Gå til innhold
Hundesonen.no

Ringtreningstips til grønt utstillingsmenneske med ulvehund


Mirai

Recommended Posts

Jeg vurderer å stille Mona i februar. Da er hun nesten 11 mnd gammel, og debuten hennes står og faller på mine nerver. Jeg har jo vært på noen utstillinger, men jeg kan ikke så veldig mye om ringtrening, sløyfer o.l.

Kunne noen kommet med noen gode tips og triks? Vi er heeelt på nybegynnerstadiet når det kommer til utstilling, og har null ringtrening (bortsett fra mine fåfengte forsøk på å få henne til å stå i ro).

Et problem er også at hun er vant til å stille seg med siden inntil lårene mine for å få kos, og når jeg står ved siden hennes lener hun seg mot meg og blir krokete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å gi ringtreningtips over nettet, men du får øve mye på at hun står i ro mens dommeren tar og klemmer på henne, og at hun traver flott :wink:

Det er mye lettere å kommentere hva som er bra og hva som ikke er fullt så bra dersom jeg ser dere stille opp, løpe osv. Hva med å gå på ringtreningskurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å gi ringtreningtips over nettet, men du får øve mye på at hun står i ro mens dommeren tar og klemmer på henne, og at hun traver flott :wink:

Det er mye lettere å kommentere hva som er bra og hva som ikke er fullt så bra dersom jeg ser dere stille opp, løpe osv. Hva med å gå på ringtreningskurs?

Jatakk :) Hehe.. Men hvordan finner jeg ut om det er et i nærheten? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatakk :) Hehe.. Men hvordan finner jeg ut om det er et i nærheten? :?

Hmm, vanskelig å si. Kanskje kløubben arrangerer? Eller vet om noen som arrangerer? Her i Bergen er det puddelklubben og Cirsten Lang (oppdretter) som arrangerer, men man kan liksom ikke gå innom alle oppdretteres sider samt alle raseklubber og se etter utstillingstreninger, men kanskje noen i klubben din vet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er også at hun er vant til å stille seg med siden inntil lårene mine for å få kos, og når jeg står ved siden hennes lener hun seg mot meg og blir krokete.

Dette kan du fjerne ved å lære inn et rooolig "stååå" og bevege deg foran henne. Odin står best fritt,og mens jeg står foran ham hvertfall..han og lener seg om jeg står på siden av ham,og det er ingen regler om hvor henn du står i forhold til hunden, så lenge du holder i andre enden av kobbelet, har kontroll,og hunden står... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og løpingen tar du på vanlige turer. Lær henne at når dere løper og hun er i bånd, så skal det traves...-uansett!

Finner hun på noe tull, så avbryter du, gir en kjapp korreksjon,løper igjen og skryter så masse.

Det hjalp for oss hvertfall.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Absolutt en fordel der ja! :)

Stå treningen kan du jo og ta på sparket, hvor som helst. Står hun foran deg hjemme eller noe, så bare si "ståå" helt rolig, ros henne - sørg for at du kommer HELT bort til henne uten at hun rører en fot, og gi henne litt snop.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...