Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaget ulven - Reddet hunden


Ane

Recommended Posts

To hundre meter fra eier er jo et stykke. Og siden han tenkte tanken om ulv når han hørte hunden hyle og ikke hadde den innen synsvidde, så visste han nok om ulvefaren. Mange tror at dette ikke kommer til å skje de selv og folk er ofte ignorante. Og ja det irriterer meg at jegere lar hunden fly rundt langt utenfor synsvidde.. Så vel som andre folk..

Veldig bra at hunden ikke ble drept da og vi får håpe det ikke går infeksjon i skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg alltid har sagt er at en ulv eller fler ikke flerrer en hund på 2-3 minutt,alle som har sett på animal planet ser at dyrene bruker tid på å drepe,tygge/smake og så flerre opp.De drar og drar og river og ja,det tar faktisk litt tid,de er ikke superalienptredatorer som bare tryller huden av hunden plutselig,alle som har sett hundeslossing ser at det tar tid,og man hører mye.

Disse her jegerne som alltid sier de "var rett i nærheten" har ikke vært i nærheten for da kunne de hørt,løpt og veivet med armene slik som denne eieren,som jeg tror var så langt fra hunden som han sa han var.Så enkelt er det,i min verden da vel å merke.

Er vel ingen som har sagt ulv ikke angriper 50-100 -200meter unna? men rett i beina på eier ca 5-10 meter har jeg min tvil ja,det er helt sikkert.50-200 meter eller mer er ganske mye det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt ekkelt at:

– Ulvene viste usedvanlig liten form for skyhet, og da jeg så på GPS-en hvor ulvene og Tyra hadde kommet, hadde de krysset sporene mine – uten at ulvene brydde seg om det, sier Bjørn Lybæk og undrer seg litt over dyrenes adferd og tilsynelatende manglende skyhet som er vanlig hos ville dyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne han se ulvene på GPSen? Han har vel gått ut ifra at de måtte ha krysset sporene. Klart ulver er nysgjerrige når de får ferten av andre hundedyr... Ikke rart de blir mindre sky heller når befolkningen stadig bosetter seg mer og mer i ulveland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løshundjakt er en del av jakttradisjonen i Norge og derfor har jeg full forståelse for at man også fortsetter å bruke hundene til denne jaktformen som de er avlet frem for. Det handler om kulturarv, ivaretakelse av raser, en sunn og fornuftig hobby og ikke minst forvaltning av naturressursene våre. Dessverre hender det fra tid til annen slike ting som dette (og her gikk det jo relativt bra), hva man skal gjøre er en vanskelig debatt. Man vil ha både ulv, jakt og jakthunder (eller sauer og bønder).

Ulv og mennesket er en vanskelig debatt, uansett hvilken side av saken man velger å stå på (eller som meg, midt i mellom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at folk vil ta vare på denne metode jakt og har ingen problemer med det eller jakt i seg selv. Men jeg synes at de må ta litt hensyn og at de vet at det kan skje noe med jakthunden om de ikke har den i synet. Jeg synes det blir helt på trynet å gå ut i avisa om at hunden ble drept av ulv, "den var jo ikke så langt ifra meg", når den i virkeligheten vimser avgårde flere hundre meter unna jeger. Så får ulven svi fordi jegerne driter i den rett og slett..! Og det blir så feil :) Det er for min del ikke å ta ansvar for bikkja, men heller skylde på et rovdyr som hører hjemme i norsk skog, og som gjør det som er naturlig for den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...