Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaffe VS te


Blondiemamma

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg ikke er medlem på så mange andre forumer, så da diskuterer jeg litt av hvert med dere jeg :whistle:

Jeg prøver å være litt sunn om dagen, mht kosthold. Men kaffe klarer jeg ikke helt å holde meg unna. Er glad i te også, men bruker MYE sukketter for å få den til å smake godt. Kaffen drikke jeg bestandig svart..

Men så var det det da.. Hva er egentlig sunnest?? Koffein eller søtningsstoffer? Ikke heldig å helle nedpå søtning heller :blink:

og hvis man vil ned i vekt, så kan jo faktisk kunstige søtningsstoffer også stoppe noe av vektnedgangen har jeg hørt..

Så hva mener folket?? Koffein eller søtningsstoffer?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på en plass at kaffe har fire ganger så mye antioksidanter som te, men det finnes da hundrevis av forskjellige te-sorter, er vel en grunn til at det selges på helsekost etc!?

Finnes koffeinfri kaffe om man holdes våken langt utpå natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må pøse på med suketter så er nok helt klart kaffen det beste alternativet for deg, ja :whistle: kunstige søtningsmidler er uansett noe dritt, så det er best å holde seg unna (det man klarer, hvertfall, de fleste av oss klarer ikke å nå 0 uansett, må jo leve litt også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein er bra i mindre doser. Setter i gang systemet (blodomløpet, blant annet). Mange tar en liten, sterk kopp kaffe før trening (noen jukser og bruker koffeinpulver med masse ekle søtningsstoffer i blandet ut i vann).

Te skal selvsagt drikkes uten sukker. Eneste som er "lov" med sukker (og da brunt sukker) er espresso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg ikke så skeptisk til sukker som sådan. Er mer skeptisk til kunstig søtningsstoffer. I Frankrike propper de i seg ting vi i Norge kaller dessert til frokost, og har kaffekoppen full av sukkerbiter -- hver morgen! Og den jevne franskmann er ikke spesielt overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg ikke så skeptisk til sukker som sådan. Er mer skeptisk til kunstig søtningsstoffer. I Frankrike propper de i seg ting vi i Norge kaller dessert til frokost, og har kaffekoppen full av sukkerbiter -- hver morgen! Og den jevne franskmann er ikke spesielt overvektig.

Jeg er helt enig med deg, jeg. Man skal ikke være så fryktelig redd for sukker i seg selv, kunstige søtningsstoffer tror jeg er langt verre faktisk. Poenget må vel egentlig være å spise mye mindre av det som er/skal være søtt...

Jeg ville personlig valgt kaffe, men det er kanskje fordi jeg synes te - uansett hva det smaker - bare framstår som vann med uggen smak :whistle:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min er tydeligvis helt på bærtur hun, for hun oppfordrer meg til å drikke te, faktisk.. Det skal jeg jammen meg ta meg en alvorsprat med henne om neste gang - om det er sunnere med kaffe, så må jo te være ****** usunt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo ikke at kaffe er sunnere enn te sånn i seg selv. Poenget er jo at om man må ha mange sukketter i teen, er teen absolutt ikke bra lenger. Man bør så godt det lar seg gjøre unngå kunstig søtning, for det er absolutt ikke bra. Om hun kan drikke kaffen uten noe som helst er det absolutt bedre. Er ikke snakk om sukker i noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te fra helios er iallefall sunn, og putter man litt anis eller... nå husker jeg ikke hva det heter... i, så blir den søt. Peppermynteteen er nydelig, og søt i seg selv. Selges på helsekost :whistle: Mange forskjellige typer, jeg drikker lite te, men når jeg drikker det, så velger jeg iallefall det merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo ikke at kaffe er sunnere enn te sånn i seg selv. Poenget er jo at om man må ha mange sukketter i teen, er teen absolutt ikke bra lenger. Man bør så godt det lar seg gjøre unngå kunstig søtning, for det er absolutt ikke bra. Om hun kan drikke kaffen uten noe som helst er det absolutt bedre. Er ikke snakk om sukker i noe av dette.

Men da er vel ikke greia at te er mer usunt enn kaffe? Det er jo sukettene som er usunne - kaffen ville vel vært tilsvarende om man hadde suketter i den, eller? Da blir det vel litt feil å hevde at kaffe er sunnere enn te..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er vel ikke greia at te er mer usunt enn kaffe? Det er jo sukettene som er usunne - kaffen ville vel vært tilsvarende om man hadde suketter i den, eller? Da blir det vel litt feil å hevde at kaffe er sunnere enn te..

Hvis du leser startinnlegget ser du at trådstartet spør om hva som er sunnest, koffein eller kunstig søtning. Fordi hun må ha mye sukketter i teen for at hun skal syns det smaker godt, og hun drikker kaffen uten noe som helst i. I dette tilfellet vil det da si at kaffe er mye sunnere enn te, fordi hun da slipper de kunstige søtningsstoffene.

Er vel ingen som har sagt at te i seg selv er usunt. Te er veldig sunt det, så lenge man ikke propper det fullt av kunstige søtningsstoffer.

Edit: Forøvrig kan jeg anbefale alle Roobios teer, dette er afrikansk rød te. De fleste butikker selger de i en eller annen form nå om dagen. De er supersunne og i utgangspunktet veldig søte, så man trenger ikke ha hverken sukker eller kunstig søtning i dem. Veldig god te!

Link om roobios te: http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/aspa_lin/art1.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...