Gå til innhold
Hundesonen.no

Påvist katarakt


SD

Recommended Posts

Hunden min fikk påvist katarakt da hun ble øyelyst for for et par uker siden. Det som står i papirene er at hun fikk påvist katarakt (ikke medfødt) og så er det krysset av i ruta for kortikal. Ellers så står det i beskrivelsen: små fortetninger fremre cortex. Jeg har prøvd og googlet meg litt frem, men forstår ikke helt hva dette betyr annet enn at hunden min har fått påvist grå stær. Har ikke fått snakket med dyrlegen som øyelyste henne heller, men de sa på dyreklinikken at hun skulle ringe meg når hun var på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg deg på fb, så kan jeg fortelle det jeg vet så kan du spørre.

Men kort - synet vil sannsynligvis svekkes. Hvor raskt dette går varierer, og man kan også operere ved å skifte ut linsen.

Takk for hjelpen Line. Nå er jeg både beroliget og klokere :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forholdsvis fin artikkel om øyesykdommer her (pdf-fil). Sto i Hundesport nr 5 2008 :getlost:

Takk for link :heart:

Det at det ikke er medfødt, betyr ikke at det ikke er arvelig. Du burde få sagt i fra til oppdretter/kullsøsken etc. Håper det ordner seg for hunden din :lol: De fleste hunder klarer seg fint, selv om de er blinde.

Jepp, har tenkt å si ifra til oppdretter. Og takk :)

Nå har jeg fått vite at det er vanlig utviklingskatarakt Kira har, er det vanlig at hunder utvikler det med alderen? Kira er nå 5,5 år og har tidligere blitt øyelyst fri. Hun har aldri vært vurdert å gå i avl, men hva med hunder som har blitt øyelyst fri, gått i avl og senere i livet fått påvist utviklingskatarakt? Da tenker jeg spesielt på det Mushi sa om selv om det ikke er medfødt, så betyr det ikke at det ikke er arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått vite at det er vanlig utviklingskatarakt Kira har, er det vanlig at hunder utvikler det med alderen? Kira er nå 5,5 år og har tidligere blitt øyelyst fri. Hun har aldri vært vurdert å gå i avl, men hva med hunder som har blitt øyelyst fri, gått i avl og senere i livet fått påvist utviklingskatarakt? Da tenker jeg spesielt på det Mushi sa om selv om det ikke er medfødt, så betyr det ikke at det ikke er arvelig.

Utviklingskatarakt er den vanligste formen for katarakt, så vidt jeg har fått med meg. Problemet med den er jo som du skriver, at den utvikles gjerne etter at hunden har gått i avl. Dinamor har f.eks vært øyelyst fri i 2005, 2007 og 2009, men har fått påvist mild grad av bakre polkatarakt nå i 2010 - og hun har fått to kull (i 2006 og 2008).

Man kan ikke vente til hunden er 5-6 år med å la den gå i avl, ihvertfall ikke på tispene, ergo har man et lite dilemma. På min rase er ikke folk generelt noe flink til å øyelyse, og de som øyelyser gjør det gjerne når hunden er 1-2 år gammel, og antar den er fri for resten av sitt liv når den er fri da. Siden man antar at katarakt nedarves rescesivt (ihvertfall på belgeren), burde det være en forholdsvis enkel sykdom å bekjempe - men det forutsetter jo at folk øyelyser ihvertfall frem til hunden er 7 år (Dina ble det i mai, det var siste gangen jeg hadde tenkt å øyelyse henne), som anbefalt av autoriserte øyelysere. På den måten forhindrer man rett nok ikke at hunder som utvikler katarakt går i avl, men man får i det minste en oversikt over hvor mye katarakt som finnes på de forskjellige linjene, og kan ta hensyn til det i videre avl :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema dette egentlig. Jeg har for å være helt ærlig ikke tenkt så mye på dette annet enn å kjøpe valp fra foreldre som er øyelyst fri og øyelyse min hund å håpe på fri, men ting blir visst litt annerledes når det blir påvist øyesykdom på sin egen hund. Litt naivt kanskje, men..

Men i den linken jeg fikk var det beskrevet ulike former for katarakt, hvordan vet jeg hva min hund har? Har hun kortikal katarakt ettersom det er avkrysset i ruten der det står kortikal eller har hun total katarakt siden det står at fortetningene er i fremre cortex? Noen som kanskje vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...