom, og han elsket det! Slikket rein hele skåla, og da gav jeg han faktisk halve pølsa, altså 250 gram! Hehe... Men han trenger det vel tenker jeg. :aww: Tenker at han skal få en porsjon til med vom idag siden han likte det så godt, å så skal han få enten middag eller kvelds med vom fra nå av, så lenge på vi husker å kjøpe inn. Var på dyreklinikken idag å kjøpte 6 halvkilos pølser til med vom. Jeg betaler 16 kr for en 0,5 kg pølse. Er det den prisen det pleier å ligge på rundtom?

Jeg betaler 23 kr pr kilo for nr 25/33 :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det storfevom du gir ham, eller nummer 25/33 eller valpefôr?

Valpeforet. Har blitt anbefalt nr 33 når han blir større, men nå er han jo så liten at han må ha vom beregnet for valp.

Når kan de forresten gå over på vanlig vom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 23 kr pr kilo for nr 25/33 :aww:

Jeg regner med at det egentlig er billigere å kjøpe 1 kg pølser istedet for 0,5 kg, og det kommer jeg til å gjøre når han spiser mer per måltid. Men nå når han er så liten, så rekker da tydeligvis 0,5 kg i to dager. 1 kg ville holdt i fire dager, og da er jeg redd at vomen blir dårlig. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale nr 33.

Nr 25 funker mye bedre på min staff..

Jeg bruker valp, nr 25 og Sprint om hverandre for min hund.. Han er 3 år, og prisen jeg betaler er den samme for alle.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det egentlig er billigere å kjøpe 1 kg pølser istedet for 0,5 kg, og det kommer jeg til å gjøre når han spiser mer per måltid. Men nå når han er så liten, så rekker da tydeligvis 0,5 kg i to dager. 1 kg ville holdt i fire dager, og da er jeg redd at vomen blir dårlig. :hmm:

Vomen blir ikke dårlig av å ligge 4 dager i kjøleskapet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det egentlig er billigere å kjøpe 1 kg pølser istedet for 0,5 kg, og det kommer jeg til å gjøre når han spiser mer per måltid. Men nå når han er så liten, så rekker da tydeligvis 0,5 kg i to dager. 1 kg ville holdt i fire dager, og da er jeg redd at vomen blir dårlig. :lol:

Deler den i 2 jeg, sånn just in case :aww:

Edit: Jeg gir nr 25 til valpen, hele kullet og moren fikk diarè av valpeforet til v&h så da står vi over det. Får mest RC valpefòr, litt V&H :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeforet. Har blitt anbefalt nr 33 når han blir større, men nå er han jo så liten at han må ha vom beregnet for valp.

Når kan de forresten gå over på vanlig vom?

Ok. Ble bare forvirret og trodde du kun ga ham storfevom (hence "vom"). :hmm: Storfevom har'ke så mye fosfor og kalsium i seg, så det bør egentlig ikke brukes over lengre perioder. Langt i fra på valp, i hvert fall. :aww:

Vanlig vom, da mener du nummer 25/33, sant? Litt over året, tenker jeg kan være greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...