Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler for mentaltester fra 2012


dualknot

Recommended Posts

Leste i Hundesport at fra 1.januar 2012 så er det planlagt innføring av MT (korningens mentaltest) og dagens funksjonsanalyse avvikles. Dette betyr at mentaltestene harmoniseres med det svenske regelverket og at det blir enklere å sammenligne resultater på tvers av landegrensene. Jeg håper da at en svensk MH kvalifiserer til å ta en MT i Norge og vice versa. Forhåpentligvis avvikles da også K-testen som i all hovedsak er og blir overflødig da den i mine øyne har liten eller ingen verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i Hundesport at fra 1.januar 2012 så er det planlagt innføring av MT (korningens mentaltest) og dagens funksjonsanalyse avvikles. Dette betyr at mentaltestene harmoniseres med det svenske regelverket og at det blir enklere å sammenligne resultater på tvers av landegrensene. Jeg håper da at en svensk MH kvalifiserer til å ta en MT i Norge og vice versa. Forhåpentligvis avvikles da også K-testen som i all hovedsak er og blir overflødig da den i mine øyne har liten eller ingen verdi.

I følge en dommer så skal det vist bli likt i forhold til MH-reglene; mao en svensk MH kvalifiserer til norsk MT og motsatt. De jobber også for å kvitte seg med k-test, så mest sannsynlig forsvinner den. Tror det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så bra at K-test og FA avvikles? :ahappy: Er ikke det et fint verktøy for å lære hunden sin bedre å kjenne, samt en fin ting for folk med blandinger/NOX-registrerte som ikke får delta på MH?

Eller kan også NOX-hunder delta på MT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så bra at K-test og FA avvikles? :ahappy: Er ikke det et fint verktøy for å lære hunden sin bedre å kjenne, samt en fin ting for folk med blandinger/NOX-registrerte som ikke får delta på MH?

Eller kan også NOX-hunder delta på MT?

FA avvikles ikke i den forstand, den blir bare gjort lik med svensk MT og bytter navn. Før de nye svenske endringene til dagens svenske MT var MT og FA omtrendt helt likt. Jeg vet ikke hvordan det blir for å ta MT, om de som ikke har gåyy MH får ta den eller ikke, eller om det blir som "tenkt" at kun hunder som har gjennomført MH får gå FA.

Jeg ser forøvrig problemet med å fjærne k-test samt å forandre reglene slik at kun hunder med MH får gå MT. Med det forsvinner også inngangsbilletten til nordisk bruks for blandingshunder.

Det blir ganske mye forandringer de neste årene, jeg er også litt spent på de nye championatreglene, om vi får sånn som i sverige at man blir sökchampion og sporchampion uten blåslufsa. Og at kun SBK-raser får bli brukschampion (om jeg skjønte det helt rett når jeg skumleste reglene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte NKK om dette med K-test da en klubb jeg sitter i tenker arrangere dette til neste år. Er jo dumt å planlegge arrangere noe som er på vei ut. Svaret da var:

Det er ikke noe som tilsier at den er på vei å avvikles. Det er bare ett rykte som har gått i mange år.

Dette var ikke noe NKK sa noe om, men mine tanker. Det er jo alt ALT for få MH dommere og fig til å dekke behovet som fins i Norge. Før man kan begynne fjerne noen test så må jo det behovet være dekket, og vel så det (nye på vei). Og det er mange år fram i tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte NKK om dette med K-test da en klubb jeg sitter i tenker arrangere dette til neste år. Er jo dumt å planlegge arrangere noe som er på vei ut. Svaret da var:

Det er ikke noe som tilsier at den er på vei å avvikles. Det er bare ett rykte som har gått i mange år.

Dette var ikke noe NKK sa noe om, men mine tanker. Det er jo alt ALT for få MH dommere og fig til å dekke behovet som fins i Norge. Før man kan begynne fjerne noen test så må jo det behovet være dekket, og vel så det (nye på vei). Og det er mange år fram i tid...

Da var det nok bare en ønsketenking og et håp fra dommeren jeg pratet med :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis avvikles da også K-testen som i all hovedsak er og blir overflødig da den i mine øyne har liten eller ingen verdi.

Forhåpentligvis og forhåpentligvis. Enig i at den ikke sier så alt for mye, men den er et fint alternativ for de som ønsker å delta i bruks med en hund som ellers ikke klarer å komme seg gjennom en MH eller FA... Det viser jo forsåvidt svakheten til K-testen - den er "veldig enkel", men for folk som ikke tar en test for å nødvendigvis bli kjent med bikkja si, KUN for å få tilgang til å konkurrere i bruks - ja da har k-testen en nytte for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...