Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til veterinær


PsychoLynx

Recommended Posts

Finsk lapphund, 2,5 år gammel, sliter med rygg/bakpart.

Han er røntget i alle retninger, uten å finne noe som helst. Det ble forsøkt akupuntur, men det ble da sagt at hunden var bein hard i rygg og muskler, såpass at det nesten var umulig å få inn nålene. Akupunktøren hadde antydet at h*n trodde det kunne ha noe med nyrene å gjøre, og spurte om hunden drikker lite. Dette ble bekreftet av eier. Akupunktøren var også usikker på om h*n ville komme til bunns i dette siden det var SÅ hardt i ryggen, og anbefalte veterinær på nytt.

Hunden er nå satt på rimadyl, har gått på dette i 4 uker (mener jeg å huske), men selv på rimadyl så halter hunden ved litt større belastning.

Halthet, svikt i bakpart og harde muskler er vel hovedproblemet her.

Nå har jeg sett hunden i helga, og da bikkjene fikk løpe løs på lørdag så hang han med så godt han kunne, men da han ble sliten la han seg bare ned. 20 min på jordet ca.

Ny tur på jordet idag, og da hadde han tydelige smerter. Bare la seg ned, løp litt, men ville ikke. Halt. Vrir tydelig høyre (??) bakbein ut når han han blir sliten. Subber.

Til tider tråkker han ikke på beinet i det hele tatt.

Veterinæren som har behandlet han nå sier "mer rimadyl"..... Dette er ikke et godt nok svar, tenker jeg. Her må grunnen finnes!

Så, tips til veterinær som er GOD på dette? Bortsett fra Are Thoresen.... rett og slett pga ventetiden som er hos han.

Østlandet i all hovedsak. Hunden bor i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Så, tips til veterinær som er GOD på dette? Bortsett fra Are Thoresen.... rett og slett pga ventetiden som er hos han.

Østlandet i all hovedsak. Hunden bor i Oppland.

Er det sjekket at Are Thoresen har lang ventetid eller blir det bare antatt? Min erfaring er at det er forholdsvis lett å komme inn så fremt en ringer på en mandag mellom 16 og 19. :D

Jeg har også hørt positivt om Kristin Halle, samt Kristin Thue Kristiansen. Thue Kristiansen er ikke veterinær, men kiropraktor spesialisert på dyrekiropraktikk.

Håper virkelig hunden får god hjelp, for det høres skikkelig ugreit ut slik den har det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Finsk lapphund, 2,5 år gammel, sliter med rygg/bakpart.

Han er røntget i alle retninger, uten å finne noe som helst. Det ble forsøkt akupuntur, men det ble da sagt at hunden var bein hard i rygg og muskler, såpass at det nesten var umulig å få inn nålene. Akupunktøren hadde antydet at h*n trodde det kunne ha noe med nyrene å gjøre, og spurte om hunden drikker lite. Dette ble bekreftet av eier. Akupunktøren var også usikker på om h*n ville komme til bunns i dette siden det var SÅ hardt i ryggen, og anbefalte veterinær på nytt.

Hunden er nå satt på rimadyl, har gått på dette i 4 uker (mener jeg å huske), men selv på rimadyl så halter hunden ved litt større belastning.

Halthet, svikt i bakpart og harde muskler er vel hovedproblemet her.

Nå har jeg sett hunden i helga, og da bikkjene fikk løpe løs på lørdag så hang han med så godt han kunne, men da han ble sliten la han seg bare ned. 20 min på jordet ca.

Ny tur på jordet idag, og da hadde han tydelige smerter. Bare la seg ned, løp litt, men ville ikke. Halt. Vrir tydelig høyre (??) bakbein ut når han han blir sliten. Subber.

Til tider tråkker han ikke på beinet i det hele tatt.

Veterinæren som har behandlet han nå sier "mer rimadyl"..... Dette er ikke et godt nok svar, tenker jeg. Her må grunnen finnes!

Så, tips til veterinær som er GOD på dette? Bortsett fra Are Thoresen.... rett og slett pga ventetiden som er hos han.

Østlandet i all hovedsak. Hunden bor i Oppland.

Er det bare meg som tenker at stakkaren kan ha røket korsbåndet?

Dette behøver slettes ikke sitte i ryggen, men fordi han har vondt så spenner han seg og da blir det beinhardt i ryggen.

Jeg vil anbefale at man tar en MR av hele hunden for å utelukke ryggskader osv. - og så ta en grundig sjekk av korsbånd og kneledd - det kan være PL også liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som tenker at stakkaren kan ha røket korsbåndet?

Dette behøver slettes ikke sitte i ryggen, men fordi han har vondt så spenner han seg og da blir det beinhardt i ryggen.

Jeg vil anbefale at man tar en MR av hele hunden for å utelukke ryggskader osv. - og så ta en grundig sjekk av korsbånd og kneledd - det kan være PL også liksom.

Heisan!

Vet mente det ikke var korsbåndsskade, kunne heller ikke finne noe som tilsa problemer med kneledd. Han er røntget alle veier for ca 1.5 år siden (han var elendig til å spise/drikke og ble da grundig undersøkt for å sjekke om det kunne være en medisinsk årsak) og røntget på nytt nå for 4 uker siden. Han har aldri vært noe særlig fan av "fysisk fostring" så muskulaturen hans er dårlig og nå beinhard.

På tur i dag ristet plutselig høyre bakben og han knakk over på høyre side og landet på skinka. Han kom seg greit opp igjen, men subbet veldig og slang benet ut i en "c" da vi gikk videre. Hn viste ikke tegn på smerte, han holdt hode som vanlig, toppet ørene og bar halen normalt og virket "blid".

Noen som har noen teorier??

Vi var heldige og fikk time hos Ellen Schmedling, kiropraktor, allerede i morgen for å se om de kan finne låsninger. Håper virkelig vi finner ut hva som plager ham, kjipt å se han plages...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Heisan!

Vet mente det ikke var korsbåndsskade, kunne heller ikke finne noe som tilsa problemer med kneledd. Han er røntget alle veier for ca 1.5 år siden (han var elendig til å spise/drikke og ble da grundig undersøkt for å sjekke om det kunne være en medisinsk årsak) og røntget på nytt nå for 4 uker siden. Han har aldri vært noe særlig fan av "fysisk fostring" så muskulaturen hans er dårlig og nå beinhard.

På tur i dag ristet plutselig høyre bakben og han knakk over på høyre side og landet på skinka. Han kom seg greit opp igjen, men subbet veldig og slang benet ut i en "c" da vi gikk videre. Hn viste ikke tegn på smerte, han holdt hode som vanlig, toppet ørene og bar halen normalt og virket "blid".

Noen som har noen teorier??

Vi var heldige og fikk time hos Ellen Schmedling, kiropraktor, allerede i morgen for å se om de kan finne låsninger. Håper virkelig vi finner ut hva som plager ham, kjipt å se han plages...

Min rottweiler gikk halvannen måned fordi veterinæren mente det IKKE var korsbåndskade for han fikk ikke frem skuffebevegelsen som er typisk for den type skade.

Etter seks uker forlangte jeg gjennom røngten av hunden og i den anledning ble hun dopet. Korsbåndskade synes IKKE på røntgen. Når rottisen var dopet sjekket han kneet en gang til og da var det helt tydelig skuffebevegelse, og operasjon var neste.

Kan være lurt å sjekke kneledd en gang til når hunden er dopet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å sjekke kneledd en gang til når hunden er dopet.

Kjempeflott med flere tips!

Vet`n sjekket alle ledd mens hunden var dopet, kunne ikke finne noe galt da heller.

Hunden har tidligere hatt betennelse i en albu, kan det være noe så "enkelt" som at han da feilbelastet og at det så har ballet på seg?

Vel, kiropraktor i dag, krysser fingre for at de finner noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktoren fant låsninger nedover hele ryggen og en del i nakke og alt. Hun antok at han har gått med dette siden han kom til :getlost:

Men nå er første behandling unnagjort, hun knekte han opp fra snute til halerot, og de har ny time på tirsdag for videre knekking og brekking. Og regnet med at mye skulle være gjort på 3-4 behandlinger til! Så da krysser vi alt som er for at Toiwo blir smertefri og at han får et bedre liv. LIlle hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har vi hatt noen timer hos Ellen Schmedling i Spydeberg. Hun har knekt opp en masse, bla hadde han en del låsninger i hofta som kunne forklare at benet ga etter.

Etter siste time der ba hun meg ringe tilbake etter èn uke, om benet fortsatt ga etter ham i løpet av den uka ville hun sende oss videre til Kristin Halle.

Allerede dagen etter skjedde det igjen. Kristin Halle ble kontaktet og vi skal dit førstkommende onsdag.

Greia nå er at også frembenet har begynt å gi etter. Han virker rimelig uberørt, retter seg bare opp igjen, rister seg litt og tuslet videre.

Han har også begynt å sette seg på en rimelig pussig måte, ser ut som om en hund som klør i baken. Altså baken godt plassert i bakken med bakbena langt ut på siden, hodet og ører henger gjerne litt når han sitter slik, ser ganske ynkelig ut....

Begynner å tro det er mer enn "bare" låsninger.

Noen som har opplevd lignende? Har noen idèer om mer som bør sjekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare signere på det BP sier om korsbånd jeg. Argyr gikk med ødelagt korsbånd i lange tider, røntgen viste ingenting og det var ingen skuffebevegelse. Det var det derimot når vi kom tilbake etter å ha fått beskjed om å gi ham rimadyl og la ham holde på som normalt. Svak skuffebegelse og røntgen viste betennelse i kneet - operasjon avdekket et korsbånd som hang og slang i filler.

Ellers ville jeg tenkt på borreliose, siden det er litt "her og der". Eventuelt annen nevrologisk sykdom, kanskje primært eller kanskje sekundært til beinsykdom (dog skulle det kanskje synes på røntgen? Jeg vet ikke.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått til begge to med terriern og er super fornøyd.

Kristin Halle og Ellen hadde merket om korsbåndet var røket, Kristin Halle er en av de aller beste Kiropraktorene i hele Norge, hun har sinsykt mye etter utdannelse og veldig peiling på det hun driver med.

Hadde kanskje vært en ide og gå til Hundemassør/fysoterapaut samtidig som kiropraktor? Kristin anb meg det, vi gikk hos Katja Petrell på Petvett Ekeberg dyreklininikk.

Har veterinæren gjort noe mere utredninger på hunden din enn rtg? hva med blodprøver?

Du er veldig flink som tar smertene til hunden din så seriøst og ikke lot veterinæren bare fortsette og behandle den med Rimadyl uten vidre. ! :aww:

Håper det ordner seg og at dere kommer til bunns i problemet! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare signere på det BP sier om korsbånd jeg. Argyr gikk med ødelagt korsbånd i lange tider, røntgen viste ingenting og det var ingen skuffebevegelse. Det var det derimot når vi kom tilbake etter å ha fått beskjed om å gi ham rimadyl og la ham holde på som normalt. Svak skuffebegelse og røntgen viste betennelse i kneet - operasjon avdekket et korsbånd som hang og slang i filler.

Ellers ville jeg tenkt på borreliose, siden det er litt "her og der". Eventuelt annen nevrologisk sykdom, kanskje primært eller kanskje sekundært til beinsykdom (dog skulle det kanskje synes på røntgen? Jeg vet ikke.).

Fordømt vanskelig når det blir diffuse symptomer... Kneleddet hans har vært helt tight og fint ved hver undersøkelse så vet utelukket vistnok korsbåndskade. Kanskje prøve en annen vet?

Nå skal vi heldigvis til Kristin Halle i morgen, håper virkelig hun finner noe som kan forklare dette, synes det er helt pyton å ikke vite..

Borreliose er jeg ganske sikker på er sjekket ut.

Jeg har selv gått til begge to med terriern og er super fornøyd.

Kristin Halle og Ellen hadde merket om korsbåndet var røket, Kristin Halle er en av de aller beste Kiropraktorene i hele Norge, hun har sinsykt mye etter utdannelse og veldig peiling på det hun driver med.

Hadde kanskje vært en ide og gå til Hundemassør/fysoterapaut samtidig som kiropraktor? Kristin anb meg det, vi gikk hos Katja Petrell på Petvett Ekeberg dyreklininikk.

Har veterinæren gjort noe mere utredninger på hunden din enn rtg? hva med blodprøver?

Du er veldig flink som tar smertene til hunden din så seriøst og ikke lot veterinæren bare fortsette og behandle den med Rimadyl uten vidre. ! :aww:

Håper det ordner seg og at dere kommer til bunns i problemet! Lykke til

Takk for det :aww:

Tatt masse blodprøver ved siden av rtg, vet her mente det ikke var så mye mer igjen å sjekke,

Tenkte jeg skulle forsøke å få time hos Thoresen event veterinærhøyskolen.

Bikkja er en fin fyr og absolutt verdt det!

Krysser fingre for at Kristin Halle finner ut av det i morgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanxalot, mene!

Vært hos Kristin Halle i dag;

han har overivrige reflekser, etteller annet med lillehjernen (jeg forstod det slik at det var press mot lillehjernen, men det er vistnok ikke mulig uten at det må opereres?) som gjør at nervebanene fungerer dårlig og som igjen gjør at bena kan knekke under ham. Altså både nevrologiskt og låsninger.

Han er satt på Rimadyl x 2 samt Karsivan x 2, vi skal gjøre noen øvelser for å stimulere nervebanene og krysse fingrene før vi skal tilbake om 2 uker :whistle:

Hun anbefalte også en fysioterapeut i Fredrikstad, noe som er bittelitt tungvint for oss som bor sånn ca på Gjøvik. Får se hva vi får til...

Blir han mer smertefri enn nå er ting greit, at bena knekker litt under ham kan vi leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...