Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlevering av ball


ElinT

Recommended Posts

Puddeldyret her elsker å leke med ball. Hun løper og henter den og så tar hun seg en seiers runde :) Vi har trent mye på at hun skal komme tilbake til meg med ballen, så nå løper hun og henter og kommer rett mot meg igjen. Men, jeg får henne ikke til å komme helt bort til meg og jeg er litt tom for idèer... Hun stopper ett par meter foran meg og gjør en av to ting: enten legger hun seg ned og tygger på ballen, eller så slipper hun den og kommer bort til meg. Hvis jeg roper en ekstra gang akkurat i det hun har tenkt å stoppe så slipper hun og kommer bort til meg. Hvis jeg går bort til henne så slipper hun ballen i hånda mi eller på bakken når jeg ber henne om det. Hun forsøker ikke å løpe unna.

Jeg har forsøkt å bytte med lik ball,, bytte med godbit, kaste ball bak meg i det hun er nesten fremme og sånt, men ingenting hjelper så langt... Noen tips? :)

Det er jo forsåvidt ikke noe problem at jeg må gå to meter for å få ballen tilbake når jeg bruker den som belønning, det er bare det at jeg har lyst til å få det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndtarget?

Om hun kan håndtarget fra før, så trener du det bare inn med å kaste ballen et par meter unna deg, og holder opp håndtarget når hun har plukket den opp (lurte å kjøre noen repetisjoner med god belønning på target først). Dersom hun slipper ballen for å touche tar du bort handa. Odin ble ganske rå på apportering med den metoden, og det var noe vi virkelig sleit med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndtarget?

Om hun kan håndtarget fra før, så trener du det bare inn med å kaste ballen et par meter unna deg, og holder opp håndtarget når hun har plukket den opp (lurte å kjøre noen repetisjoner med god belønning på target først). Dersom hun slipper ballen for å touche tar du bort handa. Odin ble ganske rå på apportering med den metoden, og det var noe vi virkelig sleit med.

Takk for tips, men sånn target ting er ikke helt min greie :) Jeg kan selvfølgelig bruke tid på å lære henne apport ordentlig med hold fast komando, men siden vi ikke trenger apport til noe ellers, så hadde jeg håpet på å finne en snarvei :)

Hun er 4år og har antagelig fått leke som hun vil med ball til nå, så det kan hende jeg ikke kommer utenom å trene inn "hold fast"...

OT: Har du fått en puddelsak?! :)

Ja, eller vi har blitt fôrverter for den ene storpuddel tispa til en oppdretter jeg kjenner. Vi skulle egentlig bare låne henne en stund for å teste om Selma tålte puddel for å finne ut om vi evt kunne ha puddel en gang i fremtiden, men hun bestemte seg visst for å bli her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men sånn target ting er ikke helt min greie :) Jeg kan selvfølgelig bruke tid på å lære henne apport ordentlig med hold fast komando, men siden vi ikke trenger apport til noe ellers, så hadde jeg håpet på å finne en snarvei :)

Hun er 4år og har antagelig fått leke som hun vil med ball til nå, så det kan hende jeg ikke kommer utenom å trene inn "hold fast"...

Hehe, jeg synes ikke det finnes noen lettere metode enn target jeg da. Men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd håndtarget, eller har du bare bestemt deg for at "det ikke er din greie"?

Jeg har forsøkt og fant fort ut at det ikke passet for hverken meg eller hunden. Men, det var den andre hunden min, som koker litt over hvis hun får tenke selv. Kan hende det funker bedre med puddelen, så jeg har bestemt meg for å gjøre ett forsøk med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt og fant fort ut at det ikke passet for hverken meg eller hunden. Men, det var den andre hunden min, som koker litt over hvis hun får tenke selv. Kan hende det funker bedre med puddelen, så jeg har bestemt meg for å gjøre ett forsøk med henne :blink:

Ingen hunder er like (heldigvis), så man må finne det som er best løsning for hunden. Grunnen at at jeg spurte, er at det er for mange som avviser en del tips uten å ha prøvd det ut en gang.

Jeg har brukt håndtarget på tispa mi. Hun har en stor uvilje å leve ballen i fra seg, og tidligere eiere har prøvd å "plukke dette av henne", noe jeg ikke kan si at fungert så bra, siden hun enda ikke ønsker å levere lekene. Nå "bestemmer" hun på en måte at det er hun som frivillig gir opp ballen sin, og det har blitt mindre konflikfylt. Hun legger ikke ballen i hånda mi enda, det er å dytte med nesa, slippe ballen for godis og så få leke med ballen igjen. Jeg ha også lagt kommando på det, slik at "bytte" betyr at nå skal hun få godis, og jeg skal ha ballen.

En annen metode er å bruke to (fortrinnsvis like) leker, og leke bytte lek. Fungerer på mange hunder.

BCen min skjønte aldri hvorfor han skulle gi fra seg en leke med samme verdi som den jeg hadde. :whistle: Så der fikk han en "kjedlig" ball, mens jeg hadde en kampleke. Bytte ball mot å komme å kampe, for så å kaste ballen igjen. Han hadde aldri bytten kampleka mot en ball... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder er like (heldigvis), så man må finne det som er best løsning for hunden. Grunnen at at jeg spurte, er at det er for mange som avviser en del tips uten å ha prøvd det ut en gang.

Jeg har brukt håndtarget på tispa mi. Hun har en stor uvilje å leve ballen i fra seg, og tidligere eiere har prøvd å "plukke dette av henne", noe jeg ikke kan si at fungert så bra, siden hun enda ikke ønsker å levere lekene. Nå "bestemmer" hun på en måte at det er hun som frivillig gir opp ballen sin, og det har blitt mindre konflikfylt. Hun legger ikke ballen i hånda mi enda, det er å dytte med nesa, slippe ballen for godis og så få leke med ballen igjen. Jeg ha også lagt kommando på det, slik at "bytte" betyr at nå skal hun få godis, og jeg skal ha ballen.

En annen metode er å bruke to (fortrinnsvis like) leker, og leke bytte lek. Fungerer på mange hunder.

BCen min skjønte aldri hvorfor han skulle gi fra seg en leke med samme verdi som den jeg hadde. :) Så der fikk han en "kjedlig" ball, mens jeg hadde en kampleke. Bytte ball mot å komme å kampe, for så å kaste ballen igjen. Han hadde aldri bytten kampleka mot en ball... :blink:

Hun har ingen problemer med å levere den fra seg egentlig, hvis jeg bare går de stegene bort til henne så slipper hun den i hånda mi når jeg sier slipp uten å nøle. Hun bare vil ikke gå de siste meterene bort til meg av en eller annen grunn :whistle: Jeg har byttet mye med henne, kaster en lik ball bakover bak meg før hun kommer til "grensa si" og da løper hun full fart etter den og bytter. Men jeg får liksom likevel ikke grensa til å bli nærmere meg.

Har begynt å lære inn håndtarget nå og hun begynner å få litt forståelse for det. Det blir spennende å se om det funker :) Bittelitt enklere å lære en valp sånt merker jeg, men den som gir seg er en dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha holdt på litt med å lære inn håndtarget, så har jeg nok en gang funnet ut at det er en måte å trene på som ikke passer meg.

Men, jeg har løst problemet- jeg fant snarveien jeg lette etter :aww:

Putta på henne langline, så når hun var på vei mot meg og rett før jeg visste hun kom til å stoppe, så brukte jeg lina til å lede henne bort til meg. Da slapp hun ikke ballen og jeg kunne holde hånda mi foran henne og si slipp. Da slipper hun ballen i hånda mi, får godbiter og masse skryt og så kaster jeg ballen igjen med en gang. Når vi var ferdige med å trene på det fikk hun lov til å bære med seg ballen til bilen, eller inn hjemme ettersom hvor vi var. Etter noen økter med langline så kommer hun nå frivillig helt bort til meg med ballen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...