Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltidsansatt får krav om å jobbe fulltid

HeleneFS

Recommended Posts

Takk for tips.

Jeg sier ikke opp jobben, er for avhengig av den til det.... bare hadde lyst å vite hvor mye de faktisk kan pålegge meg. Foreløpig så lenge jeg bare har ettermiddagsvakt går det supert med tanke på pass, problemet er at om jeg blir pålagt dagtid står jeg der.... uten noe pass.... hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip har kommet med noen paragrafer - jeg er fremdeles av den oppfatning at det ikke er noen paragrafer som gir direkte løsning på problemet.

Og som alltid når det gjelder jus - tenk på hva du vil oppnå!

Skummel holdning... Arbmiljøloven vår er en av verdens beste, den er til for å beskytte arbeideren, det er derfor det omtrent er umulig å gi noen sparken i Norge idag (til mange arbgiveres fortvilelse, men det er nu så..). Selvsagt gir paragrafene en løsning! Jeg har aldri blitt uglesett fordi jeg kan og overholder lover og regler, og på min nåværende arbplass er arbmiljøloven og HMS veldig levende og i daglig utvikling. Dette innbyr også til fleksibilitet på arbtakers premisser, og i lengden tjener arbgiver på det også, istedenfor å pålegge ting som gir et dårlig arbmiljø. Når ansatte får aktiv påvirkningskraft til/i sin jobb (bla arbtid/fritid) gir det et mye bedre miljø for alle, stabiliteten øker, effektiviteten øker og sykefravær synker.

Hos oss er det kanskje en unormal høy andel av ansatte som har gjennomgått grunnkurset i miljøloven, og de aller fleste har fått det bet av nåværende arbgiver, noen få har hatt det fra før. Alle som hadde grunnkurset fikk 16 timers oppfriskning i fjor høst da loven ble revidert og det er bare en av oss som er verneombud...

Prøver å bytte med en kollega? De fleste vil antakeligvis jobbe dagtid uansett, kanskje du kan bytte med noen som har ettermiddagsvakt den dagen :getlost:

Et meget godt forslag. Det går an å bytte vakter, ev samsnakke allerede nå med de som skal jobbe i jula og bli enige om en vaktliste, som dere presenterer for sjefen. Men om h*n er beinhard og vil ha det på sitt vis, så hadde ikke jeg nølt med å bruke arbmiljøloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å bytte med en kollega? De fleste vil antakeligvis jobbe dagtid uansett, kanskje du kan bytte med noen som har ettermiddagsvakt den dagen :P

Det var egentlig eg godt forslag... viser seg at det ikke er bare meg som er rimelig irritert, ingen av de deltisansatte som SØKTE om fri (10-20 stk) i julen fikk fri... vi er tydeligvis nederst på rangstigen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange heltidsansatte er det da?

Jeg er deltidsansatt selv og har vært det i flere år (forskjellige jobber). I mitt hode så er det sånn at jeg forventer å bli spurt om å jobbe ekstra i f. eks helger og høytider. Litt annerledes her jeg jobber nå da, for alle i kassa er deltidsansatte så det er liksom ingen som jobber særlig mye mer enn de andre. Men på forrige jobbene har det vært heltidsansatte som har jobbet fulltid hver dag, og gjerne også annenhver helg. Selv om det føles surt der og da forstår jeg at de har førsteretten på fri når det gjelder. De har også fått førstevalget på ferieuker på en av de forrige jobbene mine.

Jeg jobber deltid i kassa nå som sagt, og jeg forventer at i desember blir det masse jobbing, og det vil også gjelde romjula/nyttår.

Grunnen til at jeg lurer på hvor mange heltid/deltid det er, er fordi kanskje sjefen deres trenger alle deltidsansatte hele perioden? Og at derfor fikk alle avslag. Selv om ja, det høres jo rimelig rart ut at så mange som 20 stk fikk avslag. Nå vet jeg ikke hvor du jobber hen da, så kanskje det er en eller annen slags naturlig forklaring på det, hehe..

EDIT: spør gjerne allerede NÅ om noen kan jobbe tidligvakt for deg om du blir satt opp, det er som regel enklere for folk å si ja om de får beskjed god tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...