Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler for mentaltester fra 2012

dualknot

Recommended Posts

Skrevet

Leste i Hundesport at fra 1.januar 2012 så er det planlagt innføring av MT (korningens mentaltest) og dagens funksjonsanalyse avvikles. Dette betyr at mentaltestene harmoniseres med det svenske regelverket og at det blir enklere å sammenligne resultater på tvers av landegrensene. Jeg håper da at en svensk MH kvalifiserer til å ta en MT i Norge og vice versa. Forhåpentligvis avvikles da også K-testen som i all hovedsak er og blir overflødig da den i mine øyne har liten eller ingen verdi.

Skrevet

Leste i Hundesport at fra 1.januar 2012 så er det planlagt innføring av MT (korningens mentaltest) og dagens funksjonsanalyse avvikles. Dette betyr at mentaltestene harmoniseres med det svenske regelverket og at det blir enklere å sammenligne resultater på tvers av landegrensene. Jeg håper da at en svensk MH kvalifiserer til å ta en MT i Norge og vice versa. Forhåpentligvis avvikles da også K-testen som i all hovedsak er og blir overflødig da den i mine øyne har liten eller ingen verdi.

I følge en dommer så skal det vist bli likt i forhold til MH-reglene; mao en svensk MH kvalifiserer til norsk MT og motsatt. De jobber også for å kvitte seg med k-test, så mest sannsynlig forsvinner den. Tror det blir bra!

Skrevet

Hvorfor er det så bra at K-test og FA avvikles? :ahappy: Er ikke det et fint verktøy for å lære hunden sin bedre å kjenne, samt en fin ting for folk med blandinger/NOX-registrerte som ikke får delta på MH?

Eller kan også NOX-hunder delta på MT?

Skrevet

Hvorfor er det så bra at K-test og FA avvikles? :ahappy: Er ikke det et fint verktøy for å lære hunden sin bedre å kjenne, samt en fin ting for folk med blandinger/NOX-registrerte som ikke får delta på MH?

Eller kan også NOX-hunder delta på MT?

FA avvikles ikke i den forstand, den blir bare gjort lik med svensk MT og bytter navn. Før de nye svenske endringene til dagens svenske MT var MT og FA omtrendt helt likt. Jeg vet ikke hvordan det blir for å ta MT, om de som ikke har gåyy MH får ta den eller ikke, eller om det blir som "tenkt" at kun hunder som har gjennomført MH får gå FA.

Jeg ser forøvrig problemet med å fjærne k-test samt å forandre reglene slik at kun hunder med MH får gå MT. Med det forsvinner også inngangsbilletten til nordisk bruks for blandingshunder.

Det blir ganske mye forandringer de neste årene, jeg er også litt spent på de nye championatreglene, om vi får sånn som i sverige at man blir sökchampion og sporchampion uten blåslufsa. Og at kun SBK-raser får bli brukschampion (om jeg skjønte det helt rett når jeg skumleste reglene).

Skrevet

Jeg spurte NKK om dette med K-test da en klubb jeg sitter i tenker arrangere dette til neste år. Er jo dumt å planlegge arrangere noe som er på vei ut. Svaret da var:

Det er ikke noe som tilsier at den er på vei å avvikles. Det er bare ett rykte som har gått i mange år.

Dette var ikke noe NKK sa noe om, men mine tanker. Det er jo alt ALT for få MH dommere og fig til å dekke behovet som fins i Norge. Før man kan begynne fjerne noen test så må jo det behovet være dekket, og vel så det (nye på vei). Og det er mange år fram i tid...

Skrevet

Jeg spurte NKK om dette med K-test da en klubb jeg sitter i tenker arrangere dette til neste år. Er jo dumt å planlegge arrangere noe som er på vei ut. Svaret da var:

Det er ikke noe som tilsier at den er på vei å avvikles. Det er bare ett rykte som har gått i mange år.

Dette var ikke noe NKK sa noe om, men mine tanker. Det er jo alt ALT for få MH dommere og fig til å dekke behovet som fins i Norge. Før man kan begynne fjerne noen test så må jo det behovet være dekket, og vel så det (nye på vei). Og det er mange år fram i tid...

Da var det nok bare en ønsketenking og et håp fra dommeren jeg pratet med :ahappy:

Skrevet

Forhåpentligvis avvikles da også K-testen som i all hovedsak er og blir overflødig da den i mine øyne har liten eller ingen verdi.

Forhåpentligvis og forhåpentligvis. Enig i at den ikke sier så alt for mye, men den er et fint alternativ for de som ønsker å delta i bruks med en hund som ellers ikke klarer å komme seg gjennom en MH eller FA... Det viser jo forsåvidt svakheten til K-testen - den er "veldig enkel", men for folk som ikke tar en test for å nødvendigvis bli kjent med bikkja si, KUN for å få tilgang til å konkurrere i bruks - ja da har k-testen en nytte for seg.

Guest Gråtass
Skrevet

De burde i hvertfall ikke avvikle FA og k-test før man har fått flere MH beskrivere, da man for å bli MH beskriver MÅ være autorisert FA eller K-test dommer..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...